Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
mieli czas na dostosowanie polityki rachunkowości do przepisów projektowanego
rozporządzenia do dnia 31 marca 2009r.
Oznacza to, iż ciągłość zasad rachunkowości zostanie zachowana.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony, wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad
projektem, w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca
2005r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414).
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji
norm i aktów prawnych.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny:
Projektowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie tylko w stosunku do budżetu
państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych,
samorządowych zakładów budżetowych, funduszy celowych i państwowych jednostek
budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji międzyresortowych oraz z RCL,
a także z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Projektowane rozporządzenie nie wpływa na wielkość dochodów i wydatków,
przychodów i rozchodów, a także środków w jednostkach sektora finansów publicznych,
w tym w budżecie państwa i w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Postanowienia niniejszego rozporządzenia mają pośredni wpływ na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną polskiej gospodarki poprzez dostarczanie jednolitej, przejrzystej
informacji dla potrzeb zarządzania finansami publicznymi.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Wpływ regulacji na spójność systemu prawa:
54
Niniejsze rozporządzenie określa zasady rachunkowości niektórych jednostek sektora
finansów publicznych w zakresie określonym w upoważnieniu ustawowym, tj. w art. 37
ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
8.
ródła finansowania:
Wprowadzenie w życie postanowień niniejszego rozporządzenia nie wymaga
dodatkowych nakładów finansowych w jednostkach objętych przepisami rozporządzenia.
55
Wstępny projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2008 r.
w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i
niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu
terytorialnego
(Dz. U. z dnia r.)
Na podstawie art. 37 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia r. o finansach publicznych (Dz.
U. Nr , poz. ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie ustala zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji
podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych realizowanych przez organy
podatkowe jednostek samorządu terytorialnego. Zasady rachunkowości i plan kont dla
prowadzenia ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych w organach
podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych określają
odrębne przepisy.
2. Jednostki samorządu terytorialnego mogą określać szczegółowe zasady rozliczeń wpłat
podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych, z uwzględnieniem przepisów
niniejszego rozporządzenia.
§ 2. 1. Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1) inkasent - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości
prawnej, zobowiązaną do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym
terminie do kasy urzędu lub na właściwy rachunek bieżący urzędu;
2) kasjer - pracownika, któremu powierzono prowadzenie kasy urzędu;
3) komórka rachunkowości - komórkę organizacyjną w urzędzie prowadzącą rachunkowość
podatków;
4) należności uboczne - odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną i koszty upomnień;
5) należność główna - określoną należność podatkową, opłatę, albo niepodatkową należność
budżetową, podlegającą zapłaceniu;
6) odpis - kwotę zmniejszającą zobowiązanie podatkowe, ustaloną lub określoną przez organ
podatkowy albo zadeklarowaną przez podatnika;
7) Ordynacja podatkowa - ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z
2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1));
8) niepodatkowe należności budżetowe - należności określone w art. 3 pkt 8 Ordynacji
podatkowej, do których ustalania lub określania uprawniony jest organ podatkowy jednostki
samorządu terytorialnego, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Wstępny projekt
9) podatki - podatki określone w art. 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej, do których ustalania lub
określania uprawniony jest organ podatkowy jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z
odrębnymi przepisami;
10) przypis - zobowiązanie podatkowe stanowiące obciążenie konta podatnika;
11) rachunek bieżący urzędu - rachunek bieżący jednostki budżetowej;
12) urząd - urząd jednostki samorządu terytorialnego.
2. Przepisy rozporządzenia dotyczące zasad rozliczeń z podatnikami stosuje się odpowiednio
do inkasentów, do następców prawnych podatników i do podmiotów przekształconych,
określonych w art. 93-106 Ordynacji podatkowej. Jeżeli w treści przepisu rozróżnia się
podatników i inkasentów, wówczas przepisy dotyczące podatników odnoszą się do następców
prawnych i do podmiotów przekształconych.
§ 3. Zadaniem komórki rachunkowości jest w szczególności:
1) prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat,
zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków;
2) sprawdzanie terminowości wpłat należności przez podatników;
3)
terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków
egzekucyjnych, takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze;
4) dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości;
5) przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego inkasentów, jeżeli czynności te nie
zostały powierzone innej komórce organizacyjnej;
6) przygotowywanie sprawozdań;
7) prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem
wpłat gotówką i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy urzędu oraz
terminowe wypłacanie gotówki z kasy na rachunek bieżący urzędu;
8) ustalenie na podstawie ewidencji księgowej danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń
o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości podatkowych;
9) prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania, jeżeli czynność ta nie została powierzona
innej komórce organizacyjnej.
§ 4. 1. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe sprawdzone pod
względem formalnym i rachunkowym.
2. Do udokumentowania przypisów lub odpisów służą:
1) deklaracje w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, z których wynika zobowiązanie
podatkowe lub kwota zmniejszająca zobowiązanie podatkowe;
2) decyzje;
3) dowody zrealizowanych wpłat nieprzypisanych, należnych od podatników;
4) postanowienia o dokonaniu potrącenia, o którym mowa w art. 65 Ordynacji podatkowej;
5) odpisy orzeczeń sądu administracyjnego, o których mowa w art. 77 § 1 pkt 3 Ordynacji
podatkowej;
6) dokumenty, na podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty
dokonanej przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej,
stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku - w
przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, a bank obciążył rachunek
bieżący podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bieżący.
3. Do udokumentowania wpłat służą:
1) pokwitowania z kwitariuszy przychodowych;
Wstępny projekt
2) wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej, jeżeli dla każdej wykazanej w nim
operacji zawiera dane zapewniające identyfikację wpłaty, albo dokumenty wpłaty załączone
do wyciągu bankowego;
3) dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty
podatku - w przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, a bank
obciążył rachunek bieżący podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bieżący - na
podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej
przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej;
4) postanowienia o zaliczeniu wpłaty, nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości
podatkowych albo bieżących zobowiązań podatkowych;
5) wniosek podatnika o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, o
którym mowa w art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej;
6) inne dowody wpłaty, zatwierdzone do stosowania przez właściwe organy jednostki
samorządu terytorialnego.
4. Do udokumentowania wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w formie niepieniężnej
służą:
1) dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 4;
2) umowy lub inne dokumenty, z których w szczególności wynika określony w art. 66 § 4
Ordynacji podatkowej termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w stosunku do
jednostki samorządu terytorialnego;
3) decyzje dotyczące przypadków, o których mowa w art. 67a § 1 pkt 3 i art. 67d § 1 Ordynacji
podatkowej;
4) dokumenty informujące o przedawnieniu, o którym mowa w art. 70-71 Ordynacji
podatkowej.
5. Do udokumentowania zwrotów służą:
1) pokwitowania z kwitariuszy rozchodowych;
2) wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej, jeżeli dla każdej wykazanej w nim
operacji zawiera dane zapewniające identyfikację wypłaty, albo dokumenty wypłaty
załączone do wyciągu bankowego.
6. W przypadkach, które nie zostały określone w ust. 2-5, do udokumentowania operacji
księgowych służą dowody wewnętrzne, w szczególności noty księgowe.
§ 5. 1. Pokwitowanie wpłaty lub wypłaty powinno zawierać dane umożliwiające
identyfikację:
1) egzemplarza pokwitowania;
2) podatnika;
3) podatku lub innego tytułu wpłaty lub wypłaty;
4) wysokości kwoty wpłaty lub wypłaty;
5) w przypadku wpłaty również okres, którego dotyczy wpłata;
6) daty wpłaty lub wypłaty.
2. Data wpłaty lub wypłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 6, jest jednocześnie datą
pokwitowania.
§ 6. 1. Kwitariusze przychodowe i rozchodowe oraz dowody wpłaty, o których mowa w § 4
ust. 3 pkt 6, są drukami ścisłego zarachowania.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei