  • 1. Data: 2008-01-07 12:42:14
    Temat: Stara gazeta na stronie www
    Od: "Jacek M" <jacekkropkamalikmalpawp>

    Witam,

    Czy wystawienie na stronie internetowej starych czasopism, tygodników z lat
    80-tych, które mają ponad 20 lat jest zgodne z prawem? Jak jest z prawami
    autorskimi do takich gazet jeśli wydawnictwo już dawno nie istnieje. Jak i
    gdzie można znaleźć osobę, firmę która dysponuje prawami?

    Chciałbym umieścić na stronie internetowej kilka starych gazet w całości ale
    boję się, że ktoś to wykorzysta i poda mnie do sądu. Chciałbym tego uniknąć.
    Sądzę, że wiele osób sięgnęłoby do takich gazet z przyjemnością. Ale jeśli
    to niezgodne z prawem to dam sobie spokój.

    Będę wdzięczny za jakieś sugestie.

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2008-01-07 13:26:25
    Temat: Re: Stara gazeta na stronie www
    Od: "|<onrad" <b...@j...bardziej.trendy>

    Jacek M pisze:
> [...]
    > lat 80-tych, które mają ponad 20 lat jest zgodne z prawem? Jak jest z
    > prawami autorskimi do takich gazet jeśli wydawnictwo już dawno nie

    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19940240083

    rozdzial czwarty.

    --
    body {
    name: '|<onrad Karpieszu>|';

  • 3. Data: 2008-01-07 13:28:06
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Jacek M napisał(a):
> [...]
    > prawami autorskimi do takich gazet jeśli wydawnictwo już dawno nie
    > istnieje. Jak i gdzie można znaleźć osobę, firmę która dysponuje prawami?

    Wydawnictwo niekoniecznie musi być właścicielem praw autorskich, żeby
    móc wydrukować tekst: ogólnie nie wiesz, jaką umowę podpisano z autorem.

> [...]
    > uniknąć. Sądzę, że wiele osób sięgnęłoby do takich gazet z
    > przyjemnością. Ale jeśli to niezgodne z prawem to dam sobie spokój.

    Ogólnie rzecz biorąc: możesz z tym zrobić tylko tyle, co ustawa
    pozwala w ramach dozwolonego użytku. Prawa autorskie wygasają dopiero
    po 70 latach od śmierci autora lub od daty publikacji.

    R.

  • 4. Data: 2008-01-07 13:41:22
    Od: "Jacek M" <jacekkropkamalikmalpawp>

    > http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19940240083

    > rozdzial czwarty.

    Dziękuję za link. 70 lat to za dużo, nie dożyję.

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 5. Data: 2008-01-07 13:43:51
    Od: "Jacek M" <jacekkropkamalikmalpawp>

    Użytkownik "Robert Osowiecki" <r...@r...art.pl> napisał w wiadomości

    > Wydawnictwo niekoniecznie musi być właścicielem praw autorskich, żeby
    > móc wydrukować tekst: ogólnie nie wiesz, jaką umowę podpisano z autorem.

    Czyli mogłyby mnie pozwać osoby będące autorami poszczególnych artykułów...

    > Ogólnie rzecz biorąc: możesz z tym zrobić tylko tyle, co ustawa
    > pozwala w ramach dozwolonego użytku. Prawa autorskie wygasają dopiero
    > po 70 latach od śmierci autora lub od daty publikacji.

    Szkoda. Trudno, dam sobie spokój. Lepiej nie wywoływać wilka z lasu ;-)

    Dziękuję i pozdrawiam
    Jacek

  • 6. Data: 2008-01-07 14:31:59
    Od: "MarlonB" <z...@w...kon>

    Użytkownik "Jacek M" <jacekkropkamalikmalpawp> napisał w wiadomości
    WDU19940240083

    > Dziękuję za link. 70 lat to za dużo, nie dożyję.

    Dasz rade, nie łam się!

    :D

    M.

  • 7. Data: 2008-01-07 14:56:18
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 07 styczeń 2008 14:43
    (autor "Jacek M" <jacekkropkamalikmalpawp>
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <47822c96$1@news.home.net.pl>):

    > Czyli mogłyby mnie pozwać osoby będące autorami poszczególnych
    > artykułów...

    To jest właśnie cudne prawo autorskie, które powstało żeby udusić rozwój
    kulturalny i naukowy i prowadzi do takich makabrycznych fest, jak Dzień
    Radości Wolnych Lektur, w ramach których świętuje się śmierć autorów i
    ubolewa, że niektórzy byli tak długowieczni.

    Co więcej, nie ciesz się, że może dożyjesz lat 70 od śmierci kogośtam...
    Jest już lobby aby przedłużyć to do 90. Po prostu włodarzom tego świata nie
    pasuje wolny dostęp do kultury i nauki. To nie sprzyja ogłupianiu
    społeczeństwa.

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 8. Data: 2008-01-07 20:30:16
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Tristan <n...@s...pl> writes:

    [ciap]

    > Co więcej, nie ciesz się, że może dożyjesz lat 70 od śmierci
    > kogośtam... Jest już lobby aby przedłużyć to do 90.

    Jest też lobby, żeby skrócić do 14.

  • 9. Data: 2008-01-07 22:49:07
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 07 styczeń 2008 21:30
    (autor Piotr Dembiński
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <8...@f...domek>):

    > Tristan <n...@s...pl> writes:
    >
    > [ciap]

    > Jest też lobby, żeby skrócić do 14.

    Tak siakoś jakoś nie wierzę żeby się udało. Choć jeśli faktycznie takie
    jest, to trzymam kciuki.

    W ogóle to polecam książkę Wolna Kultura Lawrence'a Lessinga.
    http://www.futrega.org/wk/

    Całkiem przyjemna, choć mroczna lektura. Jestem w trakcie czytania, dotarłem
    do połowy na razie, więc może się robi optymistyczniej później. Ale polecam
    to każdemu, zwłaszcza tym, co bredzą o ciągłej ochronie wszystkiego co się
    rusza.

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 10. Data: 2008-01-09 19:40:30
    Od: ioo <b...@i...prv-wytnijsmieci-.pl>

    Robert Osowiecki wrote:

    > Wydawnictwo niekoniecznie musi być właścicielem praw autorskich, żeby
    > móc wydrukować tekst: ogólnie nie wiesz, jaką umowę podpisano z autorem.

    Wydawca jest zawsze wlascicielem praw do calej gazety (art. 11.).

    A jesli byly jakiekolwiek umowy przekazania praw, to zagadnienie robi sie
    tym ciekawsze, ze 20 lat temu nie bylo WWW i nie mozna bylo przeniesc praw
    na tym polu eksploatacji, wiec chyba i tak tworcy beda (z duzym
    prawdopodobienstwem) wlascicielami praw do publikacji w Internecie :)

    Czyli potrzebna jest zgoda wydawcy (skoro to zlikwidowane wydawnictwo sprzed
    przelomu, to pewnie prawa przeszly na skarb panstwa) + zgoda tworcow lub
    ich spadkobiercow + wynagrodzenie dla tworcow (nalezy sie za kazde pole
    eksploatacji).

    No, ciekawe...

    --
    pozdrawiam,