  • 1. Data: 2008-01-07 12:45:07
    Temat: Pozew w postępowaniu upominawczym - do jakiej kwoty
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    Witam,

    pewna firma (Sp. z o.o.) od kilku miesiecy nie placi dla mnie faktur, w
    sumie nazbieralo sie okolo 24 tys. zl. (brutto bez odsetek) z kilku faktur.

    Na druku "Pozew o zapłatę w postępowaniu upominawczym" wyczytałem:

    "Pozew należy złożyć na urzędowym formularzu:
    (A) w sprawach, które podlegają rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym
    tj. w sprawach, w których powód dochodzi:
    1) roszczeń wynikających z umów, jeżeli wartość przedmiotu sporu nie
    przekracza pięciu tysięcy złotych,..."

    I tutaj pojawiaja sie moje pytania:

    - czy moge zlozyc pozew w postepowaniu upominawczym? w pouczeniu jest
    napisane ze do 5 tys. zl a moj pozew bedzie na ponad 24 tys. zl. Jezeli
    nie to w jakim postepowaniu i na jakim formularzu?

    - czy w pozwie moge zadac zaplaty odsetek za spoznone zaplaty faktur z
    okresu calej wspolpracy z ta firma? (wspolpraca trwa ponad rok i zawsze
    sie spozniali okolo 30 dni)

    - czy w pozwie moge zadac jakiegos zadoscuczynienia, za znaczne
    zmniejszenie plynnosci finansowej mojej firmy oraz strat zwiazanych z
    zaleganiem u moich kontrahentow (co wiaze sie z dalszym pogorszeniem
    plynnosci poniewaz wszedzie musze placic gotowka)?

    Prosze o pomoc.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2008-01-07 12:47:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:
> [...]
    > sumie nazbieralo sie okolo 24 tys. zl. (brutto bez odsetek) z kilku faktur.
    >
    > Na druku "Pozew o zapłatę w postępowaniu upominawczym" wyczytałem:

    Naprawdę wyczytałeś "upominawczym", a nie "uproszczonym"?

> [...]
    > napisane ze do 5 tys. zl a moj pozew bedzie na ponad 24 tys. zl. Jezeli
    > nie to w jakim postepowaniu i na jakim formularzu?

    Pozew w postępowaniu uproszczonym składasz do kwoty 10 000zł. Czyli w
    tym przypadku piszesz normalny pozew (nie na formularzu), w którym
    możesz się domagać wydania nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym
    (to nie jest postępowanie uproszczone).

    > - czy w pozwie moge zadac zaplaty odsetek za spoznone zaplaty faktur z
    > okresu calej wspolpracy z ta firma? (wspolpraca trwa ponad rok i zawsze
    > sie spozniali okolo 30 dni)

    Tak.

> [...]
    > zaleganiem u moich kontrahentow (co wiaze sie z dalszym pogorszeniem
    > plynnosci poniewaz wszedzie musze placic gotowka)?

    W praktyce tylko w postaci odsetek.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-01-07 12:53:44
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    > Naprawdę wyczytałeś "upominawczym", a nie "uproszczonym"?

    Moj blad, chodzilo o uproszczony.

> [...]
    > tym przypadku piszesz normalny pozew (nie na formularzu), w którym
    > możesz się domagać wydania nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym

    Czym sie rozni postepowanie upominawcze od uproszczonego? Wiem ze to
    pierwsze dluzej trwa i kosztuje wiecej (pozew), ale czy to wszystko?

    Okolo rok temu zlozylem pozew do sadu na inna firme (ponizej 10 tys zl),
    wszystko poszlo gladko i szybko (jak na Polske :)), komornik zaja konto
    i pieniadze dosyc szybko odzyskalem. Boje sie ze przy upominawczym
    postepowaniu wszystko bedzie sie ciagnelo o wiele dluzej..

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2008-01-07 13:04:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:

    > Moj blad, chodzilo o uproszczony.

    > Czym sie rozni postepowanie upominawcze od uproszczonego? Wiem ze to
    > pierwsze dluzej trwa i kosztuje wiecej (pozew), ale czy to wszystko?

    Tym, czym różni się samochód od trawnika. To są dwie różne rzeczy,
    choć niekiedy samochód może stanąć na trawniku.

    POSTĘPOWANIE UPROSZCZONE to taki tym postępowania, gdzie wypełnia się
    pozew na formularzu, wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 000zł,
    zobowiązanie wynika z faktów opisanych w KPC i istnieje pewne
    ograniczenie w zarzutach w apelacji (tak w skrócie).

    Jeśli np. wartość przedmiotu sporu przekracza 10 000zł, albo
    roszczenie nie wynika z umowy, to postępowanie jest prowadzone w trybie
    zwykłym - czyli - najogólniej mówiąc - nie wypełnia się pozwu na
    formularzu, tylko tak jak za starych dobrych czasów pisze się pozew samemu.

    Natomiast postępowanie upominawcze (lub nakazowe) polega na tym, że
    sąd - na podstawie dołączonych do pozwu dowodów - bez rozprawy wydaje
    nakaz zapłaty. W nakazie zapłaty zobowiązuje pozwanego do zapłaty pewnej
    kwoty. Jeśli pozwany nie zgadza się, to może wnieść zarzuty (sprzeciw) i
    zostanie wyznaczona normalna rozprawa.

    I teraz clou: nakaz zapłaty (w postępowaniu upominawczym lub
    nakazowym) tak samo może być wydany po wszczęciu postępowania w trybie
    uproszczonym, jak i w trybie zwykłym. Tak więc wybór postępowania
    (zwykłe lub uproszczone) zależy od tego, czy sądzisz się o więcej, czy o
    mniej niż 10 000zł. W obu przypadkach możesz prosić o wydanie nakazu
    zapłaty.

    Jeśli posiadasz uznanie długu przez dłużnika, albo podpisaną fakturę,
    to możesz żądać wydania nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym (a nie
    upominawczym), co będzie dla Ciebie bardziej korzystne. Za wpis od pozwu
    w postępowaniu nakazowym sąd pobiera tylko 1/4 standardowej opłaty. A
    standardowa opłata to 5% wartości przedmiotu sporu.

> [...]
    > i pieniadze dosyc szybko odzyskalem. Boje sie ze przy upominawczym
    > postepowaniu wszystko bedzie sie ciagnelo o wiele dluzej..

    Ale co, dostałeś nakaz zapłaty (w postępowaniu upominawczym czy
    nakazowym), czy była rozprawa?

  • 5. Data: 2008-01-07 13:18:36
    Od: Piotr <p...@b...pl>

> [...]
    > w postępowaniu nakazowym sąd pobiera tylko 1/4 standardowej opłaty. A
    > standardowa opłata to 5% wartości przedmiotu sporu.

    Niestety nie mam uznania dlugu (probowalem wyciagnac ale klient jest
    cwany i miga sie od tego), faktury tez nie mam podpisanej, ale od
    jakiegos czasu nie musze juz miec podpisanej faktury, tak jest
    przynajmniej w US i PIH, wystarczy ze jest moj podpis na fakturze (np w
    Fakturce WAPRO nie ma nawet miejsca na podpis odbioru faktury)
    Nie wiem czy mam racje ale moim zdaniem faktura + potwierdzenie nadania
    listu jest wystarczajace, klient zadnej z tych faktur nie zwrocil ani
    nie zakwestionowal.

    Juz sam nie wiem, nakazowe czy upominawcze?

    > Ale co, dostałeś nakaz zapłaty (w postępowaniu upominawczym czy
    > nakazowym), czy była rozprawa?

    Dostalem nakaz zaplaty w postepowaniu upominawczym po prawie miesiacu
    dostalem pieniadze od komornika. Rozprawy nie bylo bo genialny pozwany
    (Sp. z o.o.) zmienil siedzibe i nie zglosil do KRSu nowej, sad ktory
    rozpatrywal pozew wyslal na stary adres i jak dostal zwotke to uznal ze
    zostalo doreczone :)

    Dziekuje za bardzo pomocne i obszerne odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2008-01-07 13:22:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:

> [...]
    > nie zakwestionowal.
    >
    > Juz sam nie wiem, nakazowe czy upominawcze?

    Możesz poprosić o wydanie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym.
    Jeśli sąd zechce, to to zrobi. Swoją drogą kiedyś otrzymałem taki nakaz
    zapłaty, niezałączając do pozwu zupełnie żadnych dokumentów, nawet
    kopii. Opisałem tylko sytuację w pozwie.

    Oczywiście postępowanie zwykłe (nie uproszczone), skoro sądzisz się o
    24 000zł.

> [...]
    > (Sp. z o.o.) zmienil siedzibe i nie zglosil do KRSu nowej, sad ktory
    > rozpatrywal pozew wyslal na stary adres i jak dostal zwotke to uznal ze

    Bardzo przydatny, ale też niebezpieczny zwyczaj.

    > Dziekuje za bardzo pomocne i obszerne odpowiedzi

    Powodzenia.

  • 7. Data: 2008-01-07 13:50:35
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    > Bardzo przydatny, ale też niebezpieczny zwyczaj.

    Przepraszam ze zawaracam glowe ale czy moglbys to rozwinac?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2008-01-07 13:51:17
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Swoją drogą kiedyś otrzymałem taki nakaz zapłaty, niezałączając do pozwu zupełnie
    żadnych dokumentów, nawet
    > kopii.

    To nic dziwnego. Nakaz upominawczy może być wydany nawet bez wniosku
    powoda zawartego w pozwie.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 9. Data: 2008-01-07 14:30:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > To nic dziwnego. Nakaz upominawczy może być wydany nawet bez wniosku
    > powoda zawartego w pozwie.

    No tak, ale to nie chodzi o to, czy był wniosek, czy nie, tylko że
    nie było w pozwie żadnych dowodów na poparcie twierdzeń, ani nawet ich
    kopii (sprawa dotyczyła stosunku pracownik-pracodawca, a nie było nawet
    umowy o pracę załączonej).

  • 10. Data: 2008-01-07 14:35:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:

    > Przepraszam ze zawaracam glowe ale czy moglbys to rozwinac?

    Rozważmy to na przykładzie osoby fizycznej: przychodzi polecony z
    sądu z nakazem zapłaty, ale osoba ta nie mieszka pod tym adresem.
    Listonosz powinien odesłać list z adnotacją "adresat nieznany", jednak
    tego nie robi, ponieważ - zwłaszcza w większych miastach - listonosze
    nie znają wszystkich osób. Zostawia więc awizo.

    Zostaje ono odebrane przez mieszkańca, idzie on na pocztę i prosi o
    zwrot litu z adnotacją o nieistnieniu adresata. Jednak nie jest to
    możliwe. Awizowana przesyłka z sądu może być odesłana tylko z notatką
    "nie podjęto w terminie". Mieszkaniec nie może nawet się dowiedzieć skąd
    jest to pismo, jeśli chciałby poinformować adresata.

    Zatem pismo wraca do sądu i zostaje uznane za dostarczone, przez co
    sąd nie może - nawet gdyby chciał - uzyskać cennej informacji o
    niepoprawnym adresie.