eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw

projekt ustawy dotyczy ostatecznego dostosowania ustawy do wymogów prawa europejskiego, jak również wzmocnienia głównego zakresu działalności BFG, związanego z systemem ochrony środków deponentów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1126
  • Data wpłynięcia: 2008-10-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1315

1126

środków oraz zgodności z prawem i postanowieniami umów, na postawie których Fundusz
udzielił pomocy.
2. Zasady wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, określa Zarząd w drodze uchwały.
IV. Zasady gospodarki finansowej
§ 27. 1. Fundusz tworzy następujące fundusze własne:
1) fundusz statutowy,
2) fundusz pomocowy,
3) fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych,
4) fundusz zapasowy,
5) fundusz z aktualizacji wyceny.
2. Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, podejmuje uchwałę o utworzeniu innych
funduszy, jeżeli obowiązek ich tworzenia wynika z innych ustaw.
§ 28.
1.
Fundusz statutowy tworzony jest w celu zapewnienia środków na nabycie
rzeczowego majątku trwałego Funduszu oraz wypłat środków gwarantowanych, po wyczerpaniu
innych źródeł finansowania tych wypłat, przewidzianych w art. 15 ustawy, oraz funduszu
zapasowego.
2. Na fundusz statutowy składają się środki pochodzące z następujących źródeł:
1) dotacji udzielonych na wniosek Funduszu z budżetu państwa na zasadach określonych w
prawie budżetowym.
2) nadwyżki bilansowej, o której mowa w art. 16 ust. 2a ustawy - w części określonej uchwałą
Rady Funduszu, przewidzianą w § 35 ust. 4.
§ 29. 1. Fundusz pomocowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie
zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania.
2. Na fundusz pomocowy składają się środki pochodzące z:
1) wpłat podmiotów objętych obowiązkowym systemem gwarantowania z tytułu opłat
rocznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy;
2) funduszu zapasowego - w części określonej uchwałą Rady Funduszu, przewidzianą w § 30
ust. 4;
4) nadwyżki bilansowej, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy - w części określonej uchwałą
Rady Funduszu, przewidzianą w § 35 ust. 4, na zasadach określonych w art. 16 ust. 2.

3. Dla celów ewidencyjnych fundusz pomocowy dzieli się na fundusz pomocowy do
wykorzystania i fundusz pomocowy wykorzystany.
4.
Udzielone przez Fundusz pożyczki, zrealizowane gwarancje, poręczenia i nabyte
wierzytelności zmniejszają stan funduszu pomocowego do wykorzystania, powiększając jego
część wykorzystaną.
5. Spłata pożyczek oraz kwoty uzyskane z tytułu wierzytelności wynikających z udzielonych
gwarancji i poręczeń, a także ze sprzedaży nabytych uprzednio wierzytelności zwiększają stan
funduszu pomocowego do wykorzystania, zmniejszając część funduszu pomocowego
wykorzystanego.
6. W celu zabezpieczenia należności uznanych za zagrożone z tytułu udzielonych pożyczek,
gwarancji i poręczeń, a także nabytych wierzytelności Fundusz tworzy rezerwy zmniejszające
stan funduszu pomocowego.

5
7. Rozwiązanie rezerw, o których mowa w ust. 6, zwiększa stan funduszu pomocowego do
wykorzystania.
8. Wypłata środków funduszu pomocowego następuje zgodnie z umową zawartą z
podmiotem objętym systemem gwarantowania na podstawie uchwały Zarządu Funduszu o
udzieleniu zwrotnej pomocy finansowej, o której mowa w § 25.
§ 30. 1. Fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych jest tworzony do zapewnienia
środków finansowych na cele określone w art. 35 ust. 3 ustawy o funkcjonowaniu banków
spółdzielczych.
2. Na fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych składają się środki wraz z odsetkami
pochodzące z następujących źródeł:
1) zlikwidowanego Funduszu Rozwoju Banków Spółdzielczych, o którym mowa w art. 32
ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych,
2) wypłacone z budżetu państwa środki z tytułu wykupu obligacji, określonych w art. 33 ust. 1,
3 i 4 ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych.
3. Przepisy § 29 ust. 3-8 stosuje się odpowiednio.
§ 31.
1.
Fundusz zapasowy tworzony jest w celu zapewnienia środków na pokrycie
ewentualnych strat bilansowych, a także na bieżącą realizację zadań statutowych Funduszu po
wyczerpaniu ustawowych źródeł ich finansowania.
2. Fundusz zapasowy tworzony jest z nadwyżki bilansowej, o której mowa w art. 16 ust. 2b
ustawy - w części określonej uchwałą Rady Funduszu, przewidzianą w § 36 ust. 4.
3. Fundusz zapasowy może być wykorzystany na:
1) pokrycie straty bilansowej;
2) wypłaty środków gwarantowanych;
3) zasilenie funduszu pomocowego.
4. Decyzję o wykorzystaniu funduszu zapasowego na cele określone w ust. 3 podejmuje, na
wniosek Zarządu, Rada Funduszu w drodze uchwały.
§ 32. 1. Fundusz z aktualizacji wyceny służy do ewidencji zmian wartości środków trwałych
na skutek aktualizacji ich wyceny, przeprowadzanych w oparciu o obowiązujące w tym zakresie
przepisy.
2. Fundusz z aktualizacji wyceny ulega zwiększeniu każdorazowo w wyniku podwyższenia
wartości środków trwałych.
3. Fundusz z aktualizacji wyceny ulega zmniejszeniu o część różnic z aktualizacji wyceny
środków trwałych - uprzednio stanowiących majątek Funduszu, a następnie zbywanych, objętych
darowiznami lub zlikwidowanych.
4. Zmiany, o których mowa w ust. 3, dotyczą także zwiększenia funduszu zapasowego.
§ 33. rodki pieniężne oraz papiery wartościowe Funduszu są gromadzone w Narodowym
Banku Polskim na rachunku bieżącym, rachunkach lokat terminowych, wyodrębnionym
rachunku specjalnym rozliczeń gwarancyjnych, w Centralnym Rejestrze Bonów Skarbowych i
Rejestrze Bonów Pieniężnych Narodowego Banku Polskiego oraz w Krajowym Depozycie
Papierów Wartościowych lub w wybranym przez Fundusz biurze maklerskim.

6
§ 34. 1. W celu realizacji zadań w zakresie funkcjonowania obowiązkowego systemu
gwarantowania środków pieniężnych Fundusz tworzy wyodrębniony rachunek specjalny
rozliczeń gwarancyjnych w Narodowym Banku Polskim.
2. Na rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych wpływają:
1) wpłaty z funduszy ochrony środków gwarantowanych, dokonywane przez podmioty objęte
systemem gwarantowania, na podstawie uchwały Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 28
ustawy;
2) środki odzyskane przez Fundusz z masy upadłości w przypadkach, o których mowa w art. 35
ust. 3 ustawy, w tym w przypadku niedokonania w terminie wpłat, o których mowa w pkt 1,
przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania;
3) środki z nie wykorzystanego funduszu pomocowego przekazywane zgodnie z uchwałą Rady
Funduszu podjętą na wniosek Zarządu Funduszu, jeżeli wysokość środków, o których mowa
w pkt 1 i 2, jest niewystarczająca;
4) środki z funduszu zapasowego na podstawie uchwały Rady Funduszu podjętej w trybie
przewidzianym w § 31 ust. 4;
5) środki z funduszu statutowego, po wyczerpaniu środków finansowych wymienionych w pkt
1, 2, 3 i 4, z zastrzeżeniem art. 34 ust. 2 ustawy;
6) środki uzyskane zgodnie z art. 34 ust. 3 i 4 ustawy.
3. Podstawą przekazania środków z rachunku specjalnego rozliczeń gwarancyjnych
syndykowi jest uchwała Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy.
4. rodki wyegzekwowane przez Fundusz w związku z niedokonaniem w terminie wpłat, o
których mowa w ust. 2 pkt 1, przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania
zwiększają kwoty odzyskane z masy upadłości w wysokości odpowiadającej kwotom
przeniesionym na rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych, zgodnie z treścią ust. 2 pkt 2.
§ 35. 1. Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy, sporządzany
przez Zarząd Funduszu i uchwalany przez Radę Funduszu w terminie do końca roku obrotowego
poprzedzającego rok, którego dotyczy.
2. Plan finansowy powinien posiadać wyodrębnione części dotyczące:
1) planowanej wysokości funduszu ochrony środków gwarantowanych oraz przewidywanego
jego wykorzystania;
2) planowanej wysokości funduszu pomocowego, z uwzględnieniem spłat pożyczek i
przewidywanego jego wykorzystania;
3) planowanego wyniku finansowego, z uwzględnieniem:
a) przychodów z tytułu odsetek i prowizji od udzielonej bankom zwrotnej pomocy,
b) innych wpływów z działalności Funduszu,
c) wydatków na utrzymanie organów Funduszu i Biura Funduszu,
d) innych wydatków związanych z działalnością Funduszu,
4) stanu majątkowego Funduszu.
§ 36. 1. Koszty ponoszone i przychody otrzymane z tytułu działalności Funduszu są
odnoszone bezpośrednio na rachunek zysków i strat i wykazywane oddzielnie: koszty,
przychody, zyski i straty nadzwyczajne - w układzie rodzajowym.
2. Kwoty odpowiadające przedawnionym roszczeniom, o których mowa w art. 23 ust. 5
ustawy, są wykazywane jako pozostałe przychody operacyjne Funduszu.
3. Nadwyżka bilansowa, jako dodatni wynik finansowy w rozumieniu przepisów ustawy z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.),

7
powiększa fundusze statutowy i zapasowy, z tym że fundusz statutowy co najmniej do wysokości
zabezpieczającej utrzymanie jego wartości zwaloryzowanej o stopę wskaźnika inflacji.
3.
W przypadkach gdy wysokość nadwyżki nie pozwala na zwiększenie funduszu
statutowego do wysokości zabezpieczającej utrzymanie jego wartości zwaloryzowanej o stopę
wskaźnika inflacji, cała nadwyżka powiększa fundusz statutowy.
4. Decyzję o sposobie podziału nadwyżki bilansowej, jak i o wykorzystaniu funduszu
zapasowego na pokrycie straty bilansowej zgodnie z § 31, podejmuje Rada Funduszu w drodze
uchwały podjętej na wniosek Zarządu po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów rocznego
sprawozdania finansowego.
§ 37. Fundusz prowadzi księgi rachunkowe na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem
szczególnych zasad rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, określonych w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia ... 2008 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (Dz. U. Nr ....., poz. .....).
§ 38. 1. Sprawozdanie z działalności Funduszu i sprawozdanie finansowe wraz z wynikami
badania, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, przygotowuje Zarząd Funduszu.
2. Sprawozdanie finansowe jest przedstawiane Radzie Funduszu w terminie, o którym mowa
w art. 17 ust. 1 ustawy.
3. Rada Funduszu podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności
Funduszu oraz zbadanego sprawozdania finansowego i przedkłada je Radzie Ministrów do
zatwierdzenia do dnia 30 czerwca każdego roku.
§ 39. Rokiem obrotowym Funduszu jest rok kalendarzowy.
Minister
Finansów

8
UZASADNIENIE

Zmiana niniejszego rozporządzenia wynika ze zmiany upoważnienia ustawowego do wydania
niniejszego rozporządzenia. W związku z wejściem w życie ustawy o zmianie ustawy o
Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr …, poz. …)
niezbędne stało się wydanie rozporządzenia w sprawie nadania statutu BFG przez Ministra
Finansów, a nie jak dotychczas - Radę Ministrów. Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany
merytoryczne zgodne z rozwiązaniami ustawowymi:
⎯ zmiana liczby członków Rady BFG - par. 6
⎯ zmiany zasad zasilania Funduszy BFG - par. 28, 29 i 30,
⎯ datę przedstawienia przez Radę Funduszu sprawozdania finansowego i sprawozdania z
działalności Funduszu - par. 37

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projektowane rozporządzenie oddziałuje na podmioty gospodarcze należące do sektora
finansowego, tj. banki.


Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje powstania dochodów i wydatków budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zmian na rynku pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie przepisów rozporządzenia nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
Źródła finansowania
Zakres przedmiotowy rozporządzenia jest neutralny z punktu widzenia obciążeń budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
10/02rch

9
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: