  • 1. Data: 2004-07-26 17:24:18
    Temat: PL>PL uchybić obowiązkowi
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Cross:
    pl.hum.polszczyzna
    pl.hum.tlumaczenia
    pl.biznes.banki
    pl.soc.prawo

    FUT pl.hum.polszczyzna

    Proszę o pomoc w tłumaczeniu z "naszego" (???) żargonu
    prawno(?)-bankowego na język polski. Ewentualnie odwrotnie.
    Najlepiej w news:pl.hum.polszczyzna

    Oto cytat z "umowy o kartę", czyli umowy pomiędzy bankiem
    i jego klientem, ustalającej zasady używania karty płatniczej.

    > Par. 9, pkt 3.
    > Posiadacz rachunku jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich
    > środków na rachunku karty celem pokrycia zobowiązań wynikających
    > z używania karty.
    >
    > Par. 7, pkt 3.
    > Zwrot kartu przez Posiadacza oznacza rozwiązanie umowy
    > o kartę. Rozwiązanie umowy nie uchybia obowiązkowi Posiadacza
    > zapewnienia środków na rachunku karty, w celu umożliwienia
    > Bankowi rozliczenia operacji dokonanych kartą.

    Kolejność punktów, acz dziwaczna, do rzeczy nie ma nic. Takoż
    użycie raz 'celem', a raz 'w celu'. Problem sprawia mi tu
    "uchybianie obowiązkowi" (zresztą występuje w umowie jeszcze
    raz, w identycznej konstrukcji).

    Tak jak ja to rozumiem, "uchybić obowiązkowi" oznacza w naszym
    języku wyłącznie "nie wywiązać się z obowiązku", "nie dopełnić
    obowiązku". A w cytownym zapisie tłumaczenie takie nie ma sensu,
    bo w zdaniu podmiotem jest 'rozwiązanie umowy', a nie 'Posiadacz
    rachunku'. 'Rozwiązanie umowy' nie jest osobą, więc nie może mieć
    żadnych obowiązków, którym by mogło uchybić.
    A już zupełnie nie rozumiem, jak __coś__ może uchybić czyjemuś
    obowiązkowi. Może ewentualnie uchybić czyjejś godności - ale
    obowiązkowi...???

    Wyjaśnijcie mi, proszę, czy ta umowa jest bzdurna,
    czy to ja nie rozumiem po polsku...

    Maciek