Przetargi a prawo zamówień publicznych
2010-11-22 13:54
Przeczytaj także: Procedury udzielania zamówień publicznych
KORZYSTNA PROCEDURA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
W tych przypadkach, gdy mamy do czynienia z obowiązkowym stosowaniem Ustawy, organizatorzy przetargów są zobowiązani respektować szereg zasad dotyczących udzielania zamówień. Wśród nich można wskazać m.in.:
- jawność postępowania;
- prowadzenie postępowania przez osoby bezstronne i obiektywne;
- obowiązek powołania komisji przetargowej, jeśli wartość zamówienia przekracza określone progi czy też sporządzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zawierającej wszystkie obowiązkowe informacje);
- ściśle określoną strukturę umowy w sprawie zamówienia;
- precyzyjne określenie przyczyn, dla których umowy mogą zostać unieważnione
Ponadto, przedsiębiorcy biorącemu udział w przetargu organizowanym w oparciu o Ustawę przysługują następujące uprawnienia:
- możliwość ubiegania się wspólnie z innym podmiotem o udzielenie zamówienia w ramach tzw. konsorcjum;
- prawo do prośby o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
- szansa na skorzystanie ze ścieżki odwoławczej wobec wyników przetargu lub innych działań zamawiającego.
Na straży właściwego przebiegu procedur zamówień publicznych stoi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
PRZETARGI REALIZOWANE BEZ USTAWY
Zamawiający, który nie jest zobowiązany do stosowania Ustawy, ma większą dowolność w organizacji przetargu. Fakt, iż przetarg opiera się jedynie na przepisach kodeksu cywilnego może jednak przemawiać zarówno na korzyść, jak i nie na korzyść oferenta. Z jednej strony kodeks cywilny nie wymaga przestrzegania tak sformalizowanych procedur, jak w przypadku ustawy o zamówieniach publicznych, więc może to być ułatwieniem dla przedsiębiorcy. Z drugiej jednak strony bywa, że przy przetargach pozaustawowych zamawiający udostępniają przedsiębiorcom opis warunków zamówienia, który często nie zawiera wielu istotnych informacji – np. jak należy skonstruować ofertę – a stosowane przez zamawiającego kryteria oceny nie są konkretnie określone. W efekcie oferta złożona przez przedsiębiorcę może nie spełnić jedynie ogólnie sprecyzowanych oczekiwań zamawiającego i zostać odrzucona.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Przetargi w 2016 r. od niższych kwot
-
Zamówienia publiczne: rażąco niska cena
-
Zamówienia publiczne bez korupcji: jak to zrobić?
-
Zamówienia publiczne w nowych realiach prawnych
-
Zamówienia publiczne - konsorcjum
-
Zamówienia publiczne: szybsze postępowania
-
Prawo zamówień publicznych do korekty
-
KPP o zmianie ustawy zamówienia publiczne
-
Prostsze Prawo zamówień publicznych