  • 1. Data: 2008-01-07 13:35:07
    Temat: Prawo spradkowe - umowa przedwstępna termin a termin sprawy spadkowej
    Od: "Xor" <x...@m...net.pl.valid>

    Witam

    Zwracam się z prośbą o poradę.

    Nieżyjący brat po którym jestem spadkobiercą,
    podpisał umowę przedwstępną na sprzedaż ziemi.

    Z zastrzeżeniem zwrotu podwójnej zaliczki jeżeli umowa nie
    dojdzie do skutku.

    Czas załatwienia wszystkich formalności spadkowych się przedłuża
    i może dojść po przekroczenia czasu umowy sprzedaży,
    nie z mojej winy.

    Czy kupujący może domagać się zwrotu podwójnej zaliczki?

    A jeśli tak to jak się mogę przed tym zabezpieczyć,
    zwłaszcza że kupujący może właśnie zmierzać do takiego zerwania umowy?

    Pozdrawiam XOR

  • 2. Data: 2008-01-07 20:15:07
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Xor" <x...@m...net.pl.valid> napisał w wiadomości

    > Czy kupujący może domagać się zwrotu podwójnej zaliczki?

    Moim skromnym zdaniem NIE, gdyz zgodnie z KC, gdy niewykonanie umowy
    nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi
    odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony zadatek
    powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada
    (art. 394 § 3 KC). Czyli kupujacy moze zadac zwrotu zaliczki, ale tej samej
    wysokosci co wplacil, a nie podwójnej.