eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

wynikających z decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz o zmianach dokonanych przez
dysponenta.
3. Zawiadomienia o zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują wydatki
w szczegółowości układu wykonawczego i stanowią podstawę do wprowadzenia zmian
w planach finansowych państwowych jednostek budżetowych.
4. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1,
wprowadzają zmiany w planach finansowych swoich jednostek oraz jednostek im
podległych i w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia,
o którym mowa w ust. 2, informują o wprowadzonych zmianach podległe jednostki.
§ 10. 1. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3
ust. 1, mogą dokonywać zmian w planach finansowych państwowych jednostek
budżetowych oraz planach dochodów własnych tych jednostek, w obrębie jednego
rozdziału, na podstawie i w granicach upoważnień udzielonych im przez dysponentów
części budżetowych.
2. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1,
mogą upoważnić kierowników jednostek im podległych do dokonywania przeniesień
wydatków w granicach upoważnień udzielonych im przez dysponentów części
budżetowych.
3. Kierownicy jednostek podległych kierownikom państwowych jednostek budżetowych,
o których mowa w § 3 ust. 1, informują niezwłocznie tych kierowników o dokonanych
przeniesieniach.
4. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1,
uwzględniają w planach jednostek im podległych przeniesienia wydatków, o których
mowa w ust. 3.
5. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1,
zawiadamiają, w terminach ustalonych przez dysponentów części budżetowych,
o zmianach dokonanych w planach finansowych swoich jednostek i jednostek podległych.
§ 11. 1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego zawiadamia samorządowe
jednostki budżetowe o zmianach planu dochodów i wydatków wprowadzanych w toku
wykonywania budżetu.

6
2. Zawiadomienia, o których mowa w ust. 1, stanowią podstawę dokonania zmian
w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych.
3. Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych mogą dokonywać przeniesień
planowanych wydatków w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych
oraz w planach dochodów własnych tych jednostek, w granicach upoważnień
przyznanych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego.
4. Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, w terminie 7 dni od dnia
dokonania zmiany, zawiadamiają zarząd o dokonanych zmianach.

Rozdział 4
Tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek
budżetowych
§ 12. 1. Państwowe jednostki budżetowe realizujące dochody budżetowe obowiązane są:
1) prawidłowo i terminowo ustalać należności z tytułu dochodów budżetu państwa oraz
gromadzonych dochodów własnych;
2) pobierać wpłaty i terminowo dokonywać zwrotów nadpłat;
3) prowadzić ewidencję dochodów budżetowych oraz dochodów własnych według
części, działów i rozdziałów określających rodzaj działalności oraz według
paragrafów klasyfikacji;
4) terminowo wysyłać do zobowiązanych wezwania do zapłaty lub faktury z tytułu
świadczonych usług;
5) terminowo wysyłać do zobowiązanych upomnienia oraz podejmować w stosunku
do nich czynności zmierzające do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji;
6) w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach umarzać należności
nieściągalne bądź podejmować działania określone w odrębnych przepisach.
2. Czynności egzekucyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 5, nie podejmuje się, jeżeli
należność nie przewyższa kosztów wysłania upomnienia.
3. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych będący organami podatkowymi
obowiązani są do ustalania i pobierania dochodów z tytułu podatków, opłat oraz innych

7
niepodatkowych należności budżetowych, w zakresie i na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
4. Dochody budżetu państwa powinny być zaliczane na rachunek bieżący dochodów
państwowej jednostki budżetowej, która prowadzi wymiar lub pobór i ewidencję danej
należności.
§ 13. 1. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych prowadzą ewidencję
wydatków – uwzględniając klasyfikację paragrafów wydatków, określoną w przepisach
o klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących
ze źródeł zagranicznych - umożliwiającą ustalenie wielkości zaangażowanych środków,
wysokości poniesionych wydatków oraz ich zgodności z planem finansowym.
2. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych prowadzą dodatkową ewidencję
wydatków – uwzględniając szczegółową klasyfikację wydatków strukturalnych, o której
mowa w art. 36 ust. 4 pkt 2 ustawy – umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych
wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.
§ 14. 1. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych dokonują wydatków do wysokości
kwot ujętych w planie finansowym jednostki, przeznaczonych na dany cel lub zadanie.
2. Wydatki państwowych jednostek budżetowych dokonywane są w sposób celowy
i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z poczynionych
nakładów.
3. Wydatki państwowych jednostek budżetowych dokonywane są zgodnie z przepisami
dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.
4. Państwowe jednostki budżetowe mogą udzielać zaliczek wyłącznie w zakresie
określonym w odrębnych przepisach.
§ 15. 1. Państwowe jednostki budżetowe prowadzą ewidencję kosztów realizacji
inwestycji umożliwiającą ustalenie źródeł finansowania inwestycji, wielkości
zaangażowania środków, w tym otrzymanych od innych jednostek organizacyjnych.
2. rodki finansowe przeznaczone na finansowanie inwestycji, otrzymane przez
państwowe jednostki budżetowe od innych jednostek organizacyjnych są przechowywane

8
zgodnie z przepisami regulującymi dokonywanie operacji na rachunkach bankowych
prowadzonych dla obsługi budżetu państwa.
§ 16. 1. Państwowe jednostki budżetowe przyjmujące dochody do kasy lub za
pośrednictwem poczty obowiązane są do przekazania ich w dniu pobrania (wpływu)
na właściwy rachunek bieżący dochodów. W uzasadnionych przypadkach, w zależności
od wysokości przyjętej gotówki oraz właściwego jej zabezpieczenia, kierownik jednostki
może podjąć decyzję określającą częstotliwość przekazywania gotówki do banku,
z zachowaniem terminów, określonych w odrębnych przepisach, dotyczących wpłat
pobranych dochodów budżetowych do budżetu.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy stałego zapasu gotówki na bieżące wydatki.
3. Wpłaty należne państwowej jednostce budżetowej, dokonane na jej niewłaściwy
rachunek bankowy, państwowa jednostka budżetowa przekazuje na właściwy rachunek
we własnym zakresie.
§ 17. 1. Kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych
do zwrotu stanowią nadpłaty.
2. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, państwowa jednostka budżetowa
zalicza nadpłaty na inne wymagalne należności przypadające od tego samego dłużnika,
a w razie braku takich należności - zwraca je uprawnionej osobie.
3. Zwroty nadpłat w dochodach budżetowych, powstałych zarówno w bieżącym roku
budżetowym, jak i w ubiegłych latach budżetowych, ujmuje się w tej podziałce
klasyfikacji dochodów, na którą zalicza się bieżące wpływy tego samego rodzaju.
4. Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu, podpisane przez
kierownika i głównego księgowego państwowej jednostki budżetowej, z zastrzeżeniem § 36.
5. Polecenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty
wypłacenia zwracanej kwoty. Jeżeli w jednostce dokonującej zwrotu nadpłaty jest dowód
przychodowy, w wyniku realizacji którego powstała nadpłata, na dowodzie tym należy
zamieścić adnotację o dokonanym zwrocie, ze wskazaniem daty i pozycji zaksięgowania
zwrotu.
6. Oprocentowanie nadpłat należności budżetowych pomniejsza dochody budżetowe
z tytułu odsetek za zwłokę, z zastrzeżeniem ust. 7.

9
7. Oprocentowanie nadpłat podatków zaliczanych na zaległość podatkową powiększa
dochody budżetowe z tytułu odsetek od tych zaległości.
8. Opłaty przekazów pocztowych i opłaty bankowe związane ze zwrotem nadpłat
obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłaty.
§ 18. 1. Uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków
dokonanych w tym samym roku budżetowym przyjmowane są na rachunki bieżące wydatków
i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych
w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów
i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa, w terminach określonych
odrębnymi przepisami.
3. Zwroty wydatków uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe z budżetu Unii
Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, poniesionych na
programy i projekty realizowane z udziałem tych środków, są przyjmowane na rachunki
bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa.
§ 19. 1. Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie, stanowiących
własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych nie posiadających
osobowości prawnej, powiększa ich wartość, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej,
z zastrzeżeniem § 20.
2. Depozyty państwowych jednostek budżetowych w postaci środków pieniężnych,
składane w związku z postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym,
cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia w wypadku konieczności zachowania
konkretnych egzemplarzy środków pieniężnych jednostki te przekazują do przechowania
bankom w postaci depozytu zamkniętego.
3. Postanowienia ust. 1 dotyczą środków finansowych przekazanych państwowym
jednostkom budżetowym przez Agencję Mienia Wojskowego na inwestycje Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz na inwestycje i modernizację uzbrojenia
i wyposażenia organów i jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych.

10
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: