  • 11. Data: 2015-06-26 14:58:43
    Temat: Re: Re: oddanie towaru a odsetki od płatności
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2015, cyklista wrote:

    > Skoro zwrot ceny nastąpił to nie ma gdybać nad innym przypadkiem.
    > Nie wszystkie umowy mają 500 stron

    Owszem.
    Rozważamy więc jakie elementy są uregulowane umownie a jakie
    "z urzędu" (z ustawy).

    > Ja uważam że dając w dniu 1.06 towar całkowicie pokrywający należności
    > spełniłem w tym dniu obowiązek zapłaty za faktury

    IMVHO co najwyżej uważasz, że dokonałeś potrącenia kwoty do zapłaty
    wartością zwróconego towaru.
    Sam tak napisałeś - bo skoro piszesz że uważasz, iż spełniłeś
    obowiązek *zapłaty*, to nie ma mowy o odstąpieniu od umowy, lecz
    wykonania operacji "cofnięcia" jej skutków. Zresztą z p. widzenia
    podatków i tak operacja miała miejsce (towar został wydany).
    Kto ma pokryć koszty uboczne i czy kwota "opłaty za zwrot"
    je zawiera?

    > (a nie że spełniłem go
    > w dniu rozliczenia tego przez kontrahenta). Od dnia 1.06 ja tego towaru
    > nie miałem i był on w całkowitym władaniu kontrahenta co potwierdził na
    > piśmie w czasie odbioru. I uważam również że to od dnia 1.06 tamta
    > firma jest mi winna pieniądze za niego.

    Skoro zwrot był wymagalny, to IMVHO faktycznie powinien być potrącalny.

    ALE...
    Ale przecież zwrot towaru skutkuje jedynie częściowym zwrotem wartości,
    bo pozostaje ok.36% wartości (po ~18..19% VAT i dochodowego), która
    zostanie potrącona z miesięcznym opóźnieniem z mocy przepisów
    (a jak się źle trafi u "małego" to i kwartału braknie).
    Towar który masz w ręce jest wart ileś, ale cena za ten towar
    jest inna - bo zawiera podatki.
    Jednoczesny zwrot zapłaconej ceny i towaru nie skutkuje "wyzerowaniem"
    w majątku pierwotnego sprzedawcy :)
    Dokonując zwrotu towaru jeszcze nie "zwróciłeś podatku", bo to zrobi
    Skarb Państwa, z opóźnieniem.
    Wraca więc pytanie, jaką rolę pełni "opłata za zwrot" o której
    wspominałeś, w szczególności czy zawiera klauzulę że obejmuje
    wszystkie "koszty uboczne"?

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2015-06-27 19:35:36
    Temat: Re: oddanie towaru a odsetki od płatności
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-06-15 o 08:31, cyklista pisze:
> [...]
    > 3. po 30 dniach 30.06.2015 dostałem fakturę korygującą i wtedy też
    > nastąpiło rozliczenie płatności z korektą,
    > 4. firma B wystawia notę odsetkową za opóźnienie w płatności 30 dni
    >
    > Według mnie firma A spełniła świadczenie i spłaciła zobowiązanie w dniu
    > oddania towaru więc nie ma mowy o żadnych odsetkach za opóźnienie
    > płatności.
    >
    > Czy dobrze myślę czy niestety logika przegrywa z literą prawa?, a może
    > też to firma A powinna mieć żądanie odsetek, skoro oddała towar 1.06 a
    > pieniądze za niego otrzymała dopiero po fakturze korygującej 30.06?

    Moim zdaniem należy to rozkminić następująco. 1 maja zawarto umowę
    zakupu, na mocy której firma B miała dostarczyć firmie A towar, a firma
    A firmie B zapłacić w dniu czerwca cenę. 1 czerwca dochodzi do zawarcia
    kolejnej umowy, na mocy której firma A zamiast części ceny zwraca 2/3
    towaru. Jeśli fakturę korygującą potraktować jako surogat fragmentu
    umowy określającego oczekiwaną przez B dopłatę, no to moim zdaniem
    dopiero wówczas wyznaczono wysokość zobowiązania i wezwano do zapłaty.

    Firma b, by domagać się odsetek musiałaby dowieść, ze już 1 czerwca
    wyznaczyła kwotę dopłaty i poinformowała o jej wysokości firmę A. Bo
    faktura jest rzeczą wtórną. Jeśli istnieje taki dowód, to nota odsetkowa
    jest zasadna. A jeśli nie, to nie :-)

  • 13. Data: 2015-06-29 16:57:40
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    odpowiem tutaj na koniec całościowo

    wychodzi mi tak:

    - w tej chwili to wygrałby w sądzie ten kto by miał lepszych prawników

    lub

    - jak nie zapisałeś w umowie o zwrocie towaru sprawy rozliczenia
    płatności to płać odsetki i ciesz się że nie chcą więcej

    więc skoro z korporacją wielką nie wygram to pozostaje wliczyć to w
    koszty rozstania się z nią i na przyszłość być mądrzejszym

    ps. niestety jak się zaczyna brać towar od dużych spółek to nie ma
    żadnej możliwości zmiany umowy jaką proponują (chyba że jest się taką
    samą dużą spółką i to drugiej zależy na rozpoczęciu współpracy)

    ---
    Avast.

  • 14. Data: 2015-06-29 18:28:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cyklista" napisał w wiadomości
    >odpowiem tutaj na koniec całościowo
    >wychodzi mi tak:
    >- w tej chwili to wygrałby w sądzie ten kto by miał lepszych
    >prawników

    A co to znaczy ? Umiejacych lepiej dotrzec do sedziego, czy
    wyszukujacych lepsze argumenty ?

    Bo Temida slepa, sad moze byc na argumenty odporny, no chyba ze
    wyszuka sie cos z orzeczen SN ... moze tez wyjsc z zalozenia, ze co
    nie bylo umowione, to nie mozna stosowac.

    >- jak nie zapisałeś w umowie o zwrocie towaru sprawy rozliczenia
    >płatności to płać odsetki i ciesz się że nie chcą więcej

    No wiesz, tak co do zasady, to glupio byloby placic odsetki od
    anulowanej transakcji.
    Tu jak rozumiem zwrot jest z winy kupujacego, stosowa oplata zostala
    umowiona ... to skad te odsetki ? :-)

    >ps. niestety jak się zaczyna brać towar od dużych spółek to nie ma
    >żadnej możliwości zmiany umowy jaką proponują (chyba że jest się taką
    >samą dużą spółką i to drugiej zależy na rozpoczęciu współpracy)

    Jak w wiekszosci przypadkow. Ktos ma towar w stalej ofercie, staly
    wzor umowy, i nie chce zmieniac.

    J.