    From: g...@a...eu.org (Gerard)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprawdzanie biletów PKP
    Date: Tue, 7 May 2002 07:22:24 +0000 (UTC)

    Stryket napisał(a):
    > co do okazania to się zgadzam ale co do wręczenia to już jakoś mi nie
    > pasuje.

    Nie mam niestety pod ręką całości prawa przewozowego, a w wyciągu z przepisów
    w różnych artykułach różnie jest to określone.

    5.8. Obowiązki podróżnego.
    Podróżny powinien:
    (..)
    3) zachować bilet i wręczać go do sprawdzenia na żądanie osoby uprawnionej
    do kontroli.

    5.17. Podróżny bez ważnego biletu.
    1. Za podróżnego bez ważnego biletu uważa się podróżnego, który:
    1) nie okazał:
    a) biletu na przejazd lub ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia
    do bezpłatnych przejazdów,
    b) ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do korzystania z biletu
    ulgowego,

    Jak więc widać, bilet należy wręczyć, a bilet ulgowy bez dokumentu
    poświadczającego ulgę jest nieważny. Konduktor ma uprawnienia do sprawdzenia
    biletu (który należy wręczyć) oraz dokumentu poświadczającego ulgę (który
    należy co najmniej okazać tak, aby miał możliwość sprawdzenia aktualności
    i prawdziwości tego dokumentu - nie starczy machnąć legitką z daleka).
    W razie podejrzenia, że dokument jest sfałszowany lub podrobiony, ma prawo
    dokument zatrzymać (a więc znów powinieneś go wręczyć).

    Pozdrawiam,
    Gerard