  • 1. Data: 2009-08-23 10:01:58
    Temat: zapis o odstąpieniu (umowa zakupu nieruchmości)
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    mam jedno bardzo ważne pytanie, odnośnie dość stresującego zapisu w umowie
    przedwstępnej sprzedaży lokalu - otóż deweloper usułuje zatrzegać sobie, że:

    "jeżeli Kupujący zawiadomiony o terminie wydania niestawi się w wyznaczonym
    terminienie, strony ustalają, że Sprzedający może od umowy odstąpić i
    otrzyma od Kupującego karę umowną wysokości 10% ceny lokalu."

    Istnieje tu ryzyko, że w przypadku zdarzenia losowego, Kupujący może nie
    dość że mieć figę z umowy, to jeszcze do tego zostać pozbawiony niemałych
    pieniędzy (czy to nie 'barbażyńskie' warunki?)

    Dlatego bardzo ważne jest dla mnie ustalenie, czy taki zapis rzeczywiście
    wymaga stawiennictwa bezwarunkowo wyłącznie osobistego? Czy też może
    dopuszczone jest spełnienie warunku przez pełnomocnika, w razie
    konieczności?

    dzięki za podpowiedzi

  • 2. Data: 2009-08-23 10:13:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    yapann wrote:
> [...]
    > rzeczywiście wymaga stawiennictwa bezwarunkowo wyłącznie osobistego? Czy
    > też może dopuszczone jest spełnienie warunku przez pełnomocnika, w razie

    na pewno może być przez pełnomocnika, ale musi mieć pełnomocnictwo
    notarialne

    z drugiej strony ja bym czegoś takiego nie podpisał.

  • 3. Data: 2009-08-23 10:21:09
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    > na pewno może być przez pełnomocnika, ale musi mieć pełnomocnictwo
    > notarialne

    No lepsze to, niż kiladziesiąt tyś złociszy w plecy.
    (rozumiem, że notarialne niezależnie, czy sama czynność (umowa przedwst.)
    jest w formie notarialnej - ?).
    Tylk mam wątpliwość, bo pisze w umowie 'osobiście' - czy pełnomocnikiem to
    jest też osobicie w rozumieniu prawa?

    > z drugiej strony ja bym czegoś takiego nie podpisał.
    no jest to nie lada dylemat.
    Ludzie podpisują i przez to deweloperzy są rozpasani i szaleją z takimi
    zapisami.

  • 4. Data: 2009-08-23 11:09:48
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    yapann wrote:

    > No lepsze to, niż kiladziesiąt tyś złociszy w plecy.

    Ale dlaczego w plecy? Rozumiem że te 10% kary to nie jest zamiast zwrotu
    pieniędzy za mieszkanie, ale oprócz.
    [...]

    p. m.

  • 5. Data: 2009-08-23 11:26:12
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    yapann wyskrobał(a):
> [...]
    > rzeczywiście wymaga stawiennictwa bezwarunkowo wyłącznie osobistego?
    > Czy też może dopuszczone jest spełnienie warunku przez pełnomocnika,

    A nie stawi się w jakim celu? Dokonania odbioru?
    Pełnomocnictwo może być udzielone do dokonania czynności prawnej. Samo
    stawienie się czynnością prawną nie jest. Podpisanie protokołu odbioru można
    by za taką czynność uznać, ale w cytowanym fragmencie nic o tym nie ma. Ja
    bym nie ryzykował, stawienie się pełnomocnika może być niewystarczające.
    Poza tym postanowienie umowy wyjątkowo paskudne. Próbuj je negocjować -
    niech będzie wyznaczony drugi termin.

    --
    .B:artek.

  • 6. Data: 2009-08-23 13:14:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > na pewno może być przez pełnomocnika, ale musi mieć pełnomocnictwo
    > notarialne

    Czemu notarialne? Wszak tu mowa o przekazaniu mieszkania, czyli pewnie jego
    protokolarnym przejęciu, wydaniu kluczy itd., a nie zawarciu umowy
    notarialnej.

    > z drugiej strony ja bym czegoś takiego nie podpisał.

    Też, bo to jakaś wierutna bzdura, przy okazji moim zdaniem nieważna z mocy
    samego prawa. Chyba, że pod pojęciem "przeakzania mieszkania" jest w jakiś
    sposób ukryte zawarcie umowy kupna przed notariuszem. Jeśli zaś słusznie
    sądzę, że chodzi o wydanie kluczy, to jak rozumiem kluczowym będzie moment
    zawarcia umowy kupna-sprzedaż, a ta nie może już być zawarta pod warunkiem
    zawieszającym w odniesieniu do nieruchomości.

    Reasumując wątek, to jeśli istnieje możliwość wycofania się, to zalecał bym
    daleko posuniętą ostrożność w stosunku do tego developera, albowiem te
    dziwne zapisy w umowie nie rokują najlepiej przyszłej współpracy.

  • 7. Data: 2009-08-23 14:29:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    mvoicem wrote:

    > Ale dlaczego w plecy? Rozumiem że te 10% kary to nie jest zamiast zwrotu
    > pieniędzy za mieszkanie, ale oprócz.
    > [...]

    wpłacasz 400 tys na mieszkanie, potem dostajesz 360 tys zwrotu i dla
    ciebie taka różnica to drobiazg.

  • 8. Data: 2009-08-23 14:31:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Czemu notarialne? Wszak tu mowa o przekazaniu mieszkania, czyli pewnie
    > jego protokolarnym przejęciu, wydaniu kluczy itd., a nie zawarciu umowy
    > notarialnej.

    właśnie boję się, że deweloper notariusza miał na myśli.

  • 9. Data: 2009-08-23 19:48:35
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości
    > A nie stawi się w jakim celu? Dokonania odbioru?
    tak

> [...]
    > stawienie się czynnością prawną nie jest. Podpisanie protokołu odbioru
    > można by za taką czynność uznać, ale w cytowanym fragmencie nic o tym nie
    bo o tym że wraz z wydaniem mieszkania jest protokół odbioru jest w innej
    części
    chodzi tu wszakejdnie o wydanie lokalu + protokół odbioru (+ ewentualny
    protoków wad ) + przekazanie inwentaryzacji powyk.

    > bym nie ryzykował, stawienie się pełnomocnika może być niewystarczające.
    > Poza tym postanowienie umowy wyjątkowo paskudne. Próbuj je negocjować -
    > niech będzie wyznaczony drugi termin.
    będzie, ale człowiek może zaniemóc na wakacjach za granicą na 3 tygodnie czy
    w inną śpączkę zapaść i terminy trzy może trafić szlag

  • 10. Data: 2009-08-23 20:01:33
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    > właśnie boję się, że deweloper notariusza miał na myśli.
    nie, z całą pewnością.