eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE


Wstępny projekt
4. Postęp biologiczny w produkcji roślinnej

W ramach postępu biologicznego w produkcji roślinnej określono zasady udzielania dotacji na badania na
rzecz hodowli roślin, które nie stanowią pomocy publicznej w rozumieniu pkt. 3.1.1. Wytycznych zasad
ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz. Urz. UE
C 323 z 30.12.2006, str. 1). Badania na rzecz hodowli roślin stanowią bowiem badania podstawowe, tj.
prace eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobycia nowej wiedzy o
podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na żadne praktyczne zastosowania ani
użytkowanie. A zatem spełniają warunek określony w pkt 3.1.1 ww. Wytycznych, iż zasadnicza
działalność organizacji badawczych ma charakter niegospodarczy i służy powiększeniu zasobów wiedzy i
upowszechnieniu wyników tych badań.


Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w celu umożliwienia udzielania i wypłacania
dotacji podmiotom wykonującym zadania na rzecz rolnictwa według nowej podstawy prawnej. Wejście w
życie z dniem ogłoszenia rozporządzenia nie narusza konstytucyjnych zasad demokratycznego państwa
prawnego, gdyż zawiera regulacje korzystne dla takich podmiotów.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w
rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego też projekt tego
rozporządzenia nie podlegał notyfikacji.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej w zakresie dotyczącym pomocy
państwa.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt niniejszego rozporządzenia zostanie umieszczony
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana zmiana rozporządzenia
Podmioty wykonujące zadania na rzecz rolnictwa
2. Wpływ projektowanej zmiany rozporządzenia na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
W projektach ustaw budżetowych corocznie określa się kwoty dotacji przedmiotowych na
dofinansowanie kosztów zadań wykonywanych na rzecz rolnictwa.Projektowana zmiana nie wpływa
na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej zmiany rozporządzenia na rynek pracy.

Wstępny projekt
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej zmiany rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana zmiana rozporządzenia nie będzie miała wpływu na konkurencyjność zewnętrzną i
wewnętrzną gospodarki.
5. Wpływ projektowanej zmiany na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowana zmiana rozporządzenia nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje
społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do organizacji społeczno-zawodowych i instytucji
działających w obszarze regulowanym rozporządzeniem, między innymi do: Krajowego Związku
Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Związku NSZZRI „Solidarność”, Związku Zawodowego
Rolnictwa „Samoobrona”, Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa w RP, Federacji Związków
Producentów Rolnych, Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS” w
Opaczu, Polskiego Związku Owczarskiego, Polskiego Związku Hodowców Koni, Polskiego Związku
Hodowców Bydła Mięsnego, Forum Związków Zawodowych, Polskiej Federacji Hodowców Bydła i
Producentów Mleka, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Krajowej Rady Drobiarskiej – Izby Gospodarczej,
Krajowego Centrum Hodowli Zwierząt i Agencji Nieruchomości Rolnych.
Wstępny projekt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia............................................. r.
w sprawie stawek, szczegółowego sposobu oraz trybu udzielania i rozliczania
dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych

Na podstawie art. 115 ust. 6 ustawy z dnia......................................r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Dotacje przedmiotowe do podręczników szkolnych, zwanych dalej
"podręcznikami", mają charakter pomocy de minimis i są udzielane zgodnie z
rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006,
str. 5-10).
2.
Dotacje przedmiotowe do podręczników mogą być udzielane na wniosek
wydawcy, w zakresie określonym w ustawie budżetowej na dany rok.
§ 2. 1. Stawki dotacji przedmiotowych do jednego arkusza wydawniczego wynoszą:
1) przy pierwszym wydaniu - xxxxx zł;
2) przy następnym wydaniu - xxxxx zł.
2. W przypadku wydawania podręcznika łącznie z nośnikiem CD-ROM, stawki, o
których mowa w ust. 1, mogą zostać zwiększone maksymalnie o:
1) 5 % w przypadku nośnika CD-ROM bez możliwości interaktywnych;
2) 10 % w przypadku interaktywnego nośnika CD-ROM.
3. W przypadku pierwszych wydań podręczników o szczególnie wysokich kosztach
wydania, stawki, o których mowa w ust. 1, mogą zostać zwiększone maksymalnie o 10
%.
4. Zwiększenie stawek, o którym mowa w ust. 3, może nastąpić w przypadku
konieczności zastosowania podwyższonych parametrów edytorskich, stwierdzonej na
podstawie rozliczenia kosztów wydania podręcznika, o którym mowa w § 12 ust. 1, i
egzemplarza okazowego podręcznika.
§ 3. Dotacja przedmiotowa do podręcznika może być przyznana, jeżeli podręcznik
został dopuszczony do użytku szkolnego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku
szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i
podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. Nr 25, poz. 220) lub rozporządzenia
Ministra Kultury z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego
programów nauczania i podręczników dla szkół artystycznych (Dz. U. Nr 30, poz. 254).
§ 4. 1. Do dnia 31 marca każdego roku wydawca zamierzający ubiegać się o
dotację przedmiotową składa do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
zwanego dalej "ministrem", zestawienie zbiorcze sporządzone dla podręczników
planowanych do wydania w roku następnym.
2. Zestawienie zbiorcze podręczników planowanych do wydania w roku następnym
zawiera:
1) tytuły podręczników planowanych do wydania w roku następnym;
2) liczbę arkuszy wydawniczych poszczególnych tytułów;
3) łączną wysokość wnioskowanych dotacji przedmiotowych do podręczników oraz
łączną liczbę arkuszy wydawniczych.
3. Do zestawienia zbiorczego, dla każdego wymienionego w zestawieniu zbiorczym
tytułu podręcznika wydawca dołącza kalkulację wstępną kosztów wydania, sporządzoną
na formularzu, którego treść została określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. W przypadku gdy podręcznik zgłoszony w zestawieniu zbiorczym nie został
dopuszczony do użytku szkolnego lub też z innych przyczyn nie mógł zostać wydany,
wydawca może wystąpić do ministra o zgodę na dokonanie zmian w zestawieniu
zbiorczym. Skutki finansowe powstałe w wyniku zmian w zestawieniu zbiorczym ponosi
wydawca.
§ 5. 1. Wniosek o dotację przedmiotową do podręcznika sporządza się na
podstawie maszynopisu podręcznika na formularzu, którego treść została określona w
załączniku nr 2 do rozporządzenia, i składa się do ministra w dwóch egzemplarzach w
terminie do dnia 31 sierpnia roku wydania podręcznika.
2. Do wniosku o dotację przedmiotową wydawca dołącza kalkulację wstępną
kosztów wydania podręcznika szkolnego, o której mowa w § 4 ust. 3.
3. W przypadku kolejnego wydania podręcznika do wniosku o dotację przedmiotową
należy dołączyć egzemplarz ostatniego wydania.
§ 6. Łączna wysokość wnioskowanych dotacji przedmiotowych określonych w
poszczególnych wnioskach o dotacje do podręczników złożonych przez wydawcę w
terminie, o którym mowa w § 5 ust. 1, musi być zgodna z łączną wysokością
wnioskowanych dotacji przedmiotowych do podręczników określoną w zestawieniu
zbiorczym, o którym mowa w § 4 ust. 1.
§ 7. O rezygnacji z dotacji przedmiotowej do podręcznika wydawca jest obowiązany
niezwłocznie zawiadomić ministra, nie później jednak niż do dnia 1 października roku,
na który przyznana została dotacja.
§ 8. Na wniosek wydawcy minister może wyjątkowo wyrazić zgodę na złożenie
wniosku o dotację przedmiotową do podręcznika po upływie terminu, o którym mowa w
§ 5 ust. 1, jeżeli jego wydanie jest szczególnie uzasadnione potrzebami realizacji
procesu dydaktycznego. Wniosek wydawcy powinien zawierać wyjaśnienie przyczyn
niezłożenia wniosku w terminie.
§ 9.
Przed przyznaniem dotacji przedmiotowej do podręcznika minister może
zasięgnąć opinii ekspertów o przydatności oraz zasadności dofinansowania
podręcznika.
§ 10. 1. Minister przyznaje dotację przedmiotową do podręcznika według stawki
dotacji do jednego arkusza wydawniczego w wysokości, o której mowa w § 2 ust. 1,
jednakże w łącznej wysokości nie wyższej niż kwota deficytu wyliczona w sposób
określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, pomniejszona o dofinansowanie z
innych źródeł.
2. Przyznając dotację przedmiotową do podręcznika, minister określa wysokość
przyznanej stawki dotacji przedmiotowej do jednego arkusza wydawniczego
podręcznika, nie wyższej niż stawka określona w § 2 ust. 1.
§ 11. Wydawca zostaje poinformowany o wnioskach przyjętych do dofinansowania
w danym roku oraz o wnioskach nieprzyjętych do dofinansowania, z podaniem powodów
ich nieprzyjęcia, w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy
budżetowej na dany rok.
§ 12. 1. Przekazanie wydawcy dotacji przedmiotowej do podręcznika następuje po
wydaniu podręcznika, którego dotyczy przyznana dotacja, po przedłożeniu przez
wydawcę rozliczenia kosztów wydania podręcznika sporządzonego na formularzu,
którego treść została określona w załączniku nr 3 do rozporządzenia, wraz z rachunkiem
i egzemplarzem okazowym.
2. Wysokość przekazanej wydawcy kwoty dotacji przedmiotowej do podręcznika
stanowi iloczyn liczby arkuszy wydawniczych i przyznanej stawki dotacji przedmiotowej
do jednego arkusza wydawniczego ustalonej na rok wydania, o której mowa w § 10 ust.
2, jednakże nie więcej niż kwota deficytu wyliczona w sposób określony w załączniku nr
3 do rozporządzenia, pomniejszona o dofinansowanie z innych źródeł.
§ 13. Za dzień udzielenia dotacji przedmiotowej do podręcznika uważa się dzień
przekazania przyznanej kwoty dotacji na rachunek bankowy wydawcy, po spełnieniu
przez wydawcę warunków, o których mowa w § 12 ust. 1.
§ 14. Wydawca ponosi skutki finansowe powstałe w wyniku zwiększenia objętości
podręcznika w stosunku do wielkości określonej odpowiednio we wniosku o dotację
przedmiotową do tego podręcznika.
§ 15.
Wydawca, któremu przyznano dotację przedmiotową, zamieszcza w
podręczniku informację o objętości i wysokości nakładu oraz informację o treści:
"Podręcznik szkolny dotowany przez Ministra Edukacji Narodowej".
§ 16. Za zgodą ministra, termin wydania podręcznika przyjętego do dofinansowania,
określony we wniosku o dotację przedmiotową, może być przedłużony o rok. Wniosek o
przedłużenie terminu wydania podręcznika wydawca składa do dnia 1 października
roku, na który została przyznana dotacja.
§ 17. Wydawca może otrzymać dotację przedmiotową do kolejnego wydania
podręcznika nie wcześniej niż po trzech latach od roku, w którym otrzymał poprzednią
dotację.
§ 18.
Dotacji przedmiotowej do podręcznika nie przyznaje się wydawcy
znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu przepisów prawa Unii
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 114 . [ 115 ] . 116 ... 130 ... 170 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: