eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw

projekt ustawy dotyczy ostatecznego dostosowania ustawy do wymogów prawa europejskiego, jak również wzmocnienia głównego zakresu działalności BFG, związanego z systemem ochrony środków deponentów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1126
  • Data wpłynięcia: 2008-10-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1315

1126

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 7 października br. Rada ECOFIN podjęła wspólną deklaracją o podniesieniu
minimalnej gwarantowanej kwoty depozytów bankowych do co najmniej 50 000 EUR.
Ustalono, iż kwota ta powinna być wprowadzona wstępnie przynajmniej na okres 1 roku. W
opinii Rady ECOFIN działanie takie powinno wzmocnić zaufanie deponentów do systemu
finansowego.

Podkreślenia wymaga fakt, iż deklaracja ta po stronie polskiej została potwierdzona poprzez
komunikat po posiedzeniu Komitetu Stabilności Finansowej w dniu 8 października br.
Członkowie Komitetu potwierdzili zgodną wolę wspierania Rządu w dążeniu do realizacji
ustaleń Rady ECOFIN postulującej ochronę depozytów bankowych na poziomie
równowartości 50.000 EUR.

Przedmiotowy projekt autopoprawki do ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw stanowi zatem realizację postanowień Rady
ECOFIN w zakresie zwiększenia minimalnej kwoty gwarantowania depozytów bankowych
do wskazanych w konkluzjach 50.000 EUR. W art. 23 ustawy o BFG wprowadza się bowiem
możliwość wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia – po zasięgnięciu opinii Komitetu
Stabilności Finansowej – w drodze którego czasowo można określić wyższą niż określona w
ustawie górną granicę środków gwarantowanych oraz procent środków gwarantowanych.
Jednocześnie w celu realizacji ww. postanowienia (tj. zagwarantowania ochrony depozytów
bankowych na poziomie równowartości 50.000 EUR) w art. 15 ustawy o BFG rozszerzono
katalog źródeł finansowania Funduszu o udzielone pożyczki ze środków budżetu państwa.
Wykorzystanie tego rodzaju finansowania wydaje się bowiem bardziej racjonalne niż
wykorzystanie środków z dotacji budżetowej. Udzielenie pożyczki ze środków budżetowych
nie ma bowiem wpływu na poziom deficytu budżetowego. Bankowy Fundusz Gwarancyjny
ma ustawowo określone źródła dochodów, które umożliwiają spłatę zaciągniętych przez
Fundusz zobowiązań. Analogiczne rozwiązania, tj. udzielanie pożyczek ze środków
budżetowych są stosowane w przypadku zobowiązań KUKE S.A. Wykorzystanie dotacji
budżetowej powinno mieć charakter ostateczny, np. w przypadku konieczności „odtworzenia”
funduszy własnych BFG.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny.

Projekt ustawy może oddziaływać na Skarb Państwa, banki, deponentów oraz Bankowy
Funduszu Gwarancyjny.

2. Wpływ aktu normatywnego na dochody i wydatki sektora finansów publicznych

Przedmiotowy projekt autopoprawki może mieć wpływ na stan finansów publicznych w
przypadku wykorzystania przez Fundusz możliwości finansowania z udzielonych pożyczek ze
środków budżetowych.

3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projekt ustawy może pozytywnie oddziaływać na rynek finansowy, a pośrednio na sektor
przedsiębiorstw niefinansowych i gospodarstw domowych. Zwiększenie poziomu gwarancji
może zwiększyć zaufanie przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Projekt ustawy nie ma bezpośrednio wpływu na rynek pracy.


Projekt


ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie określenia górnej granicy środków gwarantowanych przez Bankowy Fundusz
Gwarancyjny

Na podstawie art. 23 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 474) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Określa się górną granicę środków gwarantowanych, o których mowa w art. 2 pkt 2
ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym do równowartości
w złotych kwoty 50.000 euro - w 100%.
2. Granica środków gwarantowanych, o której mowa w ust. 1, obowiązuje w okresie do dnia
31 grudnia 2009 r.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



PREZES RADY MINISTRÓW




UZASADNIENIE


W dniu 7 października br. Rada ECOFIN podjęła wspólną deklaracją o podniesieniu minimalnej
gwarantowanej kwoty depozytów bankowych do co najmniej 50 000 EUR. Ustalono, iż kwota ta
powinna być wprowadzona wstępnie przynajmniej na okres 1 roku. W opinii Rady ECOFIN
działanie takie powinno wzmocnić zaufanie deponentów do systemu finansowego.

Podkreślenia wymaga fakt, iż deklaracja ta po stronie polskiej została potwierdzona poprzez
komunikat po posiedzeniu Komitetu Stabilności Finansowej w dniu 8 października br.
Członkowie Komitetu potwierdzili zgodną wolę wspierania Rządu w dążeniu do realizacji
ustaleń Rady ECOFIN postulującej ochronę depozytów bankowych na poziomie równowartości
50.000 EUR.

Przedmiotowy projekt rozporządzenia stanowi zatem realizację postanowień Rady ECOFIN w
zakresie zwiększenia minimalnej kwoty gwarantowania depozytów bankowych. W projekcie
proponuje się bowiem zwiększenie kwoty gwarancji depozytów do równowartości kwoty 50.000
EUR w 100% na okres do dnia 31 grudnia 2009 r.


O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I

1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny.

Projekt rozporzadzenia może oddziaływać na Skarb Państwa, banki, deponentów oraz Bankowy
Funduszu Gwarancyjny .

2. Wpływ aktu normatywnego na dochody i wydatki sektora finansów publicznych

Przedmiotowy projekt rozporządzenia może mieć ewentualnie wpływ na stan finansów
publicznych w przypadku wykorzystania przez Fundusz możliwości finansowania z udzielonych
pożyczek ze środków budżetowych.

3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projekt rozporzadzenia może pozytywnie oddziaływać na rynek finansowy, a pośrednio na sektor
przedsiębiorstw niefinansowych i gospodarstw domowych. Zwiększenie poziomu gwarancji
może zwiększyć zaufanie przedsiębiorstw i gospodarstw domowych

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Projekt rozporządzenia nie ma bezpośrednio wpływu na rynek pracy.

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: