eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Kultura online. Jak bezpiecznie kupić bilety, muzykę i książki?

Kultura online. Jak bezpiecznie kupić bilety, muzykę i książki?

2018-09-04 11:01

Kultura online. Jak bezpiecznie kupić bilety, muzykę i książki?

Książki wygodnie możemy kupić online © Rawf8 - Fotolia.com

Kultura i rozrywka sprzedają się w naszym kraju coraz lepiej i coraz częściej też miejscem ich zakupu jest internet. Jak wynika z ostatniego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018”, w minionym roku książki, płyty i filmy zakupiło online 54% Polaków, w efekcie czego stały się one jedną z najczęściej kupowanych w sieci kategorii produktów. Przez internet kupujemy również bilety do kin, teatrów i muzeów. Na co uważać podczas takich zakupów? Oto garść porad od Trusted Shops.

Przeczytaj także: E-commerce: jak kultura i rozrywka sprzedają się w sieci

Książki i płyty – zasady zwrotu


Internetowa oferta książek, płyt i audiobooków swoją różnorodnością może przyprawiać wręcz o zawrót głowy. Proponowany online asortyment najczęściej jest o wiele szerszy od tego, co oferują nam sklepy stacjonarne, a do tego dostępny jest z poziomu kanapy w salonie. Dogodnością zakupów przez internet jest również przysługujące konsumentowi prawo odstąpienia od umowy, przydatne szczególnie w przypadku nietrafionych prezentów. Aby z niego skorzystać kupujący musi, w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru, wysłać sprzedawcy oświadczenie (np. drogą mailową) o woli zwrócenia zakupu, a swojej decyzji nie musi uzasadniać.

Następnie w ciągu kolejnego 14-dniowego terminu zakupiony przedmiot należy zwrócić na wskazany w regulaminie adres sklepu. W większości przypadków koszty przesyłki zwrotnej pokrywa kupujący, chyba że sprzedawca dobrowolnie zobowiązał się przejąć koszty odesłania rzeczy. Należy pamiętać, że w przypadku zwrotu uszkodzonej książki, sprzedawca będzie uprawniony do żądania odszkodowania za zmniejszenie wartości rzeczy.

fot. Rawf8 - Fotolia.com

Książki wygodnie możemy kupić online

Książkę drukowaną bez problemu zwrócimy w ciągu 14 dni.


Możliwość odstąpienia od umowy i zwrotu towaru nie będzie jednak przysługiwać w przypadku zakupu nagrań wizualnych lub dźwiękowych (audiobooków) oraz gier czy programów komputerowych dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało przez nas otwarte po dostarczeniu – tłumaczy Anna Rak, Country Manager Trusted Shops, firmy oferującej gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych.

Możliwość zwrotu jest ograniczona także w przypadku treści cyfrowych, które nie są dostarczane na materialnym nośniku (np. płycie CD, DVD), lecz np. pobiera się je bezpośrednio ze strony internetowej sklepu. W takiej sytuacji prawo do odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi pod warunkiem, że nie zaczął jeszcze wykonywać umowy, np. nie wpisał klucza czy kodu aktywującego streaming lub pobranie treści cyfrowych. Co bardzo ważne – przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o okolicznościach skutkujących wyłączeniem prawa do odstąpienia (rozpoczęcie świadczenia) i uzyskać od niego wyraźną zgodę na rozpoczęcie realizacji świadczenia. Można to uczynić za pomocą odpowiednio sformułowanej klauzuli informacyjnej i pola checkbox z oświadczeniem zgody. Jeśli przedsiębiorca tego nie zrobi, konsument będzie mógł odstąpić od umowy i to pomimo rozpoczęcia korzystania z treści cyfrowych.

Do teatru bez kolejki


Kupowanie biletów na wydarzenia kulturalne, takie jak przedstawienia teatralne, seanse w kinie lub koncerty również może obyć się bez stania w długich kolejkach. Istnieje bowiem wiele serwisów, które oferują sprzedaż biletów. Nabywając wejściówki przez internet, należy jednak liczyć się z faktem, że możliwości ich zwrotu są znacznie ograniczone. Jest to szczególnie ważne, ponieważ często zdarza się tak, że kupujemy bilety z dużym wyprzedzeniem, a plany może nam pokrzyżować niespodziewany wyjazd lub choroba. Co wtedy?
– W przypadku zakupu biletów na wydarzenia kulturalne czy sportowe w określonym terminie nie przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Dlatego nie można po prostu się rozmyślić i domagać się zwrotu pieniędzy – dodaje Anna Rak. – Przed decyzją o zakupie warto więc uważnie przeczytać regulamin, w którym może pojawić się informacja o możliwości zwrotu biletów na kilka dni przed wydarzeniem.

Jeżeli nie możemy skorzystać z biletu, jedną z opcji jest jego sprzedaż, np. za pośrednictwem grup w mediach społecznościowych lub przeznaczonych do tego stron www. Należy jednak pamiętać, aby nie udostępniać zdjęcia biletu z kodem kreskowym, ponieważ może być on łatwym łupem fałszerzy. Jeżeli natomiast koncert zostaje odwołany lub przełożony, np. z powodu choroby artysty, wówczas klient ma prawo do zgłoszenia reklamacji i żądania zwrotu pieniędzy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: