Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
w planie finansowym zakładu budżetowego, w ciągu roku budżetowego, w przypadku
i pod warunkami określonymi w art. 14 ust. 9 ustawy.
2. Inne niż wymienione w ust. 1 zmiany planu finansowego mogą być dokonywane
tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian odpowiednio w budżecie państwa lub budżecie
jednostki samorządu terytorialnego.
3.
W przypadku realizowania przez samorządowy zakład budżetowy niższych
od zaplanowanych przychodów, realizacja odpowiednio niższych wydatków następuje
bez konieczności dokonywania zmian planu finansowego.
4. Nie wymaga dokonywania zmian planu finansowego samorządowego zakładu
budżetowego realizacja planu wydatków, polegająca na przeniesieniach pomiędzy
paragrafami, przy uwzględnieniu ograniczeń
5. Zasady kształtowania wynagrodzeń określonych prawem zakładu budżetowego
regulują odrębne przepisy.
§ 37. Pobrane wpływy z tytułu dochodów z najmu i dzierżawy składników
majątkowych Skarbu Państwa oraz innych umów o podobnym charakterze, z wyjątkiem
należnego podatku od towarów i usług, są przekazywane przez zakład budżetowy na
dochody budżetu państwa.
Rozdział 7
Sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach
budżetowych
§ 38. Rozliczenia zakładu budżetowego z budżetem są planowane w dziale i rozdziale
właściwym dla przeważającego rodzaju działalności zakładu budżetowego określonego
w przepisach o klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków
pochodzących ze źródeł zagranicznych.
§ 39. 1. Planowany stan środków obrotowych czyli aktywa bieżące netto działalności
zakładu budżetowego na koniec roku nie mogą przekraczać 1/6 rocznych planowanych na
rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.
16
2. Faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na
koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek
roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych
kosztów, zobowiązań i nie poniesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków
własnych, ujętych w
zatwierdzonym planie finansowym zakładu budżetowego,
z zastrzeżeniem § 33.
3. W celu ustalenia wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych
do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych zakładu budżetowego nie są
zaliczane otrzymane darowizny pieniężne.
§ 40. 1. Samorządowy zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu różnicę między
sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych
na początek roku, a sumą planowanych wydatków, powiększonych o planowany stan
środków obrotowych na koniec roku.
2. Zaliczkowe wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych zakładów
budżetowych są przekazywane do budżetu co kwartał w terminie 20 dni po zakończeniu
kwartału, a za IV kwartał - zaliczkowo, w terminie do dnia 20 grudnia roku budżetowego.
3. Zaliczkowe wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych za pierwsze trzy
kwartały dokonuje się w takim stosunku procentowym do faktycznie osiągniętych
przychodów, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych
przychodów. Wpłatę zaliczkową za IV kwartał ustala się w wysokości wpłaty za III
kwartał, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W terminie 15 dni od złożenia rocznego sprawozdania finansowego (bilansu)
zakład budżetowy wpłaca do budżetu różnicę między faktycznym a planowanym stanem
środków obrotowych na koniec roku.
5.
W przypadku gdy zaliczkowe wpłaty, o których mowa w ust. 2, zostaną
przekazane w kwotach wyższych niż należne, nadpłacone wpłaty zaliczkowe podlegają
zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w przypadku złożenia wniosku
o ich zwrot.
6. Przepis ust. 4 ma zastosowanie również do zakładów budżetowych, których plany
finansowe nie przewidują wpłaty do budżetu.
17
§ 41. 1. Dysponent części budżetowej przekazuje państwowym zakładom budżetowym
dotacje, o których mowa w art. 14 ust. 4 i 5 ustawy, w wysokości odpowiedniej do stopnia
realizacji finansowanych zadań.
2. Kierownik
państwowego zakładu budżetowego przekazuje właściwemu
dysponentowi części budżetowej, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku,
rozliczenie wykorzystania dotacji w szczegółowości określonej przez tego dysponenta.
3. Dysponent części budżetowej, w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie
z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, wydaje decyzję o zwrocie dotacji
do budżetu państwa wraz z odsetkami, w wysokości i terminie określonym w art. 158 ust. 1 ustawy.
4. Państwowe zakłady budżetowe otrzymujące dotacje przedmiotowe na zadania
realizowane na rzecz rolnictwa dokonują rozliczenia z budżetem w trybie przepisów
wydanych na podstawie art. 115 ust. 5 ustawy.
§ 42. 1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje samorządowym
zakładom budżetowym dotacje, o których mowa w art. 14 ust. 4 pkt 1 i ust. 6 ustawy,
w wysokości odpowiedniej do stopnia realizacji finansowanych zadań.
2. Kierownik samorządowego zakładu budżetowego przekazuje zarządowi jednostki
samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, rozliczenie
wykorzystania dotacji w szczegółowości określonej przez ten zarząd.
3. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku stwierdzenia wykorzystania
dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, wydaje decyzję
o zwrocie dotacji do budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz z odsetkami,
w wysokości i terminie określonych w art. 158 ust. 1 ustawy.
§ 43. Jeżeli zakład budżetowy nie spełnia warunków określonych w art. 14 ust. 2
ustawy lub jest to uzasadnione względami organizacyjnymi, organ, który powołał ten
zakład, wydaje decyzję o jego likwidacji nie później niż do dnia 31 grudnia danego roku
budżetowego.
§ 44. 1. Samorządowy zakład budżetowy posiada odrębny rachunek bankowy.
2. Z rachunku zakładu budżetowego można dokonywać wypłat do wysokości środków
zgromadzonych na tym rachunku.
18
3. Odsetki od środków własnych, z wyłączeniem dotacji z budżetu, zgromadzonych
na rachunku, o którym mowa w ust. 1, stanowią przychody zakładu budżetowego.
4. Decyzja o likwidacji zakładu budżetowego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia
rachunku oraz przekazania środków finansowych, pozostałych po dokonaniu rozliczeń
likwidacyjnych, na dochody budżetu odpowiednio państwa lub jednostki samorządu
terytorialnego.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
§ 45. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ............1)
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
26 stycznia 2005 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów
budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zasad i terminów
rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu (Dz.U. Nr 23, poz. 190), oraz rozporządzeniem
Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek
budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania
przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 i z 2008 r.,
Nr 23, poz. 135).
19
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej
jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych został przygotowany w związku z
opracowaniem nowego projektu ustawy o finansach publicznych z dnia 15.09.2008 r.
Wejście w życie rozporządzenia będzie uzależnione od daty wejścia w życie powołanej wyżej ustawy o
finansach publicznych.
Problematyka regulowana przedmiotowym projektem pozostaje w gestii Państw Członkowskich Unii
Europejskiej i nie podlega harmonizacji.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do przepisu
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz. 1414).
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty na które oddziałuje akt normatywny:
Przedmiotowy rozporządzenie oddziałuje na jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady
budżetowe.
2. Konsultacje
społeczne:
Przedmiotowy projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym na odpowiednim etapie prac
legislacyjnych.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych – rozporządzenie, choć dotyczy niektórych jednostek sektora
finansów publicznych, nie wywoła skutków finansowych w sektorze finansów
publicznych, w szczególności nie wpłynie na zwiększenie wydatków lub zmniejszenie
dochodów jednostek tego sektora;
b) rynek pracy – brak wpływu;
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw –
brak wpływu;
d) sytuację i rozwój regionalny – brak wpływu.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei