Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
kredytów i pożyczek wobec Narodowego Banku Polskiego;
7) w wierszu 7 – banki - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i
pożyczek wobec banków;
8) w wierszu 8 – pozostałe krajowe instytucje finansowe - wartość zobowiązań z
tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, wobec podmiotów, o których mowa w
§ 2 ust. 2 pkt 4 instrukcji;
9) w wierszu 9 – przedsiębiorstwa niefinansowe wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 5 instrukcji;
10)
w wierszu 10 – gospodarstwa domowe - wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 6 instrukcji;
11) w wierszu 11 – instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw
domowych - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek
wobec podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 7 instrukcji;
12) w wierszu 12 – podmioty należące do strefy euro - wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek, wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust.. 2 pkt 9 instrukcji;
13) w wierszu 13 - pozostałe podmioty zagraniczne - wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek, wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 10 instrukcji.
3. W układzie kolumn wykazuje się:
1) w kolumnie 2 – łącznie - sumę wartości wykazanych w kolumnach 3 - 5. Wartość ta
jest tożsama z sumą wartości wykazanych w poszczególnych wierszach tej kolumny.
Ponadto, wartości wykazane w tej kolumnie powinny być tożsame z wartościami
wykazanymi w poszczególnych wierszach analogicznej kolumny zestawienia C4;
2) w kolumnie 3 – (0,1> - wartość nominalną zaciągniętych kredytów i pożyczek,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, których pierwotny termin
zapadalności jest równy, bądź krótszy od jednego roku;
3) w kolumnie 4 - (1,5> - wartość nominalną zaciągniętych kredytów i pożyczek,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, których pierwotny termin
zapadalności jest dłuższy niż rok, ale nie dłuższy niż pięć lat;
4) w kolumnie 5 - pow. 5 - wartość nominalną zaciągniętych kredytów i pożyczek,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, których pierwotny termin
zapadalności jest dłuższy niż pięć lat.
§ 20.1. W zestawieniu C4 kredyty i pożyczki według pozostałego terminu zapadalności - stan
na koniec okresu sprawozdawczego należy zaprezentować wartość nominalną zobowiązań z
tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wobec grup wierzycieli (układ wierszy) oraz ze
względu na pozostały termin zapadalności (układ kolumn).
2. W układzie wierszy wykazuje się :
1) w wierszu 1 – łącznie - sumę wartości wykazanych w wierszach od 2 do 13;
2) w wierszu 2 - grupa I - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i
pożyczek wobec podmiotów zaliczanych do grupy I, o której mowa w § 2 ust. 2
pkt 1 lit. a instrukcji;
3) w wierszu 3 - grupa II - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i
pożyczek wobec podmiotów zaliczanych do grupy II, o której mowa w § 2 ust. 2
pkt 1 lit. b instrukcji;
4) w wierszu 4 - grupa III - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i
pożyczek wobec podmiotów zaliczanych do grupy III, o której mowa w § 2 ust. 2
pkt 1 lit. c instrukcji;
5) w wierszu 5 - grupa IV - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i
pożyczek wobec podmiotów zaliczanych do grupy IV, o której mowa w § 2 ust.
2 pkt 1 lit. d instrukcji;
6) w wierszu 6 – bank centralny – wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych
kredytów i pożyczek wobec Narodowego Banku Polskiego;
7) w wierszu 7 – banki - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i
pożyczek wobec banków;
8) w wierszu 8 – pozostałe krajowe instytucje finansowe - wartość zobowiązań z
tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wobec podmiotów, o których mowa w
§ 2 ust. 2 pkt 4 instrukcji;
9) w wierszu 9 – przedsiębiorstwa niefinansowe wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 5 instrukcji;
10)
w wierszu 10 – gospodarstwa domowe - wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek, wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 6 instrukcji;
11) w wierszu 11 – instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw
domowych - wartość zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek,
wobec podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 7 instrukcji;
12) w wierszu 12 – podmioty należące do strefy euro - wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek, wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 9 instrukcji;
13) w wierszu 13 - pozostałe podmioty zagraniczne - wartość zobowiązań z tytułu
zaciągniętych kredytów i pożyczek, wobec podmiotów, o których mowa w § 2
ust. 2 pkt 10 instrukcji.
3. W układzie kolumn wykazuje się:
1) w kolumnie 2 – łącznie - sumę wartości wykazanych w kolumnie 3 - 5. Wartość
ta jest tożsama z sumą wartości wykazanych w poszczególnych wierszach tej
kolumny. Ponadto, wartości wykazane w tej kolumnie powinny być tożsame z
wartościami wykazanymi w poszczególnych wierszach analogicznej kolumny
zestawienia C3;
2) w kolumnie 3 - (0,1> – wartość nominalną zaciągniętych kredytów i pożyczek,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, których pozostały termin
zapadalności jest równy, bądź krótszy od jednego roku;
3) w kolumnie 4 - (1,5> -wartość nominalną zaciągniętych kredytów i pożyczek,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, których pozostały termin
zapadalności jest dłuższy niż rok, ale nie dłuższy niż pięć lat;
4) w kolumnie 5 - pow. 5 -wartość nominalną zaciągniętych kredytów i pożyczek,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, których pozostały termin
zapadalności jest dłuższy niż pięć lat.
Rozdział 4. Sprawozdanie Rb-UN roczne uzupełniające o stanie należności
§ 22.1 W sprawozdaniu Rb-UN należy wykazać wartość księgową należności jednostki na
koniec danego okresu sprawozdawczego z tytułu papierów wartościowych, o których mowa
w § 12 ust. 1 pkt 1 instrukcji, wobec grup dłużników (układ podmiotowy).
2. Przez wartość księgową rozumie się wartość wynikającą z ksiąg rachunkowych jednostki.
3. W zestawieniu wykazuje się:
1)
w kolumnie 2 – kwota należności ogółem – sumę wartości wykazanych w
kolumnach 3 i 15;
2)
w kolumnie 3 – ogółem - sumę wartości wykazanych w kolumnach 4, 9 - 14;
3)
w kolumnie 4 – sektor finansów publicznych ogółem – sumę wartości
wykazanych w kolumnach 5 - 8;
4)
w kolumnie 5 – grupa I - wartość należności z tytułu emisji papierów
wartościowych według wartości księgowej od podmiotów zaliczanych do grupy I;
5)
w kolumnie 6 – grupa II - wartość należności z tytułu papierów wartościowych
według wartości księgowej od podmiotów zaliczanych do grupy II;
6)
w kolumnie 7 – grupa III - wartość należności z tytułu papierów wartościowych
według wartości księgowej od podmiotów zaliczanych do grupy III;
7)
w kolumnie 8 – grupa IV - wartość należności z tytułu papierów wartościowych
według wartości księgowej od podmiotów zaliczanych do grupy IV;
8)
w kolumnie 9 – bank centralny – wartość należności z tytułu emisji papierów
wartościowych według wartości księgowej od Narodowego Banku Polskiego;
9)
w kolumnie 10 – banki - wartość należności z tytułu emisji papierów
wartościowych według wartości księgowej od banków;
10)
w kolumnie 11 – pozostałe krajowe instytucje finansowe - wartość należności z
tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej od podmiotów, o
których mowa w § 12 ust. 2 pkt 4 instrukcji;
11)
w kolumnie 12 – przedsiębiorstwa niefinansowe - wartość należności z tytułu
papierów wartościowych według wartości księgowej od podmiotów, o których
mowa w § 12 ust. 2 pkt 5 instrukcji;
12)
w kolumnie 13 – gospodarstwa domowe - wartość należności z tytułu papierów
wartościowych według wartości księgowej od podmiotów, o których mowa w
§ 12 ust. 2 pkt 6 instrukcji;
13)
w kolumnie 14 – instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw
domowych - wartość należności z tytułu papierów wartościowych według
wartości księgowej od podmiotów, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 7 instrukcji;
14)
w kolumnie 15 – ogółem dłużnicy zagraniczni - sumę wartości wykazanych w
kolumnach 16 i 17;
15)
w kolumnie 16 – podmioty należące do strefy euro - wartość należności z tytułu
papierów wartościowych według wartości księgowej od podmiotów, o których
mowa w § 12 ust. 2 pkt 9 instrukcji;
16)
w kolumnie 17 – pozostałe podmioty zagraniczne - wartość należności z tytułu
emisji papierów wartościowych według wartości księgowej od podmiotów, o
których mowa w § 12 ust. 2 pkt 10 instrukcji.
Wstępny projekt
KOMUNIKAT Nr … MINISTRA FINANSÓW
z dnia ………………r.
w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych
Na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy z dnia ………………… o finansach publicznych (Dz. U.
Nr…, poz. …) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Określa się standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
§ 2. Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych stanowią załącznik do
Komunikatu.
ZAŁĄCZNIK
STANDARDY KONTROLI ZARZĄDCZEJ DLA SEKTORA FINANSÓW
PUBLICZNYCH
I. Wstęp
Charakter standardów
Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zwane dalej "Standardami",
określają podstawowe wymagania odnoszące się do systemów kontroli zarządczej w jednostkach
sektora finansów publicznych, zwanych dalej "jednostkami". Standardy stanowią zbiór
wskazówek, które kierownicy jednostek powinni wykorzystać do tworzenia, oceny i
doskonalenia systemów kontroli zarządczej w kierowanych przez siebie jednostkach. Celem
Standardów jest promowanie wdrażania w jednostkach spójnego i jednolitego modelu kontroli
zgodnego ze współczesnymi standardami i modelami kontroli wewnętrznej, z uwzględnieniem
specyficznych zadań, które realizuje dana jednostka i warunków w jakich funkcjonuje.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia …………………. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr…, poz. …. ), zwanej dalej "ustawą" zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i
efektywnej kontroli zarządczej z uwzględnieniem niniejszych standardów należy do
obowiązków: ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej (przy
uwzględnieniu rozwiązań szczegółowych w odniesieniu do Ministra Sprawiedliwości), wójta
(burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa, kierownika jednostki w
kierowanej przez niego jednostce.
Standardy zostały określone w oparciu o powszechnie uznawane standardy kontroli wewnętrznej.
Przy ich opracowywaniu uwzględniono:
- "Standardy kontroli wewnętrznej w Komisji Europejskiej" - opracowane przez Komisję
Europejską - Dyrekcję Generalną ds. Budżetu,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei