  • 1. Data: 2012-01-19 15:42:36
    Temat: uparta spółdzielnia
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Mam spór ze spółdzielnią mieszkaniową, która upiera się, ze jestem jej winny
    znaczną kwotę z tyt. rzekomo niezapłaconego czynszu. Spór eskalował i w
    wyniku mojego sprzeciwu do wyroku w post. upominawczym znalazł się na
    wokandzie "normalnego" SR, który po 2 rozprawach roszczenia spółdzielni w
    całości odrzucił. Wyrok jest prawomocny.
    Mimo to w ramach tzw. "uzgadniania bilansów" spółdzielnia przysłała mi
    zestawienie, w którym ten rzekomy mój dług jest wymieniony, wraz z klauzula,
    ze jesli nie odpowiem to zgodnie z ustawą o rachunkowości, taki bilans z
    moim "długiem" uznam.
    Podkreslam, że odrzucenie przez sąd roszczeń spółdzielni NIE wynikało z
    przedawnienia!
    Czy gdybym nie zaprotestował formalnie przeciwko tamu bilansowi czy miałoby
    to jakies znaczenie w świetle zapadłego w tej sprawie wyroku?

  • 2. Data: 2012-01-21 18:57:20
    Temat: Re: uparta spółdzielnia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy gdybym nie zaprotestował formalnie przeciwko tamu bilansowi czy
    > miałoby to jakies znaczenie w świetle zapadłego w tej sprawie wyroku?

    W mojej ocenie nie, tym nie mniej ja bym złożył zawiadomienie w Urzędzie
    Skarbowym, ze mają nierzetelne ksiegi podatkowe, skoro świadomie wykazują
    nieistniejące zobowiązania. Zakładam, że wyrok jest prawomocny. Podobne
    zawiadomienie wysłałbym do Rady Nadzorczej, bo nie wykluczone, że w ten
    sposób jest sfałszowano informacja o sytuacji finansowej spółdzielni. Taki
    osób, jak Ty może być więcej.

  • 3. Data: 2012-01-23 02:40:23
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

> [...]
    > sposób jest sfałszowano informacja o sytuacji finansowej spółdzielni. Taki

    He, he -dobre!! Chyba to zrobię, bo i tak z nimi już jestem na noże, a
    wkurzyli mnie swoim bałaganem i zawracaniem mi głowy. A nawet za stratę
    czasu na te 2 rozprawy, do których musiałem się przygotowac i chodzić sąd mi
    nic nie przyznał, bo sam siebie reprezentowałem;-(

  • 4. Data: 2012-01-24 12:38:00
    Od: "Michal" <f...@h...com.pl>

> [...]

    Poproś o podanie odpowiedniego artykułu a ustawy o rachunkowości (nie
    istnieje).
    Michał

  • 5. Data: 2012-01-24 13:07:55
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    W dniu 2012-01-19 16:42, p 47 pisze:
> [...]
    > zestawienie, w którym ten rzekomy mój dług jest wymieniony, wraz z
    > klauzula, ze jesli nie odpowiem to zgodnie z ustawą o rachunkowości,

    Fajnie to ja powysyłam zawiadomienia o różnych nieistniejących długach
    do różnych osób. Pewnie część mi nic nie wyśle i będę miał podstawę do
    ściągnięcia z nich kasy ;)

    Co za brednie tam wypisują?

  • 6. Data: 2012-01-24 13:11:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 24.01.2012 14:07, PesTYcyD pisze:

    > Fajnie to ja powysyłam zawiadomienia o różnych nieistniejących długach
    > do różnych osób. Pewnie część mi nic nie wyśle i będę miał podstawę do
    > ściągnięcia z nich kasy ;)
    >
    > Co za brednie tam wypisują?

    Przypuszczam, że chodzi o to, że wystawili fakturę albo coś innego co
    zrodziło obowiązek podatkowy, a teraz chcą mieć "nieściągalny dług",
    żeby to sobie odliczyć przy okazji płacenia innego podatku.

  • 7. Data: 2012-01-24 15:31:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal" <f...@h...com.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Poproś o podanie odpowiedniego artykułu a ustawy o rachunkowości (nie
    > istnieje).

    A mogę ja? : -) - Art. 26 pkt. 3 ust. 2.

  • 8. Data: 2012-01-24 17:30:37
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-01-24 16:31, Robert Tomasik pisze:
    '
    > Art. 26 pkt. 3 ust. 2

    Przy czym kiedyś istniało pojęcie 'akceptu milczącego' , które działało
    tak jak opisuje autor wątku. Teraz już nie. :)

    Zapisy ustawy o rachunkowości nakładają na podmioty gospodarcze
    obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów (w tym należności) co
    najmniej na ostatni dzień każdego roku obrotowego (art. 26 ust. 1 pkt
    2). Należności trzeba inwentaryzować w drodze uzyskania od kontrahentów
    potwierdzeń stanu tych należności. Potwierdzenie jest dokumentem
    sporządzanym na piśmie.
    Aby dokonać inwentaryzacji należności, podmiot gospodarczy powinien
    wysłać do kontrahentów potwierdzenie salda należności. Kontrahent
    potwierdza to saldo na piśmie. W przypadku gdy nie zgadza się z danymi
    zawartymi w otrzymanym piśmie, zgłasza zastrzeżenia.
    Różnice powstają najczęściej w wyniku błędów w zaksięgowaniu faktury
    albo jej spłaty w księgach tylko jednej ze stron. W przypadku
    wystąpienia różnic należy je wyjaśnić, a następnie wprowadzić w księgach
    korekty doprowadzając do zgodności sald u obu stron.
    UWAGA!
    Potwierdzenie powinno być wysłane w dwóch egzemplarzach. Oryginał
    zatrzymuje u siebie adresat (odbiorca), natomiast kopia powinna być
    odesłana wystawcy z potwierdzeniem stanu należności lub z informacją o
    ewentualnych rozbieżnościach.
    W ten sposób zostanie zinwentaryzowana zarówno należność u wierzyciela,
    jak i zobowiązanie u dłużnika.
    Dokument ,,Potwierdzenie salda" powinien zawierać następujące elementy:
    o nazwę i adres firmy, do której kierowane jest potwierdzenie (adresata)
    o dane wystawcy (nadawcy)
    o datę wystawienia
    o numer faktury (faktur) oraz datę jej wystawienia
    o kwotę transakcji
    o dzień, na który należy potwierdzić saldo
    o pieczęć i podpis wystawcy
    o miejsce na pieczęć i podpis potwierdzającego saldo
    o miejsce na ewentualną adnotację o niezgodności salda
    Należy pamiętać, że obowiązek wystąpienia z inicjatywą uzgodnienia stanu
    rozrachunków ciąży na wierzycielu. Jeżeli wierzyciel nie wezwie do
    uzgodnienia salda, to dłużnik nie musi występować z taką inicjatywą i
    nie ma obowiązku wysyłania potwierdzenia sald swoich zobowiązań.
    Powinien on jednak wziąć czynny udział w uzgadnianiu sald. Ponadto
    należy zauważyć, że ustawa o rachunkowości nie zabrania dłużnikowi
    wystąpić o potwierdzenie wysokości zobowiązania, jakie na nim ciąży -
    jeżeli z jakichś względów uzna to za stosowne.
    Ustawa o rachunkowości nie przewiduje tzw. milczącego akceptu. Jednak
    często się zdarza, że inwentaryzacja należności w drodze potwierdzenia
    sald jest trudna lub wręcz niemożliwa.
    Dotyczy to m.in. rozrachunków z kontrahentami nieprowadzącymi
    działalności gospodarczej lub prowadzącymi działalność gospodarczą w
    formach uproszczonych (karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany,
    podatkowa księga przychodów i rozchodów). Podmioty te nie są obowiązane
    do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości i często nie odsyłają
    potwierdzenia salda.
    Podobna sytuacja ma miejsce również w odniesieniu do należności spornych
    i wątpliwych. Są to bowiem należności, których wysokość jest
    kwestionowana przez dłużników lub których spłata - ze względu na
    sytuację dłużnika - jest wątpliwa.
    Brak odpowiedzi kontrahenta na wysłane przez jednostkę potwierdzenie
    salda lub zakwestionowanie salda powinno zostać potraktowane jako saldo
    niepotwierdzone. W tej sytuacji salda należności kontrahentów, które
    mimo podjętych prób nie zostały uzgodnione, należy zweryfikować.
    Weryfikacja polega na sprawdzeniu poprawności sald poszczególnych
    należności uznanych za sporne lub wątpliwe, wykazanych w księgach
    rachunkowych, z odpowiednimi dokumentami, takimi jak pozwy sądowe,
    wyroki sądowe itp. Weryfikując dokumenty oraz porównując je z danymi
    ewidencji, należy poddać ocenie zasadność, realność i poprawność wyceny
    tych operacji oraz dokonać ich ewentualnej korekty. Przeprowadzona
    weryfikacja powinna być udokumentowana protokołem weryfikacji.
    Wartość wykazanych w księgach rachunkowych należności, w stosunku do
    których występują okoliczności powodujące zagrożenie ich wyegzekwowania,
    powinna zostać zaktualizowana poprzez dokonanie odpisu aktualizującego.
    Na dzień bilansowy dokonanie tego odpisu jest obowiązkowe. Przepisy
    ustawy o rachunkowości pozostawiają jednostce możliwość oceny realnego
    zagrożenia spłaty lub ściągalności należności. Kierownik jednostki we
    własnym zakresie ocenia, czy dana należność spełnia (zgodnie z art. 3
    ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości) warunek wpływu do jednostki
    korzyści ekonomicznych. Jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że cała
    kwota należności stała się nieściągalna lub koszty związane z jej
    dochodzeniem lub wyegzekwowaniem byłyby zbyt wysokie, można podjąć
    decyzję o odpisaniu należności jako nieściągalnej, zarachowując ją do
    pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych...

    --
    spp

  • 9. Data: 2012-01-25 07:21:47
    Od: "Michal" <f...@h...com.pl>

    > A mogę ja? : -) - Art. 26 pkt. 3 ust. 2.
    Z całym szacunkiem Robercie, gdzieś się tu doczytał, że brak odpowiedzi na
    potwierdzenie salda jest uznaniem długu? Tak przy okazji: w dość odległych
    czasach istniała instytucja tzw. akceptu milczącego. Być może w rzeczonej
    spółdzielni pracują ludzie na tyle posunięci w leciech, że to pamiętają. Co
    najmniej od czasu obowiązywania obecnej ustawy czyli od roku 1994 akcept
    milczący nie istnieje.

    Michał

  • 10. Data: 2012-01-25 10:03:29
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Tue, 24 Jan 2012 18:30:37 +0100, spp napisał(a):

    > Zapisy ustawy o rachunkowości nakładają na podmioty gospodarcze

    I na tym temat powinien się zakończyć.
    Tutaj jest "lokator" a nie osoba podlegająca pod prawo rachunkowe.

    Tak przy okazji, warto wiedzieć że potwierdzenie salda nie jest UZNANIEM
    DŁUGU.
    MOŻE stanowić PRÓBĘ uznania długu jeżeli to "potwierdzenie" zostało
    podpisane przez właściwą osobę. O ile "uzgadnianie sald" odbywa się
    pomiędzy księgowymi to ... z REGUŁY nie stanowi to przerwania np. okresu
    przedawnienia ;)