Rządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
projekt dotyczy: wyraźnego podporządkowania wojewody Prezesowi Rady Ministrów tak w sferze służbowej, jak i osobowej, przy założeniu możliwości dekoncentracji znacznej części uprawnień Prezesa Rady Ministrów na rzecz ministra właściwego do spraw administracji
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1072
- Data wpłynięcia: 2008-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
- data uchwalenia: 2009-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 31, poz. 206
1072
spraw finansów publicznych, z podaniem przyczyny jej wstrzymania.
Art. 26. 1. Wojewoda w zakresie zadań administracji rządowej
realizowanych w województwie ma prawo żądania od organów administracji
rządowej działających w województwie bieżących informacji i wyjaśnień o ich
działalności, w tym w sprawach prowadzonych na podstawie ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
2. Z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji
niejawnych lub innych tajemnic prawnie chronionych wojewoda ma prawo
wglądu w tok każdej sprawy prowadzonej w województwie przez organy
administracji rządowej, a także przez organy samorządu terytorialnego
w zakresie zadań przejętych na podstawie porozumienia lub zadań zleconych.
Rozdział 3
Kontrola prowadzona przez wojewodę
Art. 27. 1. Wojewoda kontroluje:
1) wykonywanie przez organy rządowej administracji
zespolonej zadań wynikających z ustaw i innych aktów
prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich
zawartych, ustaleń Rady Ministrów oraz wytycznych
i poleceń Prezesa Rady Ministrów;
2) wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego
i inne samorządy zadań z zakresu administracji
rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy
lub porozumienia z organami administracji rządowej.
2. Wojewoda w szczególnie uzasadnionych przypadkach może
kontrolować sposób wykonywania przez organy niezespolonej administracji
rządowej działające w województwie zadań wynikających z ustaw i innych
10
aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 1 i 2, ma na celu ustalenie
stanu faktycznego w zakresie działalności organów poddanych kontroli, rzetelne
jego udokumentowanie i dokonanie oceny wykonywanej działalności pod
względem:
1) legalności, gospodarności, celowości i rzetelności
w odniesieniu do działalności organów administracji
rządowej;
2) legalności, gospodarności i rzetelności w odniesieniu do
działalności organów samorządu terytorialnego i innych
samorządów.
Art. 28. Kontrolę zarządza wojewoda lub upoważniony przez niego, do
zarządzenia kontroli, kierownik komórki właściwej do spraw kontroli urzędu
wojewódzkiego, zwani dalej „zarządzającymi kontrolę”.
Art. 29. 1. Kontrola może być prowadzona jako:
1) kompleksowa, która obejmuje całą działalność podmiotu
kontrolowanego;
2) problemowa, która obejmuje wybrane zagadnienia
z działalności podmiotu kontrolowanego;
3) sprawdzająca, która obejmuje sprawdzenie sposobu
wykorzystania uwag i wykonania wniosków
z wcześniejszych kontroli;
4) doraźna, która obejmuje zbadanie zagadnień wskazanych
przez zarządzającego kontrolę;
5) koordynowana, która obejmuje te same zagadnienia
w kilku podmiotach kontrolowanych.
11
2. Kontroli kompleksowej nie prowadzi się w podmiotach,
o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, a kontrola problemowa
prowadzona w:
1) podmiotach, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2, może
dotyczyć wyłącznie zadań z zakresu administracji
rządowej realizowanych przez te podmioty na podstawie
ustawy lub porozumienia z organami administracji
rządowej;
2) podmiotach, o których mowa w art. 27 ust. 2, może
dotyczyć wyłącznie sposobu wykonywania przez te
podmioty zadań wynikających z ustaw i innych aktów
prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich
zawartych.
3. W
celu
przygotowania programu kontroli lub
zdiagnozowania konieczności przeprowadzenia kontroli zarządzający kontrolę
mogą zarządzić przeprowadzenie czynności sprawdzająco-wyjaśniających.
Z czynności sprawdzająco-wyjaśniających sporządza się notatkę służbową.
4. W toku przygotowania kontroli mogą być wykorzystywane
działania stosowane w audycie, w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.3)).
5. Kontrolę doraźną w przypadku konieczności podjęcia
działań niecierpiących zwłoki można przeprowadzić bez programu kontroli.
Art. 30. 1. Wojewoda może przeprowadzać kontrolę również przy
zastosowaniu trybu uproszczonego.
2. Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności
w razie potrzeby:
1) sporządzenia informacji dla wojewody;
12
2) zbadania spraw wynikających ze skarg, wniosków lub
listów obywateli;
3) dokonania analizy dokumentów i innych materiałów
otrzymanych z jednostek organizacyjnych podlegających
kontroli.
Art. 31. 1. Wojewoda prowadzi kontrolę na podstawie rocznych
planów kontroli.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kontroli prowadzonej
wobec organów rządowej administracji niezespolonej.
Art. 32. Dla kontroli:
1) przeprowadzanej w trybie uproszczonym nie opracowuje się
programu kontroli;
2) koordynowanej opracowuje się jeden program kontroli
obejmujący wszystkie kontrolowane podmioty.
Art. 33. 1. Roczny plan kontroli sporządza komórka do spraw kontroli.
Plan kontroli zatwierdza wojewoda.
2. Wojewoda na wniosek kierownika komórki właściwej do
spraw kontroli urzędu wojewódzkiego, zwanej dalej „komórką do spraw
kontroli”, może dokonać zmian w rocznym planie kontroli.
3. Roczny plan kontroli powinien określać w szczególności:
1) temat kontroli;
2) nazwę podmiotu kontrolowanego;
3) rodzaj kontroli, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 – 3
i 5;
4) przewidywany termin kontroli.
13
Art. 34. Przed rozpoczęciem kontroli zarządzający kontrolę mogą
zażądać od podmiotu podlegającego kontroli udostępnienia dokumentów
i materiałów dotyczących jego działalności.
Art. 35. Kontrolę przeprowadzają pracownicy komórki do spraw
kontroli, a w razie potrzeby inni pracownicy urzędu wojewódzkiego, zwani dalej
„kontrolującymi”, na podstawie legitymacji służbowej oraz imiennego
upoważnienia, wydanego przez wojewodę lub osobę upoważnioną do działania
w jego imieniu.
Art. 36. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, na
wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub
obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej
z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego
stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
Powody wyłączenia kontrolującego trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego
pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Kontrolujący podlega wyłączeniu z urzędu od udziału
w kontroli, której przedmiot stanowią zadania należące wcześniej do zakresu
jego obowiązków jako pracownika jednostki kontrolowanej, przez rok od
zakończenia ich wykonania oraz w razie zaistnienia w toku kontroli okoliczności
mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3. O wyłączeniu decyduje kierownik komórki do spraw
kontroli w stosunku do pracowników tej komórki albo wojewoda w stosunku do
innych pracowników urzędu wojewódzkiego.
Art. 37. 1. Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie podmiotu
kontrolowanego, w czasie wykonywania jego zadań, a jeżeli wymaga tego dobro
kontroli, również poza godzinami pracy i w dniach wolnych od pracy.
2. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być
przeprowadzane także poza siedzibą podmiotu kontrolowanego.
14