  • 11. Data: 2009-08-24 02:07:12
    Temat: Re: zabiałkowanie czy zabiałowanie
    Od: tokelau <e...@g...com>

    On 23 Sie, 21:25, "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>
    wrote:
    > Użytkownik "tokelau" <e...@g...com> napisał

    > Tylko ze takimi "myslicielami" sa zawodowi prawnicy, to oni produkuja
    > teksty typu "zaczernienie lub zabiałkowanie informacji" - to wytwory
    > ich mysli sprowokolwaly powstanie tego watku, czy zatem sa oni
    > nieuprawnieni jak twierdzisz, skoro jezyk prawniczy to ich jezyk?
    >
    > ===
    > Kwestia nie jest prawnicza a językowa.

    To jaki okreslenie bedzie poprawne (skoro najwyrazniej prawnicy chca
    rozrozniac pokrycie tekstu kolorem bialym lub czarnym i okreslac to
    dwoma odrebnymi slowami)?

  • 12. Data: 2009-08-24 02:17:16
    Od: tokelau <e...@g...com>

    On 23 Sie, 21:45, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > pytanie z gatunku dlaczego kobiet podnosząca ciężary nie nazywa się
    > ciężarówka.

    W tym przypadku słowo zabiałowanie nie byłoby dwuznaczne, własnie
    zabiałkowanie jest dwuznacznie (bo moze oznaczac pokrycie białkiem lub
    białą farbą).

    > ale właśnie kiedyś używane.

    Na razie tego nikt w tym watku nie udowodnil jakims wiarygodnym
    zrodlem, wiec traktuje to jako niepotwierdzony mit.

    > tak przy okazji weż sobie trochę białka kurzego, i pozwól mu wyschnąc,

    A tu sie wrobiles, bo po wyschnieciu bez denaturowania bedzie
    przezroczyste i prawie bezbarwne (w grubszych warstwach zoltawe), a
    nie biale jakbys zapewne chcial. :P

    > albo szybciej, usmaz na patelni. i jaki ma kolor?

    Jak za mocno przysmazysz tez nie bedzie biale. Uniknalbys tych
    klopotow jakbys kazal ugotowac (choc jak za dlugo bedziesz gotowal to
    zoltko pociemnieje do tego stopnia, ze bedzie jego szary kolor nieco
    prześwitywał przez bialko powodujac, ze i ono nie bedzie snieznobiale
    tylko lekko szarawe :P) ;)
    Jajek nigdy nie pitrasiłeś na różne sposoby czy co? ;)

  • 13. Data: 2009-08-24 03:06:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    tokelau wrote:

    > W tym przypadku słowo zabiałowanie nie byłoby dwuznaczne, własnie
    > zabiałkowanie jest dwuznacznie (bo moze oznaczac pokrycie białkiem lub
    > białą farbą).

    słowo jest jednoznaczne jeśli używa się go w określonym środowisku.
    Słowo zamek też jest niejednoznaczne, ale nikt nie ma problemu z
    określeniem o co chodzi w szerszym kontekście.

    > Na razie tego nikt w tym watku nie udowodnil jakims wiarygodnym
    > zrodlem, wiec traktuje to jako niepotwierdzony mit.

    co jest niepotwierdzonym mitem?

    wpisz sobie w googlach słowo białkowanie czy białkować i nie będziesz
    miał wątpliwości.
    A najlepiej poszukaj czegoś pod tytułem białkowanie, bielenie np. stajni
    (w kontekście zagrody wiejskiej).

    Słowo funkcjonuje w tym kontekście od stuleci i się naturalnie
    przeniosło do innego kontekstu.

    > Jajek nigdy nie pitrasiłeś na różne sposoby czy co? ;)

    pitrasiłem, w konteksie historycznym z dodatkiem wapna.

  • 14. Data: 2009-08-24 11:31:37
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "witek"

    > słowo jest jednoznaczne jeśli używa się go w określonym środowisku.

    proponuję używane coraz częściej słowo "anonimizacja"
    *** blad ***

  • 15. Data: 2009-08-24 11:50:57
    Od: tokelau <e...@g...com>

    On 24 Sie, 04:06, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > słowo jest jednoznaczne jeśli używa się go w określonym  środowisku.

    Przy takim ujeciu prawie zadne slowo nie bedzie wieloznaczne, wiec to
    nie o to chodzi.

    > co jest niepotwierdzonym mitem?

    Ze bialko jaja do farb dodawano i stad powstalo wyrazenie
    zabialkowanie na zabielenie.

    > wpisz sobie w googlach słowo białkowanie czy białkować i nie będziesz
    > miał wątpliwości.

    Jak widac mam nadal.

    > A najlepiej poszukaj czegoś pod tytułem białkowanie, bielenie np. stajni
    >   (w kontekście zagrody wiejskiej).

    Nigdzie nie znalazlem wiarygodnej informacji, ze kiedys do farb bialko
    jaja dodawano.

  • 16. Data: 2009-08-24 11:54:21
    Od: tokelau <e...@g...com>

    On 24 Sie, 12:31, "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> wrote:

    > proponuję używane coraz częściej słowo "anonimizacja"
    > *** blad ***

    Ale rzecz w tym, ze w prawniczych rozprawach na temat wlasnie
    anonimizacji musza pasc okreslone slowa co do czynnosci zwiazanych z
    anonimizacja w postaci pokrycia tekstu biala lub czarna farba i
    prawnicy to nazywaja zaczernieniem lub zabiałkowaniem (a tylko w
    jednym tekscie dostepnym na google zabiałowaniem, w żadnym
    zabieleniem), wiec slowo anonimizacja w tym wypadku nie pomoze.

  • 17. Data: 2009-08-24 16:24:20
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    tokelau pisze:

> [...]
    > zabialkowanie na zabielenie.

    > Jak widac mam nadal.

    > Nigdzie nie znalazlem wiarygodnej informacji, ze kiedys do farb bialko

    No to wypada "zapodać" temat prof. Miodkowi :-))
    http://www.youtube.com/watch?v=a-xFi0VJBMs

  • 18. Data: 2009-08-27 10:37:04
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    On Aug 23, 3:08 pm, tokelau <t...@t...com> wrote:
> [...]
    > Słowniki internetowe na ten temat milczą - oba wyrazy w nich nie
    > istnieją, zaś google wyrzuca tylko słowo zabiałkowany (choć w bardzo

    jak dla mnie- to forma 'zabielenie' (od 'bieli') jest forma, ktora
    pasowalaby tam najlepiej

  • 19. Data: 2009-08-27 13:24:56
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 27 Aug 2009 03:37:04 -0700, Szymon von Ulezalka napisał(a):

    > jak dla mnie- to forma 'zabielenie' (od 'bieli') jest forma, ktora
    > pasowalaby tam najlepiej

    Kiedyś w rozmowie użyłem tej formy i urzędniczka, z którą rozmawiałem
    stwierdziła: "zabielić to można zupę śmietaną".

  • 20. Data: 2009-08-27 16:38:56
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał

    Poza tym jest analogiczne językowo do zaczernienia, pasuje do pary.

    > Kiedyś w rozmowie użyłem tej formy i urzędniczka, z którą
    > rozmawiałem
    > stwierdziła: "zabielić to można zupę śmietaną".

    Widać, że jej właściwe miejsce jest przy garach.