    From: "wirtualna" <w...@w...pl.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: rozwazania teoretyczne - definicja konsumenta 22(1) kc
    Date: Mon, 26 Jul 2004 18:57:37 +0200

    art 22(1) kc
    "Za konsumenta uwaza sie osobe fizyczna dokonujaca czynnosci prawnej
    niezwiazanej bezposrednio z jej dzialalnoscia gospodarcza lub zawodowa"

    Czy wg definicji kodeksowej:
    1. Ja, osoba fizyczna, udzielając pozyczki koledze, staje sie w stosunku
    prawnym
    kolega<->ja konsumentem w mysl 22(1) kc?

    2. Czy ja, osoba fizyczna, prowadzaca dzialalnosc gospodarcza jako wspolnik
    spolki
    cywilnej, darujac fundacji X pewna kwote, staje sie w stosunku prawnym
    konsumentem?

    3. Przypadek jak w pkt 2, tyle ze dzialalosc prowadze w spolce komandytowej

    4. Ja, osoba fizyczna, zawieram umowe zlecenie z doradca podatkowym, na
    prowadzenie moich spraw przed US. Czy jestem wtedy konsumentem?

    5. Ja, osoba fizyczna, nie prowadzaca dzialalnosci, zlecam strzyzenie mojego
    trawnika sasiadowi, trudniacemu sie na codzien hodowla koni. Czy jestem
    konsumentem w mysl 22(1) kc? Po staremu, tj w mysl 384 ust.3 nie jestem,
    ale czy jestem w mysl 22(1) - wydaje sie ze tak.

    Skutki.
    1. Inne podejscie do wzorca umownego - konsumenta nie wiaze w trybie 384
    ust.2
    (wzorzec przyjety zwyczajowo)

    2. Niejasnosci wzorca na korzysc konsumenta 385kc

    3. Niedozwolone klauzule umowne

    Wezmy klasyczny przypadek stosunku cywilnego, nic nie trącącego gospodarczym
    ani konsumenckim:
    punkt 5 przykladu.

    prosty przyklad - 385(3) ust. 23 - przekazanie ewentualnych sporow pod sad
    arbitrazowy - w swietle nowej regulacji 22(1) kc wolno (ciagle przypadek ze
    strzyzeniem trawnika) umownie dokonac takiego przekazania, czy nie?

    Oczywiscie, gdyby sprawe odniesc do przypadku nr 4, jest stosunek
    (konsument<->przedsiebiorca), wiec i art.74 i np.385(3) ma zastosowanie, ale
    czy hodowca koni, ktory zgodzil sie jednorazowo, za oplata, ostrzyc trawnik
    jest przedsiebiorca w mysl 43(1)? Raczej nie jest. Jak wiec sklasyfikowac
    taki stosunek prawny?

    Zauwazmy tez pewna niescislosc - 74kc ust.2
    "(...) jezeli zada tego konsument W SPORZE Z PRZEDSIEBIORCA (...)"
    w 22(1) oraz w przepisach 384, 385 i nast. nie ma bezposrednio mowy o tym,
    ze konsument musi byc w stosunku z przedsiebiorca, aby taka definicje
    zastosowac

    Na koniec pytanie do poduszki - czy ktos, sporzadzajacy testemen jest
    konsumentem???

    pozdrawiam
    W,