  • 1. Data: 2012-04-26 13:17:06
    Temat: Zwrot weksli po skończonej umowie
    Od: "Tomaszek" <t...@o...pl>

    Tak a propos równoległego wątku o wekslach.
    Swego czasu brałem 3 leasingi w RL, gdzie zabezpieczeniem były weksle własne
    "in blanco".
    Umowy leasingowe skończyły się, samochody zostały przeze mnie wykupione, ale
    RL nie zwrócił mi weksli.
    Dzwoniłem do nich oraz pisałem, ale oznajmili, że zwrócą jedynie wtedy, gdy
    ja wystąpię z pisemnym wnioskiem o taki zwrot. Wniosek przesłany miałby być
    pocztą na ich adres centralny.
    Nie spotkałem się z taką formą rozliczenia po skończonej umowie i szczerze
    mówiąc prawo wekslowe też chyba nie mówi, że to ja mam prosić o zwrot.

    Czy RL ma prawo przetrzymywać te weksle czy też zobowiązany jest do ich
    zwrotu (bądź też zniszczenia) niezależnie od tego, czy ja wniosek wyślę czy
    nie?
    Na dobrą sprawę wniosek "ustny" składałem podczas rozmowy
    telefonicznej, a także pisząc do nich maila. Ale to im nie wystarczy.

  • 2. Data: 2012-04-26 13:25:46
    Temat: Re: Zwrot weksli po skończonej umowie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-26 13:17, Tomaszek pisze:
    > czy też zobowiązany jest do ich
    > zwrotu

    Sam pisałeś, że PW tego nie reguluje. I faktycznie nie reguluje :) Zatem
    o "zobowiązaniu" do zwrotu nie możemy mówić.

    >(bądź też zniszczenia)

    A co Ci z takiego "zniszczenia" przyjdzie? :)
    http://www.remitent.pl/weksel-in-blanco-pozwolic-na-
    komisyjne-zniszczenie-czy-odebrac/2349

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2012-04-26 13:47:49
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 26-04-2012 13:17, Tomaszek pisze:
> [...]
    > zwrotu (bądź też zniszczenia) niezależnie od tego, czy ja wniosek wyślę czy

    Do czego RL jest zobowiązany to wynika z umowy, którą Ty masz. Jak nic w
    niej nie ma o wekslu, to tym gorzej dla sprawy. Natomiast niezależnie od
    tego co nawet by w tej umowie było napisane, weksle mogą wrócić do
    Ciebie wypełnione i wtedy nie pomoże wołanie, że leasing spłacony, a RL
    miał je oddać, ale nie oddał... Weksle są jak ostry nóż. Można nimi
    ładne rzeczy zrobić, ale można sobie zrobić krzywdę.

    --
    .B:artek.

  • 4. Data: 2012-04-26 13:58:14
    Od: "Tomaszek" <t...@o...pl>

    > Sam pisałeś, że PW tego nie reguluje.

    Nie, nie napisałem tak.
    Napisałem jedynie, że "i szczerze mówiąc prawo wekslowe też chyba nie mówi,
    że to ja mam prosić o zwrot"

    > I faktycznie nie reguluje :) Zatem o "zobowiązaniu" do zwrotu nie możemy
    > mówić.

    W takim razie czy RL ma prawo przetrzymywać weksle, skoro umowa, do której
    te weksle były zabezpieczeniem, została już zakończona? W deklaracji nie ma
    niestety słowa o tym, co się dzieje z wekslami po zakończeniu umowy, ale w
    innych tego typu przypadkach remitent zawsze sam zwracał weksle łącznie z
    informacją o zakończeniu umowy (np. kredytowej czy gwarancji) i nie było
    konieczności wysyłania do niego jakichkolwiek wniosków.
    Dlatego się zastanawiam - łaskę mi robią, bo faktycznie nie muszą oddawać
    czy raczej muszą, ale wymyślili sobie jakąś zbędną papierologię.

    > A co Ci z takiego "zniszczenia" przyjdzie? :)
    > http://www.remitent.pl/weksel-in-blanco-pozwolic-na-
    komisyjne-zniszczenie-czy-odebrac/2349

    Chodzi o to, że nie chcę, by ten weksel istniał. Teraz o tym pamiętam, potem
    może mi to z głowy wylecieć. Oczywiście zwrot jest lepszy, ale jeśli
    zagwarantują mi, że został zniszczony i prześlą taką informację, to mi
    wystarczy.

  • 5. Data: 2012-04-26 14:07:15
    Od: "Tomaszek" <t...@o...pl>

    ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

    > Do czego RL jest zobowiązany to wynika z umowy, którą Ty masz. Jak nic w
    > niej nie ma o wekslu, to tym gorzej dla sprawy.

    W deklaracjach wekslowych nie ma nic o ZWROCIE weksli.
    Jest oczywiście o zabezpieczeniu i w jakim przypadku RL może te weksle
    wypełnić.
    Sądziłem jednak, że odnośnie konieczności zwrotów są jakieś odgórnie
    obowiązujące przepisy.

    > Natomiast niezależnie od tego co nawet by w tej umowie było napisane,
    > weksle mogą wrócić do Ciebie wypełnione i wtedy nie pomoże wołanie, że
    > leasing spłacony, a RL miał je oddać, ale nie oddał...

    Przyznam szczerze, że nie bardzo Cię tutaj rozumiem.
    Weksle były wystawione na zlecenie RL.
    Deklaracje jasno określają, w jakim przypadku RL może weksle wypełnić.
    Więc tylko RL mógłby je wypełnić i tylko wtedy, gdybym nie dotrzymał
    warunków umów.
    Warunki zostały dotrzymane, umowy się zakończyły, otrzymałem informację z
    RL, że jesteśmy kwita.
    I wszystko czego mi jeszcze potrzeba, to weksli.
    To trochę tak, jakby po spłacie kredytu hipotecznego bank nie chciał
    wystawić oświadczenia o możliwości wykreślenia zapisu w księdze wieczystej,
    bo nie. I kazał sobie jakieś wnioski wysyłać z prośbami.

  • 6. Data: 2012-04-26 14:25:58
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 26-04-2012 14:07, Tomaszek pisze:

    > Przyznam szczerze, że nie bardzo Cię tutaj rozumiem.
    > Weksle były wystawione na zlecenie RL.
    > Deklaracje jasno określają, w jakim przypadku RL może weksle wypełnić.

    A wiesz co się stanie, jak je wypełni niezgodnie z deklaracją?

    > Więc tylko RL mógłby je wypełnić i tylko wtedy, gdybym nie dotrzymał
    > warunków umów.

    Nie. Może je wypełnić każdy, komu weksel wejdzie w łapy. I w sposób
    dowolny. Deklaracja do weksla in blanco to tylko polepszenie
    samopoczucia wystawcy. Jak ktoś będzie chciał tych weksli użyć w sposób
    niezgodny z deklaracją, to ich użyje. A Tobie będzie bardzo trudno się
    od tego wykręcić.

    > Warunki zostały dotrzymane, umowy się zakończyły, otrzymałem informację z
    > RL, że jesteśmy kwita.

    Z umowy jesteście kwita. Ale jest jeszcze weksel, który z umową nie ma
    nic wspólnego. Tzn. ja wiem, że ją zabezpieczał, ale to nie ma
    absolutnie nic do rzeczy. Zobowiązanie z weksla jest abstrakcyjne, czyli
    niezależne od powodu, dla którego weksel został wystawiony.

    --
    .B:artek.

  • 7. Data: 2012-04-26 15:01:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomaszek wrote:
    > Deklaracje jasno określają, w jakim przypadku RL może weksle wypełnić.
    > Więc tylko RL mógłby je wypełnić i tylko wtedy, gdybym nie dotrzymał
    > warunków umów.

    a co im zrobisz jak wypełnią weksel niezgodnie z deklaracją?

  • 8. Data: 2012-04-26 15:42:56
    Od: "Tomaszek" <t...@o...pl>

    > a co im zrobisz jak wypełnią weksel niezgodnie z deklaracją?

    W jakim sensie niezgodnie z deklaracją?
    Wpiszą inną kwotę, niż ta, która wynika z umowy leasingu?
    I co im to da, jeśli jednocześnie mam od nich dokument, z którego wynika, że
    spłacone zostały wszelkie zobowiązania, a tym samym umowa została
    zakończona? Z jakiego tytułu mieliby się domagać realizacji tego weksla,
    skoro jak wół napisano na nim, że dotyczy konkretnej deklaracji, a w samej
    deklaracji jak wół napisano, jakiej dotyczy umowy leasingowej?

  • 9. Data: 2012-04-26 15:44:26
    Od: "Tomaszek" <t...@o...pl>

    > A wiesz co się stanie, jak je wypełni niezgodnie z deklaracją?

    Mniej więcej to samo, co stałoby się, gdyby narysował tam gwiazdę Dawida
    albo pokolorował na różowo.

    > Nie. Może je wypełnić każdy, komu weksel wejdzie w łapy.

    I co to da temu "każdemu", skoro weksel jest płatny na rzecz RL, więc
    tylko RL mógłby dostać pieniądze?
    Teoretycznie, ponieważ w praktyce nie będzie podstaw do tego, by takie
    pieniądze dostał, albowiem nie mam już żadnych zobowiązań wobec RL.

    > Deklaracja do weksla in blanco to tylko polepszenie samopoczucia wystawcy.

    Ale masz jakieś wsparcie?

    > Jak ktoś będzie chciał tych weksli użyć w sposób niezgodny z deklaracją,
    > to ich użyje. A Tobie będzie bardzo trudno się od tego wykręcić.

    Obawiam się, że mylisz weksle zupełnie gołe, gdzie nie ma ani daty
    wystawienia, ani danych remitenta, z wekslami wystawionymi na rzecz
    konkretnego remitenta.

    > Z umowy jesteście kwita. Ale jest jeszcze weksel, który z umową nie ma nic
    > wspólnego.
    > Tzn. ja wiem, że ją zabezpieczał, ale to nie ma absolutnie nic do rzeczy.

    Jak to nie ma, skoro właśnie zabezpieczał ew. roszczenia RL wobec mnie.
    Nie ma roszczeń, więc siłą rzeczy weksel nie ma czego zabezpieczać.

    > Zobowiązanie z weksla jest abstrakcyjne, czyli niezależne od powodu, dla
    > którego weksel został wystawiony.

    Coś Ci tam dzwoni, ale nie wiesz, w którym kościele.
    Poczytaj trochę tutaj:
    http://www.remitent.pl/bezpieczny-weksel-in-blanco
    i tutaj:
    http://www.weksel.pl/10-zasad.html
    http://www.weksel.pl/wystawianie-weksli.html

  • 10. Data: 2012-04-26 15:55:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomaszek wrote:
    > Z jakiego tytułu mieliby się domagać realizacji tego weksla

    z faktu posiadania weksla.

    on ma sie nijak do twojej pozyczki.