eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

Rządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

projekt dotyczy: wyraźnego podporządkowania wojewody Prezesowi Rady Ministrów tak w sferze służbowej, jak i osobowej, przy założeniu możliwości dekoncentracji znacznej części uprawnień Prezesa Rady Ministrów na rzecz ministra właściwego do spraw administracji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1072
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 31, poz. 206

1072


Załącznik

do
rozporządzenia


Prezesa Rady Ministrów

z
dnia
WZÓR UPOWA NIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI


Wojewoda
.................................., dn. ...........................
.......................................................


UPOWA NIENIE nr ...... / ........


Na podstawie art. 35 ustawy z dnia …… 2008 r. o wojewodzie i administracji rządowej w
województwie (Dz. U. Nr , poz. ) - upoważniam:


................................................................................
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz nazwa komórki lub
samodzielnego stanowiska, na którym kontrolujący jest zatrudniony)

do przeprowadzenia kontroli w ...............................................................................................
..............................................................................................................................................
(nazwa i adres siedziby kontrolowanego organu, jednostki lub komórki organizacyjnej)


................................................................................
(przedmiot kontroli)


Termin ważności upoważnienia upływa z dniem ....................................


Upoważnienie ważne jest za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu osobistego
kontrolującego.

6



................................................
(pieczęć i podpis osoby wydającej upoważnienie)

Termin ważności upoważnienia przedłuża się do dnia ..............................


...............................
(pieczęć i podpis osoby wydającej
upoważnienie)



7
Uzasadnienie

Nowo wprowadzana ustawa ustrojowa dotycząca wojewody i administracji rządowej w
województwie w art. 27 ust. 1 wskazuje, że wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrów w
województwie kontroluje wykonywanie przez organy rządowej administracji zespolonej zadań
wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich
zawartych, ustaleń Rady Ministrów oraz wytycznych i poleceń Prezesa Rady Ministrów, a także
kontroluje wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego i inne samorządy zadań z
zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia
z organami administracji rządowej. Ponadto na mocy art. 27 ust. 2 powołanej ustawy wojewoda
uzyskał prawo do kontrolowania w szczególnie uzasadnionych przypadkach sposobu
wykonywania przez organy administracji niezespolonej działające w województwie zadań
wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich
zawartych.
Jednocześnie w art. 49 ust. 1 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w
województwie zawarto delegację dla Prezesa Rady Ministrów do określenia w drodze
rozporządzenia szczegółowego trybu prowadzenia przez wojewodę ww. kontroli. Wykonując
powyższą delegację przedstawia się projekt niniejszego rozporządzenia.
Zgodnie z ww. ustawą postępowanie kontrolne prowadzone przez wojewodę ma na celu
ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności podmiotów kontrolowanych, rzetelne jego
udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności,
gospodarności, celowości i rzetelności – w odniesieniu do kontrolowanych organów administracji
rządowej oraz legalności, gospodarności i rzetelności – w odniesieniu do organów samorządu
terytorialnego i innych samorządów. Projekt w przepisach ogólnych wprowadza regulację
stanowiącą, iż kontrola podejmowana na podstawie planu kontroli przeprowadzana jest na
podstawie programu kontroli, aczkolwiek kontrola pozaplanowa też może być objęta programem.
Przepisy ogólne określają również ogólne obowiązki kontrolującego.
Rozdział 2 stanowi, co należy traktować w toku kontroli jako dowody oraz jak należy
dokumentować przebieg i wyniki czynności kontrolnych. Ponadto przepisy te wprowadzają
możliwość dokonywania oględzin, a także wskazują, jak należy składać wyjaśnienia i
oświadczenia.
Rozdział 3 ustanawia zasadę, że ustalenia kontroli opisywane są w protokole kontroli. Jego
zawartość określa § 10. W § 11 ust. 2 wskazano, iż kierownikowi jednostki kontrolowanej
przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do protokołu. W rozdziale tym
określono też zasady zwoływania narady pokontrolnej..
Ponadto w przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w działalności jednostki
podporządkowanej organowi samorządu terytorialnego lub innego samorządu wojewoda
niezwłocznie zawiadamia o stwierdzonych nieprawidłowościach nadzorujący ją organ lub organ
zlecający kontrolowanej jednostce realizację zadania z zakresu administracji rządowej.
Rozdział 4 opisuje tryb prowadzenia kontroli uproszczonej, wskazując, że z kontroli takiej
sporządza się sprawozdanie, przy czym w uzasadnionych przypadkach konieczne jest
sporządzenie protokołu kontroli, wystąpienia pokontrolnego i informacji o wynikach kontroli.

8
Termin wejścia w życie rozporządzenia został określony na 1 stycznia 2009 r., jednolicie do
wejścia w życie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia ma na celu określenie szczegółowego trybu prowadzenia przez
wojewodę kontroli wobec organów rządowej administracji zespolonej i niezespolonej w
województwie, a także wobec jednostek samorządu terytorialnego i innych samorządów w
zakresie realizowanych przez nie zadań z zakresu administracji rządowej. Wskazany tryb
zapewnia jednolitą procedurę kontroli oraz jej prawidłowy przebieg.
2. Podmioty, na które oddziałuje projekt.
Przepisy rozporządzenia będą miały przede wszystkim wpływ na wojewodów,
kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży, organy administracji niezespolonej i urzędy
ich obsługujące, a także na jednostki samorządu terytorialnego i jednostki im podporządkowane
w zakresie realizowanych przez nie zadań z zakresu administracji rządowej oraz na inne
samorządy realizujące zadania z zakresu administracji rządowej.
3. Konsultacje.
Projekt przedstawiony zostanie do konsultacji członkom Rady Ministrów oraz
wojewodom. Projekt zostanie też zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projekt zostanie umieszczony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
MSWiA, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i bud ety
samorządu terytorialnego.


Projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny.


Projekt nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz
przedsiębiorczość, a także nie będzie miał wpływu na rynek pracy.


Przepisy rozporządzenia nie są objęte zakresem regulacji prawnych Unii Europejskiej.
8-07-dg

9
strony : 1 ... 10 . [ 11 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: