  • 1. Data: 2004-07-26 16:57:37
    Temat: rozwazania teoretyczne - definicja konsumenta 22(1) kc
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    art 22(1) kc
    "Za konsumenta uwaza sie osobe fizyczna dokonujaca czynnosci prawnej
    niezwiazanej bezposrednio z jej dzialalnoscia gospodarcza lub zawodowa"

    Czy wg definicji kodeksowej:
    1. Ja, osoba fizyczna, udzielając pozyczki koledze, staje sie w stosunku
    prawnym
    kolega<->ja konsumentem w mysl 22(1) kc?

    2. Czy ja, osoba fizyczna, prowadzaca dzialalnosc gospodarcza jako wspolnik
    spolki
    cywilnej, darujac fundacji X pewna kwote, staje sie w stosunku prawnym
    konsumentem?

    3. Przypadek jak w pkt 2, tyle ze dzialalosc prowadze w spolce komandytowej

    4. Ja, osoba fizyczna, zawieram umowe zlecenie z doradca podatkowym, na
    prowadzenie moich spraw przed US. Czy jestem wtedy konsumentem?

    5. Ja, osoba fizyczna, nie prowadzaca dzialalnosci, zlecam strzyzenie mojego
    trawnika sasiadowi, trudniacemu sie na codzien hodowla koni. Czy jestem
    konsumentem w mysl 22(1) kc? Po staremu, tj w mysl 384 ust.3 nie jestem,
    ale czy jestem w mysl 22(1) - wydaje sie ze tak.

    Skutki.
    1. Inne podejscie do wzorca umownego - konsumenta nie wiaze w trybie 384
    ust.2
    (wzorzec przyjety zwyczajowo)

    2. Niejasnosci wzorca na korzysc konsumenta 385kc

    3. Niedozwolone klauzule umowne

    Wezmy klasyczny przypadek stosunku cywilnego, nic nie trącącego gospodarczym
    ani konsumenckim:
    punkt 5 przykladu.

    prosty przyklad - 385(3) ust. 23 - przekazanie ewentualnych sporow pod sad
    arbitrazowy - w swietle nowej regulacji 22(1) kc wolno (ciagle przypadek ze
    strzyzeniem trawnika) umownie dokonac takiego przekazania, czy nie?

    Oczywiscie, gdyby sprawe odniesc do przypadku nr 4, jest stosunek
    (konsument<->przedsiebiorca), wiec i art.74 i np.385(3) ma zastosowanie, ale
    czy hodowca koni, ktory zgodzil sie jednorazowo, za oplata, ostrzyc trawnik
    jest przedsiebiorca w mysl 43(1)? Raczej nie jest. Jak wiec sklasyfikowac
    taki stosunek prawny?

    Zauwazmy tez pewna niescislosc - 74kc ust.2
    "(...) jezeli zada tego konsument W SPORZE Z PRZEDSIEBIORCA (...)"
    w 22(1) oraz w przepisach 384, 385 i nast. nie ma bezposrednio mowy o tym,
    ze konsument musi byc w stosunku z przedsiebiorca, aby taka definicje
    zastosowac

    Na koniec pytanie do poduszki - czy ktos, sporzadzajacy testemen jest
    konsumentem???

    pozdrawiam
    W,

  • 2. Data: 2004-07-26 21:02:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wirtualna" <w...@w...pl.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawnym
    > kolega<->ja konsumentem w mysl 22(1) kc?

    Nie. Chyba, ze stanowisz firmę trudniącą się udzielaniem kredytów. nie bank,
    bo to może tylko spółka prawa handlowego, ale wówczas konsumentem będzie
    kolega. Ewentualnie, Twój kolega będzie prowadził działaność polegająca na
    przyjmowaniu pieniędzy od osób trzecich (Jak Trusty Kapitałowe) i Ty
    będziesz konsumentem.

> [...]
    wspolnik
    > spolki
    > cywilnej, darujac fundacji X pewna kwote, staje sie w stosunku prawnym

    Nie. No tutaj, to nie bardzo sobie wyobrażam stosunek klient-dostawca.

    > 3. Przypadek jak w pkt 2, tyle ze dzialalosc prowadze w spolce
    komandytowej

    Odpowiedź również "jak w pkt 2.

    > 4. Ja, osoba fizyczna, zawieram umowe zlecenie z doradca podatkowym, na
    > prowadzenie moich spraw przed US. Czy jestem wtedy konsumentem?

    Tak.

> [...]
    jestem,
    > ale czy jestem w mysl 22(1) - wydaje sie ze tak.

    Nie, chyba że zlecisz to jego firmie.

    > Na koniec pytanie do poduszki - czy ktos, sporzadzajacy testemen jest
    > konsumentem???

    Z reguły tak. Kupuje prąd, gaz itd.

  • 3. Data: 2004-07-26 22:36:45
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie.

    A dlaczego nie? :)

    > Tak.
    >

    > Nie, chyba że zlecisz to jego firmie.

    Dlaczego? :)

    KG

  • 4. Data: 2004-07-27 10:26:35
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    > A dlaczego nie? :)

    Bo żeby z jednej strony był konsument, z drugiej musi być przedsiębiorca.

    brett

  • 5. Data: 2004-07-27 11:05:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A dlaczego nie? :)

    Bo żaden z nich nie jest profesjonalistą w zakresie dawania / brania
    pożyczki.

    > Dlaczego? :)

    Bo sąsiad nie jest profesjonalistą w koszeniu trawy.

  • 6. Data: 2004-07-27 14:51:24
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    brett wrote:
    > Bo żeby z jednej strony był konsument, z drugiej musi być przedsiębiorca.

    A skąd ten wniosek? Bo jeśli przyjmiemy racjonalność ustawodawcy, to
    usunięcie z definicji konsumenta wymogu dokonywania czynności prawnej z
    przedsiębiorcą miało jakis cel :)

    KG

  • 7. Data: 2004-07-27 14:51:45
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Bo żaden z nich nie jest profesjonalistą w zakresie dawania / brania
    > pożyczki.

    A skąd ten wymóg? :)

    KG

  • 8. Data: 2004-07-27 17:55:24
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    > A skąd ten wniosek? Bo jeśli przyjmiemy racjonalność ustawodawcy, to
    > usunięcie z definicji konsumenta wymogu dokonywania czynności prawnej z
    > przedsiębiorcą miało jakis cel :)

    384par3 jest zostal uchylony a w samej definicji zminiono:
    * umowe na czynnosc prawna:
    poniekad slusznie, gdyz zwolnienie z dlugu, zmiana
    dluznika/wierzyciela, potracenie to nie umowy, a
    jednostronne czynnosci

    * usunieto z definicji przedsiebiorce

    skutki sa znaczace, gdyz w relacji ja vs moj sasiad (hodowca koni) strzygacy
    mi trawnik, obydwaj jestesmy KONSUMENTAMI
    ergo
    obydwaj mozemy korzystac np z ochrony 385(3)
    czyli np. nie mozemy zawrzec klauzuli o przekazaniu ewentualnych sporow pod
    juryzdykcje sadu arbitrazowego etc.
    znaczy sie mozemy (jak w kazdym stosunku konsumenckim), o ile druga strona
    kiedys tam nie podniesie zarzutu sprzecznosci zapisu z ustawa - zauwazmy, ze
    zapis stanowi niedozwolona klauzule, jesli spelnia przeslanki z katalogu, i
    ktos sie na to powola - nie jest to niewaznosc bezwzgledna - "w razie
    watpliwosci uwaza sie za niedozwolone"

    teraz dochodzimy do paradoksu

    JA sporzadzam testament - staje sie w swietle 22(1) konsumentem, gdyz
    dokonuje czynnosci prawnej nie zwiazanej z dzialaloscia gospodarcza lub
    zawodowa

    Malzenstwo - znow dwoch konsumentow

    same problemy ;)

    poprzednia definicja byla w miare rozsadna - trzy rodzaje stosunkow
    cywilnych (sensu largo):
    1. cywilny sensu stricto
    2. gospodarczy (miedzy przedsiebiorcami)
    3. konsumencki (konsument - przedsiebiorca)

    teraz w swietle nowej definicji klapa - albo gospodarczy albo ...
    konsumencki???

    bubel, czy moze to ja jeszcze nie dojrzalem do nowy regulacji

    a moze historia slow "z przedsiebiorca" jest podobna to historii "lub
    czasopisma" ???

    pozdrawiam
    W,

  • 9. Data: 2004-07-27 18:10:05
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    wirtualna wrote:
> [...]
    > zapis stanowi niedozwolona klauzule, jesli spelnia przeslanki z katalogu, i
    > ktos sie na to powola - nie jest to niewaznosc bezwzgledna - "w razie

    o ile jest to wzorzec umowy...

    > teraz w swietle nowej definicji klapa - albo gospodarczy albo ...
    > konsumencki???

    Albo trzeba odwołac się do ustalonego znaczenia słowa 'konsuemnt',
    któremu nawet bez definicji przypisywano konieczność występowania w
    stosunku z przedsiębiorcą :)

    > bubel, czy moze to ja jeszcze nie dojrzalem do nowy regulacji

    OIDP w uzasadnieniu nowelizacji kc ani słowa o usunięciu przedsiębiorcy...

    KG

  • 10. Data: 2004-07-27 18:31:54
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    > o ile jest to wzorzec umowy...
    slusznie, co nie zmienia faktu, ze kazdy moze miec taki wzorzec, a druga
    strona moze sie z nim "latwo zapoznac" ;)

    > OIDP w uzasadnieniu nowelizacji kc ani słowa o usunięciu przedsiębiorcy...
    widac jeszcze obaj nie doroslismy ;)

    p.
    W,