Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
rozporządzenia;
2) w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego określa instrukcja
stanowiąca załącznik nr 31 do rozporządzenia;
4) w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów
publicznych określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 32 do rozporządzenia;
5) w zakresie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego
określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 33 do rozporządzenia.
§ 17. 1. Kierownicy państwowych jednostek organizacyjnych sporządzający sprawozdania
jednostkowe, są obowiązani do przekazywania sprawozdań odbiorcom sprawozdań, w
terminach umożliwiających sporządzanie sprawozdań łącznych.
2. Terminy przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań, w zakresie budżetu
państwa, określa załącznik nr 34 do rozporządzenia.
§ 18. 1. Kierownicy
samorządowych jednostek organizacyjnych sporządzający
sprawozdania jednostkowe, są obowiązani do przekazywania sprawozdań odbiorcom
sprawozdań, w terminach umożliwiających sporządzanie sprawozdań zbiorczych.
2. Terminy przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań, w zakresie budżetów
jednostek samorządu terytorialnego, określa załącznik nr 35 do rozporządzenia.
Rozdział 5
Okresy sprawozdawcze
§ 19. 1. Sprawozdania miesięczne sporządza się za każdy kolejny miesiąc kalendarzowy,
z zastrzeżeniem ust. 5.
2. Sprawozdania kwartalne sporządza się za każdy kolejny kwartał roku budżetowego.
3. Sprawozdanie półroczne sporządza się za pierwsze półrocze roku budżetowego.
4. Sprawozdanie roczne sporządza się za rok budżetowy, z tym że w zakresie budżetu
państwa - z uwzględnieniem operacji finansowych związanych z rozliczeniami w okresie
12
przejściowym po zakończeniu roku budżetowego, o których mowa w rozporządzeniu
Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 175 ustawy o finansach publicznych.
5. Sprawozdania miesięczne urzędów skarbowych z wykonania dochodów gmin i
udziałów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach budżetu państwa sporządza
się za miesiąc: marzec, czerwiec i wrzesień.
Rozdział 6
Uzgadnianie sprawozdań
§ 20. 1. Wykazywane w jednostkowych sprawozdaniach Rb-23, Rb-23A i Rb-23B, stany
rachunków bieżących uzgadnia się na koniec okresu sprawozdawczego z oddziałami
okręgowymi Narodowego Banku Polskiego.
2. Urzędy skarbowe uzgadniają z oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego
stany dochodów na rachunkach bieżących na koniec okresu sprawozdawczego - według
rachunków - wykazywanych w jednostkowych sprawozdaniach Rb-24.
3. Oddziały okręgowe Narodowego Banku Polskiego potwierdzają fakt uzgodnienia
odciśnięciem stempla dziennego na sprawozdaniach wymienionych w ust. 1 i 2.
4. Oddziały okręgowe Narodowego Banku Polskiego potwierdzają fakt uzgodnienia
sprawozdań wymienionych w ust. 1 i 2:
1)
miesięcznych, z wyłączeniem miesięcznych za grudzień - według stanu na ostatni
dzień okresu sprawozdawczego;
2)
miesięcznych za grudzień – według stanu na dzień 8 stycznia;
3)
rocznych:
a)
państwowych jednostek budżetowych - według stanu na dzień następujący po
dniu, w którym dokonano ostatecznego rozliczenia operacji dokonanych na
rachunkach bankowych, w okresie przejściowym po zakończeniu roku
budżetowego, o którym mowa w § 19 w ust. 4,
b)
urzędów skarbowych i izb celnych - według stanu na dzień 26 stycznia.
5. Jeżeli dzień, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, jest dniem wolnym od pracy, potwierdzenia
faktu uzgodnienia sprawozdań dokonuje się według stanu na koniec pierwszego dnia
roboczego następującego po tym dniu.
13
6. Jednostka nadrzędna, przyjmując sprawozdania jednostkowe, jest obowiązana
sprawdzić fakt potwierdzenia oddziału okręgowego, o którym mowa w ust. 3.
7. Dysponenci środków budżetu państwa uzgadniają sprawozdanie Rb-23 za wszystkie
okresy sprawozdawcze - w zakresie kwot środków otrzymanych i przekazanych - z
dysponentami środków budżetu państwa wyższego i niższego stopnia.
8. Naczelnicy urzędów skarbowych i dyrektorzy izb celnych, jako organy podatkowe oraz
dysponenci środków budżetu państwa, uzgadniają z Ministerstwem Finansów kwoty
dochodów przekazane na rachunki bieżące budżetu państwa za każdy kwartał roku
budżetowego, z tym że:
1) naczelnicy
urzędów skarbowych, jako organy podatkowe uzgadniają
kwoty dochodów za pośrednictwem izb skarbowych;
2) dysponenci
środków budżetu państwa uzgadniają kwoty dochodów za
pośrednictwem dysponentów głównych budżetu państwa.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 21. Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
sporządzanych za okresy sprawozdawcze roku … .
§ 23. Kierownicy
państwowych zakładów budżetowych, kierownicy gospodarstw
pomocniczych jednostek budżetowych oraz kierownicy jednostek budżetowych i placówek
dysponujący rachunkami dochodów własnych, a także kierownicy państwowych jednostek
budżetowych dysponujący rachunkami do gromadzenia środków funduszu
motywacyjnego, sporządzają i przekazują sprawozdania tych jednostek na zasadach
określonych w przepisach obowiązujących w dniu 31 grudnia 2008 r.
§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem … .
Minister
Finansów
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i
Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565.
14
Uzasadnienie
W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia .............................. r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr…., poz…..) zmianie uległa ustawowa delegacja do wydania
przepisów w zakresie sprawozdawczości budżetowej.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej
stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 38 ust. 2 projektu ustawy o finansach
publicznych.
Powyższy projekt rozporządzenia zawiera przepisy, które poprzedzone są obecnie
obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
Generalne zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów są konsekwencją
zmian w organizacji sektora finansów publicznych związanych z II etapem reformy
finansów publicznych. W zakresie sprawozdawczości budżetowej zostały wprowadzone
nowe przepisy dotyczące sprawozdawczości agencji wykonawczych, natomiast uchylono
przepisy dotyczące zlikwidowanych jednostek tj. państwowych zakładów budżetowych,
gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, dochodów własnych,
samorządowych funduszy celowych oraz funduszy motywacyjnych.
Projekt niniejszego rozporządzenia zostanie udostępniony wraz z wszelkimi dokumentami
dotyczącymi prac nad tym projektem w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do
przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Rozporządzenie wejdzie w życie w terminie określonym w ustawie z dnia ...- Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr…., poz….)
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji
norm i aktów prawnych.
15
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny:
Wprowadzone zasady dotyczą jednostek sektora finansów publicznych
realizujących dochody i wydatki budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, wydatki na cele strukturalne oraz wydatki wynikające z umów
partnerstwa publiczno-prywatnego.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych w tym budżetu państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Rozporządzenie nie wpływa na wielkość dochodów i wydatków, przychodów i
rozchodów, a także środków w jednostkach zaliczanych do sektora finansów
publicznych, w tym w budżecie państwa i w budżetach jednostek samorządu
terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz
przedsiębiorczość:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, a także na przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuacje i rozwój
regionów.
6. Konsultacje
społeczne:
Projekt, ze względu na zakres spraw, które reguluje, będzie przedmiotem
konsultacji z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
7.
Wpływ na spójność systemu prawa:
Problematyka dotycząca sporządzania sprawozdań budżetowych jest domeną
państw członkowskich i nie podlega harmonizacji.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei