eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Jakie przerwy w pracy wlicza się do czasu pracy?

Jakie przerwy w pracy wlicza się do czasu pracy?

2008-09-23 13:35

Przeczytaj także: Przerwa w pracy: czy szef może nią dysponować?


Jak traktować przerwę na papierosa?

Palenie wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zakładów pracy poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi jest zabronione. A zatem pracownik aby zapalić papierosa, musi przerwać pracę i opuścić swoje stanowisko. W związku z tym pojawia się problem rozliczenia takiej przerwy. Tym bardziej, że przepisy prawa pracy nie wyróżniają tego rodzaju przerwy zarówno wśród przerw wliczanych do czasu pracy, jak i niewliczanych do niego. W praktyce mogą tu wystąpić różne sytuacje…

Przerwa lub przerwy na papierosa pokrywają się z innymi przerwami…

Przykładowo pracownik zatrudniony przy obsłudze monitora ekranowego korzysta z 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy monitorze. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przerwy te wykorzystywał na wypalenie papierosa i wówczas czas przeznaczony na to będzie wliczany do czasu pracy. Dodatkowo pracownik może np. wykorzystać na palenie tytoniu tzw. przerwę na lunch, która z kolei nie jest wliczana do czasu pracy.

Pracownikowi przysługuje tylko jedna przerwa lub nie ma jej wcale…

Możliwa jest sytuacja, gdy pracownik uprawniony jest tylko do jednej standardowej 15-minutowej przerwy albo w ogóle nie korzysta z prawa do przerwy, gdyż jego dobowy wymiar czasu pracy jest krótszy niż 6 godzin. W takich przypadkach pracownik, opuszczając za zgodą pracodawcy stanowisko pracy, by wypalić papierosa, korzysta faktycznie z dodatkowej przerwy w pracy. Przerwa ta musi być wliczona do czasu pracy, gdyż przerwy do niego niewliczane mogą wynikać tylko z ustawowego przepisu prawa pracy.

Pracownik sam „udziela” sobie przerwy…

Jeszcze inaczej przedstawia się sprawa w razie samowolnego skorzystania przez pracownika z przerwy na papierosa. W czasie pracy pracownik ma obowiązek pozostawać w dyspozycji pracodawcy. Dlatego też samowolne opuszczenie przez niego stanowiska pracy powoduje, że owo pozostawanie w dyspozycji pracodawcy zostaje przerwane. A to już może być podstawą zastosowania wobec pracownika odpowiedzialności porządkowej, wypowiedzenia mu umowy o pracę, a w szczególnie rażących sytuacjach – nawet rozwiązania umowy o pracę w trybie dyscyplinarnym.

Podstawa prawna:
  • art. 104 § 2, art. 128 § 1, art. 134, art. 139 § 1, art. 141, art. 145, art. 150 § 1, art. 187, art. 202 § 31, art. 281 pkt 5 kp,
  • § 2 pkt 4, § 7 rozporządzenia MPiPS z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148, poz. 973),
  • art. 17 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2008 r., nr 14, poz. 92),
  • art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. nr 10, poz. 55 ze zm.).


www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: