  • 1. Data: 2015-06-26 08:31:33
    Temat: oddanie towaru a odsetki od płatności
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Sytuacja wygląda tak:

    Są dwie firmy A i B

    1. Kupuję od firmy B towary z terminem płatności 30 dni
    2. termin płatności za towary wypadł dnia 1.06.2015 i w tym dniu ja
    towary oddałem
    3. po 30 dniach 30.06.2015 dostałem fakturę korygującą i wtedy też
    nastąpiło rozliczenie płatności z korektą,
    4. firma B wystawia notę odsetkową za opóźnienie w płatności 30 dni

    Według mnie firma A spełniła świadczenie i spłaciła zobowiązanie w dniu
    oddania towaru więc nie ma mowy o żadnych odsetkach za opóźnienie płatności.

    Czy dobrze myślę czy niestety logika przegrywa z literą prawa?, a może
    też to firma A powinna mieć żądanie odsetek, skoro oddała towar 1.06 a
    pieniądze za niego otrzymała dopiero po fakturze korygującej 30.06?

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2015-06-26 09:05:55
    Temat: Re: oddanie towaru a odsetki od płatności
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2015, cyklista wrote:

> [...]
    >
    > 1. Kupuję od firmy B towary z terminem płatności 30 dni
    > 2. termin płatności za towary wypadł dnia 1.06.2015 i w tym dniu ja

    Po prawdzie na razie nie wiem, czy mogłoby to mieć jakiekolwiek
    znaczenia, ale jaka była podstawa oddania towaru?

> [...]
    > też to firma A powinna mieć żądanie odsetek, skoro oddała towar 1.06 a
    > pieniądze za niego otrzymała dopiero po fakturze korygującej 30.06?

    Jakie "pieniądze otrzymała", te nie zapłacone za oddane towary?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2015-06-26 11:48:11
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Po prawdzie na razie nie wiem, czy mogłoby to mieć jakiekolwiek
    > znaczenia, ale jaka była podstawa oddania towaru?

    Nie trzeba podstawy prawnej oddania, a jak trzeba to była to dobrowolna
    umowa dwóch stron transakcji.

    > Jakie "pieniądze otrzymała", te nie zapłacone za oddane towary?

    jestem im winny 1.06 za towary 10 tys, a oddałem w tym dniu towaru na 15
    tyś, więc oni po wezwaniu po miesiącu zwrócili mi różnice między
    fakturami a wartością towaru (czyli 5 tys).
    A teraz mi biuro prawne przysyła noty odsetkowe uznając że faktury
    zostały zapłacone 30 dni po terminie (bo w takim dniu zostały one
    rozliczone z korektami za zwrócony towar)

    ---
    Avast.

  • 4. Data: 2015-06-26 11:51:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-06-26 o 11:48, cyklista pisze:

    > Nie trzeba podstawy prawnej oddania, a jak trzeba to była to dobrowolna
    > umowa dwóch stron transakcji.

    Zatem w tej dobrowolnej umowie powinna być kwestia zwrotu płatności. Bo
    jak nie, to dobrowolny zwrot był darmy (bez obowiązku zwrotu ceny).

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2015-06-26 12:23:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cyklista" napisał w wiadomości
> [...]

    >może też to firma A powinna mieć żądanie odsetek, skoro oddała towar
    >1.06 a pieniądze za niego otrzymała dopiero po fakturze korygującej

    Tak na chlopski rozum - skoro towary oddano, i pierwsza faktura jest
    anulowana (skorygowana), to zadna platnosc sie nie nalezy.

    Ale ...
    a) przyczyna oddania ? Umowa miedzy firmami moze przewidywac jakas
    oplate za "pozyczenie" towaru, z tym, ze powinno to byc jasno
    zapisane.
    b) a czemu korekta 30.06, a nie 7.06, a jeszcze lepiej 1 lub 2.06 ?

    J.

  • 6. Data: 2015-06-26 12:30:00
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > oplate za "pozyczenie" towaru, z tym, ze powinno to byc jasno zapisane.
    > b) a czemu korekta 30.06, a nie 7.06, a jeszcze lepiej 1 lub 2.06 ?

    opłata za zwrot towaru była, ale jest to osobna faktura wystawiona po
    całej operacji i nie ma wpływu na terminy płatności faktur
    wcześniejszych ani na termin wystawienia faktur (a wystawione były z
    datą wymienioną i do tego należy się odnosić)

    ---
    Avast.

  • 7. Data: 2015-06-26 12:35:53
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Zatem w tej dobrowolnej umowie powinna być kwestia zwrotu płatności. Bo
    > jak nie, to dobrowolny zwrot był darmy (bez obowiązku zwrotu ceny).

    Skoro zwrot ceny nastąpił to nie ma gdybać nad innym przypadkiem.
    Nie wszystkie umowy mają 500 stron i są przygotowywane przez sztab
    prawników omawiając wszystkie możliwe przypadki.
    W większości wystarcza prosta umową o treści. "zgadzamy się przyjąć z
    powrotem nasz towar i o jego wartość zostaną powniejszone wasze
    płatności - w przypadku nadwyżki zostanie ona zwrócona na konto."
    Nie ma w niej ani terminu zwrotu i rozliczenia ani innych rzeczy.

    Ja uważam że dając w dniu 1.06 towar całkowicie pokrywający należności
    spełniłem w tym dniu obowiązek zapłaty za faktury (a nie że spełniłem go
    w dniu rozliczenia tego przez kontrahenta). Od dnia 1.06 ja tego towaru
    nie miałem i był on w całkowitym władaniu kontrahenta co potwierdził na
    piśmie w czasie odbioru. I uważam również że to od dnia 1.06 tamta
    firma jest mi winna pieniądze za niego.

    ---
    Avast.

  • 8. Data: 2015-06-26 12:39:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-06-26 o 12:35, cyklista pisze:

    > Ja uważam że dając w dniu 1.06 towar całkowicie pokrywający należności
    > spełniłem w tym dniu obowiązek zapłaty za faktury (a nie że spełniłem go
    > w dniu rozliczenia tego przez kontrahenta).

    To źle uważasz, ponieważ zapłata ceny ma polegać na zapłacie ceny, a nie
    na zwrocie towaru.

    > Od dnia 1.06 ja tego towaru
    > nie miałem i był on w całkowitym władaniu kontrahenta co potwierdził na

    To nie ma znaczenia.

    > piśmie w czasie odbioru. I uważam również że to od dnia 1.06 tamta
    > firma jest mi winna pieniądze za niego.

    Skoro tak uważasz...

    W rzeczywistości są tutaj dwie niezależne od siebie sprawy:
    - zapłata ceny (z odsetkami)
    - zwrot ceny (ale o tym nic nie wiemy, bo o żadnych takich ustaleniach
    nie pisałeś).

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2015-06-26 14:31:33
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > - zapłata ceny (z odsetkami)
    > - zwrot ceny (ale o tym nic nie wiemy, bo o żadnych takich ustaleniach

    Dlatego właśnie piszę żeby wyjaśnić zanim będę cokolwiek żądał jak to
    wygląda prawnie a nie po moim uważaniu.

    ---
    Avast.

  • 10. Data: 2015-06-26 14:40:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-06-26 o 14:31, cyklista pisze:

    > Dlatego właśnie piszę żeby wyjaśnić zanim będę cokolwiek żądał jak to
    > wygląda prawnie a nie po moim uważaniu.

    Prawnie to wygląda tak, że zwrot towaru nie uzasadnia niezapłacenia
    ceny, chyba że coś innego wynika z umówienia się, ale z tego co widzę, z
    jasnością i klarownością umów to u was kiepsko, bo "prawnicy i prawo
    beeee", więc w sumie dziwię się, że teraz szukasz porady na grupie prawnej.

    --
    Liwiusz