  • 171. Data: 2018-12-25 13:59:54
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Poldek p...@i...eu ...

    > Przekonałeś mnie swoją argumentacją.

    Skoro taki powazny ton to bede kontynuował... Emotikony w dupe nie ukuły?

    > Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała. W 2007 roku Donald Tusk
    > (ówczesny Prezes Rady Ministrów) powiedział, że w 2011 roku Polska
    > wejdzie do strefy euro. Pamiętam gadkę - której logiki do dziś nie
    > potrafię sobie wytłumaczyć, ale taka mowa była - biorąc teraz (circa
    > 2007 r.) kredyt we franku, to jak za 4 lata wejdzie euro, to
    > będziemy do przodu. A biorąc kredyt w złotym bylibyśmy do tyłu :-)
    > Nie wiem dlaczego, ale wtedy, w 2007 roku byłem przekonany, że nie
    > będzie euro w Polsce, ani w 2011, ani później.

    Przekonales mnie ze skoro przeprowadzałes taka analize prawdopodobienstwa
    w 200 to przecietny Kowalski równiez i dlatego postanowił zainwestowac
    spekulacyjnie w mieszkanie :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jeśli będąc w towarzystwie kobiety potrafisz z niej czytać jak z

  • 172. Data: 2018-12-25 15:17:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > W jej ocenie wyciąg z ksiąg banku stanowi jedynie dokument prywatny i
    > nie jest miarodajny do ustalenia wysokości zobowiązania wobec banku.

    A to jest moim zdaniem jak najbardziej prawda. Bank powinien w razie
    potrzeby udowodnić że kwota kredytu została wypłacona (nawet kończąc to
    oświadczeniem dewelopera itp. lub jego banku). Podobnie klientka powinna
    udowodnić, że np. spłaciła więcej niż twierdzi bank. W każdym razie nikt
    nie powinien ślepo wierzyć w księgi banku, jeśli klient się z nimi nie
    zgadza - dokładnie tak jak nikt ślepo nie wierzy w normalne księgi
    rachunkowe, jeśli kontrahent się z nimi nie zgadza. Stąd m.in.
    konieczność okresowego potwierdzania sald itd.

    > Zgodnie z §39 powyższego
    > Regulaminu kredyty w walutach wymienialnych uruchamiane są w złotych,
    > przy zastosowaniu kursu kupna, według kursów walut obowiązujących w
    > Banku w momencie wypłaty.

    Ja nie wiem co to w ogóle znaczy, że "kredyty są uruchamiane". Uruchomić
    można urządzenie, a kredytu można udzielić. Środki pochodzące z kredytu
    można także wypłacić, przelać na inne konto, wymienić na inną walutę
    itd. Ale uruchomić?

    > Odwołując się do zasad
    > interpretacji językowej, za kredyt walutowy uznać należy zatem kredyt,
    > który jest określony w walucie obcej, w tejże walucie obcej jest
    > wypłacony i w walucie obcej jest spłacony.

    Oczywiście. I dlatego kredyt walutowy z kwotą kredytu wypłacaną
    w złotych składa się z dwóch umów (i tak moim średnio skromnym zdaniem
    każdy normalny sąd powinien uznać) - ta druga umowa to umowa sprzedaży
    waluty. Może nawet z trzech - także z wypłaty/przelewu określonej kwoty
    (być może innej niż z drugiej umowy) na rzecz np. dewelopera.
    Przy czym powinien tu obowiązywać zakaz "sprzedaży wiązanej" (bank nie
    powinien mieć prawa uzależniać zawarcia pierwszej umowy od zawarcia
    pozostałych "bo tak") - natomiast powinien mieć prawo zabezpieczenia
    swoich interesów poprzez upewnienie się, że należne środki rzeczywiście
    prawidłowo trafiły do np. dewelopera.
    Z tym, że moim zdaniem ew. klauzule uznane później za abuzywne nie
    powinny skutkować nieważnością całej umowy, oraz sąd powinien decydować
    o tym, co należy zastosować w zamian.

    > Również w tej walucie (PLN) kredyt został uruchomiony.

    Jeżeli kredyt został uruchomiony w PLN, co moim zdaniem należy najbliżej
    interpretować jako udzielony w PLN, to nie ma tu żadnego kredytu
    walutowego, i niech bank ** ** **. W każdym razie w takim przypadku
    inicjatywa zmiany (dowodu itd) tego stanu rzeczy powinna należeć do
    banku.

    > W omawianej sprawie wartość kredytu wyrażona
    > została we franku szwajcarskim, natomiast wypłata kredytu i ustalenie
    > wysokości raty odnosiło się do złotych polskich. W tej sytuacji
    > kredytobiorca nigdy nie spłaca nominalnej wartości kredytu, bowiem z
    > uwagi na różnice kursowe zawsze będzie to inna kwota

    Jest to, moim zdaniem, całkowicie nieistotne. W przypadku kredytów
    w walucie własnej kredytobiorca też praktycznie nigdy nie spłaca
    nominalnej wartości kredytu.

    > Fakt ten wynika z włączenia do umowy klauzuli
    > waloryzacyjnej, która powoduje, że wysokość zobowiązania wyrażonego w
    > walucie polskiej jest modyfikowana innym miernikiem wartości.

    To też jest dla mnie niejasne. Normalne kredyty walutowe nie mają żadnej
    "klauzuli waloryzacyjnej".

    > obarczeniu kredytobiorcy nieograniczonym
    > ryzykiem kursowym,

    To nie jest istotne. Wszystkie osoby posiadające jakiekolwiek należności
    i/lub roszczenia (niezależnie od waluty) są obarczone nieograniczonym
    ryzykiem kursowym.

    > a także możliwości naruszenia przepisów o odsetkach
    > maksymalnych

    Tu akurat wątpię by miało to znaczenie praktyczne, ale domyślam się, że
    to kwestia litery i ducha owych przepisów.

    > Warto także zauważyć, iż uruchomienie kredytu następowało w PLN według
    > kursu kupna, natomiast spłata kredytu ustalana jest w oparciu o kurs
    > sprzedaży. Już tylko takie zastrzeżenia zawarte w umowie stanowi
    > rodzaj ukrytej prowizji banku.

    A nawet odkrytej. Natomiast o nieznanej z góry i ustalanej tylko przez
    jedną stronę wysokości (w przypadku spłat), chyba że spłaty następują
    w walucie.

    > Kredytobiorca zaciągając i spłacając
    > kredyt nawet tego samego dnia i przy niezmienionym kursie waluty
    > zobowiązany byłby do spłaty wyższej kwoty aniżeli pożyczył.

    Bez znaczenia.

    > Należy przy tym pamiętać, iż umowa przewiduje
    > możliwość przedterminowej spłaty kredytu i w przypadku jej dokonanie
    > przed upływem 5 lat od dnia zawarcia umowy Bankowi przysługuje prawo
    > do pobrania 1% prowizji liczonej od kwoty przedterminowej spłaty.

    Bez znaczenia. Natomiast należałoby przyjrzeć się, czy takie ustalenie
    jest zgodne z "zasadami współżycia" :-)
    Bo niby z czego to wynika? Mogłoby to wynikać z dodatkowych kosztów
    banku, np. rzeczoznawcy - ale w typowym przypadku?
    Dla mnie to wygląda na chęć utrudnienia klientowi przeniesienia kredytu
    do innego banku. Jeśli bank ponosi koszty, to powinien je sobie
    potrącić z kredytu albo bezpośrednio od klienta, a nie kombinować.

    > Zgodzić się
    > zatem należy ze stanowiskiem pozwanej, iż złożone do akt dokumenty nie
    > udowadniają roszczenia zarówno co do zasady jak i wysokości. W oparciu
    > o przedłożone dokumenty Sąd nie jest bowiem stwierdzić czy pozwana
    > spłaciła swoje roszczenie, a jeśli nie to w jakiej wysokości
    > zadłużenie ją obciąża

    Z tym mogę się zgodzić (jeśli sprawa wygląda tak jak opisano). Moim
    zdaniem sąd powinien zwrócić pozew bez jego rozpatrywania, bo nie jest
    absolutnie kompletny. Być może bank powinien najpierw wezwać klientkę do
    wspólnego ustalenia stanu prawnego (np. do podpisania aneksu)?

    To oczywiście nie ma nic wspólnego z samą idea kredytów (w tym
    walutowych), problemy leżą w sprawach pozakredytowych.

    > Hm ... to co - bank zostal calkowicie na lodzie ?
    > Bo jak rozumiem - to nic mu sie nie nalezy :-)
    > Dopiero w kolejnym pozwie moglby cos wywalczyc ?
    >
    > Czyli apelowal, bo przeciez nie odpuscil.

    Moim zdaniem apelacja nie powinna tu być skuteczna.
    Najpierw powinno się ustalić obowiązującą strony treść umowy
    (w szczególności, należałoby pozbyć się treści niejasnych,
    niejednoznacznych i/lub abuzywnych).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 173. Data: 2018-12-25 21:02:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    > Jak ktos bierze kredyt na 30 lat to nie dlatego ze chce wziac na 30 tylko
    > dlatego ze na 10 go nei stac.

    Niekoniecznie. Wiele osób bierze kredyt na 30 lat z zamiarem spłacenia
    go w ciągu 10, a 30 jest po to, że nie wiadomo co dokładnie będzie
    w ciągu owych 10 i więcej lat.
    Wiem że ta grupa nie jest reprezentatywna, ale przynajmniej tu było to
    dyskutowane ad infinitum.

    > I jak ma lat 20-25 to wuja mysli o tym co bedzie za lat 10.
    > A za chwile slub, dzieci i wymarzone singlowe m3 o powierzchni 50m2 staje
    > sie zdecydowanie za małe dla rodziny...

    Moim zdaniem to sprzeczność. Ale może nie "doceniam" niektórych ludzi.
    Natomiast na początku wieku (i chwile wcześniej) takie mieszkania były
    kupowane z konieczności, i zresztą takie 3-pokojowe 50m^2 (z rynku
    wtórnego raczej) były postrzegane jakby spadły z nieba. Ale to była
    konieczność, a nie bezmyślność.

    > Chyba nie rozumiesz. Mwoimy o sytuacji co by było gdyby nie było kredytów
    > (tfu, produktów finansowych) hipotecznych w chf...

    To proste - kupa ludzi nie mogłaby na początku wieku kupić mieszkań.

    > Albo ceny mieszkan by tak mocno nie skoczyły...

    A to jest prawda. Tylko co z tego?

    > Dlaczego nikt nie da?
    > Rzad dopłaca miliardy do nikomu nie potrzebnych pierdoł.
    > moze by sie wział za coś rzeczywiście ważnego...?

    I to jest dotowanie kredytów, albo po prostu dotowanie prywatnych
    (często zagranicznych) firm pieniędzmi z podatków?

    > I ci specjalisci o tym nie wiedzieli... Szkoda, bo w sumie biora sporo
    > kasy zeby wiedzieli...

    Nikt tego nigdy nie wie (pomijając marginalne przypadki, gdy sam to
    wywołuje). Gdyby wiedział, byłby właścicielem całej planety.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 174. Data: 2018-12-25 23:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Krzysztof Halasa k...@p...waw.pl ...

> [...]
    > 50m^2 (z rynku wtórnego raczej) były postrzegane jakby spadły z
    > nieba. Ale to była konieczność, a nie bezmyślność.

    Gdzie tu ta sprzecznosc?

    > To proste - kupa ludzi nie mogłaby na początku wieku kupić mieszkań.

    > A to jest prawda. Tylko co z tego?

    Ze kupa byłaby troche mniejsza, a druga kupa wrobionych we franki byłaby
    zerowa.

    > I to jest dotowanie kredytów, albo po prostu dotowanie prywatnych
    > (często zagranicznych) firm pieniędzmi z podatków?

    Dobrze ze dołozyłes te zagraniczne bo zaczałbym sie martwic o
    obiektywizm... ;-P

    > Nikt tego nigdy nie wie (pomijając marginalne przypadki, gdy sam to
    > wywołuje). Gdyby wiedział, byłby właścicielem całej planety.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jest Leżajsk, jest dobrze.
    Był Leżajsk, jest mi niedobrze.

  • 175. Data: 2018-12-27 03:02:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Dec 2018 15:17:17 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > A to jest moim zdaniem jak najbardziej prawda. Bank powinien w razie

    Jak widac - poparka opinia TK.

    > potrzeby udowodnić że kwota kredytu została wypłacona (nawet kończąc to
    > oświadczeniem dewelopera itp. lub jego banku).

    Hm, a jak deweloper zdazyl zbankrutowac, ale mial konto w tym samym
    banku ?
    Wyciag z ksiag banku mowiacy ze przelew mial miejsce wystarczy ?

    > Podobnie klientka powinna
    > udowodnić, że np. spłaciła więcej niż twierdzi bank.

    Ale jak - wyciagiem z banku ? :-)

    > W każdym razie nikt
    > nie powinien ślepo wierzyć w księgi banku, jeśli klient się z nimi nie
    > zgadza - dokładnie tak jak nikt ślepo nie wierzy w normalne księgi

    No i jak widac, tak wlasnie jest.
    Choc tak prawde mowiac ... o moze nalezaloby obciazyc kosztami strone,
    ktora kwestionuje prawdziwe fakty ?

    > rachunkowe, jeśli kontrahent się z nimi nie zgadza. Stąd m.in.
    > konieczność okresowego potwierdzania sald itd.

    Ale to ma tez inne zalety - np nie wyskoczy ktos, ze jestes mu winien
    grubsza kwote od 20 lat ...

> [...]
    > można urządzenie, a kredytu można udzielić. Środki pochodzące z kredytu
    > można także wypłacić, przelać na inne konto, wymienić na inną walutę

    A udzielenie to nie bedzie wyrazenie zgody ? A w innym terminie mamy
    "uruchomienie", od ktorego liczymy odsetki ...

    > Oczywiście. I dlatego kredyt walutowy z kwotą kredytu wypłacaną
    > w złotych składa się z dwóch umów (i tak moim średnio skromnym zdaniem
    > każdy normalny sąd powinien uznać) - ta druga umowa to umowa sprzedaży

    A ty bylo jeszcze ciekawiej, bo to bylo przewalutowanie kredytu
    wczesniej udzielonego, w PLN.

> [...]

    > pozostałych "bo tak") - natomiast powinien mieć prawo zabezpieczenia
    > swoich interesów poprzez upewnienie się, że należne środki rzeczywiście

    Ale jak ? Najprosciej jak bank przeleje deweloperowi na konto.

    No chyba ze opcjonalnie - bank przelewa, ale klient moze tez inaczej,
    tylko wtedy musi zaplacic ubezpieczenie.
    No tak, ale to tez by byla sprzedaz wiazana, wiec nie ubezpieczenie, a
    prowizja 2% wieksza :-)

    > Z tym, że moim zdaniem ew. klauzule uznane później za abuzywne nie
    > powinny skutkować nieważnością całej umowy, oraz sąd powinien decydować
    > o tym, co należy zastosować w zamian.

    No to widzisz - tak zastosowal, ze doszedl do wniosku, ze nie wie czy
    klientka kredyt splacila, czy nie, bo nie wie jaka byla umowa :-)

    > Jeżeli kredyt został uruchomiony w PLN, co moim zdaniem należy najbliżej
    > interpretować jako udzielony w PLN, to nie ma tu żadnego kredytu
    > walutowego, i niech bank ** ** **.

    A wyzej przewalutowanie dopuszczales.
    A jakbym chcial cos kupic za dolary, a kredyt wziac w pln ?

    > W każdym razie w takim przypadku
    > inicjatywa zmiany (dowodu itd) tego stanu rzeczy powinna należeć do
    > banku.

    Bank spisal umowe, w ktorej okreslil kredyt jako walutowy, podal kwote
    w walucie ...

    > Jest to, moim zdaniem, całkowicie nieistotne. W przypadku kredytów
    > w walucie własnej kredytobiorca też praktycznie nigdy nie spłaca
    > nominalnej wartości kredytu.

    Formalnie jednak splaca. Tyle ze doplaca odsetki i prowizje ...

    > Tu akurat wątpię by miało to znaczenie praktyczne, ale domyślam się, że
    > to kwestia litery i ducha owych przepisów.

    Jesli uznac, ze kredyt jest/byl w PLN, a takowy ma odsetki ograniczone
    ustawowo, to skok kursu moze ustawe naruszyc.
    A w ustawie chyba nic nie ma, ze to tylko PLN sie tyczy ...

    > A nawet odkrytej.

    No wlasnie nie. A wiec "bank wprowadzil klienta w blad" co do prowizji
    i RRSO :-)

> [...]
    > do innego banku. Jeśli bank ponosi koszty, to powinien je sobie
    > potrącić z kredytu albo bezpośrednio od klienta, a nie kombinować.

    O to to to.
    Kolejna ukryta prowizja ?

    > Z tym mogę się zgodzić (jeśli sprawa wygląda tak jak opisano). Moim
    > zdaniem sąd powinien zwrócić pozew bez jego rozpatrywania, bo nie jest
    > absolutnie kompletny.

    Hm, a bank nie uwazalby "czego ten sad sie czepia" ?

    > Być może bank powinien najpierw wezwać klientkę do
    > wspólnego ustalenia stanu prawnego (np. do podpisania aneksu)?

    A jak sprytna klientka odmowi ?
    Poza tym bank stoi na stanowisku, ze umowa byla precyzyjna :-)

    > Moim zdaniem apelacja nie powinna tu być skuteczna.
    > Najpierw powinno się ustalić obowiązującą strony treść umowy
    > (w szczególności, należałoby pozbyć się treści niejasnych,
    > niejednoznacznych i/lub abuzywnych).

    Hm, czy one byly takie abuzywne w chwili podpisywania ...

    J.

  • 176. Data: 2018-12-27 11:18:02
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-23 o 13:15, J.F. pisze:
    > Bo niby juz wczesniej kredyty walutowe w polskich bankach byly, ale dla
    > przedsiebiorcow, nie dla ludzi.

    Chyba jednak pamięć szwankuje... A skąd wzieli sie ludzie, którzy
    spłacali zaciągane 10 lat wcześniej kredyty we frankach, bo było bardzo
    tanio? To ta fama miedzy innymi nakręciła tych co z matematyki byli
    słabi, by liczyć, że im sie opłaciło, bo brali kredyt, gdy frank był
    drogi, a spłacali gdy był tani.

    Niestety ludziom nie szło przetłumaczyć, że wysokość raty jest istotna,
    ale ważniejszy jest kapitał do spłaty, bo ten będzie napędzał wysokość
    raty przy zmianach oprocentowania (i w przypadku kredytów w walucie
    również waluty).

    Zmiana w prawie mówiąca, że jeśli nie chcę spłacać kredytu mogę oddać
    nieruchomość i jesteśmy kwita z bankiem byłaby dobrym zabezpieczeniem
    dla klientów aby takich dziwnych kredytów nie sprzedawać, bo tu ryzyko
    zmiany kursu bank musiałby częściowo wziąć na siebie.

    --
    http://kaczus.zrzeda.pl

  • 177. Data: 2018-12-27 11:29:31
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-24 o 02:47, J.F. pisze:
    > Owszem, to moglo zaskoczyc. Ale:
    > -w umowie tego nie zapisano, wiec nie masz co zwalac na analfabetyzm,
    > -jak ktos bierze kredyt na 20-30 lat, to nie po to, aby sprzedawac
    > mieszkanie.

    A dlaczego nie? Mam widoki na większy wpływ, ale nie jest to pewne i
    jest w przyszłości, rozważam, że za 10 lat będę potrzebował większe
    mieszkania/domu, ale na początek, wolę mniejszą ratę, biorę kredyt na 20
    lat, spłacam po 10 i kupuje inną nieruchomość. Znam wiele osób, które
    tak robiły i z takim przeświadczeniem kupowały. Niestety ze względu na
    zbytnia ochronę tego co wynajmuje sobie mieszkanie mamy to, że
    mieszkania pod wynajem są drogie, bo to ryzykowny sposób wynajmowania i
    większe ryzyko trzeba wkalkulować sobie w cenę. Ochrona poszła nie w tę
    stronę co powinna. Powinna iść w stabilność kosztów wynajmu a nie w
    ochronę przed eksmisją osób niepłacących.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 178. Data: 2018-12-27 13:27:00
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-24, z <...@...pl> wrote:

    [...]

    > Ryzyka takiej właśnie niebezpiecznej umowy tylko na jedną jej stronę.

    Jak całego? Bank ryzykuje co najmniej że klient nie spłaci.

    > A wina jest po stronie banku w zakresie łamania prawa bankowego
    > To proste jak budowa cepa.
    > Dziwię się że ktoś jeszcze tego nie rozumie

    Jakby było takie proste, to by nie znajdowali tego "kruczka" po 10 latach
    obowiązywania ustawy, tylko ktoś by to usadził od razu, w tym 2004, -6, czy -7.
    Mamy prawo jakie mamy, pisane na kolanie, możliwe do interpretacji w różny
    sposób, więc hasełko "prawa trzeba przestrzegać" w takiej sytuacji jest
    po prostu ocenne (jeden rabi^^^sędzia powie tak, drugi sędzia powie nie).

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 179. Data: 2018-12-27 13:33:49
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-22, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Sprawa jest prosta - ty twierdzisz, ze to ludzie przyszli do banku ze
    > chca hipo w chf.

    Yep. Zwłaszcza że były banki, które się w CHF nie bawiły
    a po statystykach z ówczesnych lat widać jaką cieszyły się
    popularnością :> I nie. Nie zawsze były to małe banki.

    > Ja twierdze ze to banki wyszły z tym pomysłem do ludzi.

    No, niektóre na pewno. Ale rynek się sam też nakręcał
    i swoją śrubkę dokręcali też developerzy zamawiając odpowiednie
    artykuły, z których wynikało że a) taniej nie będzie b) we franku
    jest taniej, a kto brał w złotym ten "przegrał życie". Przecież
    deweloperom najbardziej na rozkręceniu tanich kredytów i nakręcaniu
    bańki na nieruchomościach "tu i teraz", bez patrzenia na perspektywy
    długoletnie.

    > Ja nie twierdze ze wszyscy! Bo skad miałbym to wiedziec.
    > Ja twierdze ze wszyscy na jakich ja trafiałem...

    No a zrobiłeś jakiś research chociażby na pbb, jak to wyglądało?
    Archiwum jest dostępne.

    > Ach, no tak, pogadalismy merytorycznie...1

    I w Twoim stylu :P

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 180. Data: 2018-12-27 13:41:35
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-22, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Tu jest zapewne klu problemu i trafiłes w punkt.
    > Mam zupełnie inne podejscie do *uczciwosci* i jakosci obsługi etc.

    Nie. Podejście do uczciwości mamy zapewne te same.
    Po prostu Ty warunkujesz własnym widzimisiem czy ktoś uczciwie realizuje
    warunki umowy, czy też nie.

    > Jakos tak mi sie wydaje ze jak bank zawiera ze mna umowe na 30 lat to tak
    > samo jak doradza mi podczas jej podpisywania, tak samo powinien sie
    > opiekowac tym produktem przez 30 lat.

    Opiekuje się produktem, ale nie będzie *TOBIE* doradzał, bo za to może
    *TYLKO I WYŁĄCZNIE* ponieść konsekwencje negatywne. Nie ma fizycznej
    możliwości by na takiej usłudze ktoś wyszedł in plus.

    > Zwłaszcza jak wpakował klientów w tak ryzykowne rozwiazanie...

    Kredyt na 30 lat jest sam w sobie "tak ryzykownym rozwiązaniem".

    > Nie wiem co do Tap madl...

    Taki show w TV. Top Model, tylko zapisany pseudo-fonetycznie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com