  • 1. Data: 2009-06-24 20:29:20
    Temat: Umowa o dzieło - student
    Od: kgs4242 <k...@g...com>

    Witajcie,

    jestem studentem i z moim pracodawcą rozliczam się na podstawie umowy
    o dzieło (z kosztem uzyskania przychodu 50%). Chciałbym się jednak
    dowiedzieć jak długo będę się mógł rozliczać w ten sposób (nie ma co
    ukrywać - dosyć korzystny).

    Mam 24 lata, w tym roku powinienem skończyć studia, legitymację mam
    ważną jeszcze do końca września (obronę pracy magisterskiej przewiduję
    we wrześniu lub po przedłużeniu terminu u dziekana :) - w grudniu). No
    i teraz pytanie - kiedy jest ta granica przy której stracę przywilej
    korzystania z tej formy rozliczania na korzystnych warunkach
    (pracodawca nie musi płacić składek o ile dobrze rozumiem - stąd ta
    korzyść)?? We wrześniu? Grudniu? A może jest jakiś okres przejściowy
    po zakończeniu studiów? A może dopiero jak skończe 26 lat?

    Mam nadzieję, że wyraziłem się jasno :) Z góry dziękuję za odpowiedzi!

    Pozdrawiam,
    kgs4242

  • 2. Data: 2009-06-24 20:39:05
    Temat: Re: Umowa o dzieło - student
    Od: live_evil <p...@o...pl>

    kgs4242 pisze:
    > jestem studentem i z moim pracodawcą rozliczam się na podstawie umowy
    > o dzieło

    Ze zleceniodawcą.

    --
    live_evil

  • 3. Data: 2009-06-24 20:41:46
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "kgs4242" <k...@g...com> napisał

> [...]
    > o dzieło (z kosztem uzyskania przychodu 50%). Chciałbym się jednak
    > dowiedzieć jak długo będę się mógł rozliczać w ten sposób (nie ma co

    Przecież przy umowie o dzieło w ogóle nie odprowadza się składek ZUS
    niezależnie czy to student czy niestudent (pomijając sytuację, gdy
    wykonawca jest jednocześnie pracownikiem zamawiającego), więc w czym
    problem?

    Natomiast przy umowie zlecenie liczy się albo moment ukończenia studiów i
    uzyskania absolutorium albo wiek 26 lat (zależy, co wypada pierwsze).

  • 4. Data: 2009-06-24 20:51:17
    Od: kgs4242 <k...@g...com>

    On 24 Cze, 22:41, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:
> [...]
    > niezależnie czy to student czy niestudent (pomijając sytuację, gdy
    > wykonawca jest jednocześnie pracownikiem zamawiającego), więc w czym

    Jeśli dobrze rozumiem, to taka forma rozliczania jest popularna z tego
    powodu, ze ZUS/ubezpieczenie zdrowotne poki co placa za mnie rodzice.
    Stad moje pytanie - jak dlugo placa?

    > Natomiast przy umowie zlecenie liczy się albo moment ukończenia studiów i
    > uzyskania absolutorium albo wiek 26 lat (zależy, co wypada pierwsze).

    Jak rozumiem, zlecenie czy dzielo nie ma w tym przypadku roznicy. Czym
    jest natomiast moment ukonczenia studiow w moim przypadku? Wrzesien
    (wtedy bede mial absolutorium)? Czy np. moment obrony pracy mgr. jesli
    ta jest broniona (np. dzieki zgodzie dziekana) pare miesiecy pozniej?

    Pozdrawiam,
    kgs4242

  • 5. Data: 2009-06-24 21:01:01
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "kgs4242" <k...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jeśli dobrze rozumiem, to taka forma rozliczania jest popularna z tego
    > powodu, ze ZUS/ubezpieczenie zdrowotne poki co placa za mnie rodzice.
    > Stad moje pytanie - jak dlugo placa?

    Jeszcze raz. Przy umowie o dzieło w ogóle nie istnieje obowiązek
    odprowadzania składek ZUS. Przez nikogo.
    Dlatego nie ma znaczenia czy jesteś studentem czy nie i ile masz lat.
    Wyjątkiem będzie jedynie sytuacja, gdy umowę o dzieło podpiszesz ze swoim
    pracodawcą (czyli osobą, z którą masz już zawartą umowę o pracę, inaczej
    mówiąc pracujesz na etacie). Wówczas składki ZUS będzie za Ciebie
    odprowadzał pracodawca i zamawiający (w jednej osobie). Ale jak mniemam w
    chwili obecnej nie pracujesz nigdzie na etacie, a jedynie na umowę o
    dzieło.

    > Jak rozumiem, zlecenie czy dzielo nie ma w tym przypadku roznicy.

    W którym "tym przypadku"? :)

    > Czym jest natomiast moment ukonczenia studiow w moim przypadku? Wrzesien
    > (wtedy bede mial absolutorium)? Czy np. moment obrony pracy mgr. jesli
    > ta jest broniona (np. dzieki zgodzie dziekana) pare miesiecy pozniej?

    Wydaje mi się, że absolutorium, bo wówczas tracisz status studenta. Wszak
    pracy możesz nigdy nie obronić albo przekładać ją w nieskończoność. A
    studentem już nie będziesz. Ale jak pisałem wyżej - przy umowie o dzieło
    nie ma to najmniejszego znaczenia.

  • 6. Data: 2009-06-24 21:19:54
    Od: kgs <k...@g...com>

    On 24 Cze, 23:01, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:
> [...]
    > pracy możesz nigdy nie obronić albo przekładać ją w nieskończoność. A
    > studentem już nie będziesz. Ale jak pisałem wyżej - przy umowie o dzieło

    Ok, juz chyba rozumiem, pomógł mi tez artykuł:

    http://www.praca.egospodarka.pl/32525,Zatrudnienie-s
    tudenta-obrona-pracy-mgr-a-skladki-ZUS,1,47,1.html

    Dzieki! ;)

    Pozdrawia,
    kgs4242

  • 7. Data: 2009-06-24 21:48:41
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    kgs pisze:

    > Ok, juz chyba rozumiem, pomógł mi tez artykuł:

    Chyba nie do konca rozumiesz :) W tym artykule jest mowa o umowach
    zlecenie i to co tam napisali jest prawda. Ty wspolpracujesz na umowe o
    dzielo wiec to czy jestes studentem czy nie nie ma zadnego znaczenia.
    Twoj zleceniodawca nie bedzie nigdy za Ciebie odprowadzac skladek ZUS w
    przypadku gdy wspolpracujesz na umowe o dzielo

    Jacek Kustra

  • 8. Data: 2009-06-25 07:02:54
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 24 czerwiec 2009 23:48
    (autor castrol
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <4...@n...home.net.pl>):

> [...]
    > Twoj zleceniodawca nie bedzie nigdy za Ciebie odprowadzac skladek ZUS w
    > przypadku gdy wspolpracujesz na umowe o dzielo

    No dobrze, ale zostanie bez dostępu do mordercy w kitlu. Warto o tym
    wspomnieć, bo czasami jakaś masakrieńka się może wydażyć i wtedy jednak
    szanse przeżycia spadają.

    --
    Tristan

  • 9. Data: 2009-06-25 09:26:40
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu>

    Baloo pisze:

    > Wydaje mi się, że absolutorium, bo wówczas tracisz status studenta.
    > Wszak pracy możesz nigdy nie obronić albo przekładać ją w
    > nieskończoność. A studentem już nie będziesz.

    Na gruncie Prawa o szkolnictwie wyższym z 2005 r. w dwójnasób bzdura. 1.
    Nie istnieje coś takiego jak "absolutorium". Ukończenie studiów=złożenie
    pracy dyplomowej+jej obrona na egzaminie dyplomowym. Jeśli nie spełnisz
    tych warunków to - w świetle prawa - nie ukończyłeś studiów.
    2. Regulamin studiów może przewidywać np. ile razy można powtarzać rok i
    wznawiać studia. I najczęściej przewiduje.

  • 10. Data: 2009-06-25 10:40:39
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 25 czerwiec 2009 11:26
    (autor wombi
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <h1vfsk$3ro$1@news.onet.pl>):

> [...]
    > pracy dyplomowej+jej obrona na egzaminie dyplomowym. Jeśli nie spełnisz
    > tych warunków to - w świetle prawa - nie ukończyłeś studiów.

    Ale nie jesteś studentem, bo cię skreślają z listy studentów. jak przerwiesz
    w połowie, to też studiów nie skończyłeś, a studentem nie jesteś.

    --
    Tristan