  • 1. Data: 2002-07-12 19:11:48
    Temat: zdegustowany konsument
    Od: "Michael" <m...@e...com.pl>

    Sytuacja:
    idę sobie do sklepu. Wkładam do koszyka towar. Idę do kasy. Pani w kasie
    stwierdza że pieniądz jest fałszywy. Było to 200 PLN. Kobieta patrzyła pod
    światło szukając w prawym dolnym rogu znaku w postaci korony. Nie znlazazła.
    Narobiła krzyku w sklepie że mam podrobioną kase i bezczelnie mnie spławiła
    robiąc mi przy tym obciach.

    Tak mnie to wkurzyło że zaglądnąłem sobie na stronę nbp.pl gdzie wyczytałem:
    " widoczne pod kątem /efekt kątowy/ na stronie przedniej w prawej dolnej
    części na wyodrębnionej płaszczyźnie widoczne w zależności od kąta patrzenia
    korona w owalu lub liczba "200" "

    Wydrukowałem więc ten oto tekst i zaniosłem go szanownej pani do sklepu.
    Wymiana zdań trwała jakieś 10 minut i pani nie raczyła spojrzeć na banknot
    ponownie. Oczywiście dobrze wiedziała że nie ma racji ale przecież jak tu
    się przyznać do błędu przy masie klientów, którzy stali za moimi plecami.

    Oczywiście chciałem się udać do kierownictwa sklepu ale kierownikiem sklepu
    okazała się owa super inteligentna, wykształcona, pewna swoich racji i
    doskonale znająca się na podrabianiu pieniądzy.......... *********. :-)

    Do czego zmierzam: Czy jest instytucja broniąca praw konsumenta ? Czy mając
    świadków jestem w stanie coś zdziałać aby owa pani w przyszłości nie robiła
    takich świństw ? Dużych nadziei sobie nie robię bo niestety żyjemy w Polsce
    gdzie o konsumenta się nie dba - a może się myle ?

    zdegustowany
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2002-07-13 01:16:51
    Temat: Re: zdegustowany konsument
    Od: <f...@p...onet.pl>

    No ciekawa sytuacja ...
    Jakaś forma zniesławienia to na pewno jest ale niestety pani ze sklepu łatwo
    się z tego wywinie ,no cóż banknot wydał sie jej podejrzany w obawie przed
    falsyfikatem miała prawo go zakwestionować.Inna sprawa ,że powinna powiadomić o
    tym policję jeśli byłaby pewna swoich racji no i do tego można by się
    przyczepić i o to oprzeć wniosek.

  • 3. Data: 2002-07-13 07:02:13
    Od: "Ewa " <j...@N...poczta.gazeta.pl>

    Michael <m...@e...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > pozdrawiam
    >
    > Miałam podobny wypadek tyle ze w hipermarkecie i banknot faktycznie okazał
    sie fałszywy. Stąd wiem, że sklep ma w takiej sytuacji obowiazek spisać
    protokł (mają specjalny druk) i, niestety, zarekwirować podejrzany przedmiot
    czyli twój banknot. Po jakimś miesiący wzywawli mnie na komende, spisali
    zeznania i tyle. Zwrotu kasy nie było.
    pozdr. Ewa

  • 4. Data: 2002-07-13 08:19:03
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Dnia Sat, 13 Jul 2002 07:02:13 +0000 (UTC) w artykule <agoj9l$fnv$1@news.gazeta.pl>
    Ewa <j...@N...poczta.gazeta.pl> napisano co następuje:
> [...]
    > czyli twój banknot. Po jakimś miesiący wzywawli mnie na komende, spisali

    Ja rozumiem, że sprzedawca może wezwać policję, ale bardzo interesuje mnie
    podstawa prawna pozwalająca mu zarekwirowć jakąkolwiek moją własność.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2002-07-13 09:32:18
    Od: "Pawel" <l...@k...net.pl>

    > Ja rozumiem, że sprzedawca może wezwać policję, ale bardzo interesuje mnie
    > podstawa prawna pozwalająca mu zarekwirowć jakąkolwiek moją własność.
    >
    > --
    > Marcin

    Prawo karne matierialne:

    przedmiot sluzacy do popelnienia przestepstwa przepada...
    jestki kilka jeszcze formalnosci

    pozdr

  • 6. Data: 2002-07-13 11:45:29
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Dnia Sat, 13 Jul 2002 11:32:18 +0200 w artykule <3...@n...vogel.pl>
    Pawel <l...@k...net.pl> napisano co następuje:

    > Prawo karne matierialne:
    >
    > przedmiot sluzacy do popelnienia przestepstwa przepada...
    > jestki kilka jeszcze formalnosci

    Chyba żartujesz :) Jakie sprzedawca ma kwalifikacje aby stwierdzić czy coś
    będące moją własnością jest przedmiotem służącym do popełnienia
    przestępstwa (o ile w ogóle można tak to w tym wypadku nazwać)? Rozumiem,
    że jak otworze sklep i zobaczę Cię z cd-walkmanem to mogę Ci go
    zarekwirować gdy uznam, że służy on Tobie do słuchania spiraconej muzyki
    :)

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2002-07-13 19:23:27
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    powiadomić o
    > tym policję jeśli byłaby pewna swoich racji no i do tego można by się

    A ze sie spytam, moze sobie grymasic, bo banknot jej sie "wyda" podejrzany?

    Banknot albo jest prawdziwy - musiI sprzedac (art 66 KC ?).
    Banknot jest falszywy - wzywa Policje (art nie znam).
    I albo jest na tyle pewna swojego zdania, ze wzywa Policje, a jak nie, to
    juz jej problem i jej ryzyko, ze nie ma kwalifikacji aby rozpoznac
    autentycznosc banknotu.

    pzdr
    Zbyszek

  • 8. Data: 2002-07-13 22:52:48
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Marcin Debowski" <a...@n...net> wrote in message

    > Chyba żartujesz :) Jakie sprzedawca ma kwalifikacje aby stwierdzić czy coś
    > będące moją własnością jest przedmiotem służącym do popełnienia
    > przestępstwa (o ile w ogóle można tak to w tym wypadku nazwać)?

    Oczywiscie, ze nie ma zadnych. O przepadku przedmiotow decyduje w tym kraju
    sad, a nie sprzedawcy. Na szczescie. I oczywiscie, ze powinna byla w takiej
    sytuacji wezwac Policje. Ale, o ile dobrze zrozumialam, pani uznala ze
    banknot jest falszywy i go zabrala, tak?
    W tych okolicznosciach oznacza to- ukradla i mozna rzecz spokojnie zglosic
    na Policje. Swoja droga ciekawe, moze robi to czesciej. Moze uczynila sobie
    z tych kradziezy dodatkowe zrodlo zarobkowania?
    Pozdrawiam,
    Marta

  • 9. Data: 2002-07-14 15:59:24
    Od: "M.B." <a...@o...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > sytuacji wezwac Policje. Ale, o ile dobrze zrozumialam, pani uznala ze
    > banknot jest falszywy i go zabrala, tak?
    > W tych okolicznosciach oznacza to- ukradla
    !!!!!!!
    dobre
    :)

    pozdrawiam
    u...@o...pl

  • 10. Data: 2002-07-15 11:46:44
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Marta Wieszczycka"

> [...]
    > sytuacji wezwac Policje. Ale, o ile dobrze zrozumialam, pani uznala ze
    > banknot jest falszywy i go zabrala, tak?

    Koledzy mowili o dwoch sytuacjach.

    W pierwszej Pani uznala ze banknot jest falszywy i "puscila wolno",
    w drugiej market wezwal policje i 200-podobny wyrob "przepadl".

    > W tych okolicznosciach oznacza to- ukradla i mozna rzecz spokojnie zglosic
    > na Policje.

    Ja bym nie radzil tak spokojnie zglaszac na policje, ze mi zabrano falsa.
    co innego z prawdziwa dwusetka.

    Z falsami i falsopodobnymi banknotami jest naprawde problem.

    TEORETYCZNIE kazdy, komu daja falsa powinien powiadomic o tym policje.
    Jakos tak sie dzieje, ze rzadko kto to robi.

    kasjer ce na ogol "robi sie zal" czlowieka "oszukanego" i falsa oddaje.

    A co ma zrobic ktos, kto ma UZASADNIONE PODEJRZENIA,
    ze daja mu falsa ?

    Moze zaproponowac oddanie "banknotu" do ekspertyzy,
    Zwykle taka propozycja spotyka sie z takim odzewem, ze
    "wlasciciel" ofiaruje sie sam o owa ekspertyze wystapic we wlasnym zakresie.

    Jednej roztargnionej pani (by sie jej nie pomylilo) napisalem "wg mnie to
    fals".
    Nie chciala bym oddal banknot do ekspertyzy.

    Boguslaw