  • 1. Data: 2005-01-23 09:30:38
    Temat: Ostreganie przed Policją legalność
    Od: r...@w...pl (Rogaleskoo)

    Witam!
    Czy ostrzeganie (przez telefon, CB)przed patrolami policyjnymi z radarem
    (lub bez) jest niezgodne z prawem - jeśli tak to jaka jest podstawa prawna.

    Rogaleskoo

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 0503-2, 2005-01-21
    Przetestowano na: 2005-01-23 10:31:09

  • 2. Data: 2005-01-23 10:34:31
    Temat: Re: Ostreganie przed Policją legalność
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    inteligentny leszek jako ze cale zycie pracuje z drogowce (heh) zaraz Ci
    pewnie napisze
    cos takiego:

    "Art. 29. 1. Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub
    świetlnego,
    w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
    2. Zabrania się:
    1) nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego;
    2) używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba
    że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem;
    3) ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może
    to spowodować oślepienie innych kierujących."

    bedac z siebie dumny ze naucyl sie jednego zdania na pamiec i moze swa
    bystroscia na grupie
    zaswiecic podajac pierwszy raz konkretny artykul,

    ale zapomni prawdopodobnie o kompetentnym komentarzu do tego paragrafu:

    Czy uprzedzanie światłami o kontroli radarowej jest zabronione w myśl
    przedmiotowych uregulować prawnych?

    Jak wiadomo, polega ono na mignięciu, a więc chwilowym włączeniu i
    wyłączeniu
    świateł drogowych. Do omawianej kwestii może mieć więc zastosowanie ust.
    1,
    zezwalający kierującemu m.in. na użycie świetlnych sygnałów ostrzegawczych
    razie uzasadnionej potrzeby uprzedzenia o niebezpieczeństwie.
    Mimo iż kontrola radarowa nie zagraża bezpieczeństwu, jednak jest - lub w
    każdym razie powinna być - przeprowadzana w miejscach najbardziej
    niebezpiecznych, a więc tam gdzie nadmierna prędkość może w sposób istotny
    zagrozić porządkowi. Tak więc kierujący, widząc pojazd jadący z przeciwka
    nadmierną - w jego ocenie - prędkością, może równie dobrze sygnalizować
    nie o
    kontroli radarowej, lecz o zbliżaniu się do niebezpiecznego odcinka drogi.
    Ostrzeżony światłami, jadący z nadmierną prędkością, zdając sobie sprawę z
    funkcjonowania radaru, natychmiast zareaguje, zmniejszając prędkość do
    bezpiecznej lub - w każdym razie - dozwolonej. Jednakże kierujący,
    decydując
    się na sygnał światłami, powinien uwzględnić prawdopodobieństwo
    przypadkowego
    uprzedzenia o obecności Policji przestępcy, który może właśnie jedzie
    skradzionym samochodem, albo też kierowcy będącego w stanie nietrzeźwości.
    Ostrzeganie światłami przed kontrolą radarową stało się tak dalece
    powszechne,
    że nawet w przypadku faktycznego uprzedzenia o niebezpieczeństwie i tak
    sygnał
    będzie odebrany jako wiadomość o obecności Policji. Określenie zakazu
    wyposażania pojazdów lub przewożenia w nich urządzeń informujących o
    działaniu
    urządzenia kontrolno-pomiarowego używanego przez organy uprawnione do
    kontroli
    ruchu drogowego (art. 66 ust. 4 pkt 4 p.r.d.), a pominięcie kwestii
    uprzedzania
    światłami o istnieniu kontroli drogowej, świadczy jednoznacznie, iż
    ustawodawca
    nie zamierzał regulować tego zagadnienia, uznając to za zbędne.
    W kodeksie drogowym nie ma więc wyraźnego przepisu, który zabraniałby
    wzajemnego ostrzegania się światłami przez kierowców o kontroli radarowej.
    Użycie świateł w tym celu nie ma charakteru naruszenia, lecz przywrócenia
    porządku naruszonego przez inny podmiot, a zatem nie wyczerpuje znamion
    wykroczenia z art. 97 k.w. (por. L. K. Paprzycki w recenzji książki W.
    Kotowskiego: Przestępstwa i wykroczenia drogowe. Analiza zdarzeń, Pal.
    2001, nr
    5-6, s. 175; szerzej na ten temat zob. M. Bojarski, W. Radecki: Kodeks
    wykroczeń z komentarzem, Oficyna Wyd. "Profi", Warszawa 1992, s. 218).

    P.

  • 3. Data: 2005-01-23 11:01:30
    Od: BartekK <s...@h...art.pl>

    Przemek R. napisał(a):
> [...]
    > kontroli
    > ruchu drogowego (art. 66 ust. 4 pkt 4 p.r.d.), a pominięcie kwestii

    madrosc naszych policjantow nie zna granic, pewnego razu pod ten
    paragraf usilowali mi podciagnac posiadanie CBradia w aucie... sad
    grodzki oddalil sprawe, ale radia pol roku nie moglem odzyskac
    (skonfiskowanego)

    --
    Bartlomiej Kuzniewski tel +48 696455098
    s...@s...cfu.com.pl GG:23319

  • 4. Data: 2005-01-23 11:19:37
    Od: scream <n...@p...pl>

    ŁUKASZ GROMOLAK [k/Wroc] napisał(a):
    > miales zamontowanie legalne?

    a da sie miec zamontowane nielegalnie, swoje wlasne radio we wlasnym
    samochodzie? jak?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2005-01-23 11:36:58
    Od: "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Rogaleskoo wrote:
    > Czy ostrzeganie (przez telefon, CB)przed patrolami policyjnymi z
    > radarem (lub bez) jest niezgodne z prawem - jeśli tak to jaka jest
    > podstawa prawna.

    Nie jest.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 6. Data: 2005-01-23 12:02:40
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > a da sie miec zamontowane nielegalnie, swoje wlasne radio we wlasnym
    > samochodzie? jak?

    Nie. Ale da się używać nielegalnie, jeśli do tego wymagane jest pozwolenie
    lub licencja.

    Pzdr
    Leszek

  • 7. Data: 2005-01-23 12:03:34
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "BartekK" <s...@h...art.pl> napisał w wiadomości

    > madrosc naszych policjantow nie zna granic, pewnego razu pod ten paragraf
    > usilowali mi podciagnac posiadanie CBradia w aucie... sad grodzki oddalil
    > sprawe,

    Jaki zarzut Ci postawiono???

    Pzdr
    Leszek

  • 8. Data: 2005-01-23 12:14:38
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Jaki zarzut Ci postawiono???

    mowilem ze "da glos" he he

    P.

  • 9. Data: 2005-01-23 12:50:00
    Od: BartekK <s...@h...art.pl>

    > miales zamontowanie legalne?
    jesli wogole CB mozna by zainstalowac nielegalnie - posiadalem dowod
    zakupu (sklep), homologacje (juz teraz nie obowiazujaca w pasmie 27Mhz,
    z tego co wiem), "ksiazeczke PAR-owska" (wiem, ze PAR juz nie istnieje,
    ale gdy radio bylo kupowane istnial, i wydal "licencje IV kategorii na
    uzytkowanie i montaz urzadzen pracujacych w pasmie 27Mhz").
    Powodem przyczepienia sie bylo to, iz policjanci w trakcie kontroli
    uslyszeli z mojego glosnika "uwaga tu-i-tu stoja z radarem" i
    potraktowali to tak samo jak antyradar, mandat za posiadanie i
    urzytkowanie urzadzenia sluzacego do
    powiadamiania/wykrywania/przeciwdzialania kontroli predkosci. Bylo to
    jakis czas temu, jak interesuje cie konkretny paragraf itd ktory
    napisali to moze gdzies jeszcze znajde (mandatu nie przyjelem, wiec
    gdzie na papierach z sadu grodzkiego to mam)

  • 10. Data: 2005-01-23 13:58:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zaswiecic podajac pierwszy raz konkretny artykul,
    >
    > ale zapomni prawdopodobnie o kompetentnym komentarzu do tego paragrafu:

    Ale gość pisze o CB i innych temu podobnych. Tak więc cokolwiek mało w
    temacie.