  • 21. Data: 2005-10-13 01:52:08
    Temat: Re: Supermarket i wypadek
    Od: nemo <m...@s...com>

    Renata Gołębiowska wrote:

    > Zamaskowana była?
    >
    > Renata

    Dla zaistnienia odpowiedzialnosci cywilnej nie potrzeba maskowac.
    Wystarzczy niedlabstwo. Jezeli sklep powinien byl przewidziec ze
    stawianie za rogiem drabiny spowoduje wypadek, to przyjal na siebie
    odpowiedzialnosc. Chcial czy nie chcial.

    Dodajmy, ze sklepy kupuja drabiny o zwiekszonej stabilnopsci dla
    pracownikow, wlasnie dla zwiekszenie bezpieczenstwa i unikniecia kosztow
    odpowiedzialnosci cywilnej.

    Pewnie chodzi o jakiegos gamonia z duza drabina.

  • 22. Data: 2005-10-13 01:55:34
    Od: nemo <m...@s...com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Tyba" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jeśli ta drabina jakoś nie była schowana, czy też nie spadła na niego
    > w chwili przechodzenia, to raczej market od znajomego może się domagać
    > odszkodowania za zniszczenia, nie zaś znajomy od marketu.

    mega ROTFL

    A to od kiedy ofiara cudzego niedbalstwa ma obowiazek dbania o cudze
    niedbalstwo?

    >Drabina nie
    > jest czymś, czego przechodząc przez sklep nie można się spodziewać,

    Pzeciwnie, cokolwiek pozostawione za rogiem jest niebezpieczne, a juz
    zwlaszcza drabina o wysokim srodku ciezkosci!

    > czy czego pozostawianie było by zabronione.

    Jest zabronione poprzez stwarzanie zagrozenia dla zdrowia i zycia
    przechodniow!

  • 23. Data: 2005-10-13 02:11:01
    Od: nemo <m...@s...com>

    Tyba wrote:

    > Drabina ta stała na środku. Ale służyła do celów remontowych (nie stała
    > powiedzmy w dziale z drabinami) on na nią wpadł, choć powinien ją był
    > wcześniej widzieć.

    Powinien jest okresleniem literackim i nie ma znaczenia prawnego.
    Prawnie, powinien nie znaczy musial. Natomiast ten kto postawil ja i kto
    pozwolil ja postawic musial przewidziec minimum niebzepieczenstwa.
    Stad jest to odpowiedzialnosc pracownika (na umowie z zewnatrz) i sklepu.

    > Natomiast jestem ciekaw czy może jakieś przepisy BHP,
    > (normy?) regulują zasady zabezpieczania prowadzonych w sklepie prac.

    To sa przepisy dla pracownikow. Odpowiedzialnosc tutaj dotyczy wobec
    osob trzeczich, i na podstawie zwyklego niedlabstwa.
    Prawnik specjalizujacy sie w niedbalstwaach nie powinien nie miec
    trudnoscik wyciagniecia z archiwow sklepu poprzednich wypadkow.

    Nalezy zwrocic uwage jakie drabiny sklep wymagal od pracownika
    podwykonawcy (raczej tak jest zwykle). Jest ich cala masa produkowana
    specjalnie pod katem BHP.

    > Na
    > pewno była by podstawa do roszczenia jeżeli byłby on pracownikiem (BHP
    > przecież regulują kwestie miejsca pracy i zasad bezpieczeństwa w nim - a
    > niezabezpieczona drabina nie spełnia tych wymogów)

    Ale na ogol sa to przepisy dla pracownikow. Jezeli pracownik zmienial
    glowice natryskowa p-poz w suficie, to zwykle odgrodzenie miejsca pracy
    spelnialo by minimum bezpieczenstwa. Przepomnijmy, przechodzien moze
    skaleczyc sie samemu i stracic pracownika.

    > Kolejna sprawa w
    > supermarketach jak coś remontują/przestawiają to często wyłączają z ruchu
    > dany regał np. przez założenie taśm, zastanawiam się czy te działania
    > opierają się na obowiązku jaki mają na podstawie prawa czy też jest to ich
    > wewnętrzna regulacja.

    Jest to wynik procesow o niedbalstwo. Najczesciej ubezpiecznie OC
    postawilo taki warunek rowniez.

  • 24. Data: 2005-10-13 02:13:49
    Od: nemo <m...@s...com>

    SQLwysyn wrote:

    > wiadomości news:digpqf$hva$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Na drabine mógl wpasc np:
    > - niewidomy
    > - dziecko

    Akademickie pytanie prawnika powoda bedzie: czy te przypadki da sie
    przewidziec przy normalnym prowadzeniu sklepu? Jezeli tak, to sprawca
    jest odpowiedzialny niezapewnienia *minimum bezpieczenstwa * przechodniom.

  • 25. Data: 2005-10-13 02:18:07
    Od: nemo <m...@s...com>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Dziecko czy niewidomy mogą równie dobrze wpaść na półkę.

    I dlatego da sie to przewidziec w normalnych warunkach prowadzenia
    sklepu i dlatego polki sklepowe nie maja ostrych kantow. Proste?

    Czy da s \ie przewidziec postawienie drabiny w miejscu przechodzenia
    niespodziewajacych sie klientow sklepu?

    Tak/nie?

    > A co ze stojącymi samopas półkami?

    Jezeli beda stwarzaly *przewidywalne* niebezpieczenstwo, to sklep
    odpowiada. Ba, nie musi to byc sklep. Wystarczy ciec i jego pracodawca

    > A mówią, że to ja jestem pieniacz...

    Co widzisz pieniaczego w zadaniu zapewnienia *minimum bezpieczenstwa* ?

  • 26. Data: 2005-10-13 18:03:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "nemo" <m...@s...com> napisał w wiadomości

    > mega ROTFL
    > A to od kiedy ofiara cudzego niedbalstwa ma obowiazek dbania o cudze
    > niedbalstwo?

    A z czego wnosisz, że w tym wypadku mamy do czynienia z niedbalstwem?

    > Pzeciwnie, cokolwiek pozostawione za rogiem jest niebezpieczne, a
    juz
    > zwlaszcza drabina o wysokim srodku ciezkosci!

    A na jakiej podstawie twierdzisz, że ta drabina miała "wysoki środek
    ciężkości". No i skoro ktoś w nią wszedł, to zupełnie nie wiem, czemu
    akurat taka miała by być bardziej niebezpieczna od tej z "niskim
    środkiem ciężkości" - cokolwiek by to wg Ciebie nie oznaczało.

    > Jest zabronione poprzez stwarzanie zagrozenia dla zdrowia i zycia
    > przechodniow!

    Nie! Nie jest zagrożeniem dla przechodniów. Taki niuans.

  • 27. Data: 2005-10-13 19:26:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    nemo wrote:

    > I dlatego da sie to przewidziec w normalnych warunkach prowadzenia
    > sklepu i dlatego polki sklepowe nie maja ostrych kantow. Proste?

    Primo: drabina też nie musiała mieć ostrych kantów.
    Secundo: zaokrąglenia nie spowodują elastycznego odbicia się od półki.
    Niewidomy wpadnie na nią i się poobija.

    > Czy da s \ie przewidziec postawienie drabiny w miejscu przechodzenia
    > niespodziewajacych sie klientow sklepu?
    >
    > Tak/nie?

    Czy da się przewidzieć chodzenie ludzi z zamkniętymi oczami?

    [ciach]

    > Jezeli beda stwarzaly *przewidywalne* niebezpieczenstwo, to sklep
    > odpowiada. Ba, nie musi to byc sklep. Wystarczy ciec i jego pracodawca

    Rozumując po twojemu, to każdy wchodzący do sklepu powinien dostać eskortę.

    > Co widzisz pieniaczego w zadaniu zapewnienia *minimum bezpieczenstwa* ?

    Mniej-więcej to samo, co w słynnym przepisie wymagającym o dkierującego
    samochodem puszczenia przodem pieszego 'pilota' z wielką, czerwoną
    flagą, gromkim głosem uprzedzającego o zbliżaniu się 'piekielnej machiny'.

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 28. Data: 2005-10-13 21:42:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Andrzej Lawa wrote:

    > I dlatego da sie to przewidziec w normalnych warunkach prowadzenia
    > sklepu i dlatego polki sklepowe nie maja ostrych kantow. Proste?

    Jak rozumiem drabina ma owe ostre kanty? Widziałeś ją? To była
    normalna zwykłą drabina najprawdopodobniej, a nie zapora
    przeciwpiechotna wykonana z drutu kolczastego.

    > Czy da s \ie przewidziec postawienie drabiny w miejscu przechodzenia
    > niespodziewajacych sie klientow sklepu?
    > Tak/nie?

    Da się przewidzieć, ze cokolwiek innego może stać na podłodze. Może to
    być drabina, ale przecież często stoją jakieś tam półki promocyjne,
    palety, wózki do przewozu towarów, wózki innych kupujących, wózki
    dziecinne, wózki inwalidzkie itd. I zupełnie nie widzę podstaw do
    czepiania się akurat drabiny, o ile nie spadła komuś na głowę.

    > Jezeli beda stwarzaly *przewidywalne* niebezpieczenstwo, to sklep
    > odpowiada. Ba, nie musi to byc sklep. Wystarczy ciec i jego
    pracodawca

    Mógł byś sprecyzować? Bo w pierwszym momencie rozumiem, że doszedłeś
    do wniosku, iż w celu podniesienia bezpieczeństwa kupujących
    likwidujemy sklep i zastępujemy go cieciem i pracodawcą (ciecia, czy
    klienta?) No ale to jakoś nie za bardzo mi sie wydaje logiczne. może
    napisz, co masz na myśli.

    > Co widzisz pieniaczego w zadaniu zapewnienia *minimum
    bezpieczenstwa* ?

    Ja osobiście - wiem, nie mnie pytałeś - pieniactwa upatruję się w
    upartym twierdzeniu, ze stojąca sobie spokojnie w markecie drabina
    stanowi realne zagrożenie dla przechodniów i powinno się ją
    oznakowywać w sposób szczególny.

  • 29. Data: 2005-10-13 22:42:57
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > upartym twierdzeniu, ze stojąca sobie spokojnie w markecie drabina
    > stanowi realne zagrożenie dla przechodniów i powinno się ją

    To ja odpowiem tak:
    Carefour Wileńska, piątek, szybkie zakupy.
    Ide środkiem alejki i nie widze żadnych przeszkód.
    Ide i pac - mam guza.

    Człowiek rozkłądający towar zostawił sobie drabine - ale nie jakąś super
    bezpieczną etc, a zwykłą taką domową (z podestem na górze).
    Drabina była aluminiowa świecąca i ja jej nie zauważyłem, normalnie
    wlazlem na.

    I teraz kogo wina:
    moja - bo mam wypatrywać tysiąca zagrożeń? W tym świecąco błyszczącej
    drabiny idealnie zlewającej się z tłem - półka z jakimiś foliami?
    Nawet gdybym miał normalny wzrok bym nie zauważył, a przy nieco
    osłabionym jestem bez szans.

    sklepu - bo powinien zabezpieczyć teren lub choć dać szanse na
    zobaczenie wroga?

    Powiedz - sposdziewasz się jakiejś mało widocznej przeszkody na środku
    traktu? Jedynym zajęciem jest wypatrywanie wroga... czy rozmowa z inną
    osobą, wypatrywanie produktów i np. schylenie się do ceny?

    Ja wchodząc do sklepu moge się spodziewać:
    obsługi, półek, stoisk promocyjnych etc.
    Ne spodziewam się konstrukcji zlewającej się z tłem, z rurek 1,5cm.

    MZ

  • 30. Data: 2005-10-13 23:34:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Żyła" <m...@m...com> napisał w wiadomości

    > I teraz kogo wina:

    Moim zdaniem lekarza, u którego robisz badania okresowe. Powinien Cię
    skierować do okulisty, a jak ten nie znajdzie zaburzeń, to robić
    dalsze badania w kierunku zaburzeń neurologicznych. I piszę to
    poważnie, a nie w celu dokuczenia Ci. Nie jest normalne, jak dorosła
    osoba wpada na stojące przedmioty. I upatrywanie w tym winy po stronie
    przedmiotów (a dokładnie tych, co je postawili) jest po prostu
    absurdem. Skoro nie widzisz drabiny i to do tego stopnia, że na nią
    wpadasz robiąc sobie krzywdę, to nie powinieneś samodzielnie się
    poruszać. Stanowisz zagrożenie nie tylko dla siebie ale i innych.
    Drabina stoi! Następnym razem nie zauważysz nadjeżdżającego samochodu.
    Ten, to dopiero potrafi się zlać z tłem.

> [...]
    inną
    > osobą, wypatrywanie produktów i np. schylenie się do ceny?

    Nazwanie wielkiej drabiny mało widocznym przedmiotem jest już lekką
    przesadą. To nie potykacze ani sieć z żyłki, którą możesz przeoczyć.
    To jest wielka drabina!

    > Ja wchodząc do sklepu mogę się spodziewać:
    > obsługi, półek, stoisk promocyjnych etc.
    > Nie spodziewam się konstrukcji zlewającej się z tłem, z rurek 1,5cm.

    Z faktu, że nie spodziewasz się tam drabiny wcale nie wynika, że
    obiektywnie oceniając nie powinieneś się jej tam spodziewać. Przejście
    między półkami w sklepie, to nie autostrada, gdzie załóżmy można
    przejąć, że drabin nie powinno być. Nawet chodząc szybko po sklepie,
    raczej szybciej, niż te 6 km/h nie chodzisz. No to gdzieś około 1,5
    m/s. Ile wynosi Twoja droga hamowania, że przed drabiną nie zdążasz?

    I proponuję skończyć tę bzdurna dyskusję na temat możliwości
    spostrzeżenia drabiny w sklepie, bo nie ma siły ludzkiej, by mnie
    przekonać, że stojąca w sklepie normalna drabina stanowi niebezpieczny
    przedmiot, który należy ogrodzić, oznakować i może jeszcze czymś
    miękkim obłożyć. Z odszkodowaniem jestem się w stanie zgodzić, jeśli
    taka drabina by się na kogoś przewróciła.