Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
B. Aktywa obrotowe
II. Pozostałe
zobowiązania
długoterminowe
I. Zapasy
C. Zobowiązania
krótkoterminowe i
fundusze specjalne
II. Należno ci i
I. Zobowiązania
roszczenia
finansowe
krótkoterminowe
III. Należno ci
II. Pozostałe
finansowe
zobowiązania
krótkoterminowe
krótkoterminowe
IV. rodki pieniężne
III. Rezerwy na
zobowiązania
V. Krótkoterminowe
IV. Fundusze
papiery warto ciowe
specjalne
C. Rozliczenia
D. Rozliczenia
międzyokresowe
międzyokresowe
E. Ujemna warto ć
firmy jednostek
podporządkowanych
D. Inne aktywa
F. Inne pasywa
Suma aktywów
Suma pasywów
Jednostki samorządu terytorialnego, sporządzając bilans skonsolidowany, mogą rozszerzyć zakres pozycji.
Informacje uzupełniające istotne dla rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej i majątkowej:
................
................
.......... ............. ........................
Skarbnik rok, miesiąc, dzień Przewodniczący Zarządu
Załącznik nr 10
Wzór
RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT
(WARIANT PORÓWNAWCZY)
Nazwa i adres
Rachunek zysków i strat jednostki
Adresat
jednostki
sprawozdawczej
(wariant porównawczy)
................................................................
_______________________
_______________________
Wysłać bez pisma
Numer identyfikacyjny
sporządzony na dzień ..................200...r. przewodniego
REGON
Stan na
Stan na
koniec roku
koniec roku
poprzedniego
bieżącego
A.
Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi, w tym:
I.
Przychody netto ze sprzedaży produktów
49
II.
Zmiana stanu produktów (zwiększenie – wartość dodatnia,
zmniejszenie - wartość ujemna)
III.
Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki
IV.
Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów
V. Pozostałe dochody budżetowe
B. Koszty
działalno ci operacyjnej
I. Amortyzacja
II. Zużycie materiałów i energii
III. Usługi obce
IV.
Podatki i opłaty
V. Wynagrodzenia
VI. Ubezpieczenia
społeczne i inne świadczenia dla pracowników
VII. Pozostałe koszty rodzajowe
VIII. Wartość sprzedanych towarów i materiałów
IX. Inne świadczenia finansowane z budżetu
X. Pozostałe obciążenia
C. Zysk (strata) ze sprzedaży (A-B)
D. Pozostałe przychody operacyjne
I.
Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych
II. Pokrycie amortyzacji
III.
Inne przychody operacyjne
E. Pozostałe koszty operacyjne
F.
Zysk (strata) z działalno ci operacyjnej (C+D-E)
G. Przychody
finansowe
I.
Dywidendy i udziały w zyskach
II. Odsetki
III. Inne
H. Koszty finansowe
I. Odsetki
II. Inne
I.
Zysk (strata) z działalno ci gospodarczej (F+G-H)
J. Wynik
zdarzeń nadzwyczajnych (J.I.-J.II.)
I. Zyski
nadzwyczajne
II. Straty
nadzwyczajne
K. Zysk (strata) brutto (I±J)
50
N. Zysk (strata) netto (K-L-M)
................ .............. ..............
Główny księgowy rok, miesiąc, dzień Kierownik jednostki
Załącznik nr 11
Wzór
ZESTAWIENIE ZMIAN W FUNDUSZU
Nazwa i adres
Zestawienie zmian w funduszu jednostki Adresat
jednostki
sprawozdawczej
.....................................................................
sporządzone na dzień..........200.....r.
_______________________
_______________________
Wysłać bez pisma
Numer identyfikacyjny
przewodniego
REGON
Stan na
Stan na
koniec roku
koniec roku
poprzedniego
bieżącego
I.
Fundusz jednostki na początek okresu (BO)
1. Zwiększenia funduszu (z tytułu)
1.1. zysk bilansowy za rok ubiegły
1.2. zrealizowane wydatki budżetowe
1.3. środki na inwestycje
1.4. aktualizacja środków trwałych
1.5. nieodpłatnie otrzymane środki trwałe i inwestycje
1.6. inne zwiększenia
2. Zmniejszenia funduszu jednostki
2.1. strata za rok ubiegły
2.2. zrealizowane dochody budżetowe
2.3. dotacje i środki na inwestycje
2.4. pokrycie amortyzacji
2.5. aktualizacja środków trwałych
2.6. wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków
trwałych i inwestycji
2.7. inne zmniejszenia
3. Wynik
netto
a)
zysk netto
51
b) strata
netto
II.
Fundusz jednostki na koniec okresu (BZ)
................ .............. ..............
Główny księgowy rok, miesiąc, dzień Kierownik jednostki
52
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz
planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz
niektórych jednostek sektora finansów publicznych jest aktem wykonawczym do delegacji
zawartej w art. 37 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia o finansach publicznych (Dz.U. Nr 2, poz.
.).
Według przepisów projektowanego rozporządzenia będzie prowadzona rachunkowość
wykonania budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek
budżetowych, państwowych funduszy celowych bez osobowości prawnej, a także jednostek
budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Przepisy rozporządzenia regulują:
1. zasady szczególne rachunkowości dla wyżej wymienionych jednostek, zgodnie z
wymogami zawartymi w art. 37 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
2. plany kont, zgodnie z wymogami zawartymi w art. 37 ust. 1 ustawy o finansach
publicznych,
3. sprawozdania, zasady ich sporządzania i terminy przekazywania poszczególnym
odbiorcom.
W projekcie rozporządzenia uwzględniono rozwiązania, których obowiązek wprowadzenia
wynika z art. 37 ust.1 ustawy o finansach publicznych, m.in.:
Dochody i wydatki księguje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu,
którego dotyczą, niemniej w księgach rachunkowych będą ujęte również wszystkie etapy
rozliczeń poprzedzające płatność dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków – także
zaangażowanie środków.
Rozwiązanie to pozwala na uzyskanie danych o wykonaniu planów finansowych jednostek
objętych rozporządzeniem, tak w układzie wykonania kasowego, jak i w układzie wykonania
memoriałowego.
Również na podstawie rachunkowości prowadzonej według projektowanego rozporządzenia
można uzyskać dane w wykonaniu budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu
terytorialnego w układzie wykonania budżetu kasowego oraz budżetu zadaniowego.
Szczególne rozwiązania wprowadzono dla jednostek budżetowych mających siedzibę poza
granicami kraju. Rozwiązania te stanowią kontynuację dotychczasowych zasad,
uwzględniających szczególną sytuację tych jednostek dotyczącą prowadzenia ksiąg
rachunkowych w walucie kraju urzędowania lub walucie określonej przez dysponenta
głównego.
Rozporządzenie nie powoduje skutków finansowych.
53
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei