Zwrot towaru w e-commerce
2015-11-01 00:55
Przeczytaj także: Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
- nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. rozpakowane płyty z muzyką, filmami, programami komputerowymi),
- dzienniki, periodyki lub czasopisma (wyjątkiem jest prenumerata – od niej można odstąpić),
- coś w ramach aukcji publicznej (np. zakup dzieła sztuki w domu aukcyjnym) – to nie dotyczy licytacji Allegro,
- usługi hotelarskie, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, związane z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi (np. zakup biletu na koncert),
- treści cyfrowe, które nie są zapisane na nośniku materialnym (np. już pobrane z internetu programy komputerowe, gry, muzyka, filmy, e-booki).
Niedozwolone zapisy
Sprzedawca nie może (np. w regulaminie swojego sklepu internetowego lub w umowie), ograniczyć nam prawa do odstąpienia od umowy. Jeśli w regulaminie sklepu znajdziemy zapisy sprzeczne z ustawą, nie mają one mocy prawnej.
Przykłady niezgodnych z prawem zapisów w regulaminach sklepów internetowych:
- „Warunkiem koniecznym zwrotu lub wymiany w sklepie jest odesłanie towaru w stanie nienaruszonym i nienoszącym śladów użytkowania.”
- „Gwarantujemy zwrot wartości produktu. Koszty dostawy (…) towaru nie podlegają zwrotowi.”
- „Towar musi być nowy, kompletny, nieotwierany, nieużywany oraz oryginalnie zapakowany.”
- „Towar nie może być zwrócony, jeśli Zamawiający zdjął opakowanie lub plomby zabezpieczające towar.”
- „Do zwracanego towaru powinien zostać dołączony dowód zakupu + poprawnie wypełniony formularz reklamacyjny.„
Certyfikat dla e-sklepu – znak ochrony prawnej
Uzyskanie certyfikatu przez e-sklep wiąże się ze spełnieniem przez niego szeregu kryteriów. Obwarowania w zakresie certyfikacji w dużej mierze opierają się na przepisach prawa oraz tzw. dobrych praktykach i standardach obsługi klienta. Jak wygląda cały proces?
- Weryfikacja w rejestrach.
- Sprawdzanie regulaminu. W okresie przechodzenia procesu certyfikacji sprawdzane jest, czy e-biznes spełnia kryteria prowadzenia sprzedaży internetowej określone prawem - weryfikowane są zapisy w regulaminach oraz ich zgodność z ustawą konsumencką.
- Weryfikacja treści i testowe e-zakupy. Kolejnym krokiem w procesie certyfikacji jest weryfikacji treści publikowane na stronie i dokonują testowego zakupu, dzięki czemu sprawdzane jest działanie e-sklepu oraz komunikacji pomiędzy klientem a e-sklepem.
Nadchodzący czas świąteczny to intensywny czas dla e-sprzedawców i e-klientów. Gorączka zakupów, może zwiększać prawdopodobieństwo konfrontacji przedsiębiorcy internetowego z praktycznymi aspektami prawa konsumenckiego i potencjalne turbulencje dla kupującego. Warto dobrze zapoznać się z prawami i obowiązkami jakie nakłada nowa ustawa, oraz zwrócić uwagę na to, czy e-sklep w którym chcemy kupić towar spełnia wszystkie obowiązki informacyjne w swoim regulaminie. Nowe prawo w znaczący sposób na korzyść konsumenta zmienił proces sprzedaży i zwrotów zakupów w sieci, więc kupując w internecie możemy czuć się bezpiecznie.
Rafał Stępniewski
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy towarowej?
-
Dyrektywa Omnibus wciąż sporym problemem dla e-commerce
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
-
Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy Omnibus?
-
Dyrektywa Omnibus w praktyce, czyli co budzi największe wątpliwości
-
Dyrektywa OMNIBUS - ważne zmiany dla firm nie tylko z branży e-commerce
-
Prawa konsumenta 2023 - co się zmieni od 1 stycznia?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)