Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
powołującej fundusz, po wyeliminowaniu wewnętrznych przelewów redystrybucyjnych.
3. W przypadku, gdy dysponentem funduszu jest organ inny niż minister,
sprawozdania państwowych funduszy celowych, przed ich przekazaniem do Ministerstwa
Finansów, powinny być zaakceptowane przez ministra nadzorującego działalność danego
funduszu.
Rozdział 11
Sprawozdanie Rb-41 półroczne/roczne z wykonania planu finansowego agencji
wykonawczej, w szczegółowości określonej w ustawie budżetowej na dany rok
§ 18. 1. Kierownik agencji wykonawczej sporządza sprawozdanie z wykonania
planu finansowego agencji wykonawczej w zakresie danych i w szczegółowości
wynikającej z ustawy budżetowej.
2. Sprawozdanie agencji wykonawczej przed przekazaniem do Ministerstwa
Finansów, powinno być zaakceptowane przez ministra nadzorującego działalność danej
agencji wykonawczej.
Rozdział 12
Sprawozdanie Rb-50 kwartalne o dotacjach / wydatkach związanych z
wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami
§ 19. 1. Dysponenci główni środków budżetu państwa, przekazujący jednostkom
samorządu terytorialnego dotacje na wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej
oraz innych zadań zleconych ustawami, sporządzają za II i IV kwartał, na podstawie
sprawozdań otrzymanych od zarządów tych jednostek, łączne sprawozdania Rb-50,
oddzielnie dla gmin, powiatów oraz samorządów województw, w szczegółowości: dział,
rozdział, paragraf na odrębnych formularzach:
1) dla
dotacji,
2) dla
wydatków.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, dysponenci główni środków budżetu
państwa przekazują do Ministerstwa Finansów.
22
Rozdział 13
Sprawozdanie Rb-70 kwartalne o zatrudnieniu i wynagrodzeniach
§ 20. 1. Sprawozdanie jednostkowe Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach
sporządzają, na oddzielnych formularzach dla każdego z występujących rodzajów zadań i
form organizacyjno-prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2, kierownicy:
1) jednostek budżetowych,
2) uczelni publicznych
- w szczegółowości: dział, rozdział, status zatrudnienia.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, dla placówek sporządzają dysponenci
główni środków budżetowych.
3.
Wymienione w ust. 1 państwowe jednostki organizacyjne sporządzają
sprawozdania Rb-70, bez uwzględnienia osób zatrudnionych do wykonywania prac
interwencyjnych i robót publicznych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i
Pracy z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania
prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu
opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (Dz. U. Nr 161, poz. 1683 i Nr 257, poz.
2576).
4. Zatrudnienie i wynagrodzenia, dla zadania wymienionego w ust. 3, wykazuje się na
oddzielnym formularzu, z dokładnym określeniem w tytule formy organizacyjno-prawnej i
rodzaju zadania, wyłącznie w zakresie wykonania. W kolumnie 14 - "Wykonanie
wynagrodzeń osobowych" należy podać wysokość wynagrodzeń finansowanych przez
daną jednostkę organizacyjną (bez ujmowania wynagrodzeń w części finansowanej z
Funduszu Pracy).
5. Państwowe jednostki organizacyjne, wymienione w ust. 1, sporządzają
sprawozdania dla wszystkich zatrudnionych według statusu zatrudnienia; w odrębnych
pozycjach należy wymienić oddzielnie:
1) osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń;
2) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe;
3) członków korpusu służby cywilnej;
4) etatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych;
5) sądowych kuratorów zawodowych;
23
6) ekspertów, asesorów i aplikantów eksperckich Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej
Polskiej;
7) asesorów i aplikantów sądowych i prokuratorskich;
8) funkcjonariuszy Służby Celnej;
9) sędziów i prokuratorów;
10) żołnierzy i funkcjonariuszy;
11) etatowych członków kolegiów regionalnych izb obrachunkowych;
12) pracowników Rządowego Centrum Legislacji, niezaliczonych do grup pracowniczych
wymienionych w pkt 1-11;
13) członków służby zagranicznej niebędących członkami korpusu służby cywilnej;
14) pracowników niebędących członkami służby zagranicznej, zatrudnionych w
placówkach na podstawie umów o pracę (zawartych na podstawie prawa polskiego);
15) osoby zajmujące wysokie stanowiska państwowe niebędące kierowniczymi
stanowiskami państwowymi;
16) członków Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.
§ 21. 1. W poszczególnych kolumnach sprawozdania ujmuje się:
1) w kolumnie 1 - symbol części budżetowej;
2) w kolumnie 2 - symbol statystyczny województwa;
3) w kolumnie 3 - dysponenci części budżetowych mogą wprowadzać oznaczenie
dysponentów podległych (nie należy wypełniać w sprawozdaniu łącznym dysponenta
części budżetowej i wprowadzać do rekordu na dyskietce);
4) w kolumnie 4 - wykazuje się odpowiednie symbole przyjęte do oznaczenia form
organizacyjno-prawnych:
a) 020 - jednostki budżetowe,
b) 050 - uczelnie publiczne,
5) w kolumnie 5 - wykazuje się odpowiednie symbole przyjęte do oznaczenia rodzaju
zadania:
a)
A - podstawowa działalność jednostki organizacyjnej (nie obejmuje zadań
wymienionych jako B, N i Z),
b) B - osoby zatrudnione do prac interwencyjnych i robót publicznych,
c) N - nauczyciele zatrudnieni w szkołach i placówkach prowadzonych przez organy
administracji rządowej, tj. nieobjęci ustawą z dnia 23 grudnia 1999 r. o
kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, z 2001 r. Nr
24
85, poz. 924, Nr 100, poz. 1080 i Nr 154, poz. 1784 i 1799, z 2002 r. Nr 74, poz.
676, Nr 152, poz. 1267, Nr 213, poz. 1802 i Nr 214, poz. 1805, z 2003 r. Nr 149,
poz. 1454, Nr 166, poz. 1609, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1939 i Nr 228, poz.
2256, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, Nr 240, poz. 2407 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r.
Nr 164, poz. 1365 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007
r. Nr 64, poz. 433, Nr 82, poz. 560, Nr 147, poz. 1030 i Nr 176, poz. 1242);
d) Z - pracownicy zatrudnieni w placówkach;
6) w kolumnach 6 i 7 - wprowadza się odpowiednio dział i rozdział według klasyfikacji
budżetowej;
7) w kolumnie 8 - podaje się następujące symbole dla statusu zatrudnienia:
a) 01 - osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
b) 02 - osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe,
c) 03 - członkowie korpusu służby cywilnej,
d) 04 - etatowi członkowie samorządowych kolegiów odwoławczych,
e) 05 - sądowi kuratorzy zawodowi,
f) 06 - eksperci, asesorzy i aplikanci eksperccy Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej
Polskiej,
g) 07 - asesorzy i aplikanci sądowi i prokuratorscy,
h) 08 - funkcjonariusze Służby Celnej,
i) 09 - sędziowie i prokuratorzy,
j) 10 - żołnierze i funkcjonariusze,
k) 11 - etatowi członkowie kolegiów regionalnych izb obrachunkowych,
l) 12 - pracownicy Rządowego Centrum Legislacji niezaliczeni do grup pracowniczych
wymienionych w lit. a-k,
m) 14 - członkowie służby zagranicznej niebędący członkami korpusu służby cywilnej,
n)
15 - pracownicy niebędący członkami służby zagranicznej, zatrudnieni w
placówkach na podstawie umów o pracę (zawartych na podstawie prawa
polskiego),
o) 16 - osoby zajmujące wysokie stanowiska państwowe niebędące kierowniczymi
stanowiskami państwowymi,
p) 17 - członkowie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień
Publicznych;
8) w kolumnie 9 - "Plan po zmianach" wykazuje się zatrudnienie jednostki, na które
jednostka sprawozdawcza otrzymała wynagrodzenia osobowe, nie wliczając osób
25
zatrudnionych poza granicami kraju; przyznane zwiększenie zatrudnienia w ciągu
roku, z późniejszym terminem uruchomienia, a także w odniesieniu do jednostek,
które w danym roku uległy likwidacji lub przekształceniu, należy wykazać w planie, w
ujęciu średniorocznym;
9)w kolumnie 10 - "Przeciętne wykonanie w okresie sprawozdawczym" wykazuje się
przeciętną liczbę zatrudnionych, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych (z
dokładnością do osoby) w okresie sprawozdawczym, przy czym:
a) przeciętną liczbę zatrudnionych w okresie sprawozdawczym oblicza się, dodając
przeciętne liczby zatrudnionych, w tym także na zastępstwo, w poszczególnych
miesiącach roku, które upłynęły od początku roku do końca okresu
sprawozdawczego i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę tych miesięcy; przeciętną
liczbę zatrudnionych w danym miesiącu oblicza się, dodając połowę stanu
zatrudnionych na początku miesiąca, stan zatrudnionych w 15. dniu miesiąca oraz
połowę stanu w ostatnim dniu miesiąca; otrzymaną sumę dzieli się przez 2,
b) do stanu zatrudnionych nie wlicza się osób będących na urlopach bezpłatnych,
wychowawczych i macierzyńskich oraz zasiłkach chorobowych, tj. osób, które nie
otrzymują za dany okres wynagrodzenia od zakładu pracy,
c) w odniesieniu do jednostek, które w danym roku uległy przekształceniu lub
likwidacji, podaje się w wykonaniu przeciętną liczbę zatrudnionych za okres, w
którym te jednostki funkcjonowały w państwowej sferze budżetowej; oznacza to, że
jeżeli jednostka np. funkcjonowała przez 4 miesiące i zatrudniała 15 osób, to
średniorocznie wykazuje 5 osób (15 osób x 4 miesiące: 12 miesięcy),
d) zatrudnienie osób niepełnosprawnych należy ujmować tylko z tych miesięcy, w
których wynagrodzenia tych osób były finansowane z wynagrodzeń danej jednostki,
w przeliczeniu na przeciętną liczbę zatrudnionych w okresie sprawozdawczym;
oznacza to, że jeżeli w ciągu roku były zatrudnione 4 osoby niepełnosprawne,
których wynagrodzenia co drugi miesiąc były finansowane z Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, to średniorocznie wykazuje się 2
osoby;
10) w kolumnie 11 - "Stan na koniec okresu sprawozdawczego" wykazuje się liczbę
zatrudnionych w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego w przeliczeniu na
pełnozatrudnionych (z dokładnością do osoby), tj. podaje się stan ewidencyjny
pełnozatrudnionych (po przeliczeniu); do ustalenia stanu zatrudnienia stosuje się pkt 9
lit. b;
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik