  • 11. Data: 2002-07-16 01:21:43
    Temat: Re: zdegustowany konsument
    Od: "Konrad" <k...@w...pl>

    Jeżeli byłeś pewien oryginalności banknotu, wezwałbym policję. Byla jaka
    pani ze sklepu nie może odmówic przyjęcia "biletu płatniczego NBP" :-)

    PK.

  • 12. Data: 2002-07-16 07:32:08
    Temat: "Falsy" - Re: zdegustowany konsument
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Konrad" <k...@w...pl> wrote in message
    > Jeżeli byłeś pewien oryginalności banknotu, wezwałbym policję. Byla jaka
    > pani ze sklepu nie może odmówic przyjęcia "biletu płatniczego NBP" :-)

    Od pewnego czasu NBP nie drukuje juz biletow, a banknoty,
    ale nie o tym chcialem pisac.

    Prosze postarac sie zrozumiec obie strony (choc mnie nie przytrafilo sie, by
    wreczany
    przeze mnie "papier" zakwestionowano).

    Sprzeawca/kasjer "przepuszcza przez rece" dziesiatki a nawe setki banknotow.
    mimo to "podejrzany" wprawia go w stres. Przeciez nie wie, czy ma do
    czynienia z niewinnym czlowiekiem, ktorego wczesniej ktos oszukal, czy
    bezczelnym oszustem, ktory WIEDZAS ZE TO FALS chce teraz oszukac jego. To
    naprawde trudna sytuacja.

    Gdy ostatnio mnie pewien taksowkarz dal podrobe dwudziestki
    nieomal krzyknallem - zabieraj to Pan, albo wzywam policje...
    potem zalowalem wybuchu.....

    Oczywiscie lepiej przeprowadzic negocjacje..... ale - prosze sprobowac
    wybaczyc Pani,
    ktora nie potrafila sprawdzic banknotu.

    Korona zmieniajaca sie na nominal jest niezlym zabezpieczeniem, jednak
    niektorzy sprawdzaja,
    czy w tym miejscu banknot jest "chropowaty" i czesto ten efekt trudno
    dojrzec zwlaszcza na dwusetce.

    Jest lepsze zabezpieczenie duzych nominalow (50 100 i 200), ktore jest
    podobno tez trudno podrobic, a latwiej sprawdzic:
    Po prawej stronie "awersu banknotu" nad owa korona
    znajduje sie rozeta (na 50-tce K z korona),
    nad nia w owalu druga korona, a nad nia znow nominal.

    Rozeta i K sa tymi zabezpieczeniami wykonanymi farba, ktoa zaleznie od kata
    patrzenia
    zmienia kolor z (przepraszam nie uie dobrze nazywac kolorow) z wisniowego
    na ciemnozielony. Nie trzeba patrzyc pod swiatko. Natomast pod swiatlo mozna
    sprawdzic owal a w nim korone. Jest wydrukowana na obu stronach i "pod
    swiatlo" musi sie idealnie zgrac.
    Nie jest latwo tak dobrze wypozyzjonowac papier, by to wydrukowac.

    Dwudziestka i dziesiatka nie maja znaku z kontrastowej farby,
    dlatego dwudziestka jest tak chetnie
    drukowana przez "domoroslych falszerzy". Ma ona jednak owalna korone i znak
    wodny.
    Sprawdzajac znak owdny nalezy patrzyc nie tylko pod swiatlo. Trzeba
    sprawdzic, czy jest
    "wodny", czy nadrukowana imitacja.
    Nadrukowany na falsie znak pozostaje widoczny gdy patrzymy
    nan od strony oswietlenia "pod katem". prawdziwy znika, lub zmienia odcienie
    "na przeciwne"
    (jasne na ciemne i odwrotnie).

    Pozdrowienia

    Boguslaw