Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
państwowe jednostki budżetowe stanowi dochody budżetu państwa.
§ 21. 1. Państwowa jednostka budżetowa może zaciągać zobowiązania na realizację
zadań do wysokości kwot wydatków ujętych w zatwierdzonym planie finansowym,
pomniejszonych o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz obligatoryjne wpłaty
płatnika, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Zobowiązania z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane tylko w wypadku,
gdy umowy te uzasadnione są odpowiednimi programami prac i są zawierane zgodnie
z
terminami wprowadzonymi przepisami o zamówieniach publicznych. Mogą być
również zaciągane zobowiązania z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest
niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku
następnym.
3. Państwowe jednostki budżetowe, których zobowiązania zostały potrącone w trybie
art. 64 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8,
poz. 60, z późn. zm.) przekazują kwoty objęte potrąceniem na rachunek bankowy urzędu
skarbowego, który tego potrącenia dokonał, w terminie 7 dni od dnia doręczenia
postanowienia w sprawie potrącenia.
4. Wpłacie, o której mowa w ust. 3, podlega kwota, która została potrącona w wyniku
realizacji postanowień ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Rozdział 5
Sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych mających
siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
§ 22. 1. Planowane dochody i wydatki jednostek budżetowych mających siedzibę
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również przedstawicielstw wojskowych
i zespołów łącznikowych, zwanych dalej "placówkami", są wyszczególnione w układzie
wykonawczym dysponenta części budżetowej, któremu podlegają placówki, zwanego
dalej "dysponentem głównym".
2. Dysponent główny opracowuje dla podległych placówek:
11
1) projekty planów finansowych na następny rok budżetowy, zgodnie z projektem
ustawy budżetowej i do dnia 30 grudnia przekazuje kierownikom placówek;
2) plany finansowe placówek, na podstawie kwot wynikających z układu wykonawczego
jego budżetu i w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej przekazuje
kierownikom placówek.
3. Dysponent główny, uwzględniając specyfikę działania i wielkość niektórych
placówek, może opracować dla nich harmonogram realizacji dochodów i wydatków.
Harmonogram realizacji dochodów i wydatków placówki dysponent główny przekazuje
kierownikowi placówki w terminie 30 dni od dnia otrzymania uzgodnionego z Ministrem
Finansów harmonogramu realizacji dochodów i wydatków dysponenta.
4. Plan finansowy środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji placówek,
opracowany przez kierownika placówki zatwierdza dysponent główny, któremu podlega
placówka, z zastrzeżeniem ust. 7.
5. Plan, o którym mowa w ust. 4, stanowi podstawę gospodarowania środkami
przeznaczonymi na finansowanie inwestycji placówki.
6. Dysponent główny opracowuje łączny plan finansowy środków przeznaczonych
na finansowanie inwestycji wszystkich placówek, o których mowa w ust. 4.
7.
Projekty planów finansowych oraz plany finansowe placówek podległych
Ministrowi Obrony Narodowej mogą być opracowywane przez dysponenta wskazanego
na podstawie odrębnych przepisów.
§ 23. 1. Dysponent główny może dokonać zmian w planach finansowych placówek
w ramach uprawnień określonych w ustawie. O dokonanych zmianach dysponent główny
zawiadamia kierownika placówki.
2. Kierownik placówki może dokonać zmian w planie finansowym wydatków placówki
w zakresie określonym w upoważnieniu otrzymanym od dysponenta głównego.
§ 24. 1. Dysponent główny przekazuje z rachunku bieżącego wydatków do placówek
środki pieniężne na wykonanie wydatków budżetowych zaplanowanych w planach
finansowych placówek, a placówki przekazują środki pieniężne uzyskane z tytułu
wykonania dochodów budżetowych placówek, na polecenie dysponenta głównego,
na rachunek bieżący dochodów dysponenta głównego, przy uwzględnieniu ust. 2.
12
2. Dysponent główny może pozostawić w placówce środki budżetowe pochodzące
z wykonanych dochodów budżetowych i sfinansować z tych środków pieniężnych
wydatki budżetowe placówki lub przekazać te środki do innej podległej temu
dysponentowi placówki na sfinansowanie wydatków budżetowych.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2:
1) dysponent główny równowartość środków pieniężnych wykorzystanych
na finansowanie wydatków budżetowych przekazuje z rachunku bieżącego wydatków,
ze środków zaplanowanych w swoim budżecie na finansowanie wydatków budżetowych
placówek, na rachunek bieżący dochodów, w ramach realizacji dochodów budżetu
państwa;
2) kierownik placówki wykazuje wykonane dochody budżetowe i wykonane wydatki
budżetowe, o których mowa w ust. 2, oraz rozlicza środki pieniężne z wykonanych
dochodów budżetowych pozostawionych w placówce na pokrycie wykonywanych
wydatków budżetowych w sprawozdaniach budżetowych, o których mowa w przepisach
odrębnych.
4. Dysponent główny może pozostawić w placówce środki pieniężne pozostałe
w wyniku niewykonania planowanych w roku budżetowym wydatków na sfinansowanie
planowanych wydatków budżetowych następnego roku.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4:
1) dysponent główny równowartość niewykorzystanych środków pieniężnych
przekazuje
na rachunek bieżący budżetu państwa z rachunku bieżącego wydatków;
2) kierownik placówki wykazuje niewykorzystane środki pieniężne w sprawozdaniach
budżetowych placówki na koniec roku
§ 25. Do czasu otrzymania przez placówkę planu finansowego, o którym mowa w § 22
ust. 2 pkt 2:
1) dysponent główny przekazuje środki odpowiednio do kwot przyjętych w projekcie
planu placówki;
2) wydatki placówki są ponoszone w granicach kwot określonych przez dysponenta
głównego.
13
§ 26. 1. Dysponent główny może wyposażyć placówkę w stałą zaliczkę, która jest przeznaczona
na zapewnienie wydatków budżetowych w stanie wyższej konieczności lub w przypadku braku
środków budżetowych dla zapewnienia ciągłości działania placówki.
2. Stała zaliczka tworzona jest w wysokości określonej przez dysponenta głównego.
3. Dysponent główny może zmienić wysokość stałej zaliczki poprzez jej zwiększenie
lub poprzez jej przeznaczenie na:
1) pokrycie
bieżących wydatków placówki;
2) przekazanie na stałą zaliczkę innej placówki;
3) pokrycie
zwiększonych kosztów wynikających z różnicy kursowej;
4) finansowanie inwestycji placówki.
§ 27. 1. Placówka zleca obsługę rachunków bankowych na zasadach obowiązujących
w kraju będącym siedzibą placówki przy uwzględnieniu wysokości kosztów obsługi
i wiarygodności banku, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W zależności od miejscowych warunków politycznych i gospodarczych kierownik
placówki, za zgodą dysponenta głównego, może w odmienny sposób przechowywać
środki finansowe oraz prowadzić gospodarkę finansową bez wykorzystania rachunków
bankowych lub z wykorzystaniem rachunków bankowych w ograniczonym zakresie albo
z wykorzystaniem rachunków terminowych dla przyjmowania dochodów i dokonywania
wydatków.
§ 28. Placówki realizujące dochody budżetowe, stosując przepisy § 12 ust. 1-3,
uwzględniają warunki gospodarcze i polityczne oraz przepisy prawa miejscowego, a także
konwencji i protokołu dyplomatycznego.
§ 29. W placówkach podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie
zwrotu, podpisane przez kierownika i księgowego placówki.
§ 30. Pracownicy placówek mogą otrzymywać, na podstawie odrębnych przepisów,
zaliczki na koszty leczenia oraz zaliczki na poczet wynagrodzenia przed wyjazdami na urlopy
wypoczynkowe.
14
Rozdział 6
Sposób prowadzenia gospodarki finansowej samorządowych zakładów budżetowych
§ 31. 1. Kierownicy samorządowych zakładów budżetowych sporządzają projekty
planów finansowych i przekazują zarządowi jednostki samorządu terytorialnego
w terminie umożliwiającym ujęcie ich planów przychodów i wydatków, obejmujących
wydatki stanowiące koszty działalności, a także pozostałe koszty nie stanowiące
wydatków i innych obciążeń, zwane dalej „wydatkami”, w projekcie uchwały budżetowej.
2. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego weryfikuje otrzymane projekty w trybie
i terminie określonym w § 5 ust. 3.
3. Projekt planu finansowego, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi podstawę
gospodarki finansowej od 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały
budżetowej.
§ 32. Projekty planów finansowych oraz plany finansowe samorządowych zakładów
budżetowych sporządzane są w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
§ 33. 1. Dotacje celowe udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie
kosztów realizacji inwestycji nie mogą być wykorzystywane na inne cele; dotacje te,
w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi
do budżetu.
2. Samorządowe zakłady budżetowe prowadzą ewidencję kosztów realizacji inwestycji
umożliwiającą ustalenie źródeł finansowania inwestycji, wielkości zaangażowania środków,
w tym otrzymanych z budżetu dotacji.
§ 34. W terminie 10 dni od dnia otrzymania, od zarządu jednostki samorządu
terytorialnego, informacji o kwotach przychodów i wydatków zakładu oraz wysokości
dotacji i wpłat do budżetu, kierownik samorządowego zakładu budżetowego zatwierdza
plan finansowy zakładu, dostosowując go do uchwały budżetowej.
§ 35. Samorządowy zakład budżetowy stosuje w planowaniu, ewidencji i sprawozdawczości
dla poszczególnych rodzajów przychodów i wydatków podziałki określone w przepisach
o klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących
ze źródeł zagranicznych.
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei