eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw

projekt ustawy dotyczy ostatecznego dostosowania ustawy do wymogów prawa europejskiego, jak również wzmocnienia głównego zakresu działalności BFG, związanego z systemem ochrony środków deponentów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1126
  • Data wpłynięcia: 2008-10-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1315

1126

-
łącznej kwocie wynagrodzeń wypłaconych przez Fundusz z podziałem na wynagrodzenia,
nagrody, premie i inne świadczenia,
- wysokości rocznego lub przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego łącznie
członkom zarządu i innych organów Funduszu, z podziałem na wynagrodzenia, nagrody,
premie i inne świadczenia,
-
wydatkach na wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia,
12. inne informacje, które należy uznać za istotne dla zrozumienia sprawozdania finansowego,
w tym podstawowe informacje dotyczące pracowników i organów Funduszu.

9
Uzasadnienie

Propozycja zmiany rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości Bankowego
Funduszu Gwarancyjnego wynika przede wszystkim ze zmiany umiejscowienia delegacji do jego
wydania. Aktualnie delegacja do wydania przepisów dotyczących rachunkowości BFG znajduje
się w ustawie o BFG, w projekcie zmiany ustawy o BFG zaproponowano umieszczenie delegacji
do wydania niniejszego aktu wykonawczego w ustawie o rachunkowości.
Poza zmianą podstawy prawnej w projekcie dokonano następujących zmian:
zmiana zasad wyceny papierów wartościowych i pożyczek (dotychczas stosowano metodę
liniową; w propozycji zawarto wycenę wg skorygowanej ceny nabycia, mając na uwadze
dostosowanie do rynkowych metod wyceny),
doprecyzowania sposobu ustalania wyniku finansowego,
określenia terminów sporządzania sprawozdań finansowych,
doprecyzowania stosowania przez Fundusz zasad rachunkowości, w tym zasad
memoriałowego ujawniania przychodów i kosztów,
doprecyzowania zakresu sprawozdań finansowych.

Uzasadnienie szczegółowe:
1. treść § 1 rozporządzenia, określa cel i zakres rozporządzenia i ma charakter porządkowy.
Obecne przepisy nie precyzowały jego zakresu;
2. w § 2 zawarto katalog definicji, rozszerzając dotychczasowy o pojęcia używane
w rozporządzeniu a niezdefiniowane w innych aktach prawnych, tj. ustawie o BFG i statucie
(należności zagrożone, skorygowana cena nabycia);
3. treść § 4 zastąpiono nową odnoszącą się do rachunkowości Funduszu i wynikających z jego
specyfiki operacji; poprzedni przepis był niejasny, odnosił się wyłącznie do ewidencji środków
Funduszu;
4. dotychczasową treść § 6 uzupełniono o zapisy określające sposób ujmowania przychodów
i kosztów w odniesieniu do okresu sprawozdawczego, dostosowując do przepisów ustawy
o rachunkowości, w tym zakresie art. 6 ust. 1 lub krajowych standardów rachunkowości, co jest
zgodnie art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości; potrzeba doprecyzowania wynika

z rozbieżności interpretacyjnych, które wystąpiły w roku sprawozdawczym 2007, a ich
konsekwencją była potrzeba dokonania korekt w sprawozdaniach finansowych lat ubiegłych;
5. treść § 7 uwzględnia proponowaną zmianę dotyczącą wyceny niektórych składników majątku
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego na dzień bilansowy. Wprowadzenie wyceny papierów
wartościowych oraz pożyczek – według „skorygowanej ceny nabycia”, podyktowane jest
wymogiem ujmowania zdarzeń w księgach rachunkowych i wykazywania ich

w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną (art. 4 ust. 1 ustawy
o rachunkowości). Uwzględnienie odsetek (lub dyskonta, premii) od instrumentów
finansowych dzięki zastosowaniu efektywnej stopy procentowej powoduje, że kwoty
przychodów/kosztów przypadające na poszczególne okresy są odmienne, stała jest natomiast
stopa rentowności aktywów/zobowiązań, co jest zgodne z sensem ekonomicznym tych
kategorii. Stosowanie nominalnej stopy procentowej, powoduje liniowe rozliczenie premii
i dyskonta, czyli zrównanie kwot przychodów/kosztów w kolejnych okresach, wywołując
„wypaczenie” wykazywanej rentowności. Wykazywane w kolejnych okresach przychody i

10
koszty byłyby zniekształcone (zawyżone lub zaniżone). Pojęcie „skorygowanej ceny nabycia
zostało przyjęte zgodnie z ustawą o rachunkowości art. 28 ust. 8a (ustawa z dnia 29 września
1994 r. o rachunkowości opublikowana w Dz.U. z dnia 17 kwietnia 2008 r. Nr 63, poz. 393).
6. treść § 9 zastąpiono nową. Dotychczasowe ujęcie paragrafu nie odzwierciedla prawidłowej
definicji wyniku finansowego;
7. w
załączniku nr 1:
− w Aktywach, dotychczasową treść pozycji V, zastąpiono nową – „V. Papiery wartościowe
i inne aktywa finansowe” wyróżniające w ramach tej grupy:
1. Dłużne papiery wartościowe;
2. Akcje i udziały;
3. Pozostałe papiery wartościowe i inne aktywa finansowe.

Dostosowana zatem zapisy do ustawy o rachunkowości oraz zaproponowano wydzieleni pozycji
pozostałe papiery wartościowe i inne aktywa finansowe” umożliwiające ewidencję
jednostek uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego.
− po pozycji X Pasywów dodano pozycję XI „zysk/strata lat ubiegłych”, co wynika z ogólnych
zasad rachunkowości, art. 47 ust. 1 ustawy o rachunkowości;
8. w załączniku nr 3 „Informacja dodatkowa”, zweryfikowano i uzupełniono dotychczasowy jej
zakres o niezbędne dane, tj. pkt 1 „wprowadzenie do sprawozdania finansowego, zawierające
opis przyjętych zasadach rachunkowości...” oraz pkt 12 „informacje o proponowanym podziale
zysku lub pokryciu straty” i pkt 13 „inne informacje, które należy uznać za istotne dla
zrozumienia sprawozdania finansowego, w tym podstawowe informacje dotyczące
pracowników i organów Funduszu”. Uzupełnienie jest zgodne z art. 48 ustawy

o rachunkowości.
9. w
załączniku nr 4 „Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych”:

w pozycji B III. rozszerzono opis, w celu dostosowania do proponowanych zmian zapisów
w bilansie w pozycji Aktywów

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Pracownik właściwy w sprawie projektu:
Halina Wesołowska , naczelnik
Wydział Sprawozdawczości i Rozwoju Usług Finansowych
Departament Rozwoju Rynku Finansowego
Ministerstwo Finansów, tel. 0-22 694-54-46

11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Projekt zostanie
zaopiniowany przez Komisję Nadzoru Finansowego.
W ramach konsultacji społecznych projekt będzie opiniowany przez instytucje zrzeszające
przedstawicieli banków i reprezentujące środowisko związane z rachunkowością, w tym Związek
Banków Polskich, Krajowy Związek Banków Spółdzielczych, Krajową Izbę Biegłych
Rewidentów, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce a także Narodowy Bank Polski.
Projekt rozporządzenia, stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414)
, zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje powstania dochodów i wydatków budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zmian na rynku pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie rozporządzenia nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
Źródła finansowania
Zakres przedmiotowy rozporządzenia (rachunkowość) jest neutralny z punktu widzenia obciążeń
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



10/01rch

12

Projekt


A U T O P O P R A W K A

do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw


W projekcie ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie
innych ustaw wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1:

a) pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) art. 15 otrzymuje brzmienie:

„Art. 15. ródłami finansowania Funduszu są:
1) obowiązkowe opłaty roczne, o których mowa w art. 13 ust. 1, wnoszone przez podmioty
objęte systemem gwarantowania;
2) kwoty przekazane z funduszu ochrony środków gwarantowanych, o którym mowa w art.
25 ust. 1, pochodzące z wpłat podmiotów objętych systemem gwarantowania,
dokonywanych zgodnie z uchwałą Zarządu Funduszu na wyodrębniony rachunek
specjalny Funduszu w Narodowym Banku Polskim;

3) dochody z oprocentowania pożyczek udzielanych przez Fundusz oraz dochody

z oprocentowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 16 ust. 3;
4) środki uzyskane w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
5) środki z dotacji, udzielonych na wniosek Funduszu, z budżetu państwa na zasadach
określonych w przepisach o finansach publicznych;
6) środki z kredytu krótkoterminowego udzielonego przez Narodowy Bank Polski zgodnie
z art. 34 ust. 3;
7) udzielone pożyczki ze środków budżetu państwa;
8) inne dochody.”;”,

b) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:

„14a) w art. 23 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz
Prezesa Komisji Nadzoru Finansowego, może w drodze rozporządzenia, czasowo określić
wyższą niż określona w ustawie górną granicę środków gwarantowanych oraz procent
środków gwarantowanych, mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i
stabilności systemu bankowego oraz ochronę interesu deponentów.”;”;

2) art. 10 otrzymuje brzmienie:

„Art. 10. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyłączeniem
przepisów art. 1 pkt 11 i 14a, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.”.

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: