  • 1. Data: 2006-08-28 17:24:16
    Temat: Ważność umowy zawartej przez posiadacza rzeczy ruchomej
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Witam,

    Podczas dyskusji pojawił się nastepujący problem prawny.

    Pani Iksińska ma samochód. Tym samochodem poruszał się ojciec Iksińskiej
    (bez jej obecności). Ojciec miał kolizję, której nie był sprawcą, ale jej
    skutkiem była niemożność kontynuowania jazdy.
    Przyjechala laweta, ojciec zlecił jej odholowanie samochodu na parking
    lawieciarza, podpisując stosowną umowę. Istnieje podejrzenie, iż laweciarz
    jest naciągaczem - który wykorzystuje szok do przedstawiania bardzo wywindowanych
    rachunków za swe usługi. Laweciarz ma równiez warsztat - cieszący się fatalną
    opinią (spora firma).
    Iksińska chciałaby pojechać do laweciarza i zabrać swoje auto do warsztatu,
    do którego ma zaufanie.

    I teraz pytanie:

    1. Czy Iksińska może zabrać auto bez płacenia za usługę lawetowania.
    To znaczy - czy umowa Ojciec-Laweciarz jest dla niej wiążąca?

    2. Jesli tak, to czy laweciarz może dochodzić kwoty ze swojego cennika
    (powiedzmy, że kilkukrotnie wyższej od ceny rynkowej) od Iksińskiej, czy
    od jej Ojca?

    3. Jeśli nie, to co ma zrobić Iksińska, jesli rachunek jest rażąco zawyżony
    w stosunku do średnich cen rynkowych?

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 >
    Witaj Expercie Pszemolu. <Expert -> Dariusz, pouczony przez Pszemola>

  • 2. Data: 2006-08-28 18:01:02
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *-ZED-* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > 2. Jesli tak, to czy laweciarz może dochodzić kwoty ze swojego cennika
    > (powiedzmy, że kilkukrotnie wyższej od ceny rynkowej) od Iksińskiej, czy
    > od jej Ojca?

    IMHO mamy tu do czynienia z działaniem bez zlecenia w imieniu cudzej
    osoby, nie mam pod ręką kodeksu (urlop) ale odpowiedzialność za
    zaciągnięte zobowiązania ponosi właściciel rzeczy, dla którego
    działała osoba zaciągająca zobowiązanie, pod warunkiem wszakże, że
    działała w normalnym zakresie.
    Jeśli poniesie przy tym szkodę właścicielowi może przysługiwać
    regres wobec zlecającego.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 3. Data: 2006-08-28 19:06:54
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Hej!

    "Olgierd" <n...@n...problem> napisał w wiadomości
    com...

    > Jeśli poniesie przy tym szkodę właścicielowi może przysługiwać
    > regres wobec zlecającego.

    Tak mi się Olgierd właśnie wydaje, ale wolę się upewnić - nie jestem
    prawnikiem przecież.
    Wątpliwośc budzi tu to, że Iksińska kwestionuje umowę zawartą przez
    Ojca i twierdzi, że go do tego nie upoważniała. Generalnie byłoby
    dziwne, jakby zgodę musiał wyrażać właściciel, bo oznaczałoby to
    w praktyce niemalże niemożność ściągnięcia auta z drogi w licznych
    przypadkach, gdy woli właściciela nie da się sprawdzić. Dlatego wydaje
    mi się właśnie, iż wystarczy tu czynność podjęta przez posiadacza
    własnie z regresem właściciela wobec posiadacza.
    Jesli tak by było, to Iksińska nie odbierze pojazdu bez uregulowania
    rachunku laweciarza?

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 >

  • 4. Data: 2006-08-28 19:36:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "-ZED-" <w...@t...polbox.com> napisał w wiadomości

    Przecież owa iksińska napisała na tę grupę. jest osobny wątek w tej sprawie. W
    jednoczesne wydarzenie się dwóch identycznych tak złożonych sytuacji nie wierzę.

  • 5. Data: 2006-08-28 21:28:03
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Hej!

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Przecież owa iksińska napisała na tę grupę. jest osobny wątek w tej sprawie. W
    jednoczesne wydarzenie się dwóch identycznych tak
    > złożonych sytuacji nie wierzę.

    Hmmm... Rzeczywiście. Sęk w tym, że u nas watek miał inny tutuł, pisała go
    osoba inaczej się podpisująca. Przeglądajac posty - nie zauważyłem,
    a wyszukiwałem też po nazwie laweciarza - "Zojan" - bo taki był tytuł
    wątku inicjującego na prwr.

    Ale bardzo się cieszę, iż osoba ta postanowila zapytać Was o opinię, a nie
    zastosowała się do porad typu - "obic ryja, auto zabrać", ktore pojawiały
    się na grupie. Generalnie jej pytanie jest odzwierciedleniem moich wątpliwości.

    Natomiast zastanawiam się, czy właściciel owej lawety i warsztatu ma obowiązek
    wydać ten pojazd, przy braku uiszczenia opłaty. Jeśli tak - to jak wygląda
    kwestia dochodzenia od brata zawyżonej opłaty za usługę?
    Wreszcie - w zapisach art. 752 - 757 nie znalazłem informacji o skutkach
    działania niezgodnego z wolą osoby, której sprawy sa prowadzone, mimo
    domniemania jej zgody przez osobę prowadzącą, w odniesieniu do osób trzecich.
    Zatem - czy to warsztat będzie dochodził od brata, czy też osobie, której
    sprawy prowadzono przysługuje regres do prowadzącego?

    Z art. 755 wynika odpowiedzialność prowadzącego wobec właścicielki.
    Ale nie znalazłem nigdzie informacji o kierunku powstałych w tym czasie roszczeń
    osób trzecich. I dalej jest problem:
    Czy warsztat ma roszczenie do prowadzącego, a prowadzący ma prawo dochodzić,
    od właścicielki? A może warsztat do właścicielki, a ona regres do prowadzącego?
    I co - przychodzi właścicielka, zabiera auto, a warsztat sam ma brata ścigać?

    W przypadku KH i s.j. i jej wspólnika sprawa wydaje mi się jaśniejsza - takie
    działanie jest działaniem na zlecenie lub odpowiednio działaniem bez zlecenia,
    ale tylko w odniesieniu do stosunków między nim, a spółką. Ale na gruncie KC
    - kicha - nic o osobach trzecich nie napisano. Przeoczylem coś?

    Tak, czy siak - współczuję poszkodowanym i przymusowej klientce "laweciarza".

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 >
    Ja kiedyś zniosłem jajo, z nadzieją, że wykluje się z niego ptaszek i

  • 6. Data: 2006-08-28 21:43:52
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Hej!

    > ale tylko w odniesieniu do stosunków między nim, a spółką. Ale na gruncie KC
    > - kicha - nic o osobach trzecich nie napisano. Przeoczylem coś?

    Szczególnie, że tu jest lepszy sajgon - właścicielka użyczyła ojcu, a bez
    zlecenia działał brat. ;-)

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 >
    "Pośladki" występują w liczbie mnogiej (...). Za każdym razem trzeba więc

  • 7. Data: 2006-08-28 22:56:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > osoba inaczej się podpisująca. Przeglądajac posty - nie zauważyłem,
    > a wyszukiwałem też po nazwie laweciarza - "Zojan" - bo taki był tytuł

    Co to za grupa prwr? Tak z ciekawości.

    > Natomiast zastanawiam się, czy właściciel owej lawety i warsztatu ma obowiązek
    > wydać ten pojazd, przy braku uiszczenia opłaty. Jeśli tak - to jak wygląda
    > kwestia dochodzenia od brata zawyżonej opłaty za usługę?

    Na to pytanie jednoznacznie odpowiada art. 461 1 kc: Zobowiązany do wydania
    cudzej rzeczy może ją zatrzymać aż do chwili zaspokojenia lub zabezpieczenia
    przysługujących mu roszczeń o zwrot nakładów na rzecz oraz roszczeń o
    naprawienie szkody przez rzecz wyrządzonej (prawo zatrzymania). Przepisu
    powyższego nie stosuje się, gdy obowiązek wydania rzeczy wynika z czynu
    niedozwolonego albo gdy chodzi o zwrot rzeczy wynajętych, wydzierżawionych lub
    użyczonych. Ponieważ - jak już pisałem - brat miał prawo powierzyć ten pojazd
    laweciarzowi i nie stanowi to czynu zabronionego, więc tym samym właścicielowi
    lawety przysługuje prawo zatrzymania rzeczy do czasu uregulowania jego
    należności. Wszak koszt holowania bez wątpienia jest nakładem na rzecz.

> [...]
    > Zatem - czy to warsztat będzie dochodził od brata, czy też osobie, której
    > sprawy prowadzono przysługuje regres do prowadzącego?

    No bo czegoś takiego być nie może. Przemyśl swoje pytanie. Albo znam Twoją wolę
    i wówczas mogę działać zgodnie z nią lub niezgodnie. Albo jej nie znam i trudno
    oceniać moje działania poprzez pryzmat Twojej woli. Mozna jedynie zastanawiać
    się, czy mogłem wiedzieć, że moje działanie jest niegodne z Twoją wolą.

> [...]
    > prowadzącego?
    > I co - przychodzi właścicielka, zabiera auto, a warsztat sam ma brata ścigać?

    Wydaje mi się, że komplikujesz zagadnienie w stopniu nieadekwatnym do
    rzeczywistego stanu rzeczy. W tym całym galimatiasie jest jeszcze osoba
    trzecia - sprawca - o którym zdaje się zapominasz. No bo skoro ojciec pytającej
    sprawcą nie był, a mówimy o kolizji, a nie nieszczęśliwym wypadku, to nie ma
    siły i sprawca jakiś tam musi być. Ostatecznie to on (albo jego ubezpieczyciel)
    będzie zobowiązany pokryć szkody materialne. Pozostaje jedynie ewentualna
    kwestia tymczasowego pokrycia tych zobowiązań przez kogoś. Ale ta osoba będzie
    miała regres w stosunku do sprawcy.

    Pozostaje do rozważenia ewentualna kwestia możliwości renegocjacji umowy z
    holownikiem w zakresie ewentualnego nienaprawiania przez niego pojazdu. Tutaj
    już pytająca oczywiście ma prawo zawartą przez brata umowę o dzieło rozwiązać i
    zażądać jako właścicielka samochodu jego wydania. Wynika to z art.639 kc. Jednak
    brat jako strona zlecająca musi zapłacić za całą usługę, a jedynie może odliczyć
    to, co holownik zaoszczędził nie naprawiając samochodu. Zresztą nie znamy treści
    umowy zawartej pomiędzy holownikiem, a bratem pytającej.

    Natomiast uważam, że holownik utraci prawo zatrzymania w chwili, gdy pytająca
    ureguluje należność za holowanie. Spodziewana przez holownika korzyść z remontu
    samochodu nie jest - moim zdaniem - nakładem czynionym na rzecz i nie ma on
    prawa zatrzymywać rzeczy. natomiast ma prawo pozostałej kwoty dochodzić sądownie
    na stronie umowy, a więc w tym wypadku bracie pytającej.

    Teraz pozostaje kwestia ewentualnego regresu brata pytającej do samej pytającej.
    Moim zdaniem nie będzie on miał regresu do właścicielki pojazdu. o ile
    znalezienie lawety mającej odholować pojazd wydaje mi się zagadnieniem
    naturalnym w takich okolicznościach i oczywistym. O tyle potrzeby wyboru
    mechanika, który w przyszłości dokona naprawy pojazdu już nie było żadnej. W tym
    zakresie moim zdaniem przekroczył on granice działania w dobrej wierze i nie
    przysługuje mu roszczenie o zwrot tych dodatkowych nagładów. To tyle od strony
    teoretycznej, bo pewnie siostra brata ani brat siostry po sądach włóczyć nie
    będą w tej sytuacji.

  • 8. Data: 2006-08-29 07:03:26
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > Wątpliwośc budzi tu to, że Iksińska kwestionuje umowę zawartą przez
    > Ojca i twierdzi, że go do tego nie upoważniała.

    Kodeks cywilny przewiduje taką możliwość. Nie mam go pod ręką,
    wiszę na gprs więc nie wskażę Ci przepisu, ale oczywiście, że jest
    to możliwe i dopuszczalne.

    > Jesli tak by było, to Iksińska nie odbierze pojazdu bez uregulowania
    > rachunku laweciarza?

    Tak, niestety tak. Co najwyżej może już teraz pozwać zlecającego w
    jej imieniu, jeśli zlecenie nastąpiło z przekroczeniem zasad.

  • 9. Data: 2006-08-29 07:25:56
    Od: "-ZED-" <w...@t...polbox.com>

    Hej!

    "Olgierd" <n...@n...problem> napisał w wiadomości
    s.com...

    > Tak, niestety tak. Co najwyżej może już teraz pozwać zlecającego w
    > jej imieniu, jeśli zlecenie nastąpiło z przekroczeniem zasad.

    To jak wrócisz, to pamiętaj. ;-)
    Bo własnie takich regulacji nie znalazłem w KC, a zdania są wśród
    uczestników p.s.p już podzielone - choć tylko dwa. :-)

    <a szukałem!>

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 >
    A mój kolega ma gołe baby na twardzielu! <pewien trzynastolatek>

  • 10. Data: 2006-08-30 06:49:16
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > prawo zatrzymania rzeczy do czasu uregulowania jego należności. Wszak
    > koszt holowania bez wątpienia jest nakładem na rzecz.

    ciągle upierasz się na ten przepis, a świadczenie z umowy nie jest nakładem

    KG