Rządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
projekt dotyczy: wyraźnego podporządkowania wojewody Prezesowi Rady Ministrów tak w sferze służbowej, jak i osobowej, przy założeniu możliwości dekoncentracji znacznej części uprawnień Prezesa Rady Ministrów na rzecz ministra właściwego do spraw administracji
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1072
- Data wpłynięcia: 2008-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
- data uchwalenia: 2009-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 31, poz. 206
1072
się na terenie kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej, bez
obowiązku uzyskiwania przepustki.
2. Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie
i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami
ustawowo chronionymi oraz innym przepisom obowiązującym w kontrolowanej
jednostce lub komórce organizacyjnej.
3. W ramach udzielonego upoważnienia kontrolujący ma
prawo do:
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń
kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej;
2) wglądu do wszelkich dokumentów i innych materiałów
związanych z działalnością kontrolowanego podmiotu,
z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji
niejawnych;
3) przeprowadzania oględzin majątku należącego do
podmiotu kontrolowanego;
4) sprawdzania przebiegu określonych czynności;
5) żądania od kierownika i pracowników podmiotu
kontrolowanego ustnych i pisemnych wyjaśnień;
6) zabezpieczania dowodów.
Art. 39. Kierownik kontrolowanego podmiotu jest obowiązany do
zapewnienia:
1) niezwłocznego przedstawiania na żądanie kontrolującego
wszelkich dokumentów i materiałów niezbędnych do
przeprowadzenia kontroli oraz terminowego udzielania
wyjaśnień przez pracowników;
15
2) warunków i środków niezbędnych do sprawnego
przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępniania
urządzeń technicznych i środków transportu oraz, w miarę
możliwości, oddzielnych pomieszczeń z odpowiednim
wyposażeniem.
Art. 40. Kontrolujący może
żądać od kierownika podmiotu
kontrolowanego sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów, kserokopii lub
wyciągów z dokumentów oraz zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
Art. 41. 1. Pracownicy
kontrolowanej jednostki lub komórki
organizacyjnej są obowiązani udzielać, w wyznaczonym przez kontrolującego
terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu
kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza protokół.
2. Odmowa
udzielenia
wyjaśnień przez pracowników
kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej może nastąpić jedynie
w przypadkach gdy wyjaśnienia mają dotyczyć faktów i okoliczności, których
ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną, dyscyplinarną, z tytułu
naruszenia dyscypliny finansów publicznych lub majątkową wezwanego do
złożenia wyjaśnień albo jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie
we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób
związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Odmowę udzielenia wyjaśnień kontrolujący odnotowuje
w protokole kontroli.
Art. 42. 1. Wojewoda może w każdym czasie zakończyć kontrolę.
2. Po
zakończeniu kontroli kontrolujący przekazuje
kierownikowi podmiotu kontrolowanego wystąpienie pokontrolne.
Art. 43. O wynikach przeprowadzonej kontroli, o której mowa w art. 27
ust. 1 i 2, wojewoda informuje właściwe organy wyższego stopnia w rozumieniu
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
16
Art. 44. 1. Na
wniosek
kontrolującego kierownik podmiotu
kontrolowanego zwołuje naradę pokontrolną z udziałem pracowników w celu
omówienia stwierdzonych nieprawidłowości i wniosków wynikających z ustaleń
kontroli. Naradzie przewodniczy kierownik podmiotu kontrolowanego.
2. Kierownik podmiotu kontrolowanego uzgadnia z kontro-
lującym czas i miejsce odbycia narady, o której mowa w ust. 1, a także zapewnia
protokołowanie jej przebiegu.
3. Egzemplarz protokołu z narady, o której mowa w ust. 1,
doręcza się kontrolującemu w terminie z nim uzgodnionym, nie dłuższym jednak
niż 7 dni od dnia odbycia narady pokontrolnej.
Art. 45. 1. W przypadku ujawnienia w toku kontroli okoliczności
wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub
wykroczenia, przestępstwa lub wykroczenia skarbowego albo też naruszenia
dyscypliny finansów publicznych, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym
na piśmie, za pośrednictwem kierownika komórki do spraw kontroli, wojewodę.
2. Wojewoda zawiadamia organ powołany do ścigania
przestępstw i wykroczeń, organ powołany do ścigania przestępstw i wykroczeń
skarbowych oraz właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych
odpowiednio o ujawnionych przez kontrolującego uzasadnionych podejrzeniach
popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, przestępstwa lub wykroczenia
skarbowego oraz czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów
publicznych.
3. Kontrolujący niezwłocznie informuje o stwierdzeniu
bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego albo
niepowetowanej szkody w mieniu:
1) kierownika podmiotu kontrolowanego;
2) wojewodę.
17
4. Kierownik podmiotu kontrolowanego jest obowiązany
poinformować pisemnie kontrolującego o działaniach podjętych w celu
zapobieżenia występującemu niebezpieczeństwu lub szkodzie.
5. W
przypadku
stwierdzenia istotnych uchybień
w działalności jednostki podporządkowanej organowi samorządu terytorialnego
lub innego samorządu wojewoda niezwłocznie zawiadamia o stwierdzonych
nieprawidłowościach nadzorujący ją organ lub organ zlecający kontrolowanej
jednostce realizację zadania z zakresu administracji rządowej.
Art. 46. 1. Z ustaleń dokonanych w postępowaniu kontrolnym
sporządza się protokół kontroli.
2. Po zakończeniu kontroli przewidzianej w planie kontroli,
kontrolujący sporządza, na podstawie protokołu kontroli, informację o wynikach
kontroli. Na wniosek wojewody kontrolujący sporządza również informację
o wynikach kontroli doraźnej lub innej kontroli nieobjętej planem kontroli.
3. Informacja,
o
której mowa w ust. 2, zawiera
w szczególności:
1) określenie celu i przedniotu kontroli oraz czasu jej
prowadzenia;
2) ustalenia kontroli;
3) ocenę działalności kontrolowanej jednostki, uwagi
i wnioski z kontroli;
4) wnioski dotyczące doskonalenia działalności jednostki
kontrolowanej.
4. W przypadku kontroli koordynowanej sporządza się jedną
informację obejmującą wszystkie podmioty kontrolowane.
5. Informacja o wynikach kontroli jest przekazywana
zarządzającemu kontrolę.
18
Art. 47. 1. Po zakończeniu postępowania kontrolnego kontrolujący
sporządza projekt wystąpienia pokontrolnego.
2. Przed sporządzeniem projektu wystąpienia pokontrolnego
kontrolujący, w uzgodnieniu z kierownikiem komórki do spraw kontroli, może
zwrócić się do kierownika podmiotu kontrolowanego o złożenie,
w
wyznaczonym terminie, dodatkowych wyjaśnień na piśmie dotyczących
przedmiotu kontroli, niezbędnych do sporządzenia projektu wystąpienia
pokontrolnego.
3. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę działalności
podmiotu kontrolowanego lub komórki organizacyjnej wynikającą z ustaleń
zawartych w protokole kontroli i dodatkowych wyjaśnień, o których mowa
w ust. 2, o ile zostały złożone, opis przyczyn powstania, zakres i skutki
stwierdzonych nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz
uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.
4. Wystąpienie pokontrolne zawiera informacje o usunięciu
przez kierownika podmiotu kontrolowanego, po sporządzeniu protokołu
kontroli, nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli.
5. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się zarządzającemu
kontrolę.
6. Zarządzający kontrolę kieruje wystąpienie pokontrolne do
kierownika podmiotu kontrolowanego.
Art. 48. Kierownik podmiotu kontrolowanego, któremu przekazano
wystąpienie pokontrolne, w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym
niż 14 dni, informuje wojewodę o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz
wykonania zaleceń, a także o podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia
działań.
Art. 49. 1. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb i sposób prowadzenia przez wojewodę
19



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei