  • 1. Data: 2005-10-09 16:12:52
    Temat: platnosc karta w sklepie - od jakiej wysokosci ?
    Od: RaV <a...@W...pl>

    Witam

    Czesto w supermaketach wisi tabliczka ze "platnosci karta realizujemy od
    10zl". Czy to aby jest prawne dzialanie? Czy zatem nie moge kupic nic za
    np. 5zl i zaplacic karta?

    Dzieki!
    RaV

  • 2. Data: 2005-10-09 16:21:28
    Temat: Re: platnosc karta w sklepie - od jakiej wysokosci ?
    Od: Raku_krak <r...@a...kom.pl>

    RaV napisał(a):
    > Witam
    >
    > Czesto w supermaketach wisi tabliczka ze "platnosci karta realizujemy od
    > 10zl". Czy to aby jest prawne dzialanie? Czy zatem nie moge kupic nic za
    > np. 5zl i zaplacic karta?

    Kiedyś już było na ten temat.
    Wyobraź sobie, że od każdej transakcji to sklep płaci prowizje za
    płatnościkartą - zazwyczaj 2% wartości transakcji, ale domyslam się (nie
    jestem pewien) że jest jakaś minimalna kwota prowizjii.

    Wyobraź sobie np. że kupujesz paczke zapałek za 1 zł i płacisz kartą, a
    sklep płaci od tego prowizje minimalną, czyli 1 zł. Wobec tego jaki ma
    sens dla sklepu taka transakcja ???

    --
    Raku
    *********************************

  • 3. Data: 2005-10-09 16:23:09
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    RaV napisał(a):

    > Czesto w supermaketach wisi tabliczka ze "platnosci karta realizujemy od
    > 10zl". Czy to aby jest prawne dzialanie? Czy zatem nie moge kupic nic za
    > np. 5zl i zaplacic karta?

    Nie możesz. Prawnym środkiem płatniczym w Polsce jest PLN (banknoty NBP
    - tam zresztą jest to napisane), a nie karta kredytowa, czy inna.
    Sprzedawca robi ci łaskę że zgadza sie na takie regulowanie należności,
    a nie musi. Może też sobie to w sposób dowolny ograniczyć.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 4. Data: 2005-10-09 16:49:31
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Johnson napisał(a):

> [...]
    > Sprzedawca robi ci łaskę że zgadza sie na takie regulowanie należności,
    > a nie musi. Może też sobie to w sposób dowolny ograniczyć.

    Nie, łaski nie robi. Oferuje inną możliwość zapłaty. I może ograniczyć
    zarówno dolną, jak i górną granicę, pod warunkiem, że informuje o tym w
    widoczny sposób. Tu, jak rozumiem, warunek informacji został spełniony.

    M.

  • 5. Data: 2005-10-09 16:50:21
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Raku_krak napisał(a):

> [...]
    > płatnościkartą - zazwyczaj 2% wartości transakcji, ale domyslam się (nie
    > jestem pewien) że jest jakaś minimalna kwota prowizjii.

    Źle sie domyslasz.

    M.

  • 6. Data: 2005-10-09 16:52:15
    Od: Markus Sprungk <m...@g...com>

    RaV napisał(a):

    > Witam
    >
    > Czesto w supermaketach wisi tabliczka ze "platnosci karta realizujemy od
    > 10zl". Czy to aby jest prawne dzialanie?

    Tak

    > Czy zatem nie moge kupic nic za
    > np. 5zl i zaplacic karta?

    Dokładnie tak

    ICQ: 79050392 m...@g...com
    Tlen: msprungk
    GG: 1447098

  • 7. Data: 2005-10-09 16:52:26
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maciej Bebenek napisał(a):

    > Nie, łaski nie robi.

    łaska=oferta.
    Używam tylko innego języka niż ty.

  • 8. Data: 2005-10-09 17:10:49
    Od: "Big Jack" <m...@h...fdfyez.aw>

    W wiadomości: news:dibg5j$p9e$1@atlantis.news.tpi.pl
    użytkownik *Johnson* napisał(a):

    > Nie możesz. Prawnym środkiem płatniczym w Polsce jest PLN (banknoty
    > NBP
    > - tam zresztą jest to napisane), a nie karta kredytowa, czy inna.

    Per analogia: przelewy też nie mają racji bytu, a tylko odbiorca robi mi
    łaskę? Przecież to dla niego wygodniejsze.

    --
    Big Jack
    //////

  • 9. Data: 2005-10-09 17:36:26
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Big Jack" <m...@h...fdfyez.aw> napisał w wiadomości

    > Per analogia: przelewy też nie mają racji bytu, a tylko odbiorca robi mi
    > łaskę? Przecież to dla niego wygodniejsze.

    Sprzedawca nie ma obowiązku zgodzić się na zapłatę przelewem
    (pomijam pewne _wyjątkowe_ sytuacje wynikające z ustaw).
    Taka forma zapłaty wymaga zgody obu stron.

  • 10. Data: 2005-10-09 18:41:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@t...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:dibhq0$f5c$2@nemesis.news.tpi.pl...

    > Źle się domyślasz.

    W wypadku marketu chyba faktycznie tak nie jest. Ale w wypadku
    zwykłego sklepu stałą część, to koszt impulsu telefonicznego, bo
    czytniki łączą się po linii telefonicznej z systemem. Nie wiem jak ma
    to market rozwiązane akurat. podejrzewam, że pewnie system kasowy jest
    na sztywnym łączu.

    Ad rem, to wydaje mi się, że ustalanie dolnej granicy transakcji jest
    niezgodne z umowami z centrami rozliczeniowymi. Tak więc jedynym
    sensownym rozwiązaniem wydaje mi się powiadamianie tych centrów, albo
    składanie we własnym banku reklamacji, ze ten, czy inny sklep odmówił
    akceptacji karty pomimo tego, że teoretycznie powinien to przyjmować.