eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

Rządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

projekt dotyczy: wyraźnego podporządkowania wojewody Prezesowi Rady Ministrów tak w sferze służbowej, jak i osobowej, przy założeniu możliwości dekoncentracji znacznej części uprawnień Prezesa Rady Ministrów na rzecz ministra właściwego do spraw administracji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1072
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 31, poz. 206

1072

Projekt
ROZPORZ DZENIE
Prezesa Rady Ministrów
z dnia
w sprawie kontroli prowadzonej przez wojewodę

Na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia .......... o wojewodzie i administracji rządowej w
województwie (Dz. U. Nr ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb i sposób prowadzenia przez wojewodę kontroli w zakresie
wykonywania przez:
a) organy rządowej administracji zespolonej w województwie, w tym kierowników
zespolonych służb, inspekcji i straży zadań wynikających z ustaw i innych aktów
prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych, ustaleń Rady
Ministrów oraz wytycznych i poleceń Prezesa Rady Ministrów,
b) organy niezespolonej administracji rządowej działające w województwie zadań
wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie
upoważnień w nich zawartych,
c) organy samorządu terytorialnego i inne samorządy zadań z zakresu administracji
rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z
organami administracji rządowej;
2) sposób jej dokumentowania;
3) sposób prowadzenia przez wojewodę kontroli w trybie uproszczonym;
4) wzór upoważnienia do kontroli.
§ 2. 1. Kontrolę podjętą na podstawie planu kontroli przeprowadza się zgodnie z programem
kontroli zatwierdzonym przez kierownika komórki właściwej do spraw kontroli urzędu
wojewódzkiego, zwanej dalej „komórką do spraw kontroli”.
2. Kontrola poza planem kontroli jest przeprowadzana bez programu kontroli, o którym
mowa w ust. 1.
§ 3. Kontrolujący:
1) przeprowadza kontrolę zgodnie z programem kontroli;
2) dokonuje w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
3) sporządza dokumenty określone w przepisach rozporządzenia, w szczególności protokół
kontroli, informacje o wynikach kontroli oraz projekt wystąpienia pokontrolnego;
4) prowadzi postępowanie w sprawie zastrzeżeń zgłoszonych do ustaleń zawartych w protokole
kontroli;
5) wykonuje inne czynności w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez kierownika
komórki do spraw kontroli lub zarządzającego kontrolę.

§
4. Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli stanowi załącznik do rozporządzenia.

Rozdział 2
Dowody
§ 5. 1. Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku
kontroli dowodów.
2. Dowodami są w szczególności: dokumenty, rzeczy, oględziny, opinie specjalistów oraz
wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Zgodność odpisów, kserokopii i wyciągów oraz zestawień i obliczeń, których kontrolujący
może żądać od kierownika podmiotu kontrolowanego, potwierdza kierownik jednostki lub
komórki organizacyjnej, w której one się znajdują, lub pracownik przez niego upoważniony.
§ 6. 1. Kontrolujący dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych w założonych w
tym celu aktach kontroli, które w szczególności obejmują:
1) wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich
stron;
2) dowody;
3) inne dokumenty.
2. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, numerując
kolejno strony akt.
3. Akta kontroli sporządza się w jednym egzemplarzu i przechowuje w komórce do spraw
kontroli.
§ 7. Zebrane w toku postępowania kontrolnego dowody kontrolujący zabezpiecza, w miarę
potrzeby, przez:

1) oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, kierownikowi lub upoważnionemu
pracownikowi podmiotu kontrolowanego;
2) przechowanie w kontrolowanej jednostce organizacyjnej w oddzielnym, zamkniętym
pomieszczeniu;
3) zabranie z kontrolowanej jednostki organizacyjnej, za pokwitowaniem, po umożliwieniu
sporządzenia ich kopii.
§ 8. 1. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika podmiotu kontrolowanego
odpowiedzialnego za przedmiot oględzin, a w razie jego nieobecności - pracownika pisemnie
upoważnionego przez kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej.
2.
Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza protokół, który podpisuje
kontrolujący i osoba wymieniona w ust. 1.

2
§ 9. 1. Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące
przedmiotu kontroli.
2. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z
przedmiotem kontroli.

Rozdział 3
Dokumentacja przebiegu kontroli
§ 10. 1. Dokonane w postępowaniu kontrolnym ustalenia kontrolujący opisuje w protokole
kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty.
2. Protokół kontroli powinien zawierać:
1) oznaczenie podmiotu kontrolowanego, jego siedzibę i adres, imię i nazwisko kierownika, z
uwzględnieniem zmian zaistniałych w okresie objętym kontrolą, a w miarę potrzeby - imiona
i nazwiska kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez
nich stanowisk służbowych;
2) imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego lub kontrolujących oraz numer i datę
upoważnienia do kontroli;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w kontrolowanej jednostce, z
wymienieniem dni przerw w kontroli;
4) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5)
opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, wskazanie ujawnionych
nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków;
6) wskazanie podstaw dokonanych ustaleń, z powołaniem odpowiednich stron akt kontroli;
7) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w
protokole kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania protokołu;
8) wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez
kontrolującego;
9) omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń i uzupełnień;
10) wzmiankę o doręczeniu protokołu kontroli kierownikowi kontrolowanej jednostki
organizacyjnej;
11) adnotację o wpisie do rejestru kontroli w kontrolowanej jednostce organizacyjnej;
12) parafy kontrolującego i kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej na każdej stronie
protokołu;
13) podpisy kontrolującego i kierownika podmiotu kontrolowanego oraz miejsce i datę
podpisania protokołu kontroli, z zastrzeżeniem § 13;
14) w razie odmowy podpisania protokołu kontroli - wzmiankę o tym fakcie.
3. W przypadku kontroli koordynowanej sporządza się jeden protokół kontroli obejmujący
wszystkie podmioty kontrolowane.

3
4. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
5.
Jeden egzemplarz protokołu kontroli przekazuje się, za poświadczeniem odbioru,
kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a drugi włącza się do akt kontroli.
§ 11. 1. Protokół kontroli podpisują i parafują na każdej stronie kontrolujący i kierownik
podmiotu kontrolowanego. Kierownik podmiotu kontrolowanego podpisuje protokół kontroli w
terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, z zastrzeżeniem § 13.
2.
Kierownikowi podmiotu kontrolowanego przysługuje prawo zgłoszenia, przed
podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole
kontroli.
3. Kierownik podmiotu kontrolowanego może do czynności wymienionych w ust. 1 i 2
upoważnić na piśmie wskazanego pracownika jednostki kontrolowanej.
4. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 2, zgłasza się na piśmie do kierownika komórki do
spraw kontroli w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
5. Kierownik komórki do spraw kontroli odrzuca zastrzeżenia do ustaleń protokołu, o
których mowa w ust. 2, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną, z pominięciem
formy pisemnej lub po upływie terminu.
§ 12. 1. Pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli, zgłoszone przez
kierownika podmiotu kontrolowanego, są poddawane analizie przez kontrolującego.
2. Kontrolujący przeprowadza dodatkowe czynności kontrolne, jeżeli z analizy zastrzeżeń
wynika potrzeba ich podjęcia.
3. Jeżeli kontrolujący stwierdzi zasadność zastrzeżeń, dokonuje zmian w protokole kontroli
w ten sposób, że dołącza do niego stosowny tekst w brzmieniu:
1) "Ustalenia na str. ...... skreśla się.";
2) "Protokół kontroli na str. ........ uzupełnia się przez dopisanie .........";
3) "Treść ustaleń na str. ...... otrzymuje brzmienie: ..........".
4. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący sporządza
stanowisko na piśmie i przekazuje je do akceptacji kierownikowi komórki do spraw kontroli.
5. Stanowisko w sprawie zgłoszonych zastrzeżeń kierownik komórki do spraw kontroli
przekazuje kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
§ 13.
1.
Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może odmówić podpisania
protokołu kontroli, składając, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, wyjaśnienie przyczyn tej
odmowy.
2. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika podmiotu kontrolowanego nie
stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i sporządzenia wystąpienia
pokontrolnego.
§ 14. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli, o których mowa w § 11 ust.
2, termin odmowy podpisania protokołu wraz z podaniem jej przyczyn biegnie od dnia
doręczenia kierownikowi jednostki kontrolowanej stanowiska kierownika komórki do spraw
kontroli wobec zastrzeżeń.

4
§ 15. 1. Wojewoda może w każdym czasie zakończyć kontrolę.
2. Informacja o zakończeniu kontroli jest przekazywana na piśmie kierownikowi komórki do
spraw kontroli oraz kierownikowi podmiotu kontrolowanego. Przepisów rozdziału 3 i 4 nie
stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Informacja, o której mowa w ust. 2, obejmuje dane określone w § 10 ust. 2 pkt 1-4.
§ 16. Kontrolujący sporządza projekt wystąpienia pokontrolnego, po zakończeniu
postępowania kontrolnego, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w § 13 ust. 1.
Rozdział 4
Kontrola w trybie uproszczonym
§ 17. 1. Z kontroli w trybie uproszczonym sporządza się sprawozdanie, które podpisuje i
parafuje na każdej stronie kontrolujący. Kopię sprawozdania przekazuje się kierownikowi
podmiotu kontrolowanego.
2. Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonej w trybie uproszczonym zawiera opis stanu
faktycznego z przywołaniem dowodów, na których oparto ustalenia, ocenę realizacji zadań i
zgodności działania podmiotu kontrolowanego z przepisami prawa oraz uwagi i wnioski
wynikające z ustaleń kontroli.
3. Sprawozdanie z kontroli powinno ponadto zawierać dane i informacje wymienione w § 10
ust. 2 pkt 1-4 i 11.
4. Do postępowania ze sprawozdaniem z kontroli stosuje się odpowiednio postanowienia §
10 ust. 4 i 5.
5. Sprawozdanie z kontroli podpisują wszyscy kontrolujący. Przepis § 11 ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
§ 18. W przypadku przeprowadzania przez wojewodę kontroli w trybie uproszczonym nie
stosuje się przepisów niniejszego rozporządzenia dotyczących protokołu kontroli, informacji o
wynikach kontroli i wystąpienia pokontrolnego.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.



PREZES RADY MINISTRÓW


________
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001
r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z
2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155,z 2004 r. Nr 29, poz. 257 oraz
z 2005 r. Nr 85 poz. 727.

5
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: