  • 1. Data: 2002-08-29 13:10:55
    Temat: Wlasnosc oprogramowania
    Od: "Marcin Goralski" <g...@p...wprost.pl>

    Witam,

    sytuacja wyglada nastepujaco - jest sobie pracownik firmy, ktory dziala na
    oprogramowaniu dostarczonym przez firme. Aby ulatwic zycie sobie, pisze
    wlasne moduly do tego oprogramowania, ktore wykorzystuje w pracy. Pisze je
    samodzielnie, na wlasna reke, bez zlecenia ze strony firmy.
    Nastepnie postanawia przejsc do innej firmy, ale zamierza zabrac ze soba to
    oprogramowanie, ktore napisal. Tymczasem firma uwaza ze to jej wlasnosc.

    Czy ktos moze mi powiedziec, jak ta sytuacja wyglada w swietle prawa i jaka
    jest wykladnia prawna ?

    Pozdrowienia

    marcin

    I can speak Esperanto like a native ...

  • 2. Data: 2002-08-29 21:32:33
    Temat: Re: Wlasnosc oprogramowania
    Od: "Daniel/Dan/Sniegon" <[nospam]dan@pf.pl>

    Użytkownik "Marcin Goralski" <g...@p...wprost.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oprogramowanie, ktore napisal. Tymczasem firma uwaza ze to jej wlasnosc.
    >
    > Czy ktos moze mi powiedziec, jak ta sytuacja wyglada w swietle prawa i

    Troszke sie wtroce z 3groszami bo problem jest bynajmniej bardzo ciekawy.
    Sam jestem ciekaw jak to wyglada ze strony prawnej.

    Mam podobny problem, zrobilem sobie (sam z nieprzymuszonej woli) kilka
    programow, ktore ulatwiaja mi codzienna prace.

    IMHO w koncu programy sa mojego autorstwa a w obowiazkach i umowie
    nie ma zmianki o tym, ze mam tworzyc sobie oprogramowanie, ale
    gdzies kiedys o sluch mi sie obilo, ze program stworzony dla potrzeb firmy
    przez jego pracownika jest wlasnoscia firmy wiec jak to jest ???
    A moze tutaj ma znaczenie czy tworzono program przy pomocy narzedzi
    dostepnych w firmie - kompilatory itp.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 3. Data: 2002-08-31 11:28:09
    Temat: Odp: Wlasnosc oprogramowania
    Od: "Paweł Stepnowski" <m...@s...com.pl>

> [...]
    > przez jego pracownika jest wlasnoscia firmy wiec jak to jest ???
    > A moze tutaj ma znaczenie czy tworzono program przy pomocy narzedzi

    Jeśli ktoś używa jakiegoś komercyjnego kompilatora, to programy kompilowane
    nim należą raczej do osoby posiadającej licencje na kompilator. A więc taki
    pracownik kompilując program robi to dla siebie. Teraz może odsprzedać ten
    program firmie, najlepiej byłoby chyba użyczyć okresowej licencji (nawet
    bezpłatnie). I od tego momentu określona kopia programu należy już do
    firmy...

  • 4. Data: 2002-09-03 09:55:33
    Od: Kuba vel Torki <t...@k...net.pl>

    Pięknego dnia Thu, 29 Aug 2002 23:32:33 +0200, "Daniel/Dan/Sniegon"
    <[nospam]dan@pf.pl> cichutko powiedział o:

    >je
    (...)
    >Mam podobny problem, zrobilem sobie (sam z nieprzymuszonej woli) kilka
    >programow, ktore ulatwiaja mi codzienna prace.

    Na mój gust obowiązuje w tym miejscu, ogólnie, art. 12 ust 1. ustawy o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych, a szczególnie w tym przypadku art
    74 ust.3 który stanowi: Prawa majątkowe do programu komputerowego
    stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku
    pracy, przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

    Czyli jeżeli w umowie o pracę nie miałeś zapisane, że możesz tworzyć
    takie programy i są one twoją własnością to, niestety, sa one własnością
    pracodawcy.

    Są w tym temacie trochę podzielone zdania wśród autorów komentarzy do
    ustawy, ale jak ktoś jest tym zainteresowany to niech wali na priwa to
    mu wyślę dłuży artykuł w tym temacie.
    Ogólnie jest tak jak napisałem wyżej.

    Pozdrawiam
    Kuba