  • 1. Data: 2009-06-24 21:24:12
    Temat: kontrola podczas wyjścia z zakładu pracy
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Witam.
    W pewnej firmie pani prezes poinformowała, że część pracowników działa
    na szkodę swojego zakładu pracy, wynosząc jego mienie na zewnątrz
    (potocznie - kradnąc). Rozpoczęły się wyrywkowe kontrole przy bramach
    zakładowych - sprawdzanie bagaży, pojazdów itp. Zajmują się tym
    pracownicy ochrony, zatrudnieni przez zakład pracy. Nie popieram łamania
    prawa przez pracowników, ale też przez pracodawcę. W związku z tym mam
    kilka pytań.
    1. Czy to prawda, że udostępnienie do kontroli mojego bagażu lub pojazdu
    jest wyrazem mojej dobrej woli? Słyszałem, że do tego uprawniona jest
    jedynie policja, którą można wezwać na moją lub firmy prośbę.
    2. Czy pracownik ochrony może sporządzić listę przedmiotów, które przy
    mnie znalazł?
    3. Czy taka lista może być potem udostępniona moim przełożonym?
    4. Czy pracownik ochrony może przeprowadzić rewizję osobistą?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-06-24 21:38:52
    Temat: Re: kontrola podczas wyjścia z zakładu pracy
    Od: r...@m...com

> [...]
    > 3. Czy taka lista może być potem udostępniona moim przełożonym?
    > 4. Czy pracownik ochrony może przeprowadzić rewizję osobistą?

    Firma działa bezprawnie.

    Do rewizji osobistej jest uprawniona Policja, a nie jakaś ochrona.

  • 3. Data: 2009-06-25 00:39:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał w wiadomości

    Wszystkie odpowiedzi spokojnie znajdziesz w Ustawie o ochronie osób i
    mienia

    > 1. Czy to prawda, że udostępnienie do kontroli mojego bagażu lub pojazdu
    > jest wyrazem mojej dobrej woli? Słyszałem, że do tego uprawniona jest
    > jedynie policja, którą można wezwać na moją lub firmy prośbę.

    Dokładnie tak jest. Przy czym jest kilka organów uprawnionych do
    przeszukania, ale takich uprawnień nie posiadają służby ochrony. Natomiast
    spotkałem się z poglądem, że na przejrzenie bagażu wystarcza ujęcie tego w
    regulaminie pracy. Nie kłócę się, bo w praktyce to tak działa. Ale to na
    pewno nie może polegać na przeszukiwaniu wbrew woli pracownika.

    > 2. Czy pracownik ochrony może sporządzić listę przedmiotów, które przy
    > mnie znalazł?

    Skoro ich nie może szukać bez Twojej zgody, to tym samym również sporządzać
    żadnych notatek nie może. Chyba, ze wyrazisz zgodę.

    > 3. Czy taka lista może być potem udostępniona moim przełożonym?

    Tylko po co? Jeśli znajdą się tam przedmioty skradzione, to wzywa się
    Policję i ona sporządza protokół, który pracodawca jako pokrzywdzony może
    poznać. A jak nie ma nic skradzionego, to po kiego grzyba [pracodawcy spis
    kanapek pracownika?

    > 4. Czy pracownik ochrony może przeprowadzić rewizję osobistą?

    Nie - cokolwiek by to nie oznaczało.

  • 4. Data: 2009-06-25 03:19:52
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > ujęcie tego w regulaminie pracy. Nie kłócę się, bo w praktyce to tak
    > działa. Ale to na pewno nie może polegać na przeszukiwaniu wbrew woli

    Ale zapomniałeś wspomieć, że jak takiej zgody nie wyrazi, to może takim
    samochodem (do czasu przyjazdu policji) z terenu zakładu pracy nie wyjechać.

  • 5. Data: 2009-06-25 06:39:34
    Od: "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

> [...]
    > jest wyrazem mojej dobrej woli? Słyszałem, że do tego uprawniona jest
    > jedynie policja, którą można wezwać na moją lub firmy prośbę.

    Zasadniczo tylko pewne oragny są uprawnione. Ale jeśli pracodawca ma taką
    potrzebę i wcześniej o tym uprzedzi (regulamin, zarządzenie, umowy) to może
    również tego dokonywać.
    http://www.bhp.org.pl/Sections-req-viewarticle-artid
    -98-allpages-1-theme-Printer.html
    Oczywiście jest to pewnego rodzaju zgoda pracownika, bo przecież praca tam
    obowiązkowa nie jest. Jeśli pracownik odmawia poddania się kontroli również
    nie widzę podstaw, aby go siłą zmuszać, jednakże będzie to złamanie
    regulaminu, a więc odpowiada dyscyplinarnie przed pracodawcą. W razie
    podejrzenia, ochrona wezwie Policję.

  • 6. Data: 2009-06-25 21:23:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale zapomniałeś wspomnieć, że jak takiej zgody nie wyrazi, to może takim
    > samochodem (do czasu przyjazdu policji) z terenu zakładu pracy nie
    > wyjechać.

    Rzecz problematyczna. Z samochodem sprawa łatwiejsza, bo bramy nie otworzą.
    Ale co z pieszym? Ochroniarz może zatrzymać osobę w razie podejrzenia
    popełnienia czynu zabronionego, bo inaczej przekracza swoje uprawnienia i
    bezprawnie kogoś pozbawia wolności.

    Inna sprawa, ze jestem zdania, ze takie uprawnienie powinno zostać dla
    służb ochrony dodane do ustawy po prostu, bo wydaje mi się sensowne i
    zasadne.

  • 7. Data: 2009-06-25 23:10:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 25.06.2009 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    > Rzecz problematyczna. Z samochodem sprawa łatwiejsza, bo bramy nie otworzą.

    Wolno im ograniczyć czyjes posiadanie w ten sposób?

> [...]
    > Inna sprawa, ze jestem zdania, ze takie uprawnienie powinno zostać dla
    > służb ochrony dodane do ustawy po prostu, bo wydaje mi się sensowne i

    Rozumiem, że gdy ochrona wzywa policję a delikwent się w tym czasie
    próbuje oddalić to może już zostac zatrzymany, bo nieco większe
    podejrzenie juz jest? Pytam, bo jest jeden dobry patent stosowany przez
    policje w niektórych krajach: przywiązują oni odpowiednią miarkę do wagi
    sprawy i do czegoś takiego przyjechaliby pewnie po 3-4h.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2009-06-26 00:00:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Rzecz problematyczna. Z samochodem sprawa łatwiejsza, bo bramy nie
    > otworzą. Ale co z pieszym?

    to samo. tez bramy nie otworzą.

    > Ochroniarz może zatrzymać osobę w razie
    > podejrzenia popełnienia czynu zabronionego, bo inaczej przekracza swoje
    > uprawnienia i bezprawnie kogoś pozbawia wolności.

    Wiec go puści. Na następny dzień podziękują pracownikowi i tyle.

    > Inna sprawa, ze jestem zdania, ze takie uprawnienie powinno zostać dla
    > służb ochrony dodane do ustawy po prostu, bo wydaje mi się sensowne i
    > zasadne.

    Zgadza się.
    Ostatnio przerabiałem ten temat przed sklepem Walmartu.
    Facet wybiegł za babką, skuł ją kajdankami przy jej samochodzie i
    odprowadził do sklepu.

    To samo dotyczy kontrolerów w autobusach. Powinni mieć uprawnienia
    policji i podskakiwanie grubokarkich by się skończyło.

  • 9. Data: 2009-06-26 04:48:35
    Od: gacek <g...@w...pl>

    witek wrote:
    > To samo dotyczy kontrolerów w autobusach. Powinni mieć uprawnienia
    > policji i podskakiwanie grubokarkich by się skończyło.

    A tego to bym w zadnym razie nie chcial. Jestem daleki od twierdzenia,
    ze kazdy kontroler to pijak i zlodziej, ale oni raczej sie z
    grubokarkich rekrutuja. Policja przynajmniej teoretycznie ma jakies
    testy psychologiczne.

    gacek

  • 10. Data: 2009-06-26 14:41:42
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 26 Cze, 02:00, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Zgadza się.
    > Ostatnio przerabiałem ten temat przed sklepem Walmartu.
    > Facet wybiegł za babką, skuł ją kajdankami przy jej samochodzie i
    > odprowadził do sklepu.

    To musial miec 100% pewnosc, ze babka cos ukradla. Bo jak by ja
    pozbawil wolnosci, a okazalo by sie, ze jest nie winna to hoho... $$$$$
    $$ Walmart (czy agencja ochrony) troche by poplynal ;)

    Pozdrawiam
    Rafal