eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1001
  • Data wpłynięcia: 2008-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2009
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58

1001-uzasadnienie

W 2009 r. kontynuowana b dzie modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP dla
zapewnienia warunków do stopniowego osi gania przez Siły Zbrojne pełnej
interoperacyjno ci w ramach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz standardów
pozostałych krajów członkowskich tej organizacji w zakresie uzbrojenia, wyposa enia,
mobilno ci i mo liwo ci prowadzenia działa wojskowych w ka dych warunkach.
Wydatki maj tkowe okre lone zostały na kwot 5.217.700 tys. zł; w stosunku do kwoty
uj tej w ustawie bud etowej na 2008 r. (4.997.621 tys. zł) rosn o 220.079 tys. zł, czyli
o 4,4%. Udział tych wydatków w wydatkach obronnych wyniesie 20,9%, gwarantuj c
realizacj postanowie ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji
technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Przebudowa i modernizacja techniczna Sił Zbrojnych wspierana b dzie rodkami
w wysoko ci 261.623 tys. zł pochodz cymi z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.
Udział Sił Zbrojnych RP w misjach i operacjach pokojowych NATO, Uni Europejskiej,
ONZ i koalicyjnych poza granicami kraju jest realizowany dla zapewnienia bezpiecze stwa
europejskiego i
wiatowego. Na realizacj tego celu zaplanowano ł czn kwot
765.406 tys. zł, tj. wy sz w stosunku do roku 2008 o 85.712 tys. zł, czyli o 12,6%. Wzrost
wydatków wynika głównie z koncentracji zada zwi zanych z zabezpieczeniem
funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych w Afganistanie i Czadzie.
Program wyposa enia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe realizowany jest od
2001 r. na podstawie ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Wyposa enie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty
wielozadaniowe” i zapewnieniu warunków jego realizacji (Dz. U. Nr 89, poz. 972 z pó n.
zm.), stosownie do zada wynikaj cych z systemu obronnego i przyj tych zobowi za
sojuszniczych. Na realizacj programu w 2009 r. w cz ci 29. Obrona narodowa zostały
zaplanowane nakłady w kwocie 148.600 tys. zł przeznaczone na przygotowanie
infrastruktury lotniskowej i szkolenia personelu oraz 85.000 tys. zł na uregulowanie
nale no ci zwi zanych z podatkiem od towarów i usług.
Wyznaczone przez resort obrony narodowej cele strategiczne i zaplanowane zadania
priorytetowe b d w 2009 r. osi gane równie w wyniku udziału w nast puj cych
przedsi wzi ciach realizowanych w ramach programów inwestycyjnych NATO:
Program Inwestycyjny NATO w Dziedzinie Bezpiecze stwa (NSIP) – 59.000 tys. zł

(kwota ta stanowi wkład strony polskiej do bud etu inwestycyjnego NATO),
system obserwacji obiektów naziemnych z powietrza (AGS) – 8.978 tys. zł,

Powietrzne Siły Wczesnego Ostrzegania i Naprowadzania NATO (NAPMO –

NATO Airborne Early Warning and Central Programme Management Organisation) –
1.500 tys. zł,

124
strategiczny transport lotniczy (NSAC – C – 17) – 19.144 tys. zł.

Wydatki bud etowe na obron narodow , a zwłaszcza wydatki maj tkowe maj równie
wpływ na realizacj celów gospodarczych i społecznych pa stwa. Dotyczy to
w szczególno ci:
wpływu na kondycj ekonomiczn spółek nale cych do przemysłowego potencjału

obronnego, w których resort obrony narodowej dokonuje zamówie na dostawy
uzbrojenia i sprz tu wojskowego, a w przypadku dostaw z importu równie na inne
sektory gospodarki poprzez wykonanie umów offsetowych,
realizacji wzrastaj cych dostaw nowoczesnego uzbrojenia i sprz tu wojskowego i ich

wpływu na zwi kszenie zatrudnienia w spółkach przemysłowego potencjału obronnego,
cz sto w rejonach dotkni tych bezrobociem.
Bezpiecze stwo publiczne i ochrona przeciwpo arowa
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2009 w dziale bezpiecze stwo publiczne
i ochrona przeciwpo arowa zostały zaplanowane wydatki w wysoko ci 14.111.724 tys. zł, co
oznacza wzrost w porównaniu do wydatków uj tych w ustawie bud etowej na rok 2008 (bez
wydatków na finansowanie projektów z udziałem rodków Uni Europejskiej) o 7,9%. Wzrost
ten zwi zany jest głównie z realizacj „Programu modernizacji Policji, Stra y Granicznej,
Pa stwowej Stra y Po arnej i Biura Ochrony Rz du w latach 2007- 2009.
Wydatki te przeznaczone b d głównie na realizacj zada wykonywanych przez słu by
mundurowe tj.:
-
Policj – 9.102.594 tys. zł na ochron obywateli i utrzymanie porz dku publicznego oraz
ograniczenie poziomu przest pczo ci i popraw społecznego poczucia bezpiecze stwa,
inicjowanie i organizowanie działa maj cych na celu zapobieganie popełnianiu
przest pstw i wykrocze oraz zjawiskom kryminogennym, wykrywanie przest pstw
i wykrocze oraz ciganie ich sprawców,
-
Stra Graniczn - 1.653.719 tys. zł na ochron granicy pa stwowej i kontrol ruchu
granicznego, rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przest pstw i wykrocze oraz
ciganie ich sprawców w zakresie wła ciwo ci Stra y Granicznej, zapewnienie
bezpiecze stwa w komunikacji mi dzynarodowej i porz dku publicznego w zasi gu
terytorialnym przej granicznych, rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagro eniom
terroryzmem,
-
Stra Po arn – 2.330.854 tys. zł na ochron przeciwpo arow i działalno ratowniczo-
ga nicz oraz zapobiegawcz , w tym na: rozpoznawanie zagro e po arowych,
organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie po arów i kl sk ywiołowych,
wykonywanie pomocniczych specjalistycznych czynno ci ratowniczych w czasie kl sk

125
ywiołowych, zapewnienie sił i rodków do zwalczania po aru, kl ski ywiołowej
lub innego miejscowego zagro enia,
-
Biuro Ochrony Rz du – 211.075 tys. zł na zapewnienie bezpiecze stwa najwa niejszym
osobom w pa stwie, delegacjom pa stw obcych przebywaj cych na terytorium RP,
a tak e na ochron polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, urz dów konsularnych
oraz przedstawicielstw przy organizacjach mi dzynarodowych poza granicami RP,
-
Centralne Biuro Antykorupcyjne, Agencj Bezpiecze stwa Wewn trznego i Agencj
Wywiadu – 765.301 tys. zł na zwalczanie korupcji w yciu publicznym i gospodarczym
oraz na działalno wywiadu i kontrwywiadu. W ramach wydatków na ten cel uj to rodki
na zmian wielokrotno ci kwot bazowych funkcjonariuszy Agencji Bezpiecze stwa
Wewn trznego i Agencji Wywiadu, w zwi zku z wykonaniem decyzji Prezesa Rady
Ministrów ustalaj cej relacje pomi dzy warto ciami wielokrotno ci kwoty bazowej
stanowi cej przeci tne uposa enie funkcjonariuszy wy ej wymienionych słu b
specjalnych.
W wydatkach na bezpiecze stwo publiczne i ochron przeciwpo arow uwzgl dniono
równie kwot w wysoko ci 11.480 tys. zł z przeznaczeniem na zadania z zakresu
zarz dzania kryzysowego, w tym na działalno Rz dowego Centrum Bezpiecze stwa.
Ponadto, w ramach ww. wydatków realizowanych z zakresu bezpiecze stwa
publicznego i ochrony przeciwpo arowej realizowane s programy:
-
„Program modernizacji Policji, Stra y Granicznej, Pa stwowej Stra y Po arnej
i Biura Ochrony Rz du w latach 2007- 2009”, w tym na wzrost wielokrotno ci kwoty
bazowej stanowi cej przeci tne uposa enie funkcjonariuszy - o 0,17 dla funkcjonariuszy
Policji i Stra y Granicznej, o 0,18 dla funkcjonariuszy Biura Ochrony Rz du i 0,22 dla
funkcjonariuszy Pa stwowej Stra y Po arnej. W 2009 r. na ten Program przeznaczono
rodki w wysoko ci 2.580.396 tys. zł,
-
Rz dowy program ograniczania przest pczo ci i aspołecznych zachowa „Razem
bezpieczniej” – 3.320 tys. zł.
W ramach wydatków realizowanych z bud etu cz ci 42 – Sprawy wewn trzne finansowana
jest pomoc socjalna dla cudzoziemców ubiegaj cych si o status uchod cy. Pomoc ta
wiadczona jest w o rodkach dla cudzoziemców lub przez przyznanie wiadczenia
pieni nego na pokrycie we własnym zakresie kosztów pobytu na terytorium RP. Na ten cel
w projekcie ustawy bud etowej na 2009 r. uj to rodki w wysoko ci 66.407 tys. zł,
w tym 20.000 tys. zł, w zwi zku ze wzrostem liczby osób ubiegaj cych si o status
uchod cy.


126
Wymiar sprawiedliwo ci
W projekcie ustawy bud etowej na 2009 rok wydatki na wymiar sprawiedliwo ci
zaplanowane zostały w wysoko ci 9.734.167 tys. zł, co w stosunku do wydatków uj tych
w ustawie bud etowej na rok 2008 (bez wydatków na finansowanie projektów z udziałem
rodków Uni Europejskiej) oznacza nominalny wzrost o 423.106 tys. zł, tj. o 4,5%.
W obszarze wymiaru sprawiedliwo ci, do najistotniejszych z punktu widzenia wysoko ci
nakładów, nale wydatki na funkcjonowanie s downictwa powszechnego, jednostek
powszechnych prokuratury oraz wi ziennictwa.
Na zadania realizowane przez s downictwo powszechne, sklasyfikowane w dziale
wymiar sprawiedliwo ci zaplanowano
rodki w wysoko ci 5.425.539 tys. zł, tj.
o 309.135 tys. zł wi cej ni w 2008 roku.
Zakładany poziom wydatków wynika ze zmian regulacji prawnych oraz zwi zany jest
ze zwi kszeniem wydatków na wynagrodzenia (wzrost o 13,3%), przede wszystkim
z projektowanym wzrostem wynagrodzenia s dziów wszystkich szczebli oraz ze wzrostem
zatrudnienia o 1000 etatów (w tym 500 etatów asystentów s dziego, 400 etatów
urz dniczych, 100 etatów referendarzy).
W ród regulacji prawnych skutkuj cych wzrostem wydatków w 2009 r. wskaza nale y
projekt ustawy o zmianie ustawy - kodeks post powania cywilnego oraz niektórych innych
ustaw, przewiduj cy wprowadzenie elektronicznego post powania upominawczego, a tak e
projektowane zmiany dotycz ce zagadnie wynagrodze tłumaczy przysi głych oraz
kuratorów zawodowych i aplikantów kuratorskich.
Wydatki maj tkowe w wysoko ci 416.384 tys. zł zaplanowane zostały na poziomie
umo liwiaj cym przede wszystkim realizacj zada zwi zanych z reform wymiaru
sprawiedliwo ci. S to głównie wydatki, które zostan przeznaczone na powi kszenie
i modernizacj bazy lokalowej, kontynuacj rozpocz tych programów informatycznych,
maj cych na celu popraw skuteczno ci i szybko ci pracy s dów, takich jak program Nowej
Ksi gi Wieczystej oraz rozpocz cie wdra ania nowych np. Systemu Wspomagania
Organizacji Rozpraw.
Na zadania wykonywane przez jednostki powszechne prokuratury w ustawie
bud etowej na rok 2009 zaplanowano wydatki w wysoko ci 1.472.694 tys. zł, co w stosunku
do 2008 roku oznacza wzrost o 77.097 tys. zł.
W ramach tych
rodków zagwarantowano przede wszystkim, analogiczny jak
w przypadku s dziów wzrost wynagrodze prokuratorów, co wynika z prawnego powi zania
wysoko ci wynagrodze tych grup zawodowych, a tak e zagwarantowano
rodki
na zako czenie lub kontynuacj inwestycji budowlanych oraz modernizacj oprogramowania

127
i cz ciow wymian sprz tu komputerowego. Wydatki maj tkowe jednostek powszechnych
prokuratury zaplanowano w wysoko ci 57.202 tys. zł.
Nakłady na wi ziennictwo w 2009 roku wynios 2.430.999 tys. zł i b d wy sze
w porównaniu do 2008 roku o 39.145 tys. zł.
W 2009 roku kontynuowany b dzie „Program pozyskiwania nowych miejsc
zakwaterowania w jednostkach organizacyjnych wi ziennictwa w latach 2006-2009” maj cy
na celu zmniejszenie przeludnienia jednostek penitencjarnych. Zaplanowane w bud ecie
wi ziennictwa wydatki inwestycyjne w wysoko ci 199.570 tys. zł pozwol na utworzenie
2.499 nowych miejsc dla osadzonych.
Izolacja przest pców i resocjalizacja skazanych jest podstawowym zadaniem wymiaru
sprawiedliwo ci, niemniej jednak poza tradycyjnym systemem izolacji przest pców w
zakładach karnych, w roku 2009 planuje si wprowadzanie nowego systemu odbywania kary
pozbawienia wolno ci poza zakładem karnym w systemie tzw. dozoru elektronicznego.
W 2009 r. przewidziano wzrost poziomu uposa e funkcjonariuszy słu by wi ziennej
i dostosowanie ich do charakteru i specyfiki realizowanych zada , odpowiedzialno ci
i uci liwo ci pracy. Realizacja tego celu ma zosta przeprowadzona przez podniesienie
wska nika wielokrotno ci kwoty bazowej, w oparciu o który ustala si uposa enia
funkcjonariuszy z poziomu 2,48 do poziomu 2,65. Na powy szy cel przeznaczono w 2009 r.
kwot 84.180 tys. zł.
128
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: