  • 1. Data: 2002-03-06 09:41:35
    Temat: spółdzielnia mieszkaniowa a ryczałty za wodę
    Od: "marwisz" <h...@2...pl>

    Mam następującą sprawę. Właśnie się nad nią zastanawiam.
    Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę... zawiera upoważnienie dla Ministra
    Infrastruktury do wydania rozporządzenia ustalającego szacunkowe wielkości
    zużycia wody, które mają być podstawą tworzenia stawek ryczałtowych dla osób
    nie posiadających w lokalu wodomierzy. Rozporządzenie takie niedawno wydano
    i weszło w życie.
    W przypadku mieszkań - w lokalu o najwyższym standardzie (bo stawki są
    oczywiście zróżnicowane w zalezności od obecności w mieszkaniu toalety,
    umywalki, wanny, itp.) - stawka waha się w granicach 4,7 - 5,4 metra
    sześciennego miesięcznie od osoby. Tymczasem spółdzielnia mieszkaniowa w X
    ustaliła sobie stawkę ponad 14 metrów miesięcznie od osoby - tłumacząc, że w
    ten sposób "zmusza" osoby, które nie mają wodomierzy do założenia ich.
    Oczywiście chodzi o to, że wśród użytkowników - oprócz osób, które mają
    wodomierze i tych którzy ich nie mają są pewne "przecieki", czyli różne
    przypadki nielegalnego podłączania wody, jakieś ogródki, piwniczne
    pobieranie wody do mycia samochodu na parkingu itp. I ponieważ osoba
    posiadająca wodomierz rozlicza się według jego wskazań - spółdzielnia chce
    sobie pokryć koszty tej "przeciekającej" bokami wody narzucając koszty na
    osoby bez wodomierzy.
    Czy się mylę sądząc, że stawka z rozporządzenia jest maksymalna i nie wolno
    jej sobie powiększąć i jeśli się nie mylę - jak wyegzekwować od spółdzielni
    obniżenie ryczałtu do stawki z rozporządzenia (oczywiście sama spółdzielnia
    nie ukrywa, że zawyża stawki świadomie i uśmiechając się rozbrajająco
    twierdzi - proszę założyć wodomierze albo nie płacić - będą odsetki).

    Czy ktoś ma doświadczenia w takiej sprawie lub radę?

    Dziękuję

    marwisz

  • 2. Data: 2002-03-06 10:21:27
    Temat: Re: spółdzielnia mieszkaniowa a ryczałty za wodę
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "marwisz" napisał w wiadomości:
    [...]
> [...]
    > twierdzi - proszę założyć wodomierze albo nie płacić - będą odsetki).
    >
    > Czy ktoś ma doświadczenia w takiej sprawie lub radę?

    Ogólne rozumaowanie spółdzielni jest takie żeby pokryć koszty ze zużyciem
    wody. Lokatorzy którzy posiadają wodomierze płacą za swoje zużycie,
    natomiast ci którzy ich nie posiadają płacą na podstawie pozostałej
    nierozliczonej wody podzielonej poprzez liczbę lokatorów bez wodomierzy.
    Innego sposobu nie ma na rozliczenie zużytej wody nie zliczonej przez
    wodomierze indywidualne. Są ludzie którzy naprawdę zużywają ogromne ilości
    wody i to zazwyczaj oni zawyżają śrenia na jednego mieszkańca. U mnie
    średnia wychodziła 7,5 m3 na 1 mieszkańca, a po założeniu wodmierza (1 marca
    tego roku) już szacunkowo mogę okreslić że zużycie u mnie faktycznie jest na
    poziomie 1,5 m3 na osobe (na razie porównanie w skali tygodnia). Najlepszym
    rozwiązaniem jest faktyczne założenie wodomierza co akurat u mnie zwróci sie
    po ok. 4 - 5 miesiącach.

    Serwiz

  • 3. Data: 2002-03-06 11:23:34
    Od: e-RaGl <e...@w...pl>

    > (...) Najlepszym rozwišzaniem jest faktyczne założenie wodomierza (...)
    > Serwiz

    A co zrobic, jesli spoldzielna nie wyraza zgody na zalozenie wodomierzy, tylko
    kaze placic ryczalt?
    Jak to jest prawnie uregulowane? Czy rzeczywiscie spoldzielnia moze odmowic, tak
    jak to jest w moim przypadku?
    Rafał.

  • 4. Data: 2002-03-07 08:04:26
    Od: "Miroo \(usun USUNTO z adresu!\)" <U...@p...fm>

    Użytkownik "Serwiz" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Najlepszym
    > rozwiązaniem jest faktyczne założenie wodomierza co akurat u mnie zwróci
    sie
    > po ok. 4 - 5 miesiącach.

    No nie wiem. U mnie jest taki układ rur, że musieliby
    założyć 3 wodomierze i skuć świeżo położoną
    glazurę w łazience i kuchni. Poza tym słyszałem, że wodomierze
    powinny być co ok. 3 lata wymieniane (??) na nowe.

    Chyba niezbyt mi się to kalkuluje.

    Zresztą jak wszyscy założą wodomierze, to administracja będzie
    musiała dopłacać do wszelkich "upływów" w związku z czym i tak
    wyraźnie podniesie cenę wody.

    Pozdrawiam ... Miroo

  • 5. Data: 2002-03-07 08:49:53
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Miroo (usun USUNTO z adresu!)" napisał w wiadomości:

> [...]
    >
    > Zresztą jak wszyscy założą wodomierze, to administracja będzie
    > musiała dopłacać do wszelkich "upływów" w związku z czym i tak

    To sam sobie jesteś winny, ponieważ trzeb było o tym pomysleć przed
    położeniem glazury zwłaszcza teraz gdzie wodomierze stają się normą.
    Wodomierz mozna montować również w miejsce zaworu odcinającego dopływ wody
    co likwiduje konieczność kucia ścian czy glazury. Wodomierze się legalizuje
    co 5 lat, a o konieczności wymiany to pierwszy słysze. Wodomierz kosztuje
    chyba nie całe 100 zł i z tego co wime od znajomych szybciutko się zwracał.
    Może się zdarzyć że za wodę płacić będziesz więcej bo może należysz do ludzi
    co zawyżają średnią.

    Serwiz