  • 1. Data: 2005-05-07 19:22:44
    Temat: rowerzysta vs kierowca - prosba o porade
    Od: natassja <a...@j...w.reply.to>

    witam,

    kilka dni temu moj ojciec jadac samochodem natknal sie na rowerzyste
    jadacego jezdnia miedzy samochodami mimo, ze tuz obok jezdni wytyczona
    byla trasa rowerowa. na skrzyzowaniu zamierzal skrecic, a rowerzysta
    pojawil sie tuz obok jego samochodu. przez okno dal mu znak, zeby ten
    zjechal na trase rowerowa, zamiast tak po jezdni miedzy samochodami
    kluczyc. w tym momencie rowerzysta zaczal machac rekami, wyrazac
    niezadowolenie ze zwroconej uwagi, gestykulowac i cos wykrzykiwac do
    ojca. wjechal przed samochod i z tego jak przedstawia to ojciec,
    tarasowac mu droge i zajezdzac przed maske samochodu. w koncu ojciec
    machnal na idiote reka i wyminal go kontynuujac dalej jazde. wyminal go
    'bezkontaktowo' i bezkolizyjnie.

    tu mam pierwsze pytanie: czy przy wyznaczonej przy jezdni trasie
    rowerowej rowerzysta nie ma przypadkiem obowiazku jazdy ta wlasnie
    trasa zamiast jezdnia?

    i teraz dalszy ciag sprawy: okazuje sie ze rowerzysta zlozyl na ojca
    skarge na policji, zapisal sobie bowiem nry rejestracyjne. oskarza go o
    potracenie lusterkiem i najechanie od tylu na opone roweru.

    z tego, co sie dowiedzialam, ojcu grozi sad grodzki. na policji
    powiedzieli tacie, ze powinien byl zaraz po zdarzeniu zglosic taka
    sytuacje na policji. ale kto normalny zglaszalby na policji, ze
    'wlasnie wyminal na ulicy rowerzyste, ktory zajezdzal droge i grozil
    kierowcy'? jak tu niby podac namiary na niego, skoro rower nie ma
    numerow rejestracyjnych? zreszta ojciec po kkwadransie juz dawno
    zapomnial o calej sytuacji. az do telefonu z policji.

    swiadkiem calego zdarzenia jest moja mama, ktora jechala w samochodzie
    z ojcem. potwierdza, ze rowerzysta zachowywal sie prowokujaco
    zajezdzajac po zwroconej uwadze droge przed samochodem, i ze ojciec
    potem zwyczajnie go wyminal i pojechal dalej.

    samochod ojca jest nie pierwszej mlodosci, ma rozne drobne 'slady
    uzytkowania', pekniety przedni zderzak z prawej strony ('przeciwlegly'
    do zdarzenia z rowerzysta) po niefortunnym wjechaniu w murek, itp
    drobne ryski po tym, jak uczylam sie nim kiedys jezdzic.
    pisze o tym, bo gosc twierdzi, ze na samochodzie widac slady
    potiwerdzajace, ze ojciec go taranowal od tylu. na policji powiedzieli
    ojcu, ze widac, ze to sa raczej stare slady i ze nie wygladaja na na
    skutki sytuacji z rowerzysta.

    w ogole mam obawy, co bedzie dalej, i czy jest jakies realne zagrozenie
    dla mojego taty wobec tego, ze prawdopodobnie bedzie sprawa przed sadem
    grodzkim?

    swiadkiem mojego ojca jest, jak mowilam, moja mama - natomiast
    zastanawiam sie czy gosc moze sobie skrecic jakichs lewych znajomych,
    ktorzy niby byli swiadkami zdarzenia i beda na rozprawie poswiadczac
    urojona wersje swojego kolezki.

    po raz pierwszy ktos z naszej rodziny styka sie z wymiarem
    sprawiedliwosci w charakterze oskarzonego i musze powiedziec, ze
    czujemy sie wszyscy bardzo nieswojo.

    prosze szacownych grupowiczow o jakies opinie czy porady, albo
    sugestie, jak nalezy zachowywac sie w dalszym toku sprawy.

    z gory dziekuje.

    --
    pozdrawiam, ala
    gg:198441

  • 2. Data: 2005-05-07 20:06:04
    Temat: Re: rowerzysta vs kierowca - prosba o porade
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    natassja wrote:
    > witam,

    Na wstępie: jak już robisz coś tak nieeleganckiego, jak cross-post, to
    przynajmniej o tym ostrzegaj.

    > kilka dni temu moj ojciec jadac samochodem natknal sie na rowerzyste
    > jadacego jezdnia miedzy samochodami mimo, ze tuz obok jezdni wytyczona
    > byla trasa rowerowa. na skrzyzowaniu zamierzal skrecic, a rowerzysta

    Pytanie podchwytliwe - zamiar sygnalizował?

> [...]
    > kluczyc. w tym momencie rowerzysta zaczal machac rekami, wyrazac
    > niezadowolenie ze zwroconej uwagi, gestykulowac i cos wykrzykiwac do

    A jak wyglądało to 'zwrócenie uwagi', hmm? Tylko tak szczerze i dokłądnie...

> [...]
    > tarasowac mu droge i zajezdzac przed maske samochodu. w koncu ojciec
    > machnal na idiote reka i wyminal go kontynuujac dalej jazde. wyminal go

    Po skręceniu czy przed skręceniem.

    > tu mam pierwsze pytanie: czy przy wyznaczonej przy jezdni trasie
    > rowerowej rowerzysta nie ma przypadkiem obowiazku jazdy ta wlasnie
    > trasa zamiast jezdnia?

    Zasadniczo tak. Chyba, że jest np. remontowana, prowadzi nie tam, dokąd
    jedzie rowerzysta albo np. jest zawalona cholernymi parkującymi samochodami.

    > i teraz dalszy ciag sprawy: okazuje sie ze rowerzysta zlozyl na ojca
    > skarge na policji, zapisal sobie bowiem nry rejestracyjne. oskarza go o
    > potracenie lusterkiem i najechanie od tylu na opone roweru.

    Ooops. Ilu on ma świadków, a ilu ma Twój ojciec?

    > z tego, co sie dowiedzialam, ojcu grozi sad grodzki. na policji
    > powiedzieli tacie, ze powinien byl zaraz po zdarzeniu zglosic taka
    > sytuacje na policji. ale kto normalny zglaszalby na policji, ze

    Każdy normalny _i_ myślący.

    > 'wlasnie wyminal na ulicy rowerzyste, ktory zajezdzal droge i grozil
    > kierowcy'? jak tu niby podac namiary na niego, skoro rower nie ma
    > numerow rejestracyjnych?

    Ogólny opis sytuacji, wygląd rowerzysty, roweru...

    > zreszta ojciec po kkwadransie juz dawno
    > zapomnial o calej sytuacji. az do telefonu z policji.

    Niezła skleroza ;->

> [...]
    > zajezdzajac po zwroconej uwadze droge przed samochodem, i ze ojciec
    > potem zwyczajnie go wyminal i pojechal dalej.

    Jako najbliższa rodzina niezbyt się liczy jako świadek.

    [ciach]

> [...]
    > potiwerdzajace, ze ojciec go taranowal od tylu. na policji powiedzieli
    > ojcu, ze widac, ze to sa raczej stare slady i ze nie wygladaja na na

    Powinni się na tym znać :)

    > w ogole mam obawy, co bedzie dalej, i czy jest jakies realne zagrozenie
    > dla mojego taty wobec tego, ze prawdopodobnie bedzie sprawa przed sadem
    > grodzkim?

    Sprawa może i być - ale sprawy też dla ludzi ;)

    Sprawa nie oznacza skazania.

    > swiadkiem mojego ojca jest, jak mowilam, moja mama - natomiast

    Mało.

    > zastanawiam sie czy gosc moze sobie skrecic jakichs lewych znajomych,
    > ktorzy niby byli swiadkami zdarzenia i beda na rozprawie poswiadczac
    > urojona wersje swojego kolezki.

    Nie byłaś tam, więc nie wiesz, czy urojoną ;-> (to tak tylko w kwestii
    formalnej ;) )

    Choć ryzyko fałszywych świadków zawsze istnieje, to jednak nie sądzę,
    żeby ktoś ryzykował sprawę karną (fałszywe zeznania) dla takiej dupereli.

    > po raz pierwszy ktos z naszej rodziny styka sie z wymiarem
    > sprawiedliwosci w charakterze oskarzonego i musze powiedziec, ze
    > czujemy sie wszyscy bardzo nieswojo.

    Oskarżony to by był w sprawie karnej. A to było tylko wykroczenie.

    > prosze szacownych grupowiczow o jakies opinie czy porady, albo
    > sugestie, jak nalezy zachowywac sie w dalszym toku sprawy.

    Jak? Spokojnie ;)

    Spokojnie zeznawać całą prawdę, samą prawdę i tylko prawdę - i jeśli
    rowerzysta faktycznie nabujał, to będzie najwyżej nieco zawracania głowy.

    A na drugi raz nie zgrywać ORMOwca.

  • 3. Data: 2005-05-07 20:06:29
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    natassja wrote:

    > w ogole mam obawy, co bedzie dalej, i czy jest jakies realne zagrozenie
    > dla mojego taty wobec tego, ze prawdopodobnie bedzie sprawa przed sadem
    > grodzkim?

    nic nie bedzie dalej.
    co prawda zapewne sprawa przed sądem grodzkim się odbędzie,
    spokojnie bez nerwów odpowiadajcie na pytania,
    pomysł z pstryknięciem zdjęć samochodu i potwierdzeniem przez policję,
    że nie ma tam żadnych nowych śladów, czy otarć nie jest złe.
    Wcześniej czy później i tak złapiecie rowerzystę na kłamstwie.
    Sąd dla zachowania powagi zapewne wylepi ojcu 100 zł grzywny za
    zwymyślanie rowerzysty.
    A jak rowrzysta za dużo nawymyśla, a w sądzie sprawa skończy się tym, że
    sąd jego wersji nie da wiary, to skierujcie sprawą do sądu przeciwko
    rowerzyście za bezpodstawne pomówienie.
    Mając wyrok sądu grodzkiego swoją sprawę macie wygraną.

  • 4. Data: 2005-05-07 20:31:58
    Od: "PiotrR" <w...@p...onet.pl>

    > tu mam pierwsze pytanie: czy przy wyznaczonej przy jezdni trasie
    > rowerowej rowerzysta nie ma przypadkiem obowiazku jazdy ta wlasnie
    > trasa zamiast jezdnia?

    Art. 33 pkt 1 kod. drog.

> [...]
    > numerow rejestracyjnych? zreszta ojciec po kkwadransie juz dawno
    > zapomnial o calej sytuacji. az do telefonu z policji.

    i niech sie trzyma tej wersji, a jak by dostał wezwanie do sądu to niech
    najlepiej odpowie pisemnie (opisując całą sytuację)

    kto będzie zgłaszał na policję że obtrąbił jakiegoś rowerzystę
    nic się nie zdarzyło to nie powodu do interwencji policji

    > swiadkiem calego zdarzenia jest moja mama, ktora jechala w samochodzie
    > z ojcem. potwierdza, ze rowerzysta zachowywal sie prowokujaco

    niestety jest osobą bliską i może przez to stwierdzać nieprawę

> [...]
    > potiwerdzajace, ze ojciec go taranowal od tylu. na policji powiedzieli
    > ojcu, ze widac, ze to sa raczej stare slady i ze nie wygladaja na na

    niech powołają biegłego - jeśli by były ślady (najlepiej krwi :) ) to
    rowerzysta
    by nigdzie nie dojechał

    > w ogole mam obawy, co bedzie dalej, i czy jest jakies realne zagrozenie
    > dla mojego taty wobec tego, ze prawdopodobnie bedzie sprawa przed sadem
    > grodzkim?

    takie zagrożenie to ma każdy - ktoś sobie spisze twoje numery i będzie ci
    wciskał kit
    nie przejmować się - jest niewinny dopóki nie udowodnią mu winy

> [...]
    > zastanawiam sie czy gosc moze sobie skrecic jakichs lewych znajomych,
    > ktorzy niby byli swiadkami zdarzenia i beda na rozprawie poswiadczac

    jesli chcesz to załatwić tak jak on - to skombinujcie sobie też świadków że
    nie było
    ich w tym miejscu o tej porze (ale chyba byliście na policji po porady) -
    ale to odpada
    jeśli jesteście nie wprawieni - zaraz będzie widać

    > po raz pierwszy ktos z naszej rodziny styka sie z wymiarem
    > sprawiedliwosci w charakterze oskarzonego i musze powiedziec, ze
    > czujemy sie wszyscy bardzo nieswojo.

    każdy ma swój pierwszy raz
    później będziecie się śmiali z tego

    > prosze szacownych grupowiczow o jakies opinie czy porady, albo
    > sugestie, jak nalezy zachowywac sie w dalszym toku sprawy.

    po pierwsze - możecie się bawić z sądem przez kilka lat - stwierdzone
    osobiście,
    ale przy okazji wypadku
    po drugie - jeśli sprawa będzie w sądzie to najpierw wgląd i odpisy
    wszystkich
    dokumentów, a następnie opisać wszystko po kolei i konkretnie ze
    szczególnym
    ukierunkowaniem na jego przewinienia (jazda nie po drodze dla rowerów,
    niebezpieczne manewry, itp) i jako odpowiedź na akt oskarżenia
    po trzecie - nie przejmować się - wszystko spokojnie - wykazać że gościu to
    pieniacz
    po czwarte - jeśli będzie wyznaczony biegły to dokładnie przestudiować jego
    opinię
    - na pewno będzie gdzieś coś zakładał i wstawiał warunkowe połączenia - to
    wasze plusy
    po piąte - najprawdopodobniej sprawa będzie umorzona - gdyż nie było
    zdarzenia
    po szóste - dojść do namiarów na gościa - na wszelki wypadek
    po siódme (ale się rozpisałem-lepiej niż na maturze) - można zgłosić sprawę
    w drugą
    stronę - o niebezpieczne zachowanie na drodze - nie zgłosiliście wcześniej
    bo rowerzysta
    był nie do zidentyfikowania

    Piotr
    --
    Fiat SC 1,1 black
    Małe jest piękne

  • 5. Data: 2005-05-07 20:43:13
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    natassja wrote:
    > tu mam pierwsze pytanie: czy przy wyznaczonej przy jezdni trasie
    > rowerowej rowerzysta nie ma przypadkiem obowiazku jazdy ta wlasnie
    > trasa zamiast jezdnia?

    Tak, art. 33 prawa o ruchu drogowym.

> [...]
    > sytuacje na policji. ale kto normalny zglaszalby na policji, ze
    > 'wlasnie wyminal na ulicy rowerzyste, ktory zajezdzal droge i grozil

    Znaczy niekompetentny policjant. Obowiązek zgłoszenia dotyczy tylko
    sytuacji, kiedy są zabici i/lub ranni (art. 44 pord).

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 6. Data: 2005-05-07 21:25:15
    Od: "rowerzyk" <r...@z...sie.nad.tym.adresem>

    natassja zeznala nastepujaca wersje wydazen:
    > witam,
    >
    > kilka dni temu moj ojciec jadac samochodem natknal sie na rowerzyste

    A ja mysle tak.
    Jechal sobie kurier, albo inny szosowiec zaprawiony w sztuce
    przetrwania wsrod samochodow, co to nie jeden kierowca probowal go juz
    nauczyc kozystania ze "smieszek rowerowych". I jako ze ow nauczyciel byl
    wyjatkowo zdecydowany w swoich naukach, to rowerzysta postanowil
    sprowadzic pana nauczyciela na ziemie.
    Hipoteza druga: Kilka, kilkaset metrow wczesniej, w jakis sposob
    kierowca "nadepnal na odcisk" rowerzyscie.

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-05-07 21:30:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Paweł Sakowski wrote:

    > Znaczy niekompetentny policjant. Obowiązek zgłoszenia dotyczy tylko
    > sytuacji, kiedy są zabici i/lub ranni (art. 44 pord).

    Obowiązek obowiązkiem, a rozsądek rozsądkiem.

  • 8. Data: 2005-05-07 21:36:59
    Od: "Krzysztof Madziar" <k...@g...pl>

> [...]
    > tarasowac mu droge i zajezdzac przed maske samochodu. w koncu ojciec
    > machnal na idiote reka i wyminal go kontynuujac dalej jazde. wyminal go

    Tia, przypomniało mi się podobne zdarzenie. Dwa, czy trzy lata temu w dniu
    moich urodzin jechałem Górczewską w DC. Skręcałem z Ciołka w prawo. Jechałem
    nie za szybko, może z 40km/h i nagle dwóm panom rowerzystom zachciało się
    zmienić pas, ze skrajnego prawego na skrajny lewy, a dodam, ze obok,
    równolegle do ulicy jest ścieżka rowerowa. Lekki deszczyk sprawił, że
    jezdnia była bardzo śliska. Na całe szczęście miałem tylko 40 na desce. Koła
    mi stanęły w miejscu jak panowie mi wyjechali przed maskę a byłem w takim
    szoku, że nie wiedziałem gdzie uciekać. Na szczęście zjechali szybko i nie
    gestykulowali. Zalało mnie zimnym potem bo maska była naprawdę blisko
    rowerów, a czy wina moja czy nie dwie osoby miałbym na sumieniu.

    Myślę, że trzeba wszystko spokojnie wyjaśnić i cała sprawa skończy się na
    conajmniej upomnieniu rowerzysty. Co jednak nerwów się straci to się straci.
    W każdym razie życzę sukcesów i nie życzę przygód tego typu w przyszłości.

    Pozdrawiam

    Krzysiek

  • 9. Data: 2005-05-07 21:38:43
    Od: "WM" <w m @ p o s t . p l>

    Użytkownik "natassja" <a...@j...w.reply.to> napisał w wiadomości
> [...]
    > skarge na policji, zapisal sobie bowiem nry rejestracyjne. oskarza go o
    > potracenie lusterkiem i najechanie od tylu na opone roweru.

    czyli oskarża twojego ojca o jazdę po ścieżce dla rowerów samochodem? :P sąd
    chyba ukarze rowerzystę za jazdę po jezdni zamiast po drodze dla rowerów

  • 10. Data: 2005-05-07 21:39:59
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    PiotrR wrote:

    > jesli chcesz to załatwić tak jak on - to skombinujcie sobie też świadków że
    > nie było

    najgłupszy pomysł jaki można było wymyśleć