  • 1. Data: 2005-01-23 10:08:04
    Temat: Zbiórka pieniędzy na cel charytatywny
    Od: "Michał \"Duke Mihashi\" Świgoń" <m...@i...pl>

    Sytuacja jest taka. Grupa znajomych, zaufanych sobie osób chce
    zorganizować zbiórkę pieniędzy na cel charytatywny (jakaś fundacja lub
    bezpośrednia pomoc potrzebującym), następnie te pieniądze w całości (bez
    żadnych "kosztów własnych" itp.) tamże przekazać. Grupa nie jest
    zorganizowana w sposób prawny, nie ma też zamiaru zbierać tych pieniędzy
    na ulicy. Chodzi na przykład o zbiórkę np: po mszy w kościele - za zgodą
    miejscowego proboszcza, albo np - na terenie uczelni, po wcześniejszej
    konsultacji sprawy z samorządem studenckim (i ich zgodzie), w szkole -
    za zgodą dyrekcji. Czy za taki rodzaj działalności może nasze wspaniałe
    polskie prawo grozić jakimiś sankcjami, bo został przekroczony xxx
    przepis? ;)
    I druga rzecz - jakie formalności musiałyby być dopełnione, żeby w pełni
    legalnie móc zorganizować taką zbiórkę w miejscu całkowicie publicznym
    - np na ulicy?

    Pozdrawiam:
    Michał "Duke Mihashi" Świgoń

  • 2. Data: 2005-01-23 10:28:09
    Temat: Re: Zbiórka pieniędzy na cel charytatywny
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > I druga rzecz - jakie formalności musiałyby być dopełnione, żeby w pełni
    > legalnie móc zorganizować taką zbiórkę w miejscu całkowicie publicznym

    musiscie umowe z (legalna) fundacja podpisac. Znajdzcie jakas i sie tam
    zgloszcie.

    P.

  • 3. Data: 2005-01-23 11:27:52
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    [...]

    Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry
    określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy.

    Należy złożyć wniosek o pozwolenie załączając:
    - statut wnioskodawcy lub akt organizacyjny komitetu ze wskazaniem osób
    odpowiedzialnych za rozliczenie zbiórki - podać serię i numer dowodu
    osobistego lub numer PESEL,
    - aktualny wyciąg z rejestru sądowego, a w przypadku komitetów - pełny skład
    osobowy
    z podpisami oraz adresami członków,
    - pisemną zgodę właściciela lub zarządcy budynku lub terenu, w przypadku gdy
    zbiórka odbywać się będzie w budynku lub na terenie zamkniętym.
    Wniosek powinien określać termin rozpoczęcia i zakończenia zbiórki
    publicznej, sposób informowania o prowadzonej zbiórce, liczbę osób, które
    mają brać udział w zbiórce publicznej, odpowiednie i jednoznaczne
    sprecyzowanie celu (-ów) i form prowadzenia zbiórki, obszaru, jaki zbiórka
    będzie obejmować, oraz określenie kosztów przeprowadzenia planowanej
    zbiórki.

    Sprawozdanie z wyników zbiórki publicznej należy dostarczyć w terminie 1
    miesiąca po zakończeniu zbiórki wraz załączonym ogłoszeniem prasowym o
    wynikach zbiórki. Publiczne ogłoszenie wyników zbiórki publicznej należy
    umieścić w prasie, w rozumieniu przepisów Prawa prasowego, o zasięgu
    obejmującym co najmniej obszar, na którym zbiórka została przeprowadzona.

    Pozwolenie kosztuje kilkadziesiąt złotych.

    Nie ma różnicy, to samo co wyżej.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 4. Data: 2005-01-23 11:29:55
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    Powyższy post miał być odpowiedzią na pytanie Michała Duke Mihashi Świgonia.
    Przepraszam za zamieszanie.

  • 5. Data: 2005-01-23 11:43:03
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Powyższy post miał być odpowiedzią na pytanie Michała Duke Mihashi
    Świgonia.
    > Przepraszam za zamieszanie.

    ok, ale to juz moze dana fundacja wykonac, ja bym zaczal od nich.

    P.

  • 6. Data: 2005-01-23 17:01:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry
    > określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy.

    Z tym, że akurat na terenie kościoła, to tym organem będzie proboszcz, zaś
    na terenie uczelni rektor. Nie popadajmy w absurd. Z twojego postu, to
    wychodzi na to, że jak u córy w klasie będą składkę na kwiatki robić, to do
    Urzędu Miasta muszą napisać.

    Sednem sprawy jest zakres tej zbiórki. Jeśli jest ona organizowana w jakimś
    tam zamkniętym kręgu, to nie wymaga żadnych formalności. Obostrzenia
    przywołane przez Ciebie dotyczą publicznych zbiórek organizowanych na
    ulicach.

  • 7. Data: 2005-01-23 21:48:42
    Od: "Michał \"Duke Mihashi\" Świgoń" <m...@i...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > tam zamkniętym kręgu, to nie wymaga żadnych formalności. Obostrzenia
    > przywołane przez Ciebie dotyczą publicznych zbiórek organizowanych na

    Właśnie o to mi chodzi - jak zdefiniować "publiczną zbiórkę" a jak
    zbiórkę niepubliczną (prywatną) - gdzie można określić granicę i czy
    mówi o tym jakiś akt prawny? No i właśnie - to w końcu proboszcz i
    rektor, czy bawienie się w trzy pupy formalności?

    Bardzo dziękuję wszystkim za chęć pomocy, pozdrawiam:

    Duke

  • 8. Data: 2005-01-23 22:42:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michał "Duke Mihashi" Świgoń" <m...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:ct19kr$m8i$1@news.elsat.net.pl...

> [...]
    > mówi o tym jakiś akt prawny? No i właśnie - to w końcu proboszcz i
    > rektor, czy bawienie się w trzy pupy formalności?

    Dla mnie granica biegnie tam, gdzie granica miejsc publicznych. Szkoła,
    uczelnia, kościół, teren jakiegoś zakładu pracy - to miejsca, gdzie
    możliwość wejścia jest jakoś tam limitowana.

  • 9. Data: 2005-01-24 00:48:35
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Z tym, że akurat na terenie kościoła, to tym organem będzie proboszcz, zaś
    > na terenie uczelni rektor.

    Nie, to będzie burmistrz, prezydent miasta, wojewoda. Zgoda proboszcza czy
    rektora to powinien być załącznik do pozwolenia na zbiórkę publiczną.

    > Nie popadajmy w absurd.

    Odpowiedziałem na pytanie o formalności, których nalezy dopełnić, żeby
    zbiórka była zgodna z prawem. I tyle.

    > Z twojego postu, to
    > wychodzi na to, że jak u córy w klasie będą składkę na kwiatki robić, to
    > do
    > Urzędu Miasta muszą napisać.

    To zdecydowanie nadinterpretacja. Ale gdyby nawet, to przecież nie ja to
    wymyśliłem.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 10. Data: 2005-01-24 23:58:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie, to będzie burmistrz, prezydent miasta, wojewoda. Zgoda proboszcza czy
    > rektora to powinien być załącznik do pozwolenia na zbiórkę publiczną.

    Ale to nie będzie zbiórka publiczna.