  • 1. Data: 2002-05-06 10:54:28
    Temat: Sprawdzanie biletów PKP
    Od: "Robert Drygala" <r...@m...pl>

    Witam serdecznie

    W ostatni bardzo długi majowy weekend wybrałem się na wycieczkę PKP
    niestety )
    ja kupiłem sobie bilet normalny a moja dziewczyna ulgowy .

    Wracając z wycieczki ( udanej na szczęście )
    spotkaliśmy bardzo niemiłego konduktora , który stwierdził , że legitymacja
    studencka mojej dziewczyny jest sfałszowana
    stwierdził ,że pieczątka jest niezbyt wyraźna ( legitymacja była nowa i
    dobrze zachowana ) a pieczątki takie jak zwykle , na legitymacjach
    oczywiście legitymacja jest oryginalna i nie ma co do tego wątpliwości .
    No ale , pan konduktor zabrał legitymację , kazał nam wysiąść kilkadziesiąt
    kilometrów od domu , na stacji była policja , która potem stwierdziła
    ,że legitymacja jest całkowicie legalna i nie ma mowy o podrobieniu .Także
    mogliśmy wrócić sobie do domu ( ale pociąg już dawno pojechał ) .

    Czy ktoś może mi uświadomić na jakiej podstawie konduktor okazał się
    specjalistą od badania "legalności" legitymacji .
    Czy mam obowiązek pokazywania legitymacji konduktorowi .
    I czy muszę się legitymować innym dokumentem tożsamości.

    i czy ma prawo on ot tak sobie wyprosić nas z pociągu .
    Na jakiej podstawie mogę od PKP wymagać zwrotu kosztów powrotu do domu
    jeżeli mogę - bo w tym kraju zaczynam wątpić już we wszystko )

    Czy i jak mogę się "czepić" bo nie mogę przeżyć takiego traktowania .

    pozdrawiam Robert

  • 2. Data: 2002-05-06 12:22:16
    Temat: Re: Sprawdzanie biletów PKP
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 May 2002, Robert Drygala wrote:
    [...]
    >+ spotkaliśmy bardzo niemiłego konduktora , który stwierdził , że legitymacja
    >+ studencka mojej dziewczyny jest sfałszowana [...]
    >+ No ale , pan konduktor zabrał legitymację ,

    ...za potwierdzeniem. Ok, ma prawo, a potwierdzenie jest
    "okresową kopią" :] dokumentu.

    >+ kazał nam wysiąść kilkadziesiąt kilometrów od domu

    A to *do tego* AFAIR nie miał prawa !
    Wziąć regulamin i przeczytać, za co wolno wysadzić
    pasażera...
    [...]
    >+ Czy ktoś może mi uświadomić na jakiej podstawie konduktor okazał się
    >+ specjalistą od badania "legalności" legitymacji .

    No wiesz, inaczej *każda* legitymacja byłaby "legalna" ;>

    >+ Czy mam obowiązek pokazywania legitymacji konduktorowi .

    Obudź się, a jak ma sprawdzić "legalność" ulgi ??

    >+ I czy muszę się legitymować innym dokumentem tożsamości.

    Nie wiem, ale wątpię. Choc to najwygodniej w razie problemów.

    >+ i czy ma prawo on ot tak sobie wyprosić nas z pociągu .

    AFAIK & IMO nie.
    Za przewożenie "przedmiotów zagrażających", bycie "pod wpływem"
    i parę podobnych - tak. Ale z okazji "podejrzenia" - nie,
    własnie dlatego wolno mu zatrzymac dokument (do wyjasnienia).

    >+ Na jakiej podstawie mogę od PKP wymagać zwrotu kosztów powrotu do domu

    A "papier" od konduktora wziął ??

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-05-06 14:11:07
    Od: "Robert Drygala" <r...@m...pl>

    Będzie trzeba wysadzić PKP w powietrze ...
    :))
    pozdrawiam Robert

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

  • 4. Data: 2002-05-06 14:49:31
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 May 2002, Robert Drygala wrote:

    >+ Będzie trzeba wysadzić PKP w powietrze ...
    >+ :))

    1. Wypraszam sobie, bo akurat PKP InterCity jest mi potrzebne :)
    2. TNIJ CYTATY, nie żałuj sobie. Posłałeś cały post :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-05-06 20:47:44
    Od: g...@a...eu.org (Gerard)

    Robert Drygala napisał(a):
    > Czy ktoś może mi uświadomić na jakiej podstawie konduktor okazał się
    > specjalistą od badania "legalności" legitymacji .

    Konduktor w razie wątpliwości co do legalności dokumentu zaświadczającego
    ulgę ma prawo zatrzymać go za pokwitowaniem.

    > Czy mam obowiązek pokazywania legitymacji konduktorowi .

    Tak. Podczas kontroli biletów na żądanie kontrolera (konduktora) masz
    obowiązek okazać i wręczyć dokument uprawniający do ulgi.

    > I czy muszę się legitymować innym dokumentem tożsamości.

    Nie musisz. Ale może Ci to ułatwić życie. W razie problemów z ustaleniem
    tożsamości pasażera podróżującego bez biletu (za takiego jest uznawany
    równiez pasażer nie posiadający ważnego dokumentu uprawniającego do
    ulgi) konduktor ma prawo wezwać na pomoc funkcjonariuszy Policji w celu
    ustalenia tożsamości.

    > i czy ma prawo on ot tak sobie wyprosić nas z pociągu .

    Zależy. W sytuacji takiej, jak opisałeś, powinien wystawić Twojej
    dziewczynie wezwanie do zapłaty należności za przejazd oraz opłaty
    dodatkowej za przejazd bez biletu. Ponieważ Twoja dziewczyna miała
    bilet ulgowy, więc należność za przejazd powinna być pomniejszona
    o cenę zakupionego już biletu. W takim przypadku powinien zostawić
    was w spokoju i pozwolić dojechać do końca trasy.
    Jeśli jednak protestowałeś i przykładowo nie chciałeś oddać legitki,
    albo też nie miał na jakiej podstawie wystawić wezwania (legitymacji
    mógł nie uznawać jako dokumentu, skoro podważył jej autentyczność),
    to miał prawo wezwać Policję i przekazać Twoją dziewczynę do jej
    dyspozycji. Do Ciebie nic nie miał, więc pewnie wysiadłeś z własnej
    woli, jako towarzystwo ;)

    > Na jakiej podstawie mogę od PKP wymagać zwrotu kosztów powrotu do domu
    > jeżeli mogę - bo w tym kraju zaczynam wątpić już we wszystko )

    Trochę mało wyjaśniłeś sytuację. Rozumiem, że od razu na peronie (ale już
    po odjeździe waszego pociągu) Policja stwierdziła, że legitka jest dobra,
    i zwrócili wam ją? W takim przypadku przecież nadal posiadaliście ważne
    bilety na przejazd do domu oraz dokument uprawniający do ulgi. Jakie więc
    koszty powrotu do domu? Pojechaliście dalej pospiesznym mając bilety na
    osobówkę? Napisz coś więcej.
    Generalnie przypuszczam, że z anulowaniem wezwania do zapłaty nie mieliście
    problemu po wyjaśnieniu sprawy z legitymacją. Napisz coś więcej, jak to
    wyglądało, a konkretniej:
    - czy za legitkę dostaliście pokwitowanie,
    - czy Twoja dziewczyna wylegitymowała się innym dokumentem,
    - czy otrzymała wezwanie do zapłaty,
    - jak konduktor uzasadnił wysadzenie was,
    - dlaczego wezwał Policję,
    - jakim pociągiem (jaka relacja i rodzaj pociągu) jechaliście,
    - jak później dojechaliście do domu (skąd te koszty powrotu do domu).

    > Czy i jak mogę się "czepić" bo nie mogę przeżyć takiego traktowania .

    Zależy jeszcze, jak wy się zachowywaliście ;) Jak jesteś pewien swego,
    a chcesz dojechać spokojnie, to po prostu bierz pokwitowanie za legitkę,
    napisz tam swoje wyjaśnienie na kopii, odbierz wezwanie do zapłaty
    i na tej podstawie jedź do stacji docelowej. Tylko tu jest druga strona
    medalu, bo zanim legitymacja do Ciebie wróci, to trochę czasu minie,
    a przez ten czas nie masz pewnie _żadnego_ dokumentu uprawniającego do
    ulgi.

    Miałem też kiedyś podobne przejścia, bo konduktor nie wiedział, że na
    części legitymacji wystawiane są suche pieczęcie. No i mi zabrał. Ale
    dość szybko wróciła :>

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 6. Data: 2002-05-06 22:42:37
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.pl>

    > Tak. Podczas kontroli biletów na żądanie kontrolera (konduktora) masz
    > obowiązek okazać i wręczyć dokument uprawniający do ulgi.

    co do okazania to się zgadzam ale co do wręczenia to już jakoś mi nie
    pasuje.

    Stryket

  • 7. Data: 2002-05-07 07:22:24
    Od: g...@a...eu.org (Gerard)

    Stryket napisał(a):
    > co do okazania to się zgadzam ale co do wręczenia to już jakoś mi nie
    > pasuje.

    Nie mam niestety pod ręką całości prawa przewozowego, a w wyciągu z przepisów
    w różnych artykułach różnie jest to określone.

    5.8. Obowiązki podróżnego.
    Podróżny powinien:
    (..)
    3) zachować bilet i wręczać go do sprawdzenia na żądanie osoby uprawnionej
    do kontroli.

    5.17. Podróżny bez ważnego biletu.
    1. Za podróżnego bez ważnego biletu uważa się podróżnego, który:
    1) nie okazał:
    a) biletu na przejazd lub ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia
    do bezpłatnych przejazdów,
    b) ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do korzystania z biletu
    ulgowego,

    Jak więc widać, bilet należy wręczyć, a bilet ulgowy bez dokumentu
    poświadczającego ulgę jest nieważny. Konduktor ma uprawnienia do sprawdzenia
    biletu (który należy wręczyć) oraz dokumentu poświadczającego ulgę (który
    należy co najmniej okazać tak, aby miał możliwość sprawdzenia aktualności
    i prawdziwości tego dokumentu - nie starczy machnąć legitką z daleka).
    W razie podejrzenia, że dokument jest sfałszowany lub podrobiony, ma prawo
    dokument zatrzymać (a więc znów powinieneś go wręczyć).

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 8. Data: 2002-05-07 08:14:46
    Od: "Robert Drygala" <r...@m...pl>

    No cóz dziękuję za posty :))
    Od dziś latam samolotami , mają sto razy lepsze żarcie .

    pozdrawiam Robert

  • 9. Data: 2002-05-07 09:01:35
    Od: "Xander" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > dobrze zachowana ) a pieczątki takie jak zwykle , na legitymacjach
    > oczywiście legitymacja jest oryginalna i nie ma co do tego wątpliwości .
    [ciach]

    Miałem podobną sytuację - jechałem w nocy pociągiem dość daleko i przez mało
    zaludnione okolice... pan konduktor ("dopiero" 3 sprawdzający :) stwierdził
    że legitymacja stud. jest podrobiona - a problem ponoć polegał na tym że nie
    było podbitego 1 semestru (ale wcześniejszego!) - nie korzystałem z
    legitymacji za często no i dałem do podbicia jak mi była potrzebna a że nie
    ja ją podbijałem osobiście... Musiałem opuścić przedział i udać się do
    konduktorskiego gdzie było zimno jak diabli (zima) w samej marynarce (oni
    byli ciepło ubrani) i spędziłem tam ponad godzinę (na grzeczne zwrócenie
    uwagi że jest chłodno usłyszałem, że jest im ciepło ....$##%! Cały ten czas
    maglowali mnie żebym się jednak przyznał (!) że nie takich jak ja już łapali
    i że na następnej stacjii wsiądzie jakiś super spec i wtedy leżę ;) że mnie
    wysadzą to też mi obiecali (a byłoby to mocno kłopotliwe ponieważ rano
    musiałem dotrzeć na targi)...
    Na początku nieźle się bawiłem ale potem porządnie zmarzłem.... (oczwiście
    dodam że byłem niespotykanie grzeczny). W końcu doczekałem sie specjalisty
    który stwierdził, że legitymacja jest ok i mogłem iść - oczywiście 0
    "przepraszam"... hmm sposób przeprowadzenia "akcji" wzbudził nawet oburzenie
    ludzi siedzących ze mną w przedziale... ale co tam, przynajmniej teraz
    oszczędzam na biletach bo staram się nie korzystać z usług PKP :>

    Xander

  • 10. Data: 2002-05-07 14:26:34
    Od: "Robert Drygala" <r...@m...pl>

    > Na początku nieźle się bawiłem ale potem porządnie zmarzłem.... (oczwiście

    proponuję założyć grupę Amnesty - PKP

    która będzie bronić praw klientów

    jeżeli zasypiemy listami dyrekcję PKP , to kto wie .....

    pozdrawiam Robert