  • 1. Data: 2014-07-24 19:00:42
    Temat: rozliczanie biegłego w sądzie
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jest taka sytuacja: osoba jest specjalistą w pewnej dziedzinie,
    prowadzi działalność gosp. jako konsultant z tej dziedziny. Jest
    również biegłym sądowym (z tej samej dziedziny). W przypadku gdy sąd
    powołuje tą osobę jako biegłego w jakieś sprawie to wynagrodzenie za
    opinię z uporem maniaka rozlicza w formie umowy cywilno-prawnej do
    której później wystawia pit do rozliczenia. Dlaczego biegły, skoro ma
    działalność, nie może po prostu wystawić fakturę/rach jak z
    dzielności i już? A tak później trzeba z pitem się bawić jako osobny
    dochód itp..

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-07-24 19:54:07
    Temat: Re: rozliczanie biegłego w sądzie
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    IMHO może.
    A nawet może i powinien.
    Poszukaj interpretacji [urzędów skarbowych], iż działalność biegłego jest
    równoznaczna z prowadzeniem działalności gospodarczeij (i ZUS się należy, i
    VAT).

    -----

  • 3. Data: 2014-07-24 21:19:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2014, ąćęłńóśźż wrote:

> [...]
    > równoznaczna z prowadzeniem działalności gospodarczeij (i ZUS się należy,

    A są takie? (interpretacje)
    Przepis PDoOF art.13..6 twierdzi inaczej, ale muszę przyznać, że w tym
    miejcu ma zastosowanie zasada "uchylenia przepisu mniej szczegółowego"
    (wcześniejszego w akcie) przez napisany dalej (czyli bardziej
    szczegółowy), co wzbudza moją wątpliwość, to poziom szczegółowości
    (to jest 13..6 a nie 13.6). Z drugiej strony, kwalifikacja DG o której
    mowa oparta jest o art.10.1.3 (czyli równie szczegółowe, a wcześniejsze).
    W sumie... dość ciekawy przypadek. Interpretację w wyroku apelacyjnym
    NSA poproszę ;) (oczywiście to zart, ale na ogół uzasadnienie
    zapodaje co i jak).

    W sumie ciekaw jestem, ale z powodu wyżej daleki jestem od pewności,
    czy interpretacja o "gospodarczości" jest prawidłowa.
    Ba, nawet jeśli istnieją takie urzędowe interpretacje, to wcale
    nie tak mało prawdopodobne jest, że są błędne.
    Klasyfikacja "gospodarczości" dla celów rejestracji DG oraz celów
    podatkowych (osobno dla dochodowego, includowana dla ZUS, osobno
    dla VAT) nie jest tożsama, stąd takie "ciekawostki".

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-07-25 02:11:00
    Temat: Re: rozliczanie bieg?ego w s?dzie
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 24 Jul 2014 19:54:07 +0200, " ?????????" <n...@d...spamerow>
    wrote:
    > IMHO może.
    > A nawet może i powinien.
    > równoznaczna z prowadzeniem działalności gospodarczeij (i ZUS się
    należy, i
    > VAT).

    No ale nie chcą, uparcie pit-oligie stosują, podatek doch za opinię
    sami odprowadzają.

    To trochę tłumaczy taki sposób rozliczania:

    http://www.podatekdochodowy.pl/artykul,2,5764,opodat
    kowanie-wynagrodzen
    ia-bieglego-sadowego.html

    Natomiast nie rozumiem co oznacza "działalność prowadzona osobiście"
    i dlaczego w myśl cytowanej ustawy nie jest ona tym samym co
    "działalność gospodarcza".
    Dotąd myślałem, że skoro prowadzę dział. gosp. osobiście to jest to
    właśnie "działalność prowadzona osobiście", a okazuje się jednak
    ustawa o opodatkowaniu osób fizycznych to rozróżnia.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-07-25 02:27:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Jul 2014 02:11:00 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Dotąd myślałem, że skoro prowadzę dział. gosp. osobiście to jest
    > właśnie "działalność prowadzona osobiście", a okazuje się jednak
    > ustawa o opodatkowaniu osób fizycznych to rozróżnia.

    Ok chodzi o umowy cywilno-prawne:

    http://poradnik.wfirma.pl/-wszystko-o-dzialalnosci-w
    ykonywanej-osobisci

    Z tym że jest akapit dot. biegłych:

    * czynności zleconych przez organy władzy, administracji
    samorządowej lub państwowej, a również przez sąd i prokuraturę
    (biegli w postępowaniach sądowych, dochodzeniowych i
    administracyjnych, inkasenci publiczni oraz płatnicy pod warunkiem,
    że nie są nimi osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
    naliczający sobie wynagrodzenie).

    Dalej wprowadza niejasność bo wyklucza pod koniec:

    "(...) pod warunkiem, że nie są nimi osoby fizyczne prowadzące
    działalność gospodarczą naliczający sobie wynagrodzenie). "

    Czyli co, prowadzący dział. gosp. nie mogą być rozliczani z opini
    biegłego z dział. osobistej??

    --
    Marek

  • 6. Data: 2014-07-25 08:20:33
    Temat: Re: rozliczanie bieglego w sadzie
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Spróbuj stójkowemu wytłumaczyć "prowadzę działalność osobiście" ;-)

    -----

  • 7. Data: 2014-07-25 08:26:49
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    IMHO biegły powinien poinformować sąd, czy:
    a) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie, w jakim wydał opinię;
    b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
    Jeśli a) to biegły do opinii powinien dołączyć rachunek, a jesli b) to
    fakturę VAT.

    Poszukaj pomocniczo interpretacji dotyczących VAT od opinii biegłych.

    -----

  • 8. Data: 2014-07-25 09:13:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Jul 2014 08:26:49 +0200, " ?????????" <n...@d...spamerow>
    wrote:
> [...]
    opinię;
    > b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
    > Jeśli a) to biegły do opinii powinien dołączyć rachunek, a jesli b)

    Na zaprzysiężeniu biegłego dostaje się bardzo szczegółową instrukcję
    jak rozliczanie musi być wykonane wraz ze wzorem rachunku jaki należy
    wystawić (rachunek jako do umowy zlecenia a nie rachunek gdy prowadzi
    się dział. gosp.), jest informacja o tym, ze sąd będzie odprowadzał
    pod. doch. Nikt się nie zająknął w tej instrukcji o tym, co w
    przypadku gdy biegły prowadzi dział. gosp.
    Art 13 ustawy o pod. doch. od os fiz określa, że oponie biegłych
    traktuje się jako dział. wykonywana osobiście. W poprzednim poscie
    podałem link, który cytował ten art. ustawy wraz z klauzulą o
    wykluczeniu w przypadku gdy os. prowadzi dział. gosp. natomiast w
    tekście jednolitym tej ustawy tego wykluczenia explicite nie ma.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2014-07-26 07:54:12
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Napisz zapytanie do ministra sprawiedliwości, za miesiąc możesz mieć
    odpowiedź.

    -----

  • 10. Data: 2014-07-26 13:50:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Jul 2014, ąćęłńóśźż wrote:

> [...]
    > b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
    > Jeśli a) to biegły do opinii powinien dołączyć rachunek, a jesli b) to

    W kwestii formalnej: VAT ma *własną*, *odrębną* od podatku dochodowego
    definicję "DG".
    Nie jest rzeczą dziwną, że podatnik VAT wystawia fakturę, a mimo to
    przychód nie jest "przychodem z DG", lecz zalicza się do innej
    kategorii.
    Pierwsze w brzegu - wynajem składników majątku nie zaliczonych do DG.
    Oczywiscie, o ile nie chodzi o przypadek zwolniony przedmiotowo
    (konkretnie mam na myśli "mieszkanie w celach mieszkaniowych", ale
    już to samo mieszkanie wynajęte "na biuro" jest dobrym przykładem).

    > Poszukaj pomocniczo interpretacji dotyczących VAT od opinii biegłych.

    I jestem skłonny się zgodzić, że pod VAT może to podlegać.
    W efekcie biegły będący podatnikiem VAT dostanie "mniej na rękę", bo
    przecież "organ" nie będący podatnikiem VAT tego VATu mu nie dopłaci.
    Zastrzegam: MOŻE PODLEGAĆ.
    Przepis kwalifikujący do niepodlegania zapodałem w poście obok :)
    (art.15.3 ustawy o VAT)

    Ale to nadal nie dowodzi, że *przychód* (w odróżnieniu od obrotu) musi
    być DG :)

    Ale to jest odrębne od VAT :)
    Przykład? - sprzedaż praw majątkowych do własnopalczaście stworzonego
    utworu, wszelkiej maści, oprogramowania nie wyłączając.
    W archiwach .podatki były przykłady jednoznacznych interpretacji, że taki
    "gotowiec" nie kwalifikuje się do DG, do amortyzacji itp.
    Oczywiście kwalifikuje się do VAT. Ale do odliczenia kosztów związanych
    z takim "wytworzeniem" do kosztów w DG można się przyczepić (i o tym
    mowa, US musi mieć interes, żeby się przyczepić).
    Usługi w której ewentualne prawa są "powiązane" z wykonywaniem zadania
    u klienta raczej nikt się nie czepia, ale "gotowiec" może sprawić problem
    (bo np. w działalności "osobistej" nie przysługuje prawo do amortyzacji,
    jak ktoś nie widzi gdzie jest "problem kosztów").

    pzdr, Gotfryd