  • 1. Data: 2012-01-19 20:25:43
    Temat: rozwiązanie umowy najmu
    Od: Liliana Cichocka <s...@a...pl>

    Witam,
    Mam problem z rozwiązaniem umowy wynajmu lokalu.
    Podpisałam umowę wchodzącą w życie w grudniu ub. roku z poźniejszym
    aneksem, na podstawie którego miała obowiązywać od 1 stycznia 2012.
    W lokalu był odłączony prąd i jako osoba wynajmująca mogłam podpisać
    umowę na jego dostawę na siebie. Kilkakrotnie usiłowałam złożyć
    dokumenty na dostawę prądu w Spółce Energa Obrót S.A., lecz z winy
    wynajmującego nie byłam w stanie kompletnie i poprawnie wypełnić
    wniosku, gdyz nie znałam danych poprzedniego najemcy, numeru przyłącza,
    ani istniejącej mocy przyłaczeniowej, a takich danych wymagał ode mnie
    dostawca prądu. Wynajmujący był poinformowany o w/w sprawie i niby miał
    obowiązek mi takich danych dostarczyć. Numeru umowy ze Spółką Energa
    OBRÓT S.A. podobno nie znał, co dziwne nr NIP poprzedniego najemcy -
    również, ani nawet jej nazwiska - posiadam odręcznie napisaną przez tego
    pana kartkę, gdzie podaje Pan nieprawidłowe nazwisko tej osoby, co
    uniemożliwiało Spółce Energa identyfikację istniejącego przyłącza.
    Z powodu niemożliwości podania Spółce Energa żadnej z powyższych danych
    spotykałam się z odmową przyjęcia wniosku i propozycją założenia nowego
    przyłącza, a co za tym idzie minimalnego okresu wyczekiwania na
    podpisanie umowy - 3 miesiące.

    Wobec powyższego zaczęłam na własną rękę prowadzić poszukiwania tej
    zupełnie nie znanej mi osoby i po wielu problemach udało mi się ją
    odnaleźć poprzez FB (mieszka obecnie w Grecji). Dopiero uzyskanie za jej
    pomocą potrzebnych informacji umożliwiło mi niemal natychmiast
    sfinalizowanie umowy z ENERGĄ, otrzymałam od razu stosowne dokumenty do
    podpisania.
    Do tego jednak nie doszło, gdyż mój inwestor wycofał się z uwagi na
    przeciągający się termin podjęcia działalności.

    Ja starałam się rozwiązać umowę z wynajmującym, ale robi mi problemy.
    Co prawda & 11 spisanej z tym panem umowy mówił o 3 miesięcznym okresie
    wypowiedzenia, ale jest nieważny z mocy prawa, ponieważ art.673 & 2 KC,
    mówi, że gdy czynsz jest płatny miesięcznie (jak w tym wypadku - & 3
    umowy), a umowa jest na czas określony (& 2 umowy) umowę można rozwiązać
    na miesiąc naprzód.

    Nie mogę znaleźć w KC żadnego przepisu dotyczącego możliwości
    natychmiastowego zerwania umowy najmu z powodu świadomego lub
    nieświadomego utrudniania przez wynajmującego korzystania z lokalu
    zgodnie z przeznaczeniem objętym umową (gastronomia, handel).

    Wynajmujący wysłał mi przez swojego radcę prawnego pismo z żądaniem
    zapłaty czynszu za kolejne 2 m-ce. Ponadto odmówił zwrotu kaucji, którą
    otrzymał, jak również pieniędzy które przyjął z góry na ogrzewanie
    lokalu. Wkręca mi również, że niby te warunki zerwania umowy są dla mnie
    korzystne, a jesli się na nie nie zgodzę - straszy sądem.

    Co prawda zgodnie z pkt 13 naszej umowy zobowiązałam się zapłacić
    równowartość 2 ton ekogroszku, ale "rocznie", a poza tym wynajmujący
    nawet przez 5 minut tego lokalu jak do tej pory nie ogrzewał. Kaucję
    chce zatrzymać na poczet styczniowego czynszu. Wcześniej, czyli już w
    listopadzie otrzymał pieniądze za czynsz za grudzień, a zgodnie z
    aneksem do umowy miała ona wejść w życie od stycznia.

    Co mam zrobić? Jakich argumentów użyć w piśmie do radcy prawnego,
    aby zniechęcić go do straszenia mnie sądem i odzyskać kaucję za lokal
    i pieniążki za opał?

    pozdr. Lila

  • 2. Data: 2012-01-19 21:11:19
    Temat: Re: rozwiązanie umowy najmu
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (19.01.2012 21:25), Liliana Cichocka wrote:
> [...]
    > Z powodu niemożliwości podania Spółce Energa żadnej z powyższych danych
    > spotykałam się z odmową przyjęcia wniosku

    Zarówno Wynajmujący jak i Energa zachowują się dziwnie (bo do diabła -
    kto jak nie oni mają wiedzieć z kim zawarli poprzednią umowę, no i co to
    w ogóle ma do rzeczy?), ale tylko Wynajmującego obarczasz
    odpowiedzialnością za to. Dlaczego?

    p. m.

  • 3. Data: 2012-01-20 11:39:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jan 2012, mvoicem wrote:

    > Zarówno Wynajmujący jak i Energa zachowują się dziwnie (bo do diabła - kto
    > jak nie oni mają wiedzieć z kim zawarli poprzednią umowę, no i co to w ogóle
    > ma do rzeczy?)

    IMO ma do rzeczy tyle, że Energa zachowuje się o tyle mało dziwnie, że
    pewnie nowe przyłącze kosztuje więcej. Usiłują więc zarobić i tyle,
    a widać możliwość "przejęcia starego łącza" stoi im na przeszkodzie.
    Jasne, że niemożliwe jest żeby nie wiedzieli kto im płacił :>

    > ale tylko Wynajmującego obarczasz odpowiedzialnością za to.
    > Dlaczego?

    Bo z dostawcą nie ma żadnej umowy, więc nie może od niego nic wymagać.
    A od wynajmującego może na podstawie IMVHO 664KC, zakładając że
    umowa coś o tym wspomina - bo zasadniczo umowy które zawiera najemca
    to jego umowy, z tym nie sposób się nie zgodzić.

    Cytat że "niby miał obowiązek" raczej poddaje w wątpliwość to, że
    w umowie zostało jasno określone, iż wynajmujący takie dane poda
    lub pomoże w zawarciu umowy z dostawcą.
    Być może rzeczywiście jest tak, że żądania wobec wynajmującego
    są bezzasadne, ale dlaczego wtedy w ogóle rozważać "podział"
    odpowiedzialności za trudności?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-01-20 13:06:59
    Od: Liliana Cichocka <s...@a...pl>

> [...]

    > a widać możliwość "przejęcia starego łącza" stoi im na przeszkodzie.
    > Jasne, że niemożliwe jest żeby nie wiedzieli kto im płacił :>

    Najbardziej chodziło tu o terminy. Nowe przyłącze = min. 3 miesiące
    czekania, w ciągu których nie mogę robić nic poza płaceniem za czynsz.

    dlatego, że zgodnie z art. 684 miałam prawo domagać się od wynajmującego
    współdziałania w załozeniu mediów za zwrotem ewentualnych kosztów.
    W tym wypadku o współdziałaniu nie może być mowy, raczej o utrudnianiu
    (podawania fałszywych danych osoby na którą poprzednio była umowa przyłącza)

    > Bo z dostawcą nie ma żadnej umowy, więc nie może od niego nic wymagać.

    i się nie domagam, jedynie nazwiska poprzedniego najemcy, nr NIP,
    czegokolwiek...

    > A od wynajmującego może na podstawie IMVHO 664KC, zakładając że
    > umowa coś o tym wspomina - bo zasadniczo umowy które zawiera najemca
    > to jego umowy, z tym nie sposób się nie zgodzić.

    ale w sprawach nienormowanych mają zastosowanie przepisy KC. to jest
    rowniez w & 15 naszej umowy najmu.

    > Cytat że "niby miał obowiązek" raczej poddaje w wątpliwość to, że
    > w umowie zostało jasno określone, iż wynajmujący takie dane poda
    > lub pomoże w zawarciu umowy z dostawcą.

    ok, nie 'miał obowiązek', ale powinien :-)

    > Być może rzeczywiście jest tak, że żądania wobec wynajmującego
    > są bezzasadne, ale dlaczego wtedy w ogóle rozważać "podział"
    > odpowiedzialności za trudności?

    ... bo polubownie zrobić się tego nie da? gdyby było inaczej nie
    prosiłabym o pomoc.
    Masz lepsze pomysły to napisz prosze. Mnie zalezy na tym, zeby gosciu
    oddał kase chociazby za opał, skoro przez 5 minut nawet lokalu nie
    ogrzewał. Kaucję wynajmujący też chce zatrzymać, co wiecej, rząda kasy
    za kolejne 2 m-ce wynajmu i nie chce przyjąc miesięcznego wypowiedzenia,
    co jest wbrew przepisom KC, które w tym wypadku obowiazują, bo nasza
    umowa o tym nie wspomina.

    L.

  • 5. Data: 2012-01-20 14:13:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jan 2012, Liliana Cichocka wrote:

    > ... bo polubownie zrobić się tego nie da?

    To nie było pytanie do Ciebie, a do mvoicem.
    Zaakceptuj że grupa jest "dyskusyjna", a jak dyskusja się rozwija,
    to niekoniecznie w ścisłych ramach tego co oczekujesz,
    a już w żadnym razie żądania tylko i wyłącznie odpowiedzi
    na zadane pytanie.
    To tak na wypadek wersji że Ciebie to nie interesuje :)
    Pytałem (mvoicem), skąd może wynikać pomysł na obarczenie
    wymaganiami obu stron - zakładając właśnie brak dobrej woli.
    Popatrz na to tak: jakby dostawcy zależało na kliencie, to
    nie pojawiałby się dodatkowy kwartał opóźnienia w uruchomieniu
    przyłącza, skoro techniczna możliwość *już jest*.
    Wniosek: Energo twoje potrzeby ma gdzieś, ale widocznie ma
    jakiś inny interes w nowej umowie. Ewentualnie taki stan dotyczy
    nie całej firmy, a którejś konkretnej jednostki, która
    w wewnętrznych rozliczeniach "wykaże się" przy nowym przyłączu
    a przy przeniesieniu nic z tego nie ma.
    To wyjaśnia brak ich chęci współpracy - a że podstaw do żądań
    wobec nich nie masz żadnych, to... tyle.

    > Masz lepsze pomysły to napisz prosze.

    Jakbym miał, to bym napisał, wygląda że kodeksowe żądanie
    współdziałania o którym piszesz jest wszystkim co masz
    (znaczy że w umowie zapisków nie ma).

    > Mnie zalezy na tym, zeby gosciu oddał
    > kase chociazby za opał, skoro przez 5 minut nawet lokalu nie ogrzewał.

    Jak dla mnie to jest argument, bo skoro ma grzać, to kiedy jak
    nie w zimie.
    Ale:

> [...]
    > wynajmu i nie chce przyjąc miesięcznego wypowiedzenia, co jest wbrew
    > przepisom KC, które w tym wypadku obowiazują, bo nasza umowa o tym nie

    ...wychodzi, że głównie o to mu chodzi - o przeciągnięcie sprawy
    wypowiedzenia, aby móc się powoływać że nie ma sprawy, on się godzi
    że w KC tak jest, ale przecież wypowiedzenia jeszcze nie było.
    "Od lutego, więc miesiąc po końcu, czyli od kwietnia nie ma umowy" :]

    Piszesz że "starałaś się rozwiązać umowę" - a raczej pytaniem jest,
    jakie masz dowody że skutecznie wypowiedziałaś tę umowę?

    Ja tam prawnikiem nie jestem, ale na mój gust operację trzeba rozbić
    na dwa oddzielnie, wyraźnie odcięte od siebie kroki:
    - skuteczne wypowiedzenie umowy i tylko wypowiedzenie, tak, aby nie
    dało się wprowadzać żadnych opóźnień poprzez wyciąganie z kapelusza
    zastrzeżeń dotyczących Twoich pozostałych roszczeń
    - walkę o zwrot niesłusznie pobranych (opał), zatrzymanych (kaucja)
    i niesłusznie żądanych kwot; jak na razie, to przecież nie ma
    nawet "niesłuszności" ich zatrzymania; przedpłata na opał jest
    wg umowy (może w przyszłym roku się wykorzysta), kaucja
    z założenia ma leżeć i dopóki umowa trwa nie ma jak się
    przyczepić żeby wynajmujący zrobił coś źle, a żądać to on
    sobie może, zwróć uwagę, że z faktu żądania dłuższego
    wypowiedzenia jak na razie NIE szkodził umowie ani
    Tobie; Wszystko ... no dobra, większość z tego co opisałaś
    (bo że opał miał już częściowo spalić to inna sprawa)
    dotyczy szkód, które wynajmujący MOŻE ZROBIĆ, ale dopiero
    po tym, jak umowa się rozwiąże.

    Na razie, IMVHO, masz całkiem uzasadnione pretensje, ale
    wynikłe ze stanowiska, i to "ustnego stanowiska" wynajmującego.
    Że coś zrobi. Ale... nie zrobił. Jeszcze.

    Popatrz na to tak: załóżmy że w przyszłości dojdzie do procesu.
    Wynajmujący będzie się bronił "wypowiedzenia nie dostałem, powódka
    chciała mi wcinąć *jakieś* pismo, ale widziałem że miała tam nieuznawane
    przeze mnie żądania więc nie przyjąłem żeby nie było że uznałem
    owe roszczenia".
    I Ty to potwierdzisz, bo jak inaczej. "Tak, chciałam zwrotu kaucji".
    Pytanie prawnika wynajmującego: "przed skończeniem umowy?"
    I co powiesz na to sądowi?

    Grupowicze, czy ja źle gadam i w którym miejscu?

    Na deser: IMVHO, wypada ustalić, czy wobec wynajmuącego należy żądać
    odszkodowania za to że nie grzał, czy zwrotu kosztów nie poniesionych
    dlatego że nie grzał.
    Znaczy również aby było jednoznacznie, bo jednego i drugiego naraz
    się nie da. Ale nie wiem co byłoby "prawidłowsze".

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-01-20 17:31:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.01.2012 12:39), Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > umowa coś o tym wspomina - bo zasadniczo umowy które zawiera najemca
    > to jego umowy, z tym nie sposób się nie zgodzić.

    Ale gdzie tu widzisz zastosowanie do 664 KC? Gdzie rękojmia?

    Czy fakt nielogicznego postępowania lokalnego dostawcy energii jest wadą
    rzeczy?

> [...]
    > Być może rzeczywiście jest tak, że żądania wobec wynajmującego
    > są bezzasadne, ale dlaczego wtedy w ogóle rozważać "podział"

    Nie rozumiem dlaczego nie rozważać?

    Wg mnie, to tutaj główne pretensje trzeba mieć do Energi, do
    wynajmującego trochę też, bo mógłby być ludź i ułatwić. Ale właśnie -
    mógłby, ale nie musi.

    p. m.

  • 7. Data: 2012-01-20 17:40:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.01.2012 14:06), Liliana Cichocka wrote:

> [...]
    > W tym wypadku o współdziałaniu nie może być mowy, raczej o utrudnianiu
    > (podawania fałszywych danych osoby na którą poprzednio była umowa

    Wg mnie, nie masz racji. Tj - jakbym był na twoim miejscu byłbym równie
    wkurzony jak Ty, ale od strony przepisów, wynajmujący nie ma obowiązku
    (wg mnie) współdziałać w *każdym* sposobie założenia mediów.

    Masz 2 drogi - standardową - nowe przyłącze, uproszczoną - podłączenie
    się do istniejącego przyłącza. Energa bez sensu żąda od Ciebie danych
    które ma, żeby zastosować wariant uproszczony. Wynajmujący może Ci je
    dać, ale może mu się nie chce, może jest między jednym zabiegiem
    koronografii a drugim a dokumenty ma w piwnicy, może mu się dokumenty
    spaliły lub ma w nich wielki burdel. Tak czy inaczej - możesz
    zainstalować sobie przyłącze w trybie standardowym i nie możesz mu
    zarzucić że w tym zakresie nie współpracuje. W zakresie przyśpieszonym
    nie współpracuje - ale nie ma chyba obowiązku.

    [...]

    > Kaucję wynajmujący też chce zatrzymać,

    Nie ma prawa. Ma Ci ją oddać po zakończeniu umowy i rozliczeniu
    ewentualnych szkód które wyrządziłaś.

    > co wiecej, rząda kasy
    > za kolejne 2 m-ce wynajmu i nie chce przyjąc miesięcznego wypowiedzenia,
    > co jest wbrew przepisom KC, które w tym wypadku obowiazują, bo nasza
    > umowa o tym nie wspomina.

    IMHO tutaj też nie masz racji. Art 673 mówi "z zachowaniem terminów
    umownych, a w ich braku z zachowaniem terminów ustawowych". Jeżeli są
    terminy umowne (a z twojego pierwszego postu wynika że tak - 3mies), to
    one mają zastosowanie.

    p. m.

  • 8. Data: 2012-01-20 18:04:56
    Od: Liliana Cichocka <s...@a...pl>

> [...]
    > na zadane pytanie.
    > To tak na wypadek wersji że Ciebie to nie interesuje :)

    ok :)

> [...]
    > nie pojawiałby się dodatkowy kwartał opóźnienia w uruchomieniu
    > przyłącza, skoro techniczna możliwość *już jest*.

    Wiele razy prowadziłam sezonowe knajpki i wiem dokładnie jak to wygląda.
    Pracownicy Energa mają dokładnie w d.... ile przyłaczy założą dlatego,
    że ich wynagrodzenie od tego się nie zwiększa. Byłoby pewnie inaczej,
    gdyby w naszym rejonie mieli jakąś konkurencję.
    Zawsze, kiedy punkt był nowy musiałam papiery składać najpoźniej w
    kwietniu na czerwiec, a kiedy brałam punkt po kimś i mogłam podać
    chociażby nazwisko na które była poprzednia umowa, Enarga sprawdzała od
    razu dane przyłącza, co umożliwiało mi prawie natychmiastowe podpisanie
    nowej umowy.
    Wyjątek stanowiły przypadki, kiedy starałam się o większą moc
    przyłączeniową, wtedy zawsze wymagało to czasu, aby podpisać umowę na
    nowych warunkach. Jednak to można łatwo ominąć w ten sposób, ze
    podpisuje sie umowę na starych warunkach, jednocześnie składając wniosek
    o zwiększenie mocy przyłączeniowej. To sprawę przyspieszało.
    No i wiadomo, że póki trwają prace remontowe przed otwarciem interesu
    nie jest mi potrzebne nie wiem ile kilowatów.

> [...]
    > a przy przeniesieniu nic z tego nie ma.
    > To wyjaśnia brak ich chęci współpracy - a że podstaw do żądań
    > wobec nich nie masz żadnych, to... tyle.

    Energa to Energa, a wynajmujący to wynajmujący... Prowadził 10 razy
    więcej interesów niż ja i tych sezonowych i całorocznych i dokładnie
    wiedział, że bez jego współpracy będę miała problemy.

    > Jakbym miał, to bym napisał, wygląda że kodeksowe żądanie
    > współdziałania o którym piszesz jest wszystkim co masz
    > (znaczy że w umowie zapisków nie ma).

    No wiadomo, że łapię się czego mogę :)

    > Jak dla mnie to jest argument, bo skoro ma grzać, to kiedy jak
    > nie w zimie.

    no też mi się tak wydaje.

> [...]
    > że w KC tak jest, ale przecież wypowiedzenia jeszcze nie było.
    > "Od lutego, więc miesiąc po końcu, czyli od kwietnia nie ma umowy" :]

    Wypowiedzenie wysłałam na samym początku stycznia.
    W odpowiedzi dostałam pismo od jego radcy prawnego, w którym pisze, że
    niby kasa za ogrzewanie mi przepada, a kaucje zatrzymje na poczet
    styczniowego czynszu i jeszcze mam mu dać następne 3 tysiace za czynsz
    za luty i marzec.
    Wczesniej jednak był sporzadzony aneks do umowy, w którym umowa najmu
    wchodzi w zycie od stycznia, a nie jak wcześniej - od grudnia.
    Kasę za grudzień dostał już z góry, ale z racji podpisanego aneksu
    przechodzi jako odpłatność za styczeń. I niechaj ją sobie chłop zatrzyma.
    Nie widze jadnak powodu dla którego miałby zatrzymywać kaucję

    > Piszesz że "starałaś się rozwiązać umowę" - a raczej pytaniem jest,
    > jakie masz dowody że skutecznie wypowiedziałaś tę umowę?

    wysłałałam poleconym, a odpowiedz od radcy była w nawiązaniu do
    wypowiedzenia.

> [...]
    > (bo że opał miał już częściowo spalić to inna sprawa)
    > dotyczy szkód, które wynajmujący MOŻE ZROBIĆ, ale dopiero

    czyli dwa oddzielne pisma?
    co do opału, to może go i złużył (jesli w ogóle zakupił), ale na pewno
    nie do ogrzewanie tego lokalu.

    > Na razie, IMVHO, masz całkiem uzasadnione pretensje, ale
    > wynikłe ze stanowiska, i to "ustnego stanowiska" wynajmującego.
    > Że coś zrobi. Ale... nie zrobił. Jeszcze.

    Sugerujesz, że podpali mi chatę, czy dokona zniszczeń w tym lokalu? :-)
    Teoretycznie mogę zrobić foty z datownikiem, dopóki mam od niego klucze.

> [...]
    > I Ty to potwierdzisz, bo jak inaczej. "Tak, chciałam zwrotu kaucji".
    > Pytanie prawnika wynajmującego: "przed skończeniem umowy?"

    wypowiedzenie zostało wysłane do wynajmującego, ale radca prawny
    stwierdził, że nie wywołuje skutków prawnych, gdyż powód który w nim
    podałam nie jest zgodny ze stanem faktycznym. A powód, który podałam
    (niestety) to brak energii elektrycznej w lokalu. Nie było tam
    dokładnego uzasadnienia i wyjaśnień o braku współpracy w tej kwestii.
    Wynajmujący wiedział dokładnie o co chodzi, ale postanowił pobujać ze
    sprawą za pomocą radcy prawnego.
    Stąd moje czepianie się sprawy prądu, bo już powiedziałam "A" :-)

    Do procesu to wątpię czy dojdzie, raczej radca w imieniu wynajmującego
    będzie próbował na siłę przeciagać sprawę.

> [...]
    > Znaczy również aby było jednoznacznie, bo jednego i drugiego naraz
    > się nie da. Ale nie wiem co byłoby "prawidłowsze".

    Odszkodowania to bym mogłą żądać w momencie, w którym bym z tego lokalu
    korzystała, a on by mnie trzymał w zimnicy, abo gdyby tam były moje
    rzeczy, które by wskutek tego uległy zniszczeniu...

    Mnie zalezy głowie na tym, żeby sprawę zakończyć skutecznym
    wypowiedzeniem, najlepiej natychmiastowym z powodu braku współdziałania
    z art.684.

    dzięki za wyczerpującą odpowiedz,
    pozdro, L.

  • 9. Data: 2012-01-20 18:16:30
    Od: Liliana Cichocka <s...@a...pl>

    W dniu 2012-01-20 18:40, mvoicem pisze:

> [...]
    > umownych, a w ich braku z zachowaniem terminów ustawowych". Jeżeli są
    > terminy umowne (a z twojego pierwszego postu wynika że tak - 3mies), to

    art 673 mówi o zachowaniu terminów umownych w wypadku, gdy czas trwania
    umowy nie jest oznaczony, a czas był oznaczony (& 2 naszej umowy - 5 lat)

    pozdro, L.

  • 10. Data: 2012-01-20 23:08:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.01.2012 19:16), Liliana Cichocka wrote:

    > art 673 mówi o zachowaniu terminów umownych w wypadku, gdy czas trwania
    > umowy nie jest oznaczony, a czas był oznaczony (& 2 naszej umowy - 5 lat)

    Hmm, wygląda na to więc że masz rację co do terminu wypowiedzenia. Wobec
    tego - skoro chce zaliczyć kaucję na poczet czynszu, to już masz
    zapłacone. Resztę niech sobie dochodzi sądownie.

    Chyba że się mylimy, i Art 673 par 2 dotyczy przypadku terminu
    nieoznaczonego.

    p. m.